Egy mese keretbe foglaltam a megküzdési stratégiák témát, mivel nálunk ez most a farsang hetére esett. A csoport kapott egy levelet a manó óvodából, amiben a segítségünket kérik, mert az egyik manó elvarázsolta a színeket, így most náluk minden fekete. Arra kértek minket, hogy segítsünk nekik visszavarázsolni a színeket és meggyőzni a gonosz manót, hogy a színek kellenek, mert jó hangulat lesz tőle, ami pozitív érzelmeket vált ki.A gyermekekkel megbeszéltük, hogy minden nap más színű ruhába jövünk, jelezve így, hogy melyik színt küldjük a manóknak. (Ehhez a szülők segítségét is kértem) Ez a mese kerete, és minden napra kitaláltam néhány feladatot, amivel meg kellett küzdeni, és így napról napra tudtunk egy –egy színt küldeni a manóknak. Ők pedig a manó erdő bejáratánál lévő fán jelezték, hogy megkapták az adott színt. Játszottunk tapogatós, kitalálós játékokat, fekete papíron karcoltunk, és így varázsoltuk a lapra a színeket, akadálypályán kellett végig menni, megpróbáltuk a legmagasabb tornyot megépíteni, és szivárványt is varázsoltunk. Nagyon élvezték az egész héten át tartó programokat, sőt volt olyan szülő ,aki azt mondta, hogy már ő is várja, hogy melyik nap mit fog mondani a gyermek, hogy mi történt az óvodában, milyen feladatokkal segítettük a manókat. A hét utolsó napján pedig boldogan táncoltunk a hónap dalára.
Megküzdési stratégiák
Februárban a MEGKÜZDÉS gyakorlásának módszereiről beszélgettünk a gyerekekkel az osztályban. Összegyűjtöttük, mi minden miatt lehetünk stresszesek, miért érezhetjük magunkat túlhajszoltnak, vagy esetleg kedvetlennek, levertnek. A szamár történetén keresztül megbeszéltük, milyen hozzáállásra lenne szükség, mit kellene tennünk, ha rossz dolgok történnek velünk. Rávilágítottunk, kikre számíthatunk, kikre támaszkodhatunk a környezetünkben?! Tanultunk és kipróbáltunk feszültség levezető technikákat is. A téma végén a gyerekek csoportokban képregényt készítettek: lerajzolták, mi okoz számukra stresszt, milyen hatással van rájuk a stressz, hogyan viselkednek stresszhelyzetben, kivel tudják megosztani a problémájukat, hogyan tudják levezetni a feszültséget, és milyen érzés, amikor újra felszabadultnak érzik magukat. Ezeket a képregényeket a faliújságon megtekinthetik, erőt meríthetnek belőlük a nehezebb napokon. 😊
Boldogságóra -Február-Megküzdési stratégiák
A téma feldolgozása során arra fókuszálunk, hogy a gyermekek elfogadják a nem várt helyzeteket, azoktól ne ijedjenek meg. Legyenek a tarsolyukban olyan módszerek, eszközök, technikák, amelyek átsegítik Őket ezeken a helyzeteken.
Boldogságóránkat egy koncentrációs gyakorlattal kezdtük, amely segítségével megteremtettük az ” itt és most ” állapotát” Ezt követően a kapcsolatteremtő játékunk során, tudatosan figyeltünk egymásra, és alkalmaztuk az érintés szeretetnyelvét. A játék után, egy varázslatos utazásra indultunk a Bátorság -szigetére. Az utazást a varázs-ejtőernyővel tettük meg, Az ejtőernyő varázsereje csak akkor működik , ha azt közösen-együtt irányítjuk. 🙂 Miután felemelkedtünk kezdetét vette az izgalmas utazás ,mely végén sikeresen landoltunk a szigeten. A szigeten várt ránk egy mese, amelyből megtudhattuk a mese főszereplőjének a félelmét, valamint azt, hogy a kislánynak hogyan sikerült azt legyőznie és hogy volt – e ebben a megküzdésben segítője. A mesét követően gyermekek is elmondták saját félelmeiket. Beszélgettünk arról, hogyan, mivel tudják ezeket legyőzni. A beszélgetőkör nagyszerű alkalmat biztosított az „én-élmények” megosztására.
A szigeten való tartózkodásunk során a Szupererő kártyák is előkerültek , melyek nagyszerű segítőink lehetnek egy -egy megküzdés alkalmával is.
Visszatérve az oviba a gyermekek örömmel színezték az általuk kiválasztott Szupererő kártyákat. A foglalkozás során többször meghallgattuk Bagdi Bella Bátorság című dalát, amely nagyszerűen illeszkedik a téma feldolgozásához is.
A téma feldolgozását most egy képzeletbeli utazással indítottuk. A varázs ejtőernyő segítségével elrepültünk a Bátorság – szigetére, ahol megismerkedtünk pufóka Flóra történetével. A mese meghallgatása során megtudtuk azt, hogy mivel kellett Flórának megküzdeni, ki volt ebben a segítségére, és hogyan oldódott meg a problémája. Beszélgettünk a gyerekek félelmeiről és arról, mit tesznek azok leküzdésében. A Szupererő kártyák nagyszerűen rámutattak a bennük lévő szuper kêpességekre is.😊Megtanultuk az örömászana és a hős ászana jóga gyakorlatokat. Játszottunk Hajótöröttek játékot, ahol az egymásra való odafigyelés, a csapatmunka, az összetartozás került előtérbe. A varázs-ejtőernyő segítségével repültünk vissza az óvodába, ahol a gyerekek kiválasztották és elkészítették a szupererő kártyáikat.
