A tevékenységet postásjátékkal kezdtük. Minden gyermeknek volt 3 db „képeslapja”, amiket a barátainak zsákjába raktak. A végén összeszámoltuk, hogy ki mennyi képeslapot kapott. Utána Azért szeretlek, mert… játékot játszottunk. A „Barátság szívét” körbe adtam és minden gyermek rárakta a saját óvodai jelét, miután valaki átadta neki a szívet, így minden gyermekhez eljutott. A tevékenység zárásaképpen Barátságláncot készítettünk, ami a csoporton belüli összetartozást jelképezi számunkra.
Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóránkat relaxálással kezdtük. Közösen meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella előadásában: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. Beszélgettünk arról, hogy miért jó, van barátunk. Van kivel játszani, beszélgetni, együtt sétálni, mesét eljátszani, fogócskázni, körjátékozni, társas játékot játszani. Mindenki megölelhette a barátját, senki sem maradt egyedül. Olyan játékokat játszottunk a nap során, amit egyedül nehéz lett volna. Mesét dramatizáltunk, körjátékok, párosforgások, horgász verseny, állatkert építése.
A boldogságórát egymás megölelésével fejeztük be.
I. Bev.: Relaxációs gyakorlat: „Kitárom a világom..”
Ráhangolódás: „Milyen a jó barát?” Ötletbörze.
II. Főrész: 1. Beszélgetés a témában.
2. „Az igaz barátság” gyakorlat.
3. „Udvarias vagyok” játék.
III. Bef.: Meditáció
Bagdi Bella: Ha boldog vagy című dalának közös eljátszása.
A foglalkozást szóalkotással indítottam, miután elfoglaltuk a helyünket a szőnyegen. Három szó (család, társ, barát) betűi kerültek fel a táblára összekeverve. Miután kitalálták a gyerekek a szavakat, beszélgetéssel folytattuk. Több kérdéssel irányítottam a témát:
– Miért fontosak ezek a fogalmak?
– Miben tudnak segíteni nekünk?
– Miért jó, ha vannak?
– Ki lehet a társ?
Mély érzések, gondolatok fogalmazódtak meg a gyerekekben. A legtöbben a szeretetet emelték ki, aztán azt, hogyan segítik a szüleiket, amikor fáradtak, hogyan tudják visszaadni azt a törődést, amit a szüleiktől kaptak. Társként a kutyus, a cica is előkerült.
Beszélgettünk arról, hogy lehetnek-e viták ezekben a kapcsolatokban, és mit lehet tenni akkor, ha megbántunk barátot, családtagot.
Ezután azt kértem tőlük, válasszanak maguk mellé párokat, társakat, akikkel jól érzik magukat. Senki nem maradt egyedül! Megoldották együtt a munkafüzet rejtvényét, és boldogan mondták a megoldást (mindenre!): SZERETLEK!
Kértem, hogy készítsenek egy olyan varázsgépet, amellyel a barátság „megjavítható”. Óriási ötletek születtek:
– rakéta, amely szívekkel adja a tüzet, és a másikra irányítva átvarázsolja a haragot
– gép, amelybe a fekete szívet bedobjuk, és pirossá változtatja
– pókháló, mely összefonja a barátokat
– készült olyan rajz is, ahol két kislány saját magát rajzolta le, majd lapot cserélve a másikéra is átrajzolták magukat..
A foglalkozást a hónap dalával, tánccal és egy nagy öleléssel zártuk.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Beszélgettünk a gyerekekkel a társas kapcsolatok fontosságáról.
Meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
A feladatok közül a „Hajtogattam Neked” című feladatot választottuk.
A november hónapra vonatkozó nevezetes napok közül a Dominó-napot választottuk.
A tanulókhoz ez a téma nagyon közel állt, ezt könnyen meg tudtuk beszélni.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: A társas kapcsolatok ápolása
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Épület: M21
Foglalkozás pontos ideje: 2023. november 28., 15:30 óra
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 10 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető, kiselőadás, beszélgetés feladatokon keresztül, közös tabló készítése
Eszközök: laptop, projektor, nyomtatott idézetek, olló, műanyag gömb, csomagolópapír, damil, cellux
A foglalkozás célja: A „Boldog iskola” program november havi témája a társas kapcsolatok fontosságát, ezek ápolásának mikéntjét tűzte ki célul.
A foglalkozás rövid tartalma:
– a program céljának ismertetése az újonnan becsatlakozó diákokkal
– kiselőadás – Mit nyújt egy jó kapcsolat?/Mit válthat ki egy rossz kapcsolat?
– téma feldolgozása feladatokon keresztül
– „gondűző gömb” készítése közösen
– óra lezárása
Társas kapcsolataink ápolásához hozzátartozik az is, hogy a körülöttünk élők lelkiegészségével is foglalkozzunk napi szinten. A „gondűző gömb” egy pozitív gondolatokat, motivációs idézeteket tartalmazó csillogó külsejű varázsgömb, amiből minden diák húz majd az esti létszámozás alkalmával egyet-egyet.
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2023. november 28.
Dr Csehóné Just Réka
A gyerekek izgatottan várták a következő Boldogságórát. Kérdezték, hogy mi lesz a következő lépcsőfok témája, amit meglépünk és egyre feljebb kerülünk a boldogság kapujához. Érdeklődéssel hallgatták a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalocskát. Figyelmesen meghallgatták „Boldog Dóra” mondókáját és elutaztunk vele együtt Kerekerdőre, hogy megismerjük a „Tavaszi ébresztő”, barátságról szóló történetét. A témának megfelelően beszélgettünk arról, hogy milyen kapcsolatain vannak és lehetnek. Elkészítettük a csoportunk barátságláncát és a barátság pókhálót.
A foglalkozás zárásaként előkészítettük a barátság jelét, amik elhelyezésével feljutottunk a harmadik lépcsőfokra.
A Boldogságóra november hónaphoz tartozó témaköre a társas kapcsolatok ápolása.
A TANAK 1. osztály tanulói megismerkedtek a „Napimádás” nevű relaxációs gyakorlattal és Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalával. Ezek után Bezzeg Anna: Tavaszi ébresztő című verses meséjének feldolgozására került sor, aminek segítségévvel sikerült a barátság témakörét is átbeszélnünk a gyerekekkel. Nagyon aktívak és ügyesek voltak az egész órán.
Talán az óra csúcspontja az volt, amikor egymással szembe állva a gyerekek elmondták, hogy barátaik miért fontosak számukra. Az óra végét színezéssel, énekléssel zártuk.
Hatodikos osztályommal az igazi barátságról és a barátok, baráti kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk. Éppen volt egy aktuális konfliktus az osztályban, aminek megoldását ez az óra segítette.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A hónap témája: társas kapcsolatok. Nagyon fontos a pozitív társas kapcsolat kialakítása az osztályon belül, hiszen egy jó közösségbe szívesen járnak a gyerekek, könnyebben megy a tanulás is, ha egymást támogatják, segítik, biztatják.
A foglalkozást egy élő barátságlánc kialakításával kezdtük. Örömmel tapasztaltam, hogy alig tudták eldönteni a gyerekek ki mellé álljanak, mert nagyon sok barátjuk van. Ezután mindenki kapott egy előre megrajzolt gyerekfigurát, amelyet saját ruházatuk, hajszínük stb. szerint kiszíneztek, kivágtak, majd az élő barátságlánc mintájára a figurákat felragasztották egy lapra.
Végezetül megbeszéltük hogyan viselkedjünk társainkkal, hogyan lehetnek jó barátok, milyen nagy szerepe van a figyelmességnek, a segítőkészségnek, és a kedvességnek.