klinikai láncreakció 🙂
Társas kapcsolatok ápolása
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A novemberi boldogságóráink a társas kapcsolatok ápolásáról szóltak.
A hónap első foglalkozásán egy mesét dolgoztunk fel A brémai muzsikusok címmel. A választásom azért esett erre a mesére, mert a benne szereplő állatok elfogadják egymást, támogatják a társaikat abban, amiben úgy érzik ők a legjobbak. Nem kérdőjelezik meg egymás jó vagy rossz tulajdonságát, hanem mindenkit önmagáért fogadnak el. A mese befejezése pedig azért tanulságos a számunkra, mert megmutatja milyen egy kis közösség ereje, ha összefognak egymással a tagjaik.
Ezután megbeszéltük, mitől jó egy barátság, és azt is, ki milyen szempont alapján választ magának barátot. Összegyűjtöttük egy jó barát jellemző tulajdonságait, s közben a gyerekek rájöttek arra, hogy egy barátnak nem kell tökéletesnek lennie, a legfontosabb dolog, hogy minden helyzetben érezze a támogatásunkat. Ezt az érzést egy mozgással egybekötött foglalkozáson át is élhették. Sorverseny keretében egymással, de egymásért is küzdöttek a tanulók. Emellett játszottunk bizalomerősítő játékokat, valamint aktivityben is kipróbálhatták magukat a gyerekek. Ezek a játékok komoly koncentrációt igénylő feladatok voltak, ugyanakkor teljes mértékben igazodniuk kellett a társak igényeihez, mozdulataihoz is. A negyedik boldogságórán minden kis tanuló tenyerét átrajzoltuk színes papírra, kivágtunk, s egy plakátra ragasztottuk fel. A kész munkával a közösségünk összetartozását akartuk szimbolizálni. A hónap foglalkozásai során nagyon jól éreztük magunkat, s úgy hiszem méltóan várjuk az advent eljövetelét, az apró örömök hónapját, mert szívünket már megnyitottuk egymás felé.
Társas kapcsolatok gyakorlása
Ezt a Boldogságóra foglalkozást relaxációval kezdtük. „Totyog a liba, nagy a galiba” című mondókára megkértem a gyerekeket, hogy utánozzák a totyogó libákat, és mozogjanak előre, hátra anélkül, hogy társuknak nekiütköznének. Megtapsoltuk a legügyesebbet. A relaxációs gyakorlat után meghallgattuk és eljátszottuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
A téma bevezetése képpen szituációs játékokat játszottunk a gyerekekkel, instrukciókat kaptak:
– Játsszuk el, hogy szomorú a társad. Mit teszel?
– Játsszuk el, hogy mit érzel, ha valaki elveszi a játékodat?
– Játsszuk el, hogy barátja szeretnél lenni valakinek, mit teszel?
A téma feldolgozásához Boldog Dóra mondókájával hívtam a gyerekeket. Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő című meséjét hallgathatták meg a gyerekek. A mese után eljátszottuk, hogy milyen lehet egy barlangban? Csukott szemmel beszélgettünk. Milyen érzés, mikor végigszalad rajtad a hangya? Vagy amikor az arcodat fújja a szél?
A foglalkozás lezárásaként mindenki elmondhatta, hogy érezte magát a Boldogságórán, és a jelüket a mosolygós, a szomorú, vagy a mérges Vili „fiókba” tehették. Kiszínezték a barátság jelét, melyet elhelyeztünk a „Boldogság fa” harmadik lépcsőfokán. Akinek kedve volt készíthetett „barátság karkötőt” melyet a barátok egymásnak adtak.
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Sokat beszélgettünk a családról, társas kapcsolatokról, barátságról, boldogságról, szeretetről. Az órát ráhangoló meditációval kezdtük majd a mese kapcsán megbeszéltük, mik a legfontosabb kapcsolatok az életünkben, kik a barátaink, a legjobb barátunk, hogyan tudjuk „ápolni” kapcsolatainkat. Mivel a téma nagyon közel állt a gyerekekhez, ezért egy játék keretében mindenki kiválaszthatta, ki a barátja, legjobb barátja. A kiválasztott gyerekek egy-egy gondolattal, jó tanáccsal, bátorítással látták el egymást, ami során igazán mély gondolatok is előkerültek. Oklevelet készítettünk barátunknak. Miután az oklevél elkészült, egy szívecskére felírtuk a választott tulajdonságait. A gyerekeknek ezen tulajdonságok alapján kellett kiválasztaniuk, hogy kire gondoltak. Az órát a hónap dalának eléneklésével zártuk, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Végül útravalóul a meditációban ismét kaptunk néhány gondolatnyi megerősítést.
