Beszélgettünk a gyerekekkel a társas kapcsolatok fontosságáról.
Meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
A feladatok közül a „Hajtogattam Neked” című feladatot választottuk.
A november hónapra vonatkozó nevezetes napok közül a Dominó-napot választottuk.
A tanulókhoz ez a téma nagyon közel állt, ezt könnyen meg tudtuk beszélni.
Társas kapcsolatok ápolása
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: A társas kapcsolatok ápolása
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Épület: M21
Foglalkozás pontos ideje: 2023. november 28., 15:30 óra
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 10 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető, kiselőadás, beszélgetés feladatokon keresztül, közös tabló készítése
Eszközök: laptop, projektor, nyomtatott idézetek, olló, műanyag gömb, csomagolópapír, damil, cellux
A foglalkozás célja: A „Boldog iskola” program november havi témája a társas kapcsolatok fontosságát, ezek ápolásának mikéntjét tűzte ki célul.
A foglalkozás rövid tartalma:
– a program céljának ismertetése az újonnan becsatlakozó diákokkal
– kiselőadás – Mit nyújt egy jó kapcsolat?/Mit válthat ki egy rossz kapcsolat?
– téma feldolgozása feladatokon keresztül
– „gondűző gömb” készítése közösen
– óra lezárása
Társas kapcsolataink ápolásához hozzátartozik az is, hogy a körülöttünk élők lelkiegészségével is foglalkozzunk napi szinten. A „gondűző gömb” egy pozitív gondolatokat, motivációs idézeteket tartalmazó csillogó külsejű varázsgömb, amiből minden diák húz majd az esti létszámozás alkalmával egyet-egyet.
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2023. november 28.
Dr Csehóné Just Réka
A gyerekek izgatottan várták a következő Boldogságórát. Kérdezték, hogy mi lesz a következő lépcsőfok témája, amit meglépünk és egyre feljebb kerülünk a boldogság kapujához. Érdeklődéssel hallgatták a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalocskát. Figyelmesen meghallgatták „Boldog Dóra” mondókáját és elutaztunk vele együtt Kerekerdőre, hogy megismerjük a „Tavaszi ébresztő”, barátságról szóló történetét. A témának megfelelően beszélgettünk arról, hogy milyen kapcsolatain vannak és lehetnek. Elkészítettük a csoportunk barátságláncát és a barátság pókhálót.
A foglalkozás zárásaként előkészítettük a barátság jelét, amik elhelyezésével feljutottunk a harmadik lépcsőfokra.
A Boldogságóra november hónaphoz tartozó témaköre a társas kapcsolatok ápolása.
A TANAK 1. osztály tanulói megismerkedtek a „Napimádás” nevű relaxációs gyakorlattal és Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalával. Ezek után Bezzeg Anna: Tavaszi ébresztő című verses meséjének feldolgozására került sor, aminek segítségévvel sikerült a barátság témakörét is átbeszélnünk a gyerekekkel. Nagyon aktívak és ügyesek voltak az egész órán.
Talán az óra csúcspontja az volt, amikor egymással szembe állva a gyerekek elmondták, hogy barátaik miért fontosak számukra. Az óra végét színezéssel, énekléssel zártuk.
Hatodikos osztályommal az igazi barátságról és a barátok, baráti kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk. Éppen volt egy aktuális konfliktus az osztályban, aminek megoldását ez az óra segítette.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A hónap témája: társas kapcsolatok. Nagyon fontos a pozitív társas kapcsolat kialakítása az osztályon belül, hiszen egy jó közösségbe szívesen járnak a gyerekek, könnyebben megy a tanulás is, ha egymást támogatják, segítik, biztatják.
A foglalkozást egy élő barátságlánc kialakításával kezdtük. Örömmel tapasztaltam, hogy alig tudták eldönteni a gyerekek ki mellé álljanak, mert nagyon sok barátjuk van. Ezután mindenki kapott egy előre megrajzolt gyerekfigurát, amelyet saját ruházatuk, hajszínük stb. szerint kiszíneztek, kivágtak, majd az élő barátságlánc mintájára a figurákat felragasztották egy lapra.
