Honnan tudom? Mutogatással eljátszottunk néhány helyzetet. Például valaki veszélyben van, feszült, összpontosít, ellazult, kíváncsi, nyugodt, pihen. A megküzdés során mikor éljük meg ezeket az állapotokat? Megpróbáltuk befejezni a megkezdett mondatokat. Onnan tudom, hogy feszült vagyok, hogy…Onnan tudom, hogy izgulok, hogy…stb
Megismerkedtünk néhány megküzdési stratégiával és a gyerekek is elmondták, hogy őnekik mi válik be a legjobban. Kipróbáltuk a pillangóölelés technikáját és relaxációs gyakorlatokat is végeztünk. Az óra végén pedig kitáncoltuk magunkból a feszültséget.
Megküzdési stratégiák
Az óra elején beszélgettünk arról, hogy ki hogyan viselkedik ha valamilyen kihívással, problémával, nehézséggel találkozik. Egymás példáiból segítséget is kaphattak. Megbeszéltük, kitől lehet segítséget kérniük, ha egyedül nem boldogulnak. Csoport munkában rejtvényt oldottunk meg, a feszültség testi tüneteit mint egy térképen jelölték a testsémán, labirintusban eligazodni igazán nagy kihívás volt, de végül egy mást segítve sikerült. A nyugodtság eléréséhez az indulathőmérős feladatot oldottuk meg, ahol sok jó ötletet találhattak a tanulók. Az óra végét meditációval zártuk.
Osztályunk egy tanulója a „Te és a természettudományok- mesés történetek 2023” mese- és történetíró pályázatra küldte el meséjét.
A Lili és a színek egy kislány és a barátnői napjáról, a természet kincseiről és a fény különleges játékáról szól. A mese szereplői, akik az osztály tagjai, együtt keresik a boldogságot és az odavezető úton a megküzdés szivárványát festve érik el céljukat. Lépésenként haladnak, tanácsot kérnek, egyre ügyesebben tudják az élet nehézségeit megoldani.
A közösségünkbe érkezett egy új tanuló a párhuzamos osztályból. Mint osztályfőnök minden erőmmel igyekeztem az ő beilleszkedését segíteni. Az ötlettár felkínált gyakorlatokat, módszereket, melyek megkönnyítették a felmerülő problémák, konfliktusok megoldását. Az osztály támogató viselkedése, cselekvése igazi támaszt nyújtott az új fiúnak.
A témát a saját tapasztalatainkból kiindulva közelítettük meg: olyan mondatokat gyűjtöttünk, amelyek segítenek, vigaszt nyújtanak, ha nehézséggel találjuk szembe magunkat. Majd megismerkedtünk a szamár történetével, melynek tanulságát a tanulók maguk állapították meg, s vonták le a pozitív következtetést. Az óra második felében egy közös tablót készítettünk arról, hogy kinek milyen technikái vannak arra, hogy megnyugtassa magát vagy a környezetét. Közben megbeszéltük azt is, hogy téma szoros kapcsolatban áll az előző boldogságórákkal is: az optimizmussal, a társas kapcsolatokkal, a jó cselekedetek gyakorlásával. A feszültséget okozó indulatok, érzelmek kezelése nagyon nehéz feladat. Mivel azonban társas lények vagyunk, mindenkinek meg kell tanulni, hogy ne elemi erővel törjön ki belőlünk, hanem kontroll alatt tudjuk kezelni.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi foglalkozásunk bevezetéseként a héten megismerkedtek a gyerekek Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjével. Megkérdeztük a gyerekeket hogy ha lenne nekik is egy Aranykulcs a birtokukban, ők mit csinálnának vele.
Beszélgettünk arról, hogy néha nehéz feladatokat kell megoldanunk, hogy célba érhessünk, hogy megvalósíthassuk elképzeléseinket.
Ezután ehhez kapcsolódóan megtartottuk hagyományos Farsangi mulatságunkat, ahol csapatokban versenyezve különböző ügyességi feladatokat kellett megoldaniuk a gyerekeknek, hogy ők lehessenek a feladatokban az elsők. A versenyt minden gyermek nagyon élvezte, jókat nevettünk, és vidám csatakiáltásokkal motiváltuk a csapatokat.
Lezárásként közösen táncoltunk, mozogtunk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj, de jó című dalára, hiszen a sok izgalmas feladat teljesítése után valóban jól esett az ellazulás.
SIKERÜLT!
Török Enikő
A Rákóczi Ferenc Általános Iskola Kincsek csapatának mindig akadnak olyan céljai, amelyek megoldásában kitartónak kell lenni. Persze számtalan akadályt kell legyőzni azért, hogy a kitartó munkának eredménye legyen. Ilyen volt a 100 napos kihívás, melynek során minden gyereknek valamiből 100 darabot kellett gyűjtenie, vagy a 100-as számmal kapcsoltban kellett valamit kitalálnia. Számtalan egyedi megoldás született, mely azt bizonyítja, hogy ha nehézségek árán is, de kitartással és segítőkkel a legtöbb cél elérhető.
Foglalkozást kezdő relaxációnk a tüdőtakarítás volt, majd következett kedvenc dalunk az Ellazulni jaj de jó-amit imádnak a gyerekek, napi szinten használjuk.
A plüss elrejtős játékkal folytattuk, amit kiegészítettünk egy kis kincskereséssel, térkép alapján.
Mivel nagycsoportosaink vannak így nem okozott gondot az Aranykulcs mese végighallgatása és a mese feldolgozása, már nagyon szépen megfogalmazzák gondolataikat.A cápatámadás, jó kis kooperatív játék, amiben szintén nagyon ügyesek már.
Farsang napján játszottunk mindent, így a végén jelmezbemutatóval zártunk, ahol mindenki annak öltözött, amivé szeretett volna válni.
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Megküzdési stratégiák
Csoportban dolgozva megbeszélték a gyerekek, hogy mi az a 21 tevékenység, amitől boldognak érzik magukat. Utána összevetettük a csoportok lehetséges válaszait, és azt tapasztaltuk, hogy nagyon sok az átfedés. Sokakat boldoggá tesz a tanulás, a mozgás, a filmnézés lehetősége, de akadt olyan csapat is akiknek a csillagos ég nézése, vagy a felkelő nap gyönyörű látványa jelenti a boldogságot.
A második osztály februári alkotása az Állati állapotok címet kapta.
A februári boldogságórát elkészítette és feltöltötte: dr. Beleznayné Váradi Anett Eszter, segítője: Szalai Ivett