A hónap témája a társas kapcsolatok. Ennek örömére egy pindurit hajtogattak a Pindurok, majd megajándékoztak valakit, aki az elmúlt időszakban sokszor megnevettette, felvidította, vagy megvigasztalta őket. Ezzel fejezték ki hálájukat egymás felé.
(Beszámolónk azért sikeredett ilyen rövidre, mert én még mindig a bokatörésem miatt fekszem itthon, de hálás vagyok Szőkéné Kis Edit tanító néninek, mert ezt a feladatot ő végezte el a gyerekekkel.)
Társas kapcsolatok ápolása
November – a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Érdekes e szemszögből végigtekinteni a csoporton: a szeptember óta eltelt három hónap során hogyan fejlődtek, változtak a meglévő kapcsolatok, alakultak ki új kötődések, születtek új barátságok.
Jó látni – ahogy vegyes csoport révén – a nagyobbak támogatják, segítik a kisebbeket, az eddig többnyire magányosan játszó kisgyermek társat talál, vagy az eddig halkan és keveset beszélőt néha már figyelmeztetni kell, hogy kicsit halkabban szóljon társához; vagy ahogy együtt játszanak, bújócskáznak az udvaron. Szeptember óta van egy kiscsoportos korú gyermek a csoportban aki sajátos nevelési igényű. Jól integrálódott: könnyen teremt kapcsolatot másokkal, vidám, jó kedélyű kislány, de mássága bizonyos dolgokban szembetűnő, még kortársai számára is. A hónapok során a gyerekek megismerték, megszokták, elfogadták másságát, segítik ahogy tudják és ahogy a felnőttektől látják. November elején egy középsős korú autista kisfiúval bővült csoportunk. Az integrálása igazi kihívás elé állítja mind a gyerekeket, mind a csoportban dolgozó felnőtteket. Jellemzően egyedül játszik, időnként ok nélkül odaüt, vagy fellöki társait. Ilyenkor megbeszéljük vele, hogy ez nem helyes magatartás, a kezünkkel simogatunk, ölelünk (megsimogatjuk, megöleljük). Integrációja révén nap-mint nap gyakoroljuk az inkluzív nevelést, de a Boldogságóra program ebben is sokat segít!
A Boldogságórát Bagdi Bella: Ha boldog vagy dalával kezdtük, melyre szabadon mozoghattak egyedül, vagy társsal a gyerekek, majd a mókás arcizom-lazító relaxációs gyakorlattal folytattuk. A jó hangulat ezáltal garantálva volt. Körbe ülve eljátszottuk a „Kis barátom, hogy vagy?”szituációs játékot, majd beszélgettünk arról, kinek ki a barátja, milyen a jó barát. A kézfogó-formák feladat során igyekeztünk kör, háromszög, szívecske formát alakítani, csigavonalba mozogni. A legmókásabb persze az volt, amikor jó szorosra betekertük a kígyót! Mozgás foglalkozásokon gyakran végeztünk páros gyakorlatokat, játszottunk ölelő fogót.
A hónap elején családi délután keretében tartottuk meg hagyományos Márton-napunkat, ahol három generáció együtt készített lámpást, libát, vagy éppen faragott tököt. Aztán az udvaron libakereső játékkal, tűzgyújtással, közös énekléssel, tánccal folytattuk. Mindenkit megvendégeltünk meleg teával, zsíros-hagymás kenyérrel, mézeskalács libával. Aztán az óvoda körül egy jó nagy kört megtéve, lámpással a kezünkben vonulva, mindenkit hazakísértünk. Közben sok lehetőség adódott arra, hogy kötetlenül beszélgessünk egymással, ápoljuk társas kapcsolatainkat.
Nem felejtkeztünk el a kedvesség világnapjáról sem!
A hónap utolsó hetében már mindenki a Mikulás-várás lázában égett, sokat énekeltünk, játszottunk, hangolódtunk az előttünk álló ünnepi hetekre!
Az osztályban beszélgettünk a kapcsolatok fontosságáról. Mit jelent számukra a szeretet, a megértés, a bizalom, a tisztelet fogalma. Rajzoltunk, játszottunk.
A hónap boldogságóráin az idén– a támogató emberi kapcsolatok közül – a barátságra helyeztük a hangsúlyt.
1. Közmondások segítségével összegyűjtöttük, értelmeztük A BARÁT minden lényeges tulajdonságát.
– Mondd meg, ki a barátod, megmondom, ki vagy! = Barátjáról ismerik meg az embert.
(Madarat tolláról, embert barátjáról.)
– Nem mind barátod, aki rád mosolyog. = Nem mind jóakarónk, aki mézes-mázos hozzánk. Nem mindenki őszinte.