🩵🩷
A gyerekek minden évben nagyon várják már a tél végét jelző farsangi mulatságot. A jelmezes felvonulás a fő program, de nagyon közkedvelt a versengés is. Vegyes csoportban differenciálva állítjuk össze a játékokat, hogy mindenkinek legyen benne sikerélménye. Fő cél, a lehető legjobbat kihozni magunkból.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Február hónapban kicsit visszanyúltam a korábbi évekhez, és azokból az ötletekből válogattam. A mesepárnák elővétele után, a gyerekek meghallgatták A kicsi dió című magyar népmesét. Volt aki már ismerte, de legtöbbjüknek új volt. Tetszett nekik a mese, főleg az a rész, amikor a cipó elmeséli, hogyan is tűrt, és várt sokáig, mire cipó lett belőle. Mese végén megbeszéltük, az ördögöt hogy győzték le, hogy küzdöttek meg vele, vagyis hogy jártak túl az eszén. Hiszen a megküzdés nem mindig arról szól, hogy az erőnket mérjük össze, hanem ügyesen használjuk az eszünket. A kicsi cipó történetét el is játszottuk, közben mondókáztunk, énekeltünk is („Kicsi mag a föld alatt…, Jár a malom, kiti-kati…”) a végén pedig mindenkit „megsütöttünk”.
A Babzsákos Testrészes játékot a gyerekek már jól ismerik, mindig izgatottan várják, a végén kié lesz a babzsák. Nagy kacagások, öröm kíséri a játékot. Elfogadást is tanulnak ekkor a gyermekek, hiszen általában a küzdelmek végén csak 1 lehet a győztes. Mozgásos foglalkozás során is a küzdés jellemezte az egyik játékunkat. Ugyanis a kiesős játék során, akinek nem jutott babzsák házikó, az tovább már nem folytathatta a játékot. Ilyen játékunk volt még a Székfoglaló, amit a gyerekek nagyon megszerettek.
A megküzdésben benne rejlik a boldogabbá vállás lehetősége. Sikerünk függ a gondolkodásunktól, viselkedésünktől. Függetlenül attól, hogy milyen sérelmeken és megpróbáltatásokon megyünk keresztül, akárcsak az állatok a természetben, mi is mindennap küzdünk a boldogabb, szebb jövőért.
A hónapban 3 hetes projekttervben az egészséges életmódra nevelés állt a középpontban. Itt nemhogy a gyermekek, de sok felnőtt is sokszor megküzd azokkal a félelmekkel, gátlásokkal, szorongásokkal amik a kiszolgáltatotság miatt alakul ki bennünk felnőttekben is a ” fehér köppeny” miatt. A gyermekeknek több olyan szituációs, strtatégiai játékot kínáltunk fel, ahol ezeket, ezekben a helyzetekben kezelni tudják és letudják küzdeni a félelmeiket.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
A táskák csupa olyan témát-fogalmat-érzést tartalmaznak dísznek, ami kellemetlen napokon segítségnyújtás.
„Ha véletlenül rossz kedvem lenne vagy kutyagumiba lépnék, erre a táskára nézve biztos megnyugodnék.”
Nem lehetett név rajta, úgy találtuk ki, kié lehet.
Szívünk kincsesládája
Ráhangolódásként a motiváló idézetekről beszélgettünk. Mivel nyelvtanból most tanultuk az idézés helyesírását, ezért mindenki a füzetébe is leírt egyet.
A tanulók a zenés relaxáció alatt eszükbe jutott pozitív gondolataikat leírták, majd „szívünk kincsesládájába „ képletesen beletették.
A Bólyi Általános Iskola felsős boldogságórás csapata a megküzdés hónapjában egy 10 állomásból álló sétányt alakított ki az iskolánk udvarán, hiszen azt vettük észre, ha nálunk valaki szomorú az csak körbe-körbe sétál az udvaron. Az interneten találtunk egy ötletet, melyet tovább fejlesztve, teljes sétányt alakítottunk ki. Állomásainkkal a gyerekek körsétáját tettük vidámabbá:
1.: Ne légy szomorú, sétálj velünk!
2.: Kapcsolatok rétje: Szívecskéken olvasható, hogy vidítana fel egy jó barát.
3.: Apró örömök padja: A padot körbevevő fa korongokon apró örömöket láthatunk.
4.: Célok lépcsője: Tűzd ki a célod! Keresd meg a hozzá vezető utat! Tégy meg minden tőled telhetőt, hogy el is érd! Sikerült!
5.: Önbizalom hegye: Az igazi munka mindig a felszín alatt rejlik, mint ahogy itt is csak egy kis domb látszik, de a felszín alatt tűzoltó víz tartály található.
6.: Mozgás szigete: Add ki a mérged, tekerj, emelj, mozogj!
7.: Jó cselekedetek tisztása: Tégy jót, legyen jobb veled a világ!
8.: Feltétel nélküli önszeretet: Selfi pont, aki téged mindig feltétel nélkül szeret!
9.:Hálafa: Szülők üzenetei a gyerekeiknek, név nélkül.
10.: Optimizmus ligete: Iskolában, osztállyal töltött legszebb pillanatok. Helyet hagyva a további öröm-pillanatok kihelyezésére.
A sétányt tegnap egy közös: ” Ültess virágot, tedd szebbé a világot!” projekttel zártuk!
A gyerekek osztályszinten közösen, de barátokkal, s egyedül is azóta céllal róják a köröket.