A csoportunkban a heti témánk a foglalkozások, mesterségek volt. Ehhez a témához kapcsolva terveztem a Boldogságóra témáját. A témán belül a gyerekek a fazekasok világába nyerhettek betekintést. Jómagam is agyagoztam, korongoztam korábban. Agyagozni maga a csoda, de nem olyan egyszerű. Az agyag egy földféleség, amelynek jellemző tulajdonsága, hogy víz hozzáadásával képlékeny, gyúrható, formálható, de nem könnyű vele dolgozni, mert ha sok vizet teszünk hozzá nagyon csúszik, esetleg szét is ázik. A lágy anyag megmunkálása a kézügyességen túl, fegyelmet, kitartást, türelmet igényel. Ezzel a problémával szembesülhettek a gyerekek és ezzel kellett megküzdeniük. (Látássérült kislányunk is nagyon élvezte, hogy agyagbabát készítettem vele.)
Több napra bontottuk a Boldogságórát. Első nap relaxációval kezdtük, ezt követően ebben a nyugodt állapotban megismerhették A türelmetlen nyulacska című mesét, majd beszélgettünk a mese témájáról, a nyulacska problémájáról, nehézségéről.
A következő nap Boldog Dóra problémáit próbáltuk megoldani, megbeszélni, amihez óvodánkat képviselő logóbabánkat hívtam segítségül.
Harmadik nap következett a természetes anyag megmunkálásával való ismerkedés, „megküzdés”.
A gyerekek nagyon élvezték ennek a számukra még ismeretlen természetes anyaggal való munkálkodást.
.
Megküzdési stratégiák
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozáson a gyerekek meghallgatták a Ki tudja, ez jószerencse vagy balszerencse? című mesét. Mindenki lerajzolt egy általa kiválasztott jelenetet, és elmondta mit gondol a történetről. Miért gondolja, hogy ez jószerencse vagy balszerencse. Beszélgettünk arról, hogy ha rossz dolog történik velünk, próbáljunk benne legalább egy kicsi jót meglátni, és könnyebben el tudjuk viselni azt.
Bevezetésként a küzdelem kifejezéssel ismerkedtünk: képek segítségével megvizsgáltuk, hol találkozhatunk a jelenséggel. Elhangzott, hogy sportokban (tenisz, hegymászás, futás), mesében a legény és a sárkány küzdelme során, iskolában egy- egy nehezebb feladat megoldásakor. Végül eljutottunk az érzelmekig: a nehéz érzésekkel is meg kell olykor birkózzunk. Érdekes volt látni, hogy ki mit válaszol a dühös/ szomorkodó gyereket ábrázoló kép kapcsán arra a kérdésre, hogy vajon mi történt, miért dühös/ szomorú a kislány? Néhány tanulóból előtörtek a sérelmek, rossz emlékek.
Ötleteket gyűjtöttünk, hogy mit tehetünk, ha dühösek vagyunk, ezek felkerültek a táblára.
Elolvastuk a Jóskával az uszodában történetet, és átbeszéltük, hogy ki hogyan oldaná meg az adott problémát.
Labirintus feladatlapok megoldása által is körbejártuk a témát.
Februárban is tartottam boldog órás foglalkozást a gyerekeknek, melynek témája a Megküzdési stratégiák voltak. A foglalkozást relaxációs gyakorlattal, játékkal és a már tanult boldog órás mondókánkkal kezdtük. Ezt követően egy mesét mondtam a gyerekeknek, melyben egy cinege madárnak segítettek a gyerekek megküzdeni a hideg a téllel. A gyerekeket megkérdeztem, ők, hogy tudnának segíteni az erdőben élő állatoknak a téli hideggel megküzdeni és ezt követően pedig le is rajzolhatták ötleteiket, melyeket csoportunk faliújságára ki is helyeztünk.
A februári boldogságóránk témája a megküzdés gyakorlása, a megküzdési stratégiák.
Az órát Bagdi Bella zenéjével, lazító gyakorlatokkal indítottuk. Majd megbeszéltük magának a megküzdés szónak a jelentését és azt, hogy mi mindennel kell megküzdenünk életünk során ahhoz, hogy jól élhessük az életünket, jól érezzük magunkat a bőrünkben. Mik azok a tudatos erőfeszítések, melyek segíthetnek legyőzni a kihívásokat, nehézségeket. Beszéltünk egy igen aktuális témáról is, a stresszhelyzet modernkori jelenségeiről; a gyakori telefonhasználat, a közösségi média, a tökéletes emberkép káros hatásairól.
Mottónknak Dr Maya Angelou idézetét választottuk, miszerint „ ….a legbölcsebb dolog amit tehetek, az, hogy a saját oldalamon állok”
A jó élet eléréséhez az egyik legfontosabb tulajdonságként a szorgalmas, tevékeny életet jelöltük meg, melyet állat képében is megneveztek a gyerekek. Mivel a hangya és a méhecske kiemelkedő helyen végzett, elolvastam La Fontaine : A tücsök és a hangya c. meséjét, amiről csodás kis alkotások születtek. Majd a második órában szorgos méhecskék készültek papírkorongok, zseníliadrót felhasználásával.
Végül programunkat egy piknikkel zártuk. Mivel a hónap nevezetes napja a február 15-én ünnepelt Torkos csütörtök, így egy kis nassolás közepette lezárásként megbeszéltük a böjt és lakoma közötti különbséget.
A délelőttünk hasznosan és kellemesen telt. Köszönjük a lehetőséget, kíváncsian várjuk ismét a március témáját!