Végezetül megbeszéltük hogyan viselkedjünk társainkkal, hogyan lehetnek jó barátok, milyen nagy szerepe van a figyelmességnek, a segítőkészségnek, és a kedvességnek.
November – Pozitív kapcsolatok
Olvasás órán feldolgoztunk egy tanmesét, Bátorságpróba címmel. A történet az erdei állatok között zajlott, melynek lényege, hogy a környezetünkben lévő emberek (állatok) pesszimista, lekicsinylő gondolatai mennyire befolyásolják a tetteinket, a munkánkat. Egy béka tudott csak felmászni a falon az ötvenből, mert ő süket volt. A belső hangjára figyelt, nem hallotta a sok negatív megjegyzést.
Boldogságóránkon felidéztük az elmúlt órán olvasott történettel. Meghallgattuk a hónap dalát, melyben élvezettel énekeltünk, mozogtunk együtt az előadóval. Idézetet, mottót adtunk az órának, mely szöveg részekre volt darabolva és kiraktuk közösen a táblára. Megírtuk, hogy ki tartozik a szívkörünkbe: család, rokonok, barátok, ismerősok nevei kerültek a kis szívhalmazokba. (Autista tanulómat ezeken az órákon nagyon nehezen tudom kinyitni, elzárkózik, lapján anya és apa neve szerepelt.) Barátsághoz, közös, pozitív kapcsolat kiépítéséhez milyen tulajdonságok, képességek kellenek – szavak olvasása, válogatása, másolása. Elkészítettük az osztály barátságfáját.
Óra végén a Szupererő társasjátékból kiválogattuk, hogy milyen kártyákra van szükségünk ahhoz, hogy egy jó hangulatú, egymást segítő, építő, pozitív közösségé váljunk. (érdekesség: képekkel már szívesen jelezte az autista tanuló is, hogy mi fontos neki.) Kitettük a teremben és ettől a naptól minden pillanatban figyeljük egymást, kinek mi az erőssége, hol vettük észre, hogy pozitív hatással volt ránk.
A foglalkozást relaxációval indítottam, aminek köszönhetően a gyermekek elcsendesedtek, megnyugodtak. Boldog Dóra köszönt nekünk, üdvözölt bennünket, majd átvarázsolt minket napraforgóknak. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy a napraforgó mindig arra fordul, amerről a napocska süt. Jobbra, balra, előre és hátra nyújtózkodtunk, aminek köszönhetően izmaink egy kicsit nyúltak, a komfortérzetünk pedig erősödött.
A hónap dalát kétszer is meghallgattuk, hiszen a gyermekeknek nagyon tetszett a mozgással kísért dalt, mely emlékeztette őket a „Ha jó a kedved tapsolj nagyokat” kezdetű dalra. A hangulatunk felfokozódott, a kedvünk mosolygós vidám lett Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalának köszönhetően.
A „Kis barátom, hogy vagy?” című játékkal bevezettem a gyermekeknek a társas kapcsolatok ápolását, mint témakört. Megbeszéltük, hogy milyen fontos a másikról érdeklődni és milyen jól esik a másiknak, ha meghallgatjuk. A baráti kapcsolatokat helyeztem központi témába. A gyermekek elmondták, hogy miért is jó, ha vannak barátaink. A gyermekek gondolatait képekkel illusztráltam, majd a mágnestáblán található szívbe helyeztük őket.
A reggeli időszakban minden gyermek készített egy barátságkarkötőt, amit lehetősége volt oda adni egy kis barátjának szeretete jeléül. A gyermekek magas érzelmi intellektussal rendelkeznek. A kis szemükön láttam, hogy átadás előtt figyelték, hogy ki az, akinek nincs a kezén karkötő és azokból a gyermekekből választottak megajándékozott félt, akinek még „üres” volt a csuklója. Így oka fogyottá vált az általam készített karkötők sokasága, melyek azért készültek, hogy senki ne maradjon ajándék nélkül.