– Barátságban egy kis veszekedés olyan jó, mint étekben a bors. = Egy-egy összezördülés is hozzátartozik a barátsághoz.
– Bajban ismerszik meg a barát. = Az igazi barát a bajban is mellettünk áll.
– Új barátért el ne hagyd a régit! = oktalanság az olyan barátot, akinek hűségét már megtapasztaltuk, olyanért elhagyni, akit még nem ismerünk.
– Nehezebb a barátságot fenntartani, mint megkötni. = Könnyű barátságot kötni, nehezebb a barát mellett kitartani.
– Legjobb barátod legjobb idődet veszi (vesztegeti) el. = Ha fontos dolgunk van, akkor sem mondjuk barátunknak, hogy nem érünk rá.
– Jó barát drágább az aranynál. = A jó barát a legnagyobb kincs.
2. Saját példákon keresztül megbeszéltük, milyen az igaz barát, mit tehetünk azért, hogy
jó barátok legyünk.
3. A barátságról összegyűjtött sok-sok ismérv közül mindenki kiválasztotta azt az öt jellemzőt, ami számára a legfontosabb egy barátságban. Így született meg az „Adj egy barátságötöst!” című közös alkotásunk.
„ A barátság az, mi megmutatja nekünk, hogy sem örömünkben, sem bánatunkban nem vagyunk egyedül. ” /Pam Brown/
Az eddigi témák közül ez volt az, ami a legjobban “feldolgozható” volt az osztállyal. Elgondolkodtató és tanulságos eredmények születtek a feladatok megoldásakor. Megbeszéltük, hogy ugyanezeket a feladatokat megcsináljuk majd az év végén is, azzal a céllal, hogy lássuk mennyit fejlődtek a társas kapcsolatok az osztályban – mert azon leszünk az elkövetkező hónapokban, hogy bizony még jobb kapcsolat alakuljon ki az osztályközösségen belül!
Társas kapcsolataink központjában a barátság állt.
Elsőként mindenki a barátjának készített képeslapot. Kedveskedő mondatok írásával, megköszönték barátságukat. Kifejezték egymásnak nyújtott segítségükért a hálájukat.
Ugyanezen a napon játszottunk egy Merj felelni játékot, melynek általános kérdései között elrejtődtek társas kapcsolatokra vonatkozók is.
E napot a társuk személyiségének megrajzolásával zárták. Mindenki kapott egy üres sziluettet, melyben a lapok körbeadogatásával berajzolták osztálytársuk legfontosabb személyiségjegyeit.
Következő napokban a barátság témakört boncolgattuk. Szó esett az együtt töltött időről, a közös érdeklődésről, a felhőtlen együtt nevetésről, a kinevetésről, az összeveszés és kibékülés kérdéséről, az őszinteségről, a bocsánatkérésről, a bizalomról. Hogyan legyenek jó barátok 9 lépésben. Végül barátságteszteket oldottak meg.
Felépítették az idősek és gyerekek panaszait kúráló barátságklinikánkat. S mellé megépítették a Csodapatikát, melyben az emberi negatív tulajdonságok elleni szereket lehetett megvásárolni.
Végül egészségnapunkon stresszkezelési tanácsadáson vettek részt, mely közös ölelkezéssel zárult.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
A hónap dala már ismerős volt nekünk.
Szeretjük. ❤
Micsoda alak rajzolással kezdtük a hónapot. Érdekes rajzok születtek. Volt olyan, amikor nagyon egymásra tudtak a gyerekek hangolódni és szép kép kerekedett ki belőle.
Egy hétig Titkos barát játékot játszottunk. Minden reggel egy osztálytárs nevét húzták ki a gyerekek. Szerdáig azonos neműt, az utolsó 2 nap már bárki húzhattak az osztályból. A nap folyamán keresni kellett a húzott kistárs társaságát úgy, hogy nem mondhatta el neki, hogy ő a titkos barát. Másnap ellenőriztük, sikeres volt-e nap, meg tudták-e nevezni titkos barátaikat. Nem volt baj, ha nem sikerült, a következő nap jobban törekedtek a megoldásra. A következő hétfőn jutalommal zártuk a hetet, akinek mind az 5 nap sikerült teljesíteni a feladatát. A gyerekek az értékelésnél többször is mondták, hogy nem is gondolták, hogy a kihúzott baráttal ilyen jót lehet játszani.
Adventre készülődve páros színezőket is adtam a gyerekeknek, együtt kellett egy kép kiszínezését megoldaniuk.
Jó kis hónapunk volt. ❤
Boldogságóra 2023. november
A hónap témája: Társas kapcsolatok ápolása
Önbizalom program- Egészséges önbecsülés
A hónap folyamán először is fontos feladatnak tartottuk, hogy az eddig megbeszélt témák beépülését segítsük elő sok-sok beszélgetéssel, pozitív megerősítéssel, hogy el tudjon kezdeni beépülni a gondolkodásunkba a pozitív gondolkodás. Még mindig sokat beszélgettünk a hála fogalmáról, arról, hogy kinek miért lehetünk hálásak. A szeretet fontosságának kiemelésével igyekeztünk a csoportban elérni, hogy a gyerekek nyitottabbak legyenek, nagyobb bizalommal forduljanak felém , a többi nevelőjük felé, és törekedjenek otthon, saját családjukban is még jobban megnyílni szüleiknek, testvéreiknek.
Bár nem közvetlenül a Boldogságórához kapcsolódva, de nagyon sikeres segítségként tapasztaltuk meg, hogy csoportunkban az iskola pszichológus tartott egy játékos foglalkozást. A játékok kapcsán már segített bevezetni a társas kapcsolatok fontosságát. Az általa tartott csoportépítő játékokkal elérte, hogy a tanulók perceken belül bizalmat szavaztak neki, szívesen nyíltak meg előtte, és befogadóan, támogatóan fordultak felé, amikor felajánlotta a tanulóknak, hogy bármilyen lelki és egyéb problémájukkal bátran keressék és forduljanak hozzá. Ez a játékos óra sokat segített elindítani a társas kapcsolatok témakörét a Boldogságórán. A gyerekek megértették, elfogadták, hogy milyen fontos dolog, ha érzik a támasznyújtást, segítségnyújtást, a szeretetet maguk körül.
Elolvastuk, megbeszéltük a hónap témájára kapott motiváló idézeteket, és gyakorlattá tettük a motiváló idézetek további gyűjtését, magyarázatát, megbeszélését a hónap témájához.Ez úgy látom, nagyon tetszik tanulóinknak, szívesen gyűjtenek idézeteket egy adott témához.
A hónap folyamán megismerkedtünk a hónap dalával, gyakran meghallgattuk, megbeszéltük, miről szól.
A javasolt gyakorlatok közül a hónap témájában nem készítettünk Barátságklinikát, de találtunk olyan cikkeket, amelyek képekkel ,szöveggel illusztrálva mutatják be, milyen kiválóan működnek azok a speciális Óvodák, ahol magányos nyugdíjas, idős emberek játszanak, szórakoztatják az óvodásokat. Sokat beszélgettünk a tanulóinkkal arról, hogyel tudnák-e képzelni, hogy ilyen óvodába jártak volna.
Mindenképpen meg akartuk, és meg is csináltuk azt a gyakorlatot, aminek a „Hajtogattam neked „ a címe. A technika és rajzos foglalkozások mindig sok lehetőséget adnak a kötetlen beszélgetésre, ahol az elkészített térbeli képeslapokról eldöntöttük, kinek ajánljuk, kinek ajándékozzuk, kik azok, akik meg tudnak bennünket nevettetni, el tudják velünk feledtetni a rossz élményeket, oldani tudják a bennünk lévő szorongásokat, és úgy érezzük, ők a mi támaszaink.
A hóbortos társaság játékot, feladatot felvettük kedvenc játékaink közé.
Olyan kollégától, aki már évek óta benne van a Boldogságprogramban, kaptunk egy Pozitivity társasjátékot, ami nagy örömöt jelentett számunkra. Van olyan tanulónk, akinek van otthon ilyen játéka, így könnyedén tudták a játékszabályokat elsajátítani a gyerekek.
Elolvastuk, megismerkedtünk az Interaktív mesékkel az Önbizalomról. Tapasztalto, hogy sok idő kell az Önbizalom építéséhez, alakulásához, erősödéséhez, úgyhogy még mindig kint van a falunkon az önbizalmat jelképező és erősítő sünbirodalom.
Közeledik a Karácsony , feltételezem, hogy ez az időszak kiemelten fokozza majd a gyerekek boldogságérzetét, és a szeretet sokféle formájának megnyilvánulását. Várjuk a decemberi hónap feladatait!
Örömforrás csapat
Kiscsoportosaimmal eljátszottuk a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka szituációs játékot, majd a Kerekerdő mondókával mesére hívtam őket. A Süni irigy lesz c.mesét báboztam el.
Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek, dalára mozogtunk. Nagyon tetszett a gyerekeknek többször meghallgattuk a hét folyamán. Mindezeket az óvodában sószobájában valósítottam meg.
A csoportszobában kiszínezték a gyerekek a témához kapcsolódó barátság jelét, és így már a harmadik lépcsőfokra léphettünk fel.