Megküzdünk a nehézségekkel
Nagyon örültünk a hozzánk közel álló e havi feladatoknak, melyeket a februári projektünkbe beépítettem. A segédanyag kínálta lehetőségek közül a gyermekeim számára is érthető, pár gyakorlatot választottam, melyeket nagy alapossággal végeztünk el.
Mielőtt hozzá fogtunk,- témára hangolódtunk- közös énekléssel és relaxációval. Ezt követően beszélgetést kezdeményeztem céljainkról és az oda vezető útról, a megküzdésről, kitartásról. Majd A türelmetlen nyulacska című mese meghallgatására invitáltam a gyerekeket. A „hét meséje” lett a történet. /Még a csendes pihenőt is vele tettük kellemesebbé./ A feltett kérdésekre okosan válaszoltak. Szerintük versenyt futottak az erdő állatai, amit meg is rendeztünk a kis plüss állatokkal. Legtöbben a nyuszika és a róka szereppel azonosultak, ez volt számukra szimpatikus. Aztán akadálypályán küzdötték át magukat, amit nagyon ügyesen oldottak meg. Volt alagút, egyensúlyozó gerenda, lépegető, stb. Nagyon élvezetes volt a játék, mindannyian jól érezték magukat.
A Téli erdő állatait szépen lerajzolták, s közben meséltek a kis állatok téli küzdelmeiről.
Az önbizalom fejlesztő témában elvégeztük a Pillangóölelés című gyakorlatot is, melyben a igyekeztünk pillangóvá alakulni. Ezt a feladatot sokat gyakoroltuk. /A kezünkkel formált pillangó kialakítása nehézséget okozott./
A Kedvességem címere játékban szívesen vettek részt. Megjelentek a szeretet különböző kifejezési formái, amit örömmel fogadtam.
Lehetőségeinkhez mérten igyekeztem a legtöbbet kihozni a gyerekekből. Ügyesen, lelkesen vettek részt a különböző feladatokban, ami elégedettséggel tölt el.
A mai napon ötleteket gyűjtöttünk ahhoz, hogy hogyan tudunk egy feszültebb helyzetben lenyugodni.
Elhangzottak: elszámolok tízig, alszok, sétálok, nagy levegőket veszek stb.
Mozgás-zene: a hónap dalát örömmel csináltuk végig. Fellélegeztek a gyerekek, amikor a feszültséget kiengedték.
Meditáció-koncentráció-lazítás: pillangót varázsoltunk a kezünkkel, mely a mellkasunkon pihent meg. Többen mondták, hogy a gyakorlat végére nagyokat ásítottak, annyira ellazultak.
Mesehallgatás: Megismertük a kis hősünket, aki a nehéz helyzetből különleges módon lábalt ki.
Rajzolás-koncentráció: A cica színezésével zártuk az órát. Igazi nyugodt csendben dolgoztak a gyerekek.
Bevezetésként a Türelmetlen nyulacska mesét hallgatták meg a gyerekek, amiről meseillusztrációt is készíthettek. Választhattak a technikák kötött is, ki-ki kedve szerint valósíthatta meg elképzeléseit. A meséhez kapcsolódott a vadon élő állatok témánk is. A gyermekek számára nehezen volt érthető az önegyüttérzés fogalma. Az „együttérzés”, már közelebb állt hozzájuk. El tudták magyarázni jelentését, mindenki tudott példát mondani, szegényekre való odafigyelés, az állatokról való gondoskodás, a gyengébbek védelme(stb.).
Csokorba gyűjtöttük, hogy mi mindent tehetünk baj, gond, nehézség esetén. Biztató gondolatainknak bárki hasznát veheti.
Február: A megküzdés gyakorlásának hónapja
Ebben a hónapban azokat a lehetőségeket kutattuk, amelyek segítenek legyőzni a külső és belső kihívásokat, segítenek megbirkózni a bennünket ért nehézségekkel, a negatív életesemények okozta feszültéggel, szorongással, fájdalommal.
I. Helyes légzés (Kk. 178. old.)
II. A megküzdés fogalmának tisztázása után megkülönböztettük a problémaközpontú és az érzelemközpontú megküzdést: a gyerekek a megfelelő halmazkarikába írták a felsorolt nehézségeket, a végén kiegészítették saját, még nem említett stresszhelyzeteikkel.
III. További foglalkozásainkon az érzelemközpontú megküzdésre helyeztük a hangsúlyt, a negatív érzelmekkel való megbirkózás lehetőségeit kutattuk:
1. A tavaly készített „védelmi pajzs” segítségével összegyűjtöttünk számos stresszkezelési módszert, megküzdési stratégiát, a gyerekek elmondták, kinek melyik segít.
2. A legkevésbé alkalmazott ún. „boldogságbeszéd”-re helyeztük a hangsúlyt: mindenki választott egy pozitív megerősítést adó (egyben önbizalomnövelő) mondatot a gyűjteményemből, és miután hangosan felolvasta, felírta a 6.a közös „Megküzdés-fájára.
3. A mondatok a gyerekek saját könyvjelzőire is rákerültek. Legjobb, ha ezeket íróasztalukra, jól látható helyre teszik, és naponta többször elolvassák.
IV. Záró zenés relaxáció: Bagdi Bella „Pozitív élmények újraélése”
„Nem tudod megváltoztatni, ami történt, amit tettél, vagy amit veled tettek. De dönthetsz, hogy most hogyan élsz.” (Edith Eva Eger)
Rákóczi Marianna
csoportvezető