Elolvastuk ‘A türelmetlen nyulacska’ c. mesét. Majd megbeszéltük mi volt nehéz a nyulacskának? Milyen érzések voltak benne a mese elején és végén? Sokszor a gyerekeknek is nehéz a várakozás, kivárni valamit, valakit. Napi szinten gyakorolják a türelmet, hogy nem vágok a másik szavába, nem mindig én vagyok az első stb. A gyerekek szerint a nyulacskák fogócskáznak sokat, hogy elüssék az időt tavaszig.
A mozgásos relaxációs tevékenység során különféle állati mozgásokat jelenítettük meg. Voltunk ugrándozó izgatott nyulacskák, settenkedő rókák, éhes vaddisznók, félénk őzek. A gyerekek nagyon élvezték a külfönéle mozgások megjelenítését, melyet sokszor hangutánzás is kísért. A hónap során a szoksásonál több figyelmet próbáltam arra szentelni, ha valami nehézség, elakadás éri őket, hogy arra koncentráljanak miként tudják az adott helyzetet megoldani, és ne ragadjanak benne a problémában.
Elalvás előtt elolvastam a gyerekeknek ‘Cirmi a sötétben’ c mesét. Egy cicáról szól a történet, aki mindentől megijedt, félős volt, és még az egerek is kicsúfolták. Cirmit nagyon zavarta minden, szeretett volna bátor macska lenni, de még a saját árnyékától is megijedt. Egyik este azonban különös álma volt. Egy padláson találta magát, ahol egy tükör volt. A tükörbe nézve egy tigris képét látta, ám ez a tigris nem volt más, mint ő maga. Tetszett neki, hogy ilyen nagy, erős. Reggel mikor felkelt, valami megválzotott benne. Különös bizsergést érzett, igazi tigrisnek érezte magát, és olyan dolgokat csinált, amik azelőtt megrémísztették. Olykor nem kell más, minthogy higyjük saját magunkban, és magunkat győzzük le, a félelmeinket.
Megküzdési stratégiák
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Ebben a hónapban kicsit több boldogságórát tartottam, mert tapasztalataim szerint a problémákkal való megküzdés és az önegyüttérzés a legnehezebben tanulható képességek közé tartoznak. Különösen akkor, ha az osztályban több kisgyereknek is indulatkezelési problémái vannak. A téma bevezetésekor megbeszéltük, hogy mindannyian kerülhetünk olyan helyzetbe, ami szomorúvá, feszültté, esetleg dühössé, elkeseredetté tesz minket. Azonban meg lehet tanulni, hogyan kezeljük ezeket a helyzeteket, hogy könnyebb legyen lecsillapítani magunkban ezeket a rossz érzéseket. Megtanultuk a pillangóölelést. Azóta ketten is mesélték, hogy otthon megtanították az anyukájuknak, amikor látták rajta, hogy feszült. Ezt külön öröm volt hallani! Összegyűjtöttük a negatív érzelmeket és sorra vettük, ki szokta valamelyiket érezni a testében valamilyen formában. Ezekről képeket is néztünk, majd a gyerekek saját rajzaikon színekkel is ábrázolták. Ezután olyan képeket mutattam, amelyek különféle módszereket ábrázoltak a feszültség oldására. Megbeszéltük, ki melyiket szokta alkalmazni, illetve ki lehetett egészíteni a felsorolást. Speciális helyzetben voltunk, mert éppen óra előtti szünetben történt az egyik tanulóval egy számára óriási traumát okozó konfliktushelyzet, amit ő nem a legmegfelelőbb módon próbált „túlélni”. Ezt a helyzetet is megbeszéltük és próbáltunk más módszereket javasolni neki indulatai lecsillapítására. Ezután a közös megküzdésre helyeztük a hangsúlyt játékos formában: nehezített gimnasztikát végeztünk, majd vak kígyót játszottunk, aztán mindenki beszámolt a tapasztalatairól. Következő alkalommal a javasolt feldadatok közül a jószerencse-balszerencse történetével foglalkoztunk. Végül arra jutottak a gyerekek, hogy minden attól függ, hiszünk-e abban, hogy képesek vagyunk megbirkózni minden nehézséggel. Eljátszottuk az „állati állapotokat”. A nyuszi, róka, őzike mozgása közt nem sok különbség volt, viszont a jóllakott vaddisznó már egész másképp festett! Kicsit nehéz volt elsősként megragadni a feladat lényegét, hiszen számukra mindegyik mozgás örömteli volt, nehezen élték bele magukat a feszült helyzetbe. Végül Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó c. zenés relaxációját próbáltuk ki.
A stresszes helyzeteket mindig meg szoktuk beszélni a gyerekekkel, próbálunk megoldást találni rá együtt. Ebben a hónapban egy kihívást éreztek a legnehezebbnek.
Az osztálynak irodalomból projekmunkát kellett készíteni. Az olvasmányokból egy témát ki kellett választani, elkészíteni és előadni társaik előtt. Az utóbbi nagy feladatnak bizonyult. Kerestünk közösen megoldásokat, hogyan oldhatnánk a feszültséget.
Bátorító gondolatok hangzottak el a gyakorlás közben:” Menni fog!, Ügyes vagy! , Előbb, utóbb, úgy is sikerül! …”
A foglalkozást a hónap dalával kezdtük, ami nagyon tetszett a gyerekeknek, végig mozogták a dalt. Majd megtanultuk a Pillangó ölelést, ami nagyon élvezetes volt és sokat nevettünk. Elmeséltem A türelmetlen nyusziról szóló mesét, majd beszélgettünk arról, hogy mikor vagyunk csalódottak vagy éppen vidámak. Nagyon javaslat született a Szorult helyzetben című játék megoldásaként. Az érzelmeket ábrázoló kirakóval zártuk a foglalkozást, mókás volt, ahogy eljátszottuk a különböző érzelmeket.
A foglalkozást a hónap dalával kezdtük, nagyon tetszett a nagyoknak és végig mozogták az zenét. Relaxációs játékokkal folytattuk. Majd arról beszélgettünk, hogy mit érzünk különböző helyzetekben. A szituációs játékok nagyon tetszettek a gyerekeknek. Sajnos nehéz számukra elképzelni, hogy mit érezhet a másik, így a Szorult helyzetben című játék során sok támogatást és segítséget igényeltek. Az érzelmeket kifejező kirakó nagyon tetszett nekik, ők is utánozták a képeket.
A heti témám az „Ép testben, ép lélek” volt. Nagyon fontos, hogy a lelkünk is egészséges legyen, ehhez fontos, hogy a gyermekek lelkében pozitív tulajdonságok legyenek Önmagukról. Ezen tulajdonságok erősítése volt a célom. A gyermekeket óvodai szinten bevontam a tevékenységbe, Bagdy Bella dalait összegyüjtöttem, mozgásos dalaival megmozgattam a gyerekeket. Minden kisgyermekenek ajándékoztam a foglalkozás végén egy nyakláncot, melyen a Boldogságprogram logója látható. Jobb veled a világ mottót hangoztatva.
A foglalkozást, a napimádás című relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd az ellazulni jaj, de jó című dallal folytattuk. Ezt a dalt, a hónap folyamán többször is meghallgattuk egyéb tanítási órák elején. A gyerekek egyik igen kedvelt dala lett.
Majd ezt követően érzelmeket kifejező arcokat, emberalakokat tekintettünk meg és beszélgettünk az érzelmekről. Ezután felolvastam Bezzeg Anna: Aranykulcs című meséjét olvastam fel, beszéltük meg. 1-1 rövid részletét el is játszottuk. Az órát a sárkány kiszínezésével zártuk le.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Már ügyesen relaxálnak a gyerekek,
– Relaxáció: Örömászana ( Örömvár könyv 48. oldal) -Mese: Flóra farsangja (Örömvár könyv 44. oldal)
– Beszélgetés: Volt- e segítsége a főszereplőnek? -Mi segítette át a nehézségeken? -Mit jelent a küzdés,kúzdelem?
– Te féltél- e már valamitől? -Mondj olyan helyzetet, feladatot,amit meg kellett oldanod,de nem tudtad! -Mit tettél? – Zárókör: Milyen új dolgot szeretnél megtanulni? Mit tervezel ami hosszabb időt vesz igénybe,hogy megtanuld,elsajátitsd?