Dátum: 2023.11.29
Korosztály: 4 évesek
Boldogságóra:
A foglalkozást Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalával kezdtük. Megbeszéltük, hogy miért van szükségünk egymásra, a családra. A beszélgetés után Mozgáskottán játszottunk, amit a gyerekek nagyon szerettek. Figyelmesek voltak egymással.
Ezután az asztalokhoz ülve gyöngyökből barátságkarkötőt fűztek, amit egymásnak ajándékoztak. Nagyon jól szórakoztunk a foglalkozáson.
Végül Bagdi Bella Jól érzem magam című dalával zártuk az órát.
Kezdeti beszélgetésbe gyorsan bekapcsolódtak a gyerekek. Érzik, hogy az ember társas lény, és nem jó egyedül lenni. Már négy éve ovisok így nekik már vannak barátaik a csoporton belül, és a családi életükben is. Egyik kislány mondta, hogy akinek nincs barátja az magányos. A barátok építő kockából építettek.
Barátság láncot is készítettünk a kivágott fiú lány képekből. Ezután a feladatokat oldották meg. Nem maradt el a jutalom matrica, és az ölelés a foalkozás végén.
A tevékenység a „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” (Boldogságóra kézikönyv 39.old) relaxációs gyakorlattal kezdődött. Miután jót nevettünk és a gyerekek picit elfáradtak körbe ültettem őket és „Kis barátom, hogy vagy?” címmel beszélgetőkör indult. Mindenki megkérdezte a mellette ülőt, hogy érzi magát aznap. Ezután kis mosolygós matricákat kaptak, melyet egymásnak ajándékoztak, hogy mindig jó kedvűek legyenek.
Elvándoroltunk Meseországba: megmásztuk az Üveghegyet, átúsztuk az Óperenciás tengert, körbejártuk a Kerekerdőt és meg is találtuk a mesét. Bogyó és Babóca A barátság meséjét mondtam el a gyerekeknek. Beszélgettünk a barátságról, arról, hogy milyen tevékenységeket szervezhetünk a barátokkal, kinek vannak barátai, miért jó , ha van barátunk. Mivel a két főhős a mesében örök barátságot köt , ezért mi is elhatároztuk, hogy örök barátok leszünk. Készítettünk is magunkról egy százéves portrét, hogy ez alapján majd megismerjük egymást.
A portékészítést tánc követte. Bagdi Bella „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalára mozogtak a gyerekek.
A tevékenység jó hangulatban telt és nagyon tetszett a gyerekeknek.
A héten nagyobb hangsúlyt fektettünk a kollektív munkákra. A gyermekek még inkább alkalmazkodtak egymáshoz és figyelembe vették egymás ötletét, véleményét. Szeretettel és segítségnyújtással fordultak egymás felé.
Madarat tolláról, embert barátjáról.
A foglalkozást a kapcsolatok összegyűjtésével kezdtük. Beszélgettünk ezek mélységéről, tartósságáról, minőségéről. A gyerekek, főleg a családi és baráti kapcsolataikról hoztak példát.
Jó és rossz barátokról mindenki tudott történetet.
Feldolgoztuk a Róka és a farkas a lakodalomban című mesét, majd értelmeztük a közmondásokat.
A legjobb baráttal való kapcsolatból rajzok készültek.
Madarat tolláról, embert barátjáról.
A foglalkozást a kapcsolatok összegyűjtésével kezdtük. Beszélgettünk ezek mélységéről, tartósságáról, minőségéről. A gyerekek, főleg a családi és baráti kapcsolataikról hoztak példát.
Jó és rossz barátokról mindenki tudott történetet.
Feldolgoztuk a Róka és a farkas a lakodalomban című mesét, majd értelmeztük a közmondásokat.
A legjobb baráttal való kapcsolatból rajzok készültek.