Tabló

Hevesvezekényi Gyermeksziget Óvoda
Ebben a hónapban a gyerekek a hajótörés játékot többször is kérték, és abba se akarták hagyni. Összefogtak és közösen próbálták „túl élni” a „hajótörést”. Ezenkívül a testnevelés-foglalkozások nagy részében a sor- és csapatversenyeket részesítik előnyben.
A megküzdés a gyermekek mindennapjaiban jelen vannak. A kiscsoportosoknál még nagy erőfeszítést igényel az öltözködés. Igyekszünk biztatni őket, hogy ne adják fel és próbálják újból. De ugyanez tapasztalható a rajzolásnál, építésnél, kicsiknél és nagyoknál egyaránt.
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A megküzdés témaköre az egyik személyes kedvencem, hiszen nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek képesek legyenek megküzdeni az őket érintő mindennapos problémákkal. Az elmélet után beszélgettünk olyan mindennapi esetekről, amikkel nekik kell megbirkózniuk és ehhez próbáltam nekik támpontokat adni. Sok-sok olyan módszerről beszélgettünk, amik abban segítenek nekik, hogy könnyebben és hatékonyabban tudják kezelni a mindennapos stressz helyzeteket. Ezek közül többet ki is próbáltunk. A tabló készítése során előkerültek a mindennapok hősei, emellett pedig filmbeli karakterek, regény hősök is. Úgy gondolom ez egy nagyon fontos téma, amivel sokat kell foglalkozni, főleg a kamasz gyerekek esetében. Remélem hogy a boldogságórákon a gyerekek tanultak néhány olyan technikát amelyeket majd ők is tudnak hasznosítani az életük során, ha meg kell küzdeniük különböző problémákkal.
A gyerekekkel sokat beszélgettünk a mindennapos küzdelmeinkről, ki-mit szeretne elérni, mit kell tennie érte, milyen akadályokat kell leküzdeni közben!
Mindenki véghez vihet hősi tettet, mindenkiből lehet hős, belőlünk is: ha például felsegítjük egymást a földről ha látjuk, hogy elesett, vagy átadjuk egy idős embernek a helyünket a buszon, vagy ha valaki rosszul van, hívjuk a mentőt, szükség esetén a tűzoltót vagy a rendőrt!
Ők a mi igazi hétköznapi hőseink!
Ez a beszélgetés indította el a gyerekek fantáziáját, ezekből a rajzokból állt össze a mi tablónk! ❤️
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Készítsen a csoportod egy tablót, melyen olyan hősök szerepelnek, akik példát adhatnak
megküzdésből!
Bóné András Alternatív és Augmentatív Kommunikációs és Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Intézmény
Hogyan oldjunk meg egy problémát egy elénk táruló nehézséget? Senkinek sem egyszerű ez, de nehezítsük a problémát úgy, hogy kerekesszékben ülő, nem beszélő, de kommunikálni vágyó, nagyon jófej tanulók vagyunk.
Mindenkinek megvannak a saját lehetőségei. Célunk az volt ebben a hónapban, hogy tanulóink megtanulják kifejezni az akaratukat, jelezzék a nemtetszésüket, keressék a megoldásokat a problémáikra.
A téma önmagában is nehéz volt számunkra. A hétköznapokban tapasztalt problémák szemszögéből közelítettük meg. Ebben Trexler Erik is a segítségünkre volt.
Bevezetésképpen saját tapasztalatokat, illetve a Szalonka című rövid mesét használtuk. Az animációs filmet többször is megnéztük, alaposan átbeszéltük a kismadár nehézségeit és az erre születő megoldásokat. Több tanórán is teremtettünk olyan szituációkat, ahol rossz példát látnak. Ilyenkor lehetőségük volt szólni és a helyes megoldást megmutatni (Kutyaterápián kérdezés nélkül rámászunk a kutyára. Ennek a rossz példának a megoldásaként először kérdezzük meg a gazdáját, hogy szabad-e megsimogatni.)
