A foglalkozást a szokásos zenés relaxációval kezdtük, napimádással, majd az igen humoros „Totyog a libával..”
Ezek után a munkafüzet segítségével meghatároztuk az arckifejezéseket, mit takarnak, mi a nevük. Megbeszéltük melyik arc „hogyan készül?” Azután szituációs játék keretében a gyerekek kipróbálhatták, hogyan lesz valaki vidám, hogyan undorodik, hogy lesz szomorú. A gyerekek elmondták melyik arcnál, hogyan érezték magukat. Melyik miért jó vagy rossz?
A következő játékunk a varázsszőnyegünk segítségével egy hajótörős játék volt. A hajó az elején hatalmas volt, majd kisebb, míg végül alig fért rá a csoport. Ahogy a játék folyt, úgy beszéltük meg, hogy melyik méretnél mennyire volt könnyű vagy nehéz elférni, hogyan tudunk úgy létezni, hogy mindenki elférjen a nagy vagy kicsi közös hajóban.
Lezárásképpen a munkafüzet 47-8 oldalát dolgoztuk fel. Mindig izgalmas tapasztalat a számomra ez a gyakorlat, mindig megcsináljuk ennél a témánál. A sok család és családtag ábrázolás mellett megjelent már kutyaól, „bunki” / bunker és a „Nem tudom” válasz is a kivel és hol vagy biztonságban kérdésre. Komoly ébresztő jellege van a számomra ezeknek a tapasztalatoknak. Még egy ilyen kicsi tiszta gyermek is lehet elveszett egy teljesnek tűnő családban vagy vélt jómódban. Segítség a gyermekek integrációs folyamatában.
Ugyanilyen komoly tapasztalat az érzések testben való berajzolása is. Igazán hálás vagyok ezekért a tapasztalatokért pedagógusként.
Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban a Megküzdési stratégiák volt a boldogságórák témája.A nagyobbak a Türelmetlen nyulacska c. mesét hallgatták majd beszélték meg.Felelevenítették, megfigyelték a tavaszi időjárás jellemzőit a mese kapcsán, majd azon ötleteltek hogy vajon mivel játszottak , foglalatoskodtak a nyulacskák amíg várták a tavaszt. A kisebbek beszélgető körön beszélgettek a meséről s arról hogy kinek mi okozott a legnagyobb problémát, kihívást a nap folyamán s hogyan oldották meg ezt a problémát.A kiscsoportosok az erdei állatok mozgását utánozták a különböző mozgásos játékok során, majd magaslest építettek és az állatok képeit nézegetve s még másnap is beszélgettek a szóba került állatokról.
Témára hangolódás- beszélgetőkör: hogyan tudunk megküzdeni valami cél elérése érdekében?
Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó… zenés relaxáció
Mesére hívó mondóka.
Mese: A türelmetlen nyulacska
Mesefeldolgozás segítő kérdésekkel.
Mozgás: Állati állapotok
Vizuális tevékenység: Medve apó mozaik ragasztással.
A gyerekek, tinédzserek esetében igen gyakran az iskola a stresszforrás. A rajtuk lévő nyomás, a nagy elvárások következtében a fiatalok olyan helyzetbe és környezetbe kerülhetnek, amiben úgy érezhetik, nem szabad megállniuk, és ahol nem önmagukért, hanem az eredményeikért fogadják el őket. Iskolai stresszet okozhat, pl.: az iskolai nyomás,
a motiváció megtalálása a tanuláshoz,
a félelem a lemaradástól,
az iskolai terhelés okozta feszültségek,
az idői nyomás, stb. A felsős osztályok már úgy érzem a bizalmuk a fogadott, el merik mondani a gondjaikat, bajokat, de az örömeiket is! Bizalmas, megtartó közeget próbáltam az évek során teremteni a számukra.
Nap, mint nap éreztetem velük, hogy biztonságban vannak, szeretem és tisztelem őket, vigyázok és figyelek rájuk, és velem bármit megoszthatnak. Ez az egyik legjobb módja a stressz ellensúlyozásának. A közelség érzése és a tudat, hogy szeretik és elfogadják őt, kiemelten fontos a számukra.
