
Megküzdési stratégiák


Lexikon
Főhősünk hétköznapjai egyformán telnek: ébredés, iskola, tanulás, alvás. Egyke lévén a hosszú téli esték is társaság nélkül telnek. Ilyenkor a Tv, a laptop, és a telefon enyhítik „magányát”. Egyik ilyen alkalommal elfelejtődött a házi dolgozat! Másnap az iskolában számonkérés következett, ami készületlenül érte. A rossz jegy okozta frusztrációját hangos zokogással, jelenettel próbálta enyhíteni. Hangosan sírt, dühös volt mindenkire, igyekezett mentségeket találni, de ez nem használt. Hazaérve szüleinek hasonló dühkitöréssel, sírással mesélte el a történteket. Szidást nem kapott, de meg kellett ígérnie, hogy kijavítja a jegyet, valamint korrigálja a problémák megoldásának módját. Nem az érzelmeitől vezérelve, hirtelen a hisztit választani stratégiaként.
Következő órán benyújtotta házi dolgozatát, elnézést kért viselkedéséért. Igyekszik a konfliktust elkerülni, és csak a problémára koncentrálni, elkerülni. Az igyekezetet látva a rossz jegy mellé bekerült a jó jegy is, és a szülők neheztelése is alábbhagyott. A logikus probléma elhárítás ez esetben jobb eszköznek bizonyult az emocionális megoldásnál.
Magyarmecskei Általános Iskola
Téma bevezetése: meditáció
Téma körüljárása: beszélgetőkör
Nagy gondolat: Hullámvölgyek-hullámhegyek
– Mit jelent a megküzdés?
– Mikor és miért érzünk feszültséget?
– Hogyan tudjuk kezelni az indulatainkat?
– Miért szükséges kezelni az indulatainkat?
Személyes tanulói vélemények
Téma feldolgozása
Csoportfeladatok megoldása
Csoportok beszámolója
Egyéni feladatok megoldása
Tanulói vélemény nyilvánítás
Téma lezárása
Pozitív tanítói visszajelzés
Kapcsolódás az előbbi témakörökhöz
Bagdy Bella dal: Ellazulni, jaj de jó!
Ezen a héten A kiskakas gyémánt félkrajcárja című mese feldolgozása volt a feladatunk. Mivel a főszereplővel könnyen azonosultak a gyermekek, a dramatizálás során érezhetővé és érthetővé vált számukra a megküzdés fogalma. A három próba megélése után a siker édes öröm töltötte el a gyermekeket.
A kiskakas dühét, szorongását, bátorságát, kitartását megirigyelve megépítettük a kincses tornyokat. Három csoportban dolgoztunk. A siker érdekében össze kellett hangolni munkánkat, néha megküzdési stratégiát váltani, sőt a segítségkérést is gyakoroltuk közben.
A hónap dala, mint mindig egész héten szólt. Lefekvés előtt a relaxálást is Bagdi Emőke dalára végzik a gyermekek.
Nagyon látványosan fejlődik a gyermekek érzelmi-akarati élete, szociális érzékenységük sokkal erőteljesebb.
Mindig különleges alkalom a „boldogság játék „számukra. Köszönjük e csodás programot, hálásak vagyunk érte!
A 7. osztályos tanulók értelmezték és megbeszélték a problémamegoldás lehetőségeit.
Gyakorlatban mindenki elmondta, hogyan oldja meg nehézségeit, gondjait.
Medgyesegyházi Varázserdő Óvoda
Manóországban egy rakoncátlan manó elvitte a gyerekek kedvenc játékait. Sok akadályon kellett átküzdeni magukat, hogy visszaszerezzék kedvenceiket.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Az osztály a mesék csodálatos világában olyan hősökkel ismerkedett meg, akik példát adhatnak megküzdésből. Ezekből a mesehősökből készített a Kippkopp 1.a osztály egy tablót.
Miskolci Szabó Lőrinc Általános Iskola
A Miskolci Szabó Lőrinc Általános Iskola 1.n osztályos tanulói hétköznapi hősök, hiszen nap mint nap „küzdenek” , hogy tudásuk gyarapodjon, a kis osztályunk igazi közösségé váljon! Hello Kitty-k,Spongyabobo-k, Pókemberek…..módjára teljesítik a hét elején megfogalmazott feladatokat, igyekszenek megfelelni a kihívásoknak.Az iskola nagy közösségébe is beilleszkedtek, Miskolc város több rendezvényén képviselték iskolánkat !A szó szoros értelmében küzdenek,annak ellenére, hogy sokan betegeskedtek, de pótolnak,felzárkóznak. Elsősként sok versenyen indulnak, eredményesen.Tanulópárok segítik egymást! Szeretik a hősökről szóló meséket, utánozzák őket, a népmesék pozítiv hőseivel azonosulnak,és hiszik hogy mindig győz a jó.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A gyerekek meséltek beszélgetés során az iskolát érintő gondjaikról. Megnevezték példaképeiket, majd ezeket le is rajzolták.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Bizony az elmúlt időszakban megszaporodtak közösségünkben a magatartási problémák, ezért a megküzdés hónapját ezek megoldására használtuk fel, persze kihasználva a Farsangban rejlő pozitív érzéseket, lehetőségeket. A jó nyugati boszorkány, a sárkány a lovag, és a királylány társaságában hozta a tündérek üzenetét:
Engem küldtek a tündérek, rendet tenni most segítsek. Boldogvár tündéreinek nem tetszik, amit tettetek.
Házi rendet megsértitek egymással is veszekedtek. Csúnya beszéd, csihi-puhi, szerintetek ez a tuti?
Tanultatok már háláról, a célokról, barátságról. Fontos a jó cselekedet, és ez még csak a kezdet!
Hogy a várba eljussatok, kevés lesz az optimizmus. Jól kell mindig viselkedni, tanítóknak szót fogadni.
Hiába a sok szép jelmez, itt ma buli lehet nem lesz. Úgy döntöttek a tündérek, minden kulcsot elrejtenek.
Babra tábla nem kapcsol be, aranykulcsa eltüntetve. Tündérek megleckéztetnek, együtt kell megkeresnetek. Nehéz próba vár most rátok, szerintetek kiálljátok?
Ezzel a verssel kezdődött az elsősök megküzdése az elvesztett aranykulcsokért. Jelmezekbe bújva, hősöket megidézve izgalmas feladatokat oldottunk meg együtt, mókáztunk, kacagtunk, meséltünk. Megküzdöttünk az aranykulcsokért, beléphettünk Boldogvár hatodik termébe is. Ígéretet tettünk a tündéreknek, hogy jobban megbecsüljük a tőlük kapott tudást, igyekszünk úgy viselkedni, hogy a lehető legjobban érezzük magunkat a suliban, és hogy év végére eljuthassunk Boldogvárba. Igazi karneváli hangulatban ünnepeltük meg közös sikerünket.