A foglalkozást, Bagdy Emőke által kidolgozott arcizomlazítás játékosan relaxáció előzte meg.
A foglalkozást kezdő zenével (Bagdy Bella: Ellazulni jaj de jó!) kezdtük.
Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét elolvastam. Beszélgettünk, ha lenne egy aranykulcsunk, akkor mit nyitnának ki vele és hol tartanák a kulcsot.
A munkafüzetből feladatokat oldottuk meg – a következő dolgoktól jobb lesz a kedvem színezőt és berajzoltuk, h milyen a kedvem, ha… vagyok.
A kedvenc játékunkat kiszabadítottuk kincses térkép segítségével.
Berajzoltuk a Boldogság várunk hatodik lépcsőfokát is.
A foglalkozást lezárását Hogyan érzed most magad? beszélgetéssel zártuk.
Megküzdési stratégiák
Az első óránkat a hónap dalával kezdtük. A gyerekekkel beszélgettük az élet nehézsésegiről, az iskolai nehézségekről. Készítettünk egy „Hőseinkből” álló plakátot, hosszas beszélgetés után összeszedtük, azokat a foglalkozásokat, személyeket, akik nap mint nap megküzdenek mások életéért. Szívesen végezték ezt a feladatot. Ebben a hónapban rajzoltunk egy hőmérőt, amivel azt jeleztük, hogyha feszültek, ingerlékenyek vagyunk, mivel tudunk megnyugodni. A piros résznél a legingerlékenyebbek, a kéknél pedig már nyugodtságot ábrázoltuk.
A hónap végéhez érve pedig egy játékkal fejeztük be a megküzdés témakörét, amikor is egy gyerek fején fülhallagtó volt, írtunk megküzdéssel kapcsolatos szavakat, amiket artikulálva kellett elmondani a többieknek, míg akin a füllhallgató volt, zene szólt a fülében és úgy kellett kitalálnia a szavakat. Nagyon élvezték a gyerekek.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A foglalkozás elején a „Ki tudja, ez jószerencse vagy balszerencse?” című mese felolvasása közben elmondhatták véleményüket, miért gondolják jónak vagy rossznak az épp akkori eseményt. Némi segítséggel folytatták is a történetet. Ezek után jó tanácsokkal látták el egymást, hogyan segíthetnek magukon „szorult helyzetben.” A megküzdési stratégiákat egész hónapban gyakoroltuk, hiszen a magatartással és önmagunkkal még most is hadilábon állunk néhány tanuló esetében. Ezzel összekapcsolva érdekességeket meséltem nekik a nárciszról, melyeket kiszínezés után a faliújságra is felhelyeztünk. Az ölelésnél most először ahhoz kellett forduljanak, akitől szívesen várnának segítséget, másodszor pedig ahhoz, akinek szívesen nyújtanának segítséget, ha gondjuk támad.
Érdekességek a nárciszról:
– A növény Narkisszoszról, a tragikus sorsú görög ifjúról kapta a nevét. A gyönyörű és meglehetősen öntelt fiú minden lányt visszautasított, többek közt egy Ekhó nevű nimfát is, ami miatt ő a bosszúállás istennőjéhez, Nemesziszhez fordult, aki elátkozta Narkisszoszt. Amikor a fiú belenézett a víz tükrébe, meglátta saját arcképét, és annyira tetszett neki a látvány, hogy szinte szerelmes lett önmagába, képtelen volt elszakadni a víztükörtől, beleesett a folyóba, és megfulladt. Halálának helyén virágok nőttek, amiket a fiúról nárcisznak neveztek el. A görögök ezt a virágot a halál virágának tartották. A mitológiai történetből tehát nem csak az a szimbolika olvasható ki, hogy a nárcisz az önteltség, a végletes önzőség jelképe, hanem a halálé is. Ezért lett például a nárcisz a hospice mozgalom virága és az ott dolgozók ezért öltöznek sárgába.
– Vendégségbe nem illik nárciszt vinni.
– A nárcisz jelentése virágnyelven: „kacér, ábrándos lényed olyan, mint ez a szép virág: büszkén kihúzza magát, hogy azután fájdalmasan hajtsa le fejecskéjét”.
– Lehajtott feje miatt a virágok szolgájának, a tisztelet virágának, is nevezik.
– A Biblia alapján a paradicsom virágának tartották, a keresztény kultúrkörben a Húsvét, a feltámadás szimbólumaként tekintenek rá.
Igyekeztünk ebben a hónapban minden negatív érzelmeinket legyőzni, küzdeni azért, hogy derűsen, bátran álljunk szemben a hirtelen fellépő rossz érzéseink átformálásra. Ebben segítettek a megküzdési stratégiák számos gyakorlatai.
Korosztályunkhoz érzelmileg szorosan kapcsolódik a mese, így bevezetőként Bezzeg Andrea: Aranykulcs történetét élhették át.
Labirintust készítettünk, majd különböző varázslatos kísérleteket próbáltunk. A „Táncoló cseppek” , „Az életre kelt rajzok”, és a „Légpárnás cd jármű”, mind mind megoldandó feladatot, bátorságot, kitartást ígért a gyermekek számára.
Közös játékunk a „Cápatámadás”, pedig annyira kedvelt lett, hogy több alkalommal is kérték a gyerekek.
Bízunk abban, hogy boldogságóra foglalkozásaink alatt kiteljesednek, önbizalmat, bátorságot gyűjtenek.
Február 14-én szívpostát szerveztünk.
A mindennapokban problémát jelent a másik elfogadása, a bocsánatkérés, a megbocsátás, a hálaadás.
Piros szívecskékre felírtuk üzeneteinket és postáztuk a címzett számára.
Összegyűjtöttük a stresszet okozok problémáinkat, majd kerestünk rá megküzdési stratégiákat.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 1. osztálya
Kiscsoportban napi szinten vannak olyan megoldhatatlannak tűnő feladatok, amik sok kitartást igényelnek… Persze felnőtt szemmel ezek nem jelentenek kihívást, de egy 3 éves gyermeknek sokmindenért küzdeni kell. Elsődlegesen például ott van a kiszemelt játék, hiszen mindig mindenkinek ugyan az kell, aztán öltözni-vetkőzni napjában többször is. Az udvaron meg a hintára kell állandóan várni… Egyszóval megküzdési srtatégiák sorát kell hadba állítaniuk nap, mint nap.
A gyerekekről beszélgetünk sokat arról, hogy ha egy akadályba ütköznek, akkor vajon mit kell tenni, hogy meg tudják oldani a helyzetet. Igyekszünk arra ösztönözni őket, hogy ne ijedjenek meg a feladattól, hanem próbálják meg kitalálni, hogy mit kell tenni az adott helyzetben. Persze ez egy hosszú folyamat és nem várjuk el a 3 éves gyerekektől, hogy rögtön mindent megjegyezzenek, ezért mindig példákon keresztül, tevékenyen tanuljuk meg a megoldási módokat:
pl. – mit kell csinálni, ha kiborul a víz, vizes lett a pulóver ujja, fordítva húzta fel a cipőjét, nem tudja levenni a játékot a polcról stb.
Nekik ezek a feladatok és megoldásaik még nem egyértelműek, de azon vagyunk, hogy megtanulják és alkalmazni tudják a mindennapok során.
Gyűjtögetés
Gyűjtöttünk nehéznek mondható helyzeteket, amiveláltalában szembesülünk. Majd kerestünk rá problémamegoldó vagy érzelemkezelő megküzdési módot!