A stresszes helyzeteket mindig meg szoktuk beszélni a gyerekekkel, így rá látnak a szükségleteikre, megoldást találunk rá együtt. A pedagógussal való beszélgetés során segítem a gyerek önmagával való kapcsolódását, igényeinek kifejezését, és mutatok a mindennapokban példákat a stresszel való megküzdésre.
A gyerekekkel rengeteget beszélgettünk a megküzdési stratégiákról és azok leküzdéséről. Teszteket is töltöttek ki annak érdekében, hogy saját képességeiket, nehézségeiket és erényeiket feltérképezzék. Összefoglaltuk azokat a stratégiákat, amelyek leginkább követhetőek lehetnek egy-egy probléma feloldásában.
Nem régen volt a Parasport Napja, ennek aropójából is megbeszéltük mennyi mindennel megküzdenek az életük során a fogyatékos emberek, de ők még is példaértékűen helyt állnak, sikereket is elérnek, és egy percre nem adják fel!
Rajzokat is készítettek róluk a tanulók!
A boldogságóra program hatodik hónapja a megküzdési stratégiákról szólt. Ezt a viszonylag nehéznek mondható témakört a gyermekek nyelvére igyekeztünk lefordítani. Meghallgattuk a hónap dalát /Ellazulni jaj de jó! / és közös tánccal hangolódtunk a foglalkozásra. A hónap dalában szerepelt az egymás iránti vigasz, a megölelés, ezért a dalt hallgatva ezeket is gyakoroltuk a gyerekekkel. Ezek a gesztusok eddig kevésszer jelentek meg a mindennapjainkban, de most nagyon tetszett a gyermekeknek és nagy örömmel gyakorolták, miként fogják nehéz helyzetben, megvigasztalni egymást. Beszélgetőkör keretében megbeszéltük kinek milyen félelmei vannak, ami lehet fizikai és lelki is egyaránt. A gyerekekkel meghallgattuk az Aranykulcs c. mesét, majd ezt követően a nagyobb gyermekek ki is színezték az ahhoz tartozó illusztrációt. Mivel aprólékos rajzról van szó, így több nap is előkerült a színező. A gyerekekkel 2 csapatot alkotva fa építőkockák segítségével tornyot építettünk, majd a cápatámadás c. játékot is játszottuk. Ez annyira tetszett a gyerekeknek, hogy szinte minden nap játsszuk. A nagyobb gyermekekkel kiszíneztük azt a figurát is, ahol adott színnek megfelelő érzést éreznek, ezt meg is beszéltük. Szeretnénk a későbbiekben elérni, hogy gyermekeink úgy induljanak neki egy problémának, hogy „megtudom csinálni”.
Az órát megelőzően online kilüldtem a Via „Erősségek felmérése” tesztet, amit a gyerekek otthonukban töltöttek le.
A foglalkozást a „Földelő tudatos jelenlét” gyakorlattal kezdtük. Ezt követően megbeszéltük mit jelentenek a megküzdési stratégiák. A gyerekek elmondhatták, hogy mivel küzdenek meg nap mint nap.
Ezután megnéztük a Via teszt eredményeit és az erősségkártyák segítségével megnéztük, hogy ki miben jó, illetve hogyan használhatja fel erősségeit arra, hogy a gyengébb képességein javítson. Mindenki mondhatott az erősségkártyák segítségével egy történetet, amiben az ő fő erőssége korábban megnyilvánult.
Végül az „Ellazulunk” gyakorlattal fejeztük be az órát.
Segíthetek?
A foglalkozást a fogalom megközelítésével kezdtük saját tapasztalat alapján. Beszélgettünk a reménytelennek tűnő helyzetekről, és arról, hogy ki , mi tud segíteni a megoldásban. Mit tudunk , mit szoktunk tenni ilyen helyzetekben.
Megismertük A bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét, majd csoport munkában feldolgoztuk.
Lerajzolták a „segítőjüket”, majd labirintus versenyt rendeztünk.
Élvezetes volt a lezáró vakkígyó játék is.
A boldogságprogramunk hatodik hónapja a megküzdési stratégiák hónapja.
Pillangóölelés relaxációval kezdtünk. Ez segítheti megnyugvásunkat a stresszes helyzetekben. Igazi kedves kis pillangókat alkottunk kezeink segítségével, mely mellkasunkra szállt, megnyugodott a kis pillangó majd felszállt.
