A foglalkozás elején a „Ki tudja, ez jószerencse vagy balszerencse?” című mese felolvasása közben elmondhatták véleményüket, miért gondolják jónak vagy rossznak az épp akkori eseményt. Némi segítséggel folytatták is a történetet. Ezek után jó tanácsokkal látták el egymást, hogyan segíthetnek magukon „szorult helyzetben.” A megküzdési stratégiákat egész hónapban gyakoroltuk, hiszen a magatartással és önmagunkkal még most is hadilábon állunk néhány tanuló esetében. Ezzel összekapcsolva érdekességeket meséltem nekik a nárciszról, melyeket kiszínezés után a faliújságra is felhelyeztünk. Az ölelésnél most először ahhoz kellett forduljanak, akitől szívesen várnának segítséget, másodszor pedig ahhoz, akinek szívesen nyújtanának segítséget, ha gondjuk támad.
Érdekességek a nárciszról:
– A növény Narkisszoszról, a tragikus sorsú görög ifjúról kapta a nevét. A gyönyörű és meglehetősen öntelt fiú minden lányt visszautasított, többek közt egy Ekhó nevű nimfát is, ami miatt ő a bosszúállás istennőjéhez, Nemesziszhez fordult, aki elátkozta Narkisszoszt. Amikor a fiú belenézett a víz tükrébe, meglátta saját arcképét, és annyira tetszett neki a látvány, hogy szinte szerelmes lett önmagába, képtelen volt elszakadni a víztükörtől, beleesett a folyóba, és megfulladt. Halálának helyén virágok nőttek, amiket a fiúról nárcisznak neveztek el. A görögök ezt a virágot a halál virágának tartották. A mitológiai történetből tehát nem csak az a szimbolika olvasható ki, hogy a nárcisz az önteltség, a végletes önzőség jelképe, hanem a halálé is. Ezért lett például a nárcisz a hospice mozgalom virága és az ott dolgozók ezért öltöznek sárgába.
– Vendégségbe nem illik nárciszt vinni.
– A nárcisz jelentése virágnyelven: „kacér, ábrándos lényed olyan, mint ez a szép virág: büszkén kihúzza magát, hogy azután fájdalmasan hajtsa le fejecskéjét”.
– Lehajtott feje miatt a virágok szolgájának, a tisztelet virágának, is nevezik.
– A Biblia alapján a paradicsom virágának tartották, a keresztény kultúrkörben a Húsvét, a feltámadás szimbólumaként tekintenek rá.
Megküzdési stratégiák
Igyekeztünk ebben a hónapban minden negatív érzelmeinket legyőzni, küzdeni azért, hogy derűsen, bátran álljunk szemben a hirtelen fellépő rossz érzéseink átformálásra. Ebben segítettek a megküzdési stratégiák számos gyakorlatai.
Korosztályunkhoz érzelmileg szorosan kapcsolódik a mese, így bevezetőként Bezzeg Andrea: Aranykulcs történetét élhették át.
Labirintust készítettünk, majd különböző varázslatos kísérleteket próbáltunk. A „Táncoló cseppek” , „Az életre kelt rajzok”, és a „Légpárnás cd jármű”, mind mind megoldandó feladatot, bátorságot, kitartást ígért a gyermekek számára.
Közös játékunk a „Cápatámadás”, pedig annyira kedvelt lett, hogy több alkalommal is kérték a gyerekek.
Bízunk abban, hogy boldogságóra foglalkozásaink alatt kiteljesednek, önbizalmat, bátorságot gyűjtenek.
Február 14-én szívpostát szerveztünk.
A mindennapokban problémát jelent a másik elfogadása, a bocsánatkérés, a megbocsátás, a hálaadás.
Piros szívecskékre felírtuk üzeneteinket és postáztuk a címzett számára.
Összegyűjtöttük a stresszet okozok problémáinkat, majd kerestünk rá megküzdési stratégiákat.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 1. osztálya
Kiscsoportban napi szinten vannak olyan megoldhatatlannak tűnő feladatok, amik sok kitartást igényelnek… Persze felnőtt szemmel ezek nem jelentenek kihívást, de egy 3 éves gyermeknek sokmindenért küzdeni kell. Elsődlegesen például ott van a kiszemelt játék, hiszen mindig mindenkinek ugyan az kell, aztán öltözni-vetkőzni napjában többször is. Az udvaron meg a hintára kell állandóan várni… Egyszóval megküzdési srtatégiák sorát kell hadba állítaniuk nap, mint nap.
A gyerekekről beszélgetünk sokat arról, hogy ha egy akadályba ütköznek, akkor vajon mit kell tenni, hogy meg tudják oldani a helyzetet. Igyekszünk arra ösztönözni őket, hogy ne ijedjenek meg a feladattól, hanem próbálják meg kitalálni, hogy mit kell tenni az adott helyzetben. Persze ez egy hosszú folyamat és nem várjuk el a 3 éves gyerekektől, hogy rögtön mindent megjegyezzenek, ezért mindig példákon keresztül, tevékenyen tanuljuk meg a megoldási módokat:
pl. – mit kell csinálni, ha kiborul a víz, vizes lett a pulóver ujja, fordítva húzta fel a cipőjét, nem tudja levenni a játékot a polcról stb.
Nekik ezek a feladatok és megoldásaik még nem egyértelműek, de azon vagyunk, hogy megtanulják és alkalmazni tudják a mindennapok során.
Gyűjtögetés
Gyűjtöttünk nehéznek mondható helyzeteket, amiveláltalában szembesülünk. Majd kerestünk rá problémamegoldó vagy érzelemkezelő megküzdési módot!
A Másodikasok megosztották egymással,milyen nehézségeik vannak, majd közösen ötleteltünk,milyen módszerekkel tudjuk leküzdeni,az aggodalmainkat. Végül relaxáltunk, ami mindenkinek hozott egy kis nyugalmat. ❤️🥹
Az önmagunkkal való együttműködést gyakorolták a gyarekek. Megtanulták a pillangóölelést. A nap folyamán pihenés képpen szívesen végzik ezt a gyakorlatot.
A megküzdés témakörrel kezdetben nehezen boldogultak a gyerekek, mert nem értették, hogy mi az, hogy valamiért meg kell nekik küzdeni. Sajnos én is azt tapasztlom, hogy a mai világban túlságosan ki vannak a szülők által szolgáltatva a gyerekek, mindent megcsinálnak helyettük, nincsen önállóság. Mindenhova viszik őket kocsival. Ez érződött ennél a témakörnél is. Először a meséről beszélgettünk, azt próbálták befejezni, majd mozgással folytattuk a tornaszobában. Megbeszéltük milyen állatok lehetnek, amiknek a mozgását tudnánk utánozni. Hagytam, hogy ők mondjanak ötletet, és csak utána irányítottam őket. Állatok terén kreatívak voltak, de mikor már a mozgásukat kellett volna bemutatni, az nehézséget okozott. Átbeszélés után sikeresen teljesítették a nyuszit, a lovat, a békát, a vaddisznót, a rókát, a pókot, a rákot, a fókát, az őzikét. Viccesnek taláták az állatok bőrébe bújni és úgy mozogni. Sokat nevettünk, jót játszottunk együtt. A lopakodó állatok mozgását nagyon fegyelmezetten, csendben végezték el. Öröm volt velük dolgozni.