A Boldogság napunkon felelevenítettük a mesét. A növendékeknek sorba kellett tenni az eseményeket és eldönteni, hogy jó vagy rossz, ha a kismadár nem megy be többet a vízbe. Ismételten átbeszéltük a nehézségeket és a megoldásokat. Majd a pedagógusokból színészek, a tanulókból pedig kritikusok lettek. Előadtunk nekik néhány jelenetet, ahol rossz példákat látnak ( Elesem és kivetnek. Nem visznek el a mosdóba, pedig jeleztem.), nekik kellett megoldást találni a szituációkra a saját eszköztárukból. (Kiabálok. Segítséget kérek. Kopogtatok az asztalon.) Ezt a feladatot nagyon élvezték és sokat nevettek.
Szünet alatt szerettük volna tesztelni a tudásukat. Megkértük Eriket, hogy segítsen nekünk az átrendezésben és szándékosan okozzon galibát (Elveszi egy növendék székét. Kikapcsolja a kommunikátorokat és tableteket. Rosszul rakja oda az eszközöket.). A tanulók nem hagyták magukat megtréfálni, mindenki jelezte a problémáját és segítséget kért.
Ezután lehetőségük volt beszélgetni Erikkel, aki elmesélte milyen nehézségei adódnak amiatt, hogy mozgássérült. Erik egyébként érzékenyítő és motivációs előadásokat szokott tartani. Tanulóink kommunikátor segítségével kérdezhettek, reagálhattak, megoszthatták hasonló élményeiket. Végül is a tanulság számukra a nap végén az volt, hogy: Naná, hogy szólok!
Készítette: Kondákor Anna és Langné Felföldi Anna
A beszélgetéseink során mi rácsodálkozik, hogy milyen értékes emberek vannak körülöttünk,és tőlük mit tanulhatunk!
A gyerekek meghallgatták a hónap meséjét, “Az aranykulcs”-ot, megbeszéltük, majd mindenki elmondta, hogy szerinte miért lett hős a királylány. Ezután a gyerekekkel megbeszéltük, ki az ő hősük és miért. Másnap-harmadnap lerajzolta mindenki a hősét és egy plakátot készítettünk belőle.
MESEHÁZ ÓVODA KEREKERDŐ TAGOVODA
Valóban nem az a lényeg, hogy mi történik, hanem az, hogy hogyan, milyen erőfeszítéssel érjük el a kívánt céljainkat, hogyan viselkedünk, milyen érzések vannak bennünk, miket éltünk át. A csoportunkban kialakítottam, hogy olyan, hogy „nem tudom, nem merem” nincs. Megpróbálom van. Ezért is a bátorságpróbák egész hónapban jelen voltak. Valamiért mindig küzdöttünk a „labda dobálás karikába”, a levél megérkezése utáni csapatmegbeszélés, az „alvókánk” kiszabadítása – > az utasítások végrehajtása, Feladat megoldások a cél eléréséhez. Minden nagycsoportos gyerek mindent beleadva harcolt, küzdött a cél érdekében. Nagyon szerették a hajótörés című játékot, amit többször kértek ebben a hónapban. Az arcok megrajzolása, örömke létrehozása kedves emlékké vált a csoporton belül. A toronyépítést összekötöttük a lepcsőfokok megnevezésével és a megküzdés jelét raktuk fel rá. A cápa tamadás jó összekovácsoló játék lett. Beszélgettünk, hogy mikor érzünk boldogságot, szeretetet. Adni Kapni jó, és smiley-val jeleztük az érzéseinket, majd színekhez is hasonlítottuk a hangulatunkat. Farsang végén hősöknek jelöltük magunkat, akit problémahelyzet elé állítottunk. Megbírkóztunk vele. Egy bácsi jött a csoportba, és elmondta, hogy élete során milyen kihívásokkal küzdött meg és mi volt a legnehezebb, hogyan sikerült továbbmenni. Megkértem a gyerekeket, hogy otthon is meséljék el Pista bácsi történetét, beszéljenek a nehézségekről. Az alvás is némely esetben megküzdési stratégiát igényel. A kiszebáb égetés során is legyőztük félelmeinket, és ehhez méltóan cselekedtünk. (elégettük a bábjainkat).