Ezután köszöntöttük Boldog Dórát, megölelgettük, majd a Tükördalra jót mozogtunk, táncoltunk.
Felelevenítettük a hónap meséjét az Aranykulcs c. mesét,ez bevezetett bennünket a téma feldolgozásába. Megbeszéltük, ha nehéz helyzetbe kerülünk, ugyanúgy rossz érzések kerítenek hatalomba, mint a mesében. Elmondtuk, hogyan nyugodhatunk meg, mit csinálhatunk.
Ezekután a gumiember játék következett, ami nagyon örömteli és vicces játék volt.
A Bátorságpróba játékunk igazán izgalmas és kalandos volt. Érkezett egy levél Pók nénitől, amiben az állt, hogy néhány játékunkat elvette, mert nagyon hangosak voltunk. -a játékok eltűnését már reggel észrevettük!-
A próbákat kiállva kaphattuk vissza a játékokat. Énekeltünk, verseltünk, csomag érkezett játékot játszottunk, majd négyszer megismételve mondtuk el, hogy nem hangoskodunk többet Pók néni! Ezekután megtudtuk, hogy hol vannak az elveszett játékaink. Kiálltuk a próbát így visszakaptuk őket. Nagy örömmel fedeztük fel a fejlesztő szobánkban a játékainkat.
A boldogságóránkat nagy öleléssel zártuk és folytattuk vidáman a napunkat.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A különböző erdei állatok bőrébe a kiskertünk környékén láttam legideálisabbnak, hogy eljátsszák a gyerekek az ijedt nyuszikat, a settenkedő rókákat, az ébredező medvebocsokat, a veszélyre figyelmeztető őzeket és jóllakott vaddisznókat. A műfüves téren egyszerre jelenítették meg a különböző karaktereket.
A kiskertben a járda egy „szűk folyosóként” szolgált, itt az ijedt, veszélyben élő állatokat mutatták be. Ez volt számukra a legnehezebb.
Nagyon élvezték, egy játékként fogták fel, a szűkebb tér, fokozta az izgalmat, a tágabb, nyugtatólag hatott és láthatták egymást. Kedvencük a jóllakott vaddisznó pozíció lett, a végén ebben hagytam őket pár percig relaxálni, szükségük van az ellazulásra, mert mindig pörögnek.
Érdekes volt, hogy nem volt kiemelkedő, hogy melyik állat helyzetében érzik magukat a leggyakrabban, nagyon megosztott volt a véleményük.
A bátorság tanulható? Igen! Tanulható és fejleszthető! Nap, mint nap segítek a gyerekeknek a határozott és bátor viselkedés elsajátításában. A gyermek megtanul kiállni önmagáért és azért, amit helyesnek tart, lesz bátorsága új dolgokat kipróbálni, új barátokat szerezni, saját döntéseket hozni. Olyan – a valós életből vett – szituációs játékokat játszunk,amelyekkel a gyerekek nap, mint nap találkoznak. Tagadhatatlan, hogy felgyorsult világunkban a gyerekek is egyre nagyobb nyomásnak, stresszes helyzeteknek vannak kitéve. Az én, pedagósus és a szülő felelőssége, hogy megtanítsa a gyerekeknek, hogyan küzdhetnek meg ezzel. Nagyon fontos, hogy megtanítsuk nekik, hogy lehet hibázni és az életben bármikor újra lehet kezdeni, ne hasonlítgassuk mással, mert nem a verseny a cél. Továbbá meg kell adni nekik a kellő figyelmet, legyen idő beszélgetésre, játékra és mesére, ezek mind fejlesztik a gyerek kreativitását, szociális készségeit, érzelmi intelligenciáját. Célom nem az, hogy a gyermekek figyelmen kívül hagyják a negatív dolgokat, hanem hogy megtanulják élvezni a körülöttük lévő világot, értékelni a családot és a barátokat, hogy bátran próbáljanak ki új dolgokat, és kitartóak maradjanak még akkor is, ha nem alakul minden a terveik szerint. Sokat beszélgettünk erről a gyerekekkel, a szituációs játékok, Bagdi Bella hónap dala is segített abban, hogy a gyerekek megértették a téma lényegét, hogy soha ne adják fel, mindannyiuk értékes kincsei a világunkban!