A tevékenység zárásaként felhelyeztük a gyermekekkel a Boldogság vár harmadik lépcsőfokára a Társas kapcsolatok szimbólumát, majd megszámoltuk, hogy hány lépcsőfok vár még ránk ahhoz, hogy bejussunk a Boldogság várba.
Dóra elköszönt tőlünk, majd kellemes adventi készülődést kívánt nekünk, hiszen a téma továbbadásaként óvodánk másik intézményével közös adventi gyertyagyújtást szerveztünk, melynek köszönhetően a gyermekek társas kapcsolatai tovább fejlődhetnek.
Az első órát lazító gyakorlattal kezdtük:” Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” Aztán meghallgattuk, elénekeltük a hónap dalát. Ezeket a dalokat nagyon szeretik a gyerekek, közösen is énekeltünk. Utána átbeszéltük a barátság, szeretet, társas kapcsolatok elméleti hátterét. Megoldottuk a munkafüzet feladatait: „A kör közepén”, „Udvarias vagyok”. Újra meghallgattuk a hónap dalát, ezalatt többen színeztek egy képet, amin gyerekek együtt, egymással játszottak. Az első órát meditációval zártuk.
A második óra elején ismét beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Megbeszéltük, a táblára kigyűjtöttük, hogy milyen társas kapcsolataik vannak (család; barátok/barátnők; osztálytársak/iskolatársak; rokonok; ismerősök stb). Mindenki körberajzolta a kezét, pasztellkrétával kidíszítette. Elkészítettük a tablót, a kezekből egy virág „fejét” készítettük el, a szárra ráírták a gyerekek: szeretet, a levelekre pedig rákerültek a különböző társas kapcsolataik. A második órát meditációval zártuk.
A harmadik órát mesével kezdtük. Mesehallgatás során David Litchfield: „A mackó és a zongora” meséjét hallgattuk meg. Ezután megbeszéltük a mese tanulságát. Ismét meghallgattuk a hónap dalát, közben befejezték a színezést. A zárókörben megfogalmazták, hogy milyen gondolattal lettek gazdagabbak. A harmadik órát is meditációval zártuk.
Ez a téma ebben a hónapban nagyon aktuális volt az osztályomnál. Az utóbbi időben elharapózott a gyerekek körében az egymás bántása, piszkálása (szóval, tettel). Ezek a foglalkozások is elősegítették, hogy ismét kedvesebben, barátságosabban forduljanak egymáshoz.
A társas kapcsolatok ápolása témahónapban minden nap elénekeltük, és mozdulatsorokkal gazdagítottuk Bagdi Bella Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát. Ezt a boldogságot sugároztuk egymás felé is. Megbeszéltük, hogy milyen az ember, ha boldog, vagy szomorú. És ez milyen hatással van ránk, illetve környezetünkre.
A gyerekekkel ezen témát összekapcsoltuk a téli álomra készülő állatokkal. A kicsik körében megismerkedtünk az ősz egyik jellegzetességével, a színes levelekkel. Megbeszéltük, hogy ezek a levelek mire is jók. Például remek téli pihenőt rejthet a sünik számára.
A nagyokkal pedig egy társasjátékot készítettünk, és amikor már mindent megtudtunk a sündisznókról, életmódjukról…stb., akkor segítettünk neki megfelelő búvóhelyet keresni a hideg tél ellen.
Ezzel hívtuk fel a figyelmet a társas kapcsolatokra, hogy milyen jó, hogy vannak barátaink, van valaki mellettünk, hogy nem vagyunk egyedül. És, ha ezt a kapcsolatot szeretjük, teszünk érte, hogy jó legyen, akkor boldogok vagyunk. Boldognak lenni pedig jó!