A februári Boldogságórát 2020. 02.18-án, kedden tartottam. Helyszínnek a fejlesztő iskola, mozgásnevelésre kialakított tornatermét választottam.
Az órát egymás üdvözlésével kezdtük, úgy, ahogy azt tesszük minden Boldogságórán: kézfogással, öleléssel, pacsival stb. Ki-ki azt választja, amelyik neki a kedvesebb.
Ezután körbeültünk a Bagdi Bella Szép nap című számát hallgattuk meg, mert ezt külön igénylik a gyerekek. A dalt mindvégig gesztusjelekkel kísértük. Ezután Bagdy Emőke relaxációs feladataiból hajtottunk végre néhányat.
A bevezetés után, az óra első felében egy mesét dolgoztunk fel ujjbábokkal, melynek címe: a Bátor nyúl és a gyáva oroszlán volt. A mese tanulsága az, hogy mindenkiben rejlik bátorság, csak elő kell tudni csalogatni. Megkérdeztem tőlük, hogy ki szeretne bátor oroszlán lenni és érmet kapni a bátorságáért, kitartásáért?! Ezzel nagyon felkeltettem az érdeklődésüket, mindenki jelentkezett, mindenki teljesíteni akart a beígért díjért… 🙂
Kaptak egy – egy oroszlános rajzot, melyet előzőleg magam készítettem nekik és az volt a feladat, hogy színezzék ki, mert, aki majd a következő feladatban ügyesen teljesít, megkapja a „Bátor oroszlán” címet, vagyis az érmet a nyakába. Amint kiszínezték a rajzokat, egy dobozba tettem őket.
Ezután átrendeztem tornaszobát. Kialakítottam nagymozgásos feladatokból összeállított akadálypályát… Majd mesélni kezdtem nekik, közben bemutattam a különböző feladatokat.
– Ti vagytok az oroszlánok, akiknek a dzsungelben át kell kelniük különböző akadályokon, hogy az elvarázsolt érmeket megszerezzék:
1. Végigcsúszni a hídon, mely a folyó felett vezet (padon kúszás)
2. Meg kell állni a tüskés avaron, hogy körbenézünk, merre visz tovább az utunk (levegővel felfújt tüskés párnán megállás pár másodpercig)
3. Végigsétálni a végtelen úton (ugrálókötélen séta, vonalkövetés)
4. Megmászni hegyeket, völgyeket (zsámolyra fel- és lemászás)
5. Végigmenni a lápos vidéken (csak a kijelölt lábnyomokra szabadott lépni)
6. Bedobni a békákat a tóba, hogy a varázslat megszűnjön (kék szivacs, és babzsák jellegű békák)
Miután mindenki ügyesen végrehajtotta a feladatokat – megszerezték az érmeket – örömmel akasztották a nyakukba. Méltán büszke voltam mindenkire. Készítettünk is egy csoportképet, ahol mindenki a tetszik jelet mutatta.
Az óra második részében egy közös montázst készítettünk. Előzetesen arról beszélgettünk