Ezen az órán a megküzdési stratégiákról volt szó. Sok gyermek küzd feszültséggel, dühhel, csalódottsággal, ezt hozzák otthonól, de itt, az iskolában is érik őket nehézségek. A mese, a feszültség levezetésének eszközei nagyon hasznos tudnivalónak bizonyultak. A fekete paláston megjelentek a nehézségek, amivel szeretne megküzdeni, a fehér paláston pedig megjelentek azok a dolgok, hogyan érdemes megküzdeni a rájuk nehezedő dolgokkal.
Megküzdési stratégiák
A foglakozás felépitése:
A kezdő relaxáció: Fújj-Fújj
Éneklés: Ellazulni jaj de jó!
Téma bevezetése: Kedvenc játékunk kiszabaditása ,,barátságpróba”!
Téma feldolgozása: Arany kulcs cimű mesével
A munkafüzetet használva a gyerekek érzelmeket rajzolnak az arcoknak
A foglalkozás lezárása: A gyerekek kiszinezik a megküzdés jelét és felragsztják a boldogság várára.
Meghallgattuk az Ellazulni jaj de jó dalt a gyerekekkel, majd ezt követően játékos mozdulatokkal a dal szövegének megfelelően el is játszottuk. A gyerekek nagyon élveztk, közben felszabadultak, vidámak voltak. Meghallgatták az Aranykulcs című mesét, ahol Rózsa királylányt a sárkény elrabolja és próbák elé állítja. A mese történetén keresztül a gyerekek megtapasztalhatják a kitartás és küzdés erejét. A csoporttal megépítettük az égig érő tornyot, mely során nagyon kreatívak voltak.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Megküzdési stratégiák
A foglalkozás feladatai: Az akarat erősítése, ha nem sikerül akkor sem adjuk föl képességének fejlesztése, erősítése.
1. Motiváció: Relaxációs gyakorlat: “Égig érő fa vagyok, megnövök mint a nagyok.”
2. Téma feldolgozása: Bezzeg Andrea- Aranykulcs mese megnézése saját készítésű PPt felhasználásával.
3. Beszélgetés a meséről.
4. Feladat: Varázsösvény Sárkányvárig: babzsákok, alagút, tornapad, billenő pad, lépcső, Sárkányvár= csúszda
5. Boldogvár építése nagyméretű puha WESCO építőelemből és DUPLO-ból
6. Lezárás: Bagdi Bella- Van nekem egy álmom c dalára közös körtánc.
A hónap témája a megküzdési stratégiák.
A múlt hónap folyamán beszélgettünk a célokról mit jelentenek. Nekünk is volt közös célunk amit együtt találtunk ki.
A relaxációs gyakorlatok után irányítottam a beszelgetőkört mit átjárhatóvá megküzdési stratégia. Meghallgattuk a hónap dalát. Ezután a stratégia szót tüzetesebben átbeszéltük, hogy mit tettünk a kitűzött cél érdekében. A körökhöz mérten megértették a szó jelentését, a mindennapi életből vettem példákat. Ezután elővettem a mesekötényemet és elmondtam nekik Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét. Mindenkinek nagyon tetszett a mese, a gyerekek figyelmet végig fenn tudtam tartani változatos előadásommal. Megbeszéltük a mese tartalmát, mondanivalóját. Ezután fel adatlapokat osztottam ki számukra, melyeket kiszínezhettek. Játék levezetésként a mese kapcsán készítettem egy papírsárkányt dobozból. Az volt a játék célja, hogy legyőzzék a sárkányt. Épp úgy mint a mesében. Mindenki kipróbálhatta és legyőzhette a sárkányt. A foglalkozást meditációval zártuk, nagyon lelkesek és aktívak voltak a gyerekek.
A Víz világnapja alkalmából hajótöréses játékot játszottunk. A játék célja, hogy minél több kisgyermek kimeneküljön a vízből, megküzdve az elemekkel. Levezetésként a lazulós dal mozdulatainak utánzása.
A gyerekek ebben a korban könnyen elkeserednek, megsértődnek. Előszeretettel bántják, piszkálják egymást, sok kudarc éri őket az iskolai tanulásban is. Nagyon fontos,hogy tudatosítsák magukban, hogy milyen tevékenységekkel tudják tompítani az őket ért stresszhatást.
Fürtábrán gyűjtöttük össze azokat a dolgokat, amelyek segíthetnek.Majd mindenki azt a 4-et,5-öt választotta ki, ami neki segít személyesen.
Nagyon fontos óra volt.
Megküzdési stratégiák
A téma feldolgozását megelőzően, elrejtettem a gyermekek néhány kedvenc játékát. Amikor észre vették, hogy kedvencük nincs a helyén, viszont találtak egy borítékot, ami tartalmazta, hogy hogyan szerezhetik vissza azokat. Egyszerű feladatokat állítottam össze a játékok visszaszerzése céljából:
közösen elénekeltük az „Itt a farsang áll a bál…” kezdetű dalt.
játékos mozgással egybekötve is elénekeltük
közösen elmondtuk a farsangi mondókánkat
alagút mászás (székekre rögzített karikák, majd asztalok alatt) átmászva jutottunk a célhoz, aki nem mert az „alagútban” menni, a karikákba lépegetve haladt tovább.
Amikor teljesítették a gyermekek a feladatokat, akkor megkapták a játékokat, és közösen a helyükre tettük azokat. Nagy boldogság volt számunkra, amikor a kihívásokat teljesítve visszakapták a játékokat. Építettünk tornyot, és „Hajótöröttek” játékot is játszottunk. A gyermekek nagyon szerették a játékokat.
Ezután, relaxációs gyakorlatokat végeztünk: „A medve vagyok, cammogok”, és az „Arcizomlazítás játékosan” relaxációs gyakorlatot alkalmaztam. A kis csengettyűt megszólaltatva, mesehallgatásra hívtam a gyerekeket. Elmondtuk a mondókánkat, majd elmeséltem Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét. A mese után meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó dalát, közben színeztünk. Másik alkalommal táncoltunk, és játékos utánzó mozdulatokat végeztünk.