A gyerekeket gyakran kell biztatni egy-egy készség elsajátítása során, hogy ne adják fel.
A mese a témakörhöz: Mese a békáról, aki hitt magában, jól érzékelteti, hogy sohasem szabad feladni, mert mindig van mellettünk valaki aki segít, és így le tudjuk küzdeni a félelmeinket is.
Erre szemléltetésképp egy akadálypályát készítettem, ahol bekötött szemmel kellett egymást átjuttatni, és még egy fontos dolgot megtapasztalhattak közben, hogy bízzanak a másikban.
Megküzdési stratégiák
Tanulóink portversenyen vettek részt. A cél elsősorban nem a győzelem, hanem az osztály tagjainak buzdítása, egymásra figyelése, egymás megsegítése volt.
A hóvirágról való beszélgetés után a gyerekek vidáman kezdték el a saját kis hóvirág mezőjüket, melyből a végén egy nagy közöset alkottunk😊
Átbeszéltük az osztállyal a megküzdés fogalmát, hogy a hétköznapokban kialakuló különböző nehéz helyzeteket meg kell oldani és hogy megkülönböztetünk problémaközpontú és érzelemközpontú megküzdést, továbbá a kettő között különbséget kell tenni. A testmozgás fontosságát is kiemeltük, mint stresszoldó, stressz levezető mechanizmust. Ezen kívül megnéztük és átbeszéltük a „megküzdés + élménynaptár” minden napját és feladatait, továbbá ezt a diákok szüleinek is elküldtem, hogy ha valaki szeretné, akkor ki tudják rakni a nappaliba iránymutatásként és családjaikkal fel tudják használni. A testnevelés órát kihasználva torna alakzatokat csináltunk, amelyekkel a mozgás örömével feloldottuk a bennünk felgyülemlett stresszt és jól éreztük magunkat.
A foglalkozást Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjével kezdtük, majd arról beszélgettünk, kinek mi volt a legnehezebb dolog, amivel meg kellett küzdenie. Ezután olyan arcokat kellett alkotniuk, amellyel különböző érzelmeket fejeztek ki. A nap folyamán még sok feladattal kellett megküzdeniük, melyeket ügyesen megoldottak.
A megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk. A foglalkozást relaxációs zenével indítottuk. Felvázoltam, hogy ennek milyen két típusa van: érzelemközpontú és problémamegoldó stratégia. Ezt magyaráztam, hogy tudatosítsák. A könyvből, a Milyen terhet viszel? című feladatlapot kapták meg, és felírták, hogy milyen sérelmeik vannak, meg tudtak-e bocsátani. Elmondták, hogy mi okozza sokszor önmagukban a problémát, tehát a személyes gondokról beszéltünk, majd rátértünk a közösségi problémákra is. Igyekeztem őket rávezetni arra, hogy milyen változtatásra van szükség egy-egy probléma megoldásához.
Majd kitöltöttek egy kérdőívet. Amin 15 kérdés volt. Mivel vannak egymást közt is problémák, ezáltal kiismerhetők az egyes pozíciók az osztályban: pl. ki a vezéregyéniség, ki az aki többször bántja a másikat, ki az elnyomott, ki keresi a másik társaságát.
Ezt pedig a végén kiértékeltük.
A boldogság órákon beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy mit tesznek, ha valami bánat, sérelem éri őket, ha szomorúak, ha rosszkedvűek. Átbeszéltük, hogy a különböző megküzdési stratégiák hogyan segítenek, mi lehet jó módszer, mi esetleg az, ami nem annyira. Lazítottunk a hónap dalára, amit nagyon élveztek a gyerekek. A feladatok közül a Kecskekatonaságot választottuk. Megnéztük a mesét, elkészítettük a fejdíszeket, majd jöhetett a kiképzés sok vidám pillanatot okozva.