Ez a téma sok fejtörést okozott, mert ami a szívünket nyomja, arról nehéz beszélni.
Először arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy milyenek általában egy-egy napjai. Milyen nehézségekkel találkoznak.
Ezután mindenki kapott egy színes lapot és és a saját problémáit, nehézségeit kellett leírni, erre akár személy nevét is felírhatta, akivel nem találja a közös hangot, nem tudnak egy jó viszont kialakítani.
Én már előre dolgoztam kicsit, így volt három hajónk. Ezekbe a hajókba kellett mindenkinek a saját problémáit belepakolni ( a megírt papírokat kellett jó alaposan összegyűrni és ráhelyezni a hajótérbe.
Az óra második felében a hajók a vitorláit készítettük el. Ezek a vitorlák nem csak a szél miatt kellenek, hanem ezen azokat a megoldási javaslatokat írtuk össze, amik segíthetnek a problémáik feldolgozásában, megoldásában, elengedésében.
A hajókat is kidíszítettük.
Mivel mi egy szegedi iskola vagyunk, a Tisza várost szeli ketté, ezért ezeket a hajókat mi elengedjük, és remélhetőleg a problémáink is tovaszállnak.
Megküzdési stratégiák
I. BEV.: Relaxációs gyakorlat: „Rágógumi gyakorlat.”
II. FŐRÉSZ: – Beszélgetés a témában.
– „Ne keseregj!” gyakorlat. Ötletbörze.
– „Hol érzem a feszültséget” gyakorlat.
– „Csodálatos segítők” gyakorlat.
– „Megküzdés szivárványa” közös elkészítése.
III. BEF.: Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! című dalának közös éneklése, eljátszása.
Fazekas József Általános Iskola
A mindennapi problémáinkkal való megküzdés az egyik legfontosabb téma a tanév során, hiszen minden nap találkozhatunk olyan helyzettel, ami megoldást kíván, amire fel kell készülnünk. A gyerekekkel ezért igyekeztem olyan technikákat megismertetni, amik segítenek ezekben a szituációkban.
A nehézségek átvészelését nagyban segítheti a mozgás. Amikor mérgesek vagyunk, ha félünk, ha szomorúnak érezzük magunkat, egy kis mozgás, nyújtózás, a megfelelő légzés segíthet. Órakezdő relaxációnk így „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.” gyakorlat volt. Ezután különböző helyzeteket teremtettünk, ahol a küzdés került a középpontba: kő-papír-olló játékot játszottunk, majd ennek a játéknak az igazi megküzdős változatát, a királylány-sárkány-királyfi szerepek szerinti játékot. Akadálypályát építettünk, ahol könnyebb-nehezebb feladatokat kellett végeznünk, le kellett küzdenünk az előttünk álló akadályokat. Óra végén relaxáltunk, ellazítottuk a testünket, igyekeztünk minden rossz gondolatot, feszültséget elengedni.
Következő órán a munkafüzet feladatainak segítségével kerestünk megoldást a nehézségek átvészelésére. A keresztrejtvény megmutatta nekünk, hogy EGYÜTT könnyebb túljutni a mélypontokon, társaink, családtagjaink, barátaink, tanáraink, ismerőseink mindig segíthetnek nekünk. A labirintusok megmutatták, hogy vannak könnyen leküzdhető akadályok, ezeken átjutni egyedül is sikerülhet, és vannak nehezebb „útvonalak” is. A bonyolult labirintuson néhányan egyedül nem jutottak át, itt jött képbe a társak támogatása, segítettünk egymásnak eljutni a kérdéstől a válaszig, a problémától a megoldásig. Valós helyzetekre is lefordítottuk ezt a feladatot: milyen nehézségekkel találkozhatunk, melyek azok, amikkel egyedül is megküzdünk, hol lehet szükség a társaink segítségére.
A nehézségekkel való találkozás, ezek megoldása a közmondásokban, a bölcsességekben is gyakran előfordulnak. Párosítottuk a mondatok elejét és végét, megbeszéltük a jelentésüket, „lefordítottuk” a mi életünkre, megbeszéltük, hogy mit tanulhatunk általuk, hogyan segíthetnek nekünk.
Írás órán szófelhő segítségével gyűjtöttünk olyan tevékenységeket, amik segíthetnek nekünk a rossz pillanatokban. Ebből a feladatból tablót készítettünk, amit kitettünk a teremben, hogy emlékeztessen minket a nehéz helyzetekben, hogy hogyan juthatunk túl a nehézségeken. Ha szomorúak vagyunk, megbántottak minket, nem sikerült valami, rossz napunk van stb. csak választunk egyet a megoldások közül, és máris elvonul a felhő, kisüt a nap, megküzdünk a helyzettel!
Fő témánk most a düh volt (az ü betű meséje végett is aktuális volt). Megbeszéltük, hogy ki mitől tud megnyugodni, melyek közül többet ki is próbáltunk. Na de a környezetvédelem is nagyon fontos számunkra, így például az összetépett papírokat újra felhasználtuk.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A gyerekekkel beszélgettünk arról, milyen problémákkal, nehézségekkel találkozhat egy óvodás gyerek. Mit csinálhatunk, hogy ne ijedjünk meg? Leülünk, behunyjuk a szemünket, nagy levegőt veszünk, sóhajtunk, valami szépre gondolunk. Együtt is tehetünk ilyet, egymás kezét megfogva. Segítsünk egymásnak úgy sokkal könnyebb! Építettünk együtt, közösen egy tornyot és hozzá várfalat. Játszottunk cápatámadásos játékot: karikára álltak a gyerekek, azok voltak a csónakok, amiket a hullámok felborítottak. Meghallgatták az Aranykulcs c. mesét a királykisasszonyról, akit megnevelt a sárkány. A feladatlapokon bejelöltük az emberke figurán, hol érezzük a különböző érzéseket.
Megküzdési módok-Bevezető játék-Adj hozzá egy mozdulatot!
A mostani korosztály sok olyan helyzettel kerül szembe, amivel nehéz megküzdeniük bármilyen ok miatt is. Összegyűjtöttünk sok szituációt, bedobtuk egy dobozba és húztunk belőle. A közös átbeszélés sokat segít, nyitottabbak lettek így a gyerekek, bátrabban elmesélik tapasztalataikat. Sok stressz éri őket a továbbtanulás, iskolai környezet, otthoni megfelelni vágyás miatt is. Több témában tudnak egymásnak ötleteket adni, ami pedig nehézkesen megy, ott én próbálok rávilágítani a lehetőségekre. A farsang egy kicsit lazított a mostani időszakon, konkrétan küzdöttek az ellenséggel, és győzedelmeskedett az osztály egy jó hangulatú iskolai napon.
Az aranykulcs mesét elolvastam a gyerekeknek. Ezután a témához kapcsolódó zenét hallgattuk meg ,relaxáltunk, ehhez kapcsolódóan gyakorlatokat végeztünk
Építettünk alagutat és az érzelmek színeinek kifejezésével tornyokat.
Ezekkel a színekkel kártyás játékot is kipróbáltunk. A nagycsoportos gyerekek jól tudtak példákat felhozni a hétköznapokból a színek alapján.
Beszéltünk a megküzdési stratégiákról, sorra vettük melyik mit jelent,hogyan értelmezzük .
Pl.az alszom rá egyet….a megfontolom,jól meggondolom,nem hirtelen cselekszem. Vagy a koncentrálok, a Segíts kérlek, a relaxálok,ezekhez már saját szavaikkal is tudtak magyarázatot adni.
Az érzelmi színskálát megcsináltuk mi is a munkafüzet alapján. Játszottunk érzelmeket kifejező játékot ,érzelmeket mutató dobókocka segítségével.
Majd felsoroltunk pozitív és negatív érzelmeket, s megpróbáltuk megmondani azt az érzést,érzelmet melyik érzékszervünkkel érzékeljük.
A munkafüzet 44.és 45. oldalán lévő feladatlapokat töltöttük ki.
A gyerekekhez közel állt ez a téma.
A hónapban különösen odafigyeltünk az egészségünk védelmére, hiszen az elmúlt hónapokban sok volt a megbetegedés a csoportban. Sokféle gyümölcsöt fogyasztottunk, sokat játszottunk a szabadban. A mesélő jóga kártyák segítségével edzettük a testünket és relaxáltunk is. A gyermekjóga játékos gyakorlatai erősítették az önbizalmat, a gyerekek megtanulták elfogadni magukat, társaikat és viselkedésüket irányítani. Elutaztunk a számok országába is, ahol játékos mozgással ismerkedtünk a számképekkel. Meglepő volt számunkra, hogy egy fiúcska 100-ig is elszámol, és folytatni tudja a számsort bárhonnan.