A foglalkozást a megszokott módon relaxációval indítottam. A gyermekekkel a mindennapok során sokat meditálunk, relaxálunk, hiszen ilyenkor picit elcsendesedünk, ellazulunk. A „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar” mondókára a gyerekek előreejtik a fejüket, és a hát domborításával a térdükre borulnak.
A hónap dala is az ellazultság érzéséről szólt, melynek köszönhetően egy – egy testrészünkre koncentráltunk. A dal végére tetőtől talpig ellazultunk, közben pedig a hangulatot is megteremtettem a gyermekeknek a későbbi foglalkozáshoz.
A gyermekeknek a probléma megoldó készségét fejlesztettem, hiszen a téma bevezetésekor alkalmazott játék során Soma eltűnt. (a csoport kabalája)
Egy levelet olvastam fel a gyermekeknek, melyben elmondom nekik, hogy Pók néni a sarokban nem tudod pihenni a hangos játék miatt, ezért egy kis turpisságot eszelt ki. Három feladatot kellett a gyermekeknek teljesíteni ahhoz, hogy szeretett kis mosómacijukat visszakapják. A projekttéma utolsó napján tartottam a boldogság foglalkozást, így egy összegző tevékenységet terveztem. Ez a játék alkalmat biztosított nekem a visszacsatolásra.
Az első feladatunk a „Mesetár” című vers elmondása volt, utánzó mozdulatokkal. A második feladatunk a héten tanult néptánc eltáncolása volt. A harmadik pedig a hideg – meleg játék. Az egyik kisgyerek, aki nagyon ügyesen tevékenykedett a foglalkozáson, megkereshette Somát, hogy hova bújtatta el Pók asszonyság. A játék végén a gyermekek újra ölelhették szeretett kis állatukat.
A következő játék az volt, hogy a megküzdési táblára felhelyezték magukat a gyermekek. Mindenki a barátja mellé tehette a saját figuráját. Eközben beszélgetünk a célokról, azok megvalósításáról és az esetleges nehézségekről és ezek megoldásáról.
A foglalkozást a szokott módon, a szimbólumok felhelyezésével zártuk.
Megküzdési stratégiák
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Február 22. a Magyar Parasport Napja és iskolánk is bekapcsolódott az országosan meghirdetett Lélekmozgató programba. E program segítségével dolgoztuk fel a hónap témáját, hiszen a fogyatékkal élő embereknek mindennap nagyon sok küzdelmet kell megvívniuk. A különböző foglalkozások mind azt a célt szolgálták, hogy megértsék, átérezzék , hogy ezeknek az embereknek mennyi nehézséggel problémával kell szembenézniük még sem adják fel, sőt ugyanúgy rajzolnak, sportolnak, mind az egészséges társaik. Megtanulták, hogy mennyi kitartásra , akaraterőre van szükség ezeknek az embereknek a számukra egyszerű feladatok végrehajtásában, milyen fontos feladat egymás segítése, mennyire fontos a bizalom. Így az órákon rajzoltak a gyerekek a szájukkal, lábukkal, hang alapján párosítottak tárgyakat, bekötött szemmel kellett egymást kísérni, játszottak ülő labdás játékokat. Megbeszéltük, hogy milyen érzés így feladatot végrehajtani, mi okozott nehézséget, és mi segített a feladatok végrehajtásában. Így jobban átérezték a fogyatékkal élő emberek problémáit és megtanulták milyen fontos a küzdelem, soha semmit sem szabad feladni , fontos egymás segítése, kellenek jó ötletek a nehézségek leküzdéséhez. Jó volt látni, hogy mennyire komolyan vették a gyerekek ezeket a feladatokat.
Dátum: 2024.02.29
Korcsoport: 4-5 évesek
Boldogságóra
A Boldogságórát a „Fújj, fújj” és az „Égigérő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” címü relaxációs gyakorlattal kezdtük.
A gyakorlat után a szőnyegen körben ülve elmondom a gyerekeknek milyen témával fogunk foglalkozni, beszélgetünk.
A gyerekek kényelmesen elhelyezkednek, le is feküdhetnek a szőnyegre és elmondom nekik az „Aranykulcs” címü mesét. A mese után megbeszéljük miről szólt, milyen tanúlságot vonunk le a meséről. Megkérdeztem tőlük, ha lenne 3 kívánságuk, mi lenne az, szoktak-e álmodni.
A beszélgetés után az interaktív táblán feladatokat oldottunk meg. Megdicsérem őket, amiért szépen dolgoztak és ügyesek voltak.
Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella „Jól érzem magam” címü dalát.
A hónapban segítséget próbáltam adni a gyerekeknek abban, hogyan tudnak megbírkózni az őket ért stresszel. tapasztalják meg, milyen megküzdeni a kívánt cél elérése érdekében.
A relaxáció megtapasztalása és technikájának elsajátítás úgy gondolom, nagyon hasznos eszköz és módszer lehet a stresszkezésben. Bagdi Bella zenéjére több alkalommal is ellazultunk, mely jó lehetőség az izmok megfeszítésének és elernyedésének megtapasztalására, ami igen jóleső érzés.
Megküzdöttek a gyerekek a zálogba adott dolgaikért is. Nagyon szeretik, ha valamilyen feladatot kell teljesítsenek a szabályok be nem tartása miatt elkobzott személyes tárgyaikért. Ezzel a gyakorlattal a célom az, hogy megtanulják, hogy felelősséget kell vállalni a cselekedeteinkért, aminek helyrehozataláért olykor nagy árat fizetve, meg kell küzdenünk.
A farsangi télbúcsúztató ünnepségünk is tele volt küzdelmekkel, versengéssel és a zene nyújtotta örömök, mint megküzdési stratégiák (tánc, együtt mozgás) megtapasztalásával.
A türelmetlen nyulacska c. mese jól illeszthető volt a tematikus heteinkbe, hiszen a farsangi időszak a tél búcsúztatásával és a tavasz várásával telt. A medvés hetünket megkoronázta ez a kedves kis mese.Ábrázoló tevékenységre is lehetőséget adott, elkészíthették a saját türelmetlen nyulacskáikat.
Az állati állapotok c. játék egy kis beleérző képességet és kreativitást igényelt. Az állatok bőrébe bújva gyereközelivé tette ezt az érzelemközpontú gyakorlatot.
A szorult helyzetben nevű játék mindennapi problémáikat hozta közelebb és próbáltunk közösen megoldást találni a számukra olykor nehéz helyzetekre.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témáját most is több oldalról közelítettük meg. Szinte minden területre be lehetett építeni a megküzdési stratégia témakörének feldolgozását. A kicsikkel a testünk témakörét jártuk körbe. Több olyan feladatot végeztettem a gyerekekkel, ahol problémamegoldó gondolkodásra volt szükség. A korosztályból adódóan még sokszor nekem kellett megmutatni a megoldási lehetőségeket. A gyerekek óvodába lépése óta többször előfordult, hogy reggelente nehezen váltak el a szüleiktől, vagy nem sikerült nekik valami. Ilyenkor eleinte elkeseredtek, és nehezen lehetett őket meg vígasztalni. Személyes példaadással próbáltuk őket a szomorú hangulatból kihozni. Eltereltük figyelmüket, érdekes tevékenységeket ajánlottunk fel nekik, amik azt eredményezték, hogy egyre jobban feloldódtak. Egyre többször tapasztaljuk, hogy észreveszik, ha társaik feszültebbek, megpróbálják egymást simogatással, játékba hívással jobb kedvre deríteni. Az érzelmi érzékenyítés folyamatos csoportunkban. Legtöbbször spontán helyzetekben van lehetőségünk a megküzdés lehetőségeinek megvilágítására. Úgy gondolom, hogy a három éves gyerekeknél itt kezdődik a megküzdési stratégiák megalapozása. Kérdéseinkkel ráirányítjuk a gyerekek figyelmét arra, ha azt szeretnénk, hogy rájöjjenek társaik rossz kedvének miértjére, és arra is, hogy hogyan lehet ezeket a helyzeteket megoldani. Az egész csoportra nagyon jó hatással vannak a relaxációs gyakorlatok. A hónap dalát többször meghallgattuk. Módszereink között szerepel a dicséret, buzdítás, pozitív megerősítés.
Február= megközdés
Jószerencse, balszerencse történettel való ismerkedéssel kezdődött e havi boldogságóráink. A történetet elég sokáig tudtuk folytatni, természetesen pozitív befejezéssel.
Majd állatokká változtunk, s hol féltünk, hol settenkedtünk, veszélyre figyeltünk miközben a terem egyik végéből a másikba haladtunk. Megbeszéltük azt is, hogy ki melyik állat bőrében érezte otthonosan magát. Az elbújt kisegerektől, az izgatott kutyáig mindenkinek lehetősége adódott egyedül is megjeleníteni állatokat. Mindenki azt igyekezett választani, amit a pillanatnyi lelkiállapota megkívánt.
Az éberséget, a feszültséget, a vidámságot, kíváncsiságot stb. , mint fogalmat össze is gyűjtöttük és cetlikre leírtuk, hogy a következő foglalkozáson egy izgalmas activity keretén belül újra felelevenítsük.
Ezen az újabb foglalkozáson a különféle állapotok megélése is szóba került. A befejezetlen mondatok során több feszültségoldó, nyugtató technika is előkerült. A hatékony stresszoldó módszereket is megbeszéltük: testedzés, meditáció, izom relaxációt. Beszéltünk a nyugtató képek kedvező hatásairól vagy a víz és gyógytea ivás fontosságáról is. A pillangóölelést a mezítláb járást és a saját magunk maszírozását is kipróbáltuk.
Ebben a hónapban számunkra olyan stratégiákat ismertünk megm ami sokat segíthet a rossz pillanatokon átlendülni.
Megbeszéltük Lelkes Lóri milyen helyzetbe került egy átlagos napon. Az egyes szituációkat tovább gondoltuk és gyűjtöttünk ötleteket, amivel segíthetünk túllendülni ezen az érzésen.
Papírokra írtam 1-1 betűt,azokhoz gyűjtöttünk olyan szavakat, ami segít Lórinak. A gyerekek párban dolgoztak, minden betűhöz kellett írni egy szót nekik.
Majd megbeszéltük közösen, és kiválasztottuk a legjobbakat.
Mostmár ez a munka is egy emlék lett és az osztályt pozitívan erősíti.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Ki tudja, ez jószerencse vagy balszerencse?
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
Az óránk témája ,,A megküzdési stratégiák”.
Óvodánkban február 7-én a farsangolás volt az aktualitás. Az órát relaxálással kezdtük. Meghallgattuk Bagdi Bella ,,Ellazulni jaj, de jó” c. dalát.
A ,,Süssünk, süssünk valamit” c. ének segítségével bemelegítettük a kezünket, majd hozzáláttunk a csöröge tészta hozzáállításához. A babócák ügyesen gyúrták, nyújtották, hajtogatták a csörögét.
A nagy munka után, nagyon várták, hogy jelmezbe bújjanak, hősök lehessenek, akik mindenkit támogatni tudnak céljaik elérésében. Sikerült is, amikor beöltöztek mindenki vidám és felszabadult lett.
Versenyjátékokat szerveztünk a gyerekeknek. ,,Ki tud több labdát a bohóc kosarába bedobni?” c. ügyességi játék során a gyerekeknek az volt a feladatuk, hogy minél több színes labdát dobjanak be a bohóc kosarába. A győztes az volt, akinek a kosarába volt a legtöbb labda.
Újabb versenyjáték volt a ,,Pinpong labda egyensúlyozása kanálon”. A győztes az volt, aki a legrövidebb idő alatt a legtöbb labdát el tudta juttatni a bohócnak. Ez a játék nagyfokú koncentrációt, odafigyelést, kitartást, türelmet, szem- láb koncentrációt, ügyességet igényelt.
A következő versenyszám a ,,Farsangi kincsvadászat” volt. A gyerekeknek a teremben elrejtett álarcokat kellett rövid idő alatt megkeresniük. A következő próba ,,Add tovább az esernyőt” volt. E próbatétel során, az óvodásoknak az volt a feladatuk, hogy addig, amíg szól a zene minél gyorsabban szabaduljanak meg a színes esernyőtől, adják tovább az esernyőt társaiknak. Ezt a próbatételt is sok gyerek sikeresen elvégezte.
Az utolsó játékok között szerepelt a ,,Múmia” címet viselő játék, mely során megadott időre előszeretettel, ügyesen tekerték be társaikat wc papírral. Az utolsó próbatétel is sikeresen teljesítették a ,,Pingvinek a jégtáblán” elnevezésű játékot.
A sok játék után előszeretettel fogyasztották a kisült, általuk készített csörögéket, ami felkerült a csoport kedvenc ételeinek a listájára.
A különböző játékok során a hősök sikeresen támogatták társaikat a céljaik elérésében, megvalósításában.
A versenyjátékokkal az volt a célunk, hogy a gyerekek önként és örömmel vegyenek rész a tevékenységben.
A versenyjátékok során megtapasztalhatták, hogy milyen az egymás elleni küzdelem, a versengés, a győzelem, a siker, az elismerés. A játékban résztvevők elismerést, jutalmat, dicséretet, kaptak. Az első helyezettek sikerélményhez jutottak, az utolsó helyezetteknek el kellett fogadniuk, hogy most nem ők győztek. A játék a kudarctűrő képességüket is próbára tette.
A beszélgető kör során megbeszéltük mit csináltak, amikor nehézségbe ütköztek, hogy sikerült leküzdenünk az akadályokat.
A boldogságvár hatodik lépcsőfokára felkerült a megküzdési stratégiák jelképe.
A Szivecskék 5.a csoport 2024. februárjában a Boldogságóra program „MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK” témáját dolgozta fel. Az első alkalomkor a megküzdés fogalmáról, annak boldogságfokozó voltáról és fajtáiról beszélgettünk. A gyerekek Tableten kapott példákat csoportosítottak problémaközpontú illetve érzelemközpontú megküzdés szerint. Ebben a hónapban a csoport több tagjának is meg kellett küzdenie otthon a betegségével és a magas lázzal. Mi az iskolából küldtünk számukra gyógyító energiákat abban reménykedve, hogy hamarosan ismét együtt lehetünk. A második alkalomra a gyerekek átgondolták, hogy nekik mivel kell az életükben megküzdeniük. Számomra meglepő volt, hogy többüknek nem is volt olyan könnyű feladat ez… Ők úgy gondolták, hogy nincs ilyen. Persze a hónap végére kiderült, hogy dehogyisnem…! Mivel küzdenek a mai fiatalok? A mi kis csoportunk tagjai a sötétséggel, betörőktől való félelemmel, dolgozatírás előtti stresszel (hasfájással), tériszonnyal, tanulással, anyukája elvárásaival, kiközösítéssel, pókoktól való félelemmel, rohamokkal vagy éppen csak az unatkozással küzdenek meg. Közösen kerestünk megoldásokat, stratégiákat! A tanulással való küzdéshez tanulási módszereket, technikákat javasoltunk – elmesélték kinek, mi jön be. A sötétségtől való félelemre javasoltam, hogy éjszaka a három égő lámpából kapcsoljon le egyet, hiszen még úgy is világos van a szobában (mára már csak egy lámpa ég ). A dolgozatírás előtti stresszhelyzetet át lehet fordítani izgulásra – ha rendszeresen tanulnak, nincs mitől félniük. A gondolatok nyugtató hatása pedig csodákra képes… lefekvés előtt képzeljék el, hogy a dolgozatot feladatról, feladatra ügyesen megoldják és a végén mosolyogva, boldogan adják be a tanárnak. A betörőktől is lehet védekezni kamerával, ajtók bezárásával, házőrző állat tartásával. A pókok piciny állatok, melyek Magyarországon nem veszélyesek… ők jobban félnek Tőlünk! A tériszonnyal is meg lehet küzdeni apró piciny lépésekkel… felfelé nézünk, ha magasba megyünk, kezünkkel kapaszkodunk, légzőgyakorlattal megnyugtatjuk magunkat. Meg kell tanulnunk legyőzni a félelmet, hiszen még egyikük sem esett le a magasból! Nem az a megoldás, hogy kerüljük a magas helyeket, hiszen akkor csak erősödik a félelmünk! És az unalomtól való félelemre mi a legjobb? Megnéztük a céljainkat (amit elmentettünk) és a kisfiú célja sikeres focista lenni… legjobb unaloműző a célokért való tevés … lehet otthon gyakorolni, fociedzésre járni (beszéltünk az edzővel, aki nagy örömmel hívta első edzésére). Végig hallgatva Őket olykor fejtörést okozott, hogy milyen megküzdési stratégiát is javasoljak egy anyukája elvárásaival küzdő gyermeknek vagy a napi 3-4 rohammal küzdő kisfiúnak! Egy biztos. El kell fogadnunk azt, amivel küzdünk, majd a pozitív gondolatok gyógyító erejével változtatni rajta. Ez nem megy egyik pillanatról a másikra, de megéri napi szinten rá szánni az időnkből! A következő alkalommal a diákokat érő néhány modernkori jelenségről meséltem nekik a mindennapi stresszhelyzetek szempontjából. Volt, amivel találkoztak (túlzott telefonhasználat, sorozatfüggőség, imposztorszindróma) és volt, amivel nem (ghosting, gasligthing-effektus, mérgező pozitivitás). A hónap témáját a földelő tudatos jelenlét gyakorlattal zártuk. A hónap tanulsága számomra: rengeteg dologgal kell a tanítványaimnak megküzdenie (a felsoroltaknál sokkal többel és komolyabbal), melyek leküzdéséhez nem rendelkeznek megfelelő módszerekkel, stratégiákkal. Nagy a felelősségünk nekünk felnőtteknek, pedagógusoknak. A rohanó világunkban nagy igényük van rá, hogy mesélhessenek, meghallgassák Őket. Ennek a hónapnak a témája olyan sokrétű, hogy folyamatosan kell róla beszélgetni, többféle megküzdési stratégiával megismertetni őket, melyek tudatos alkalmazásával boldogabbak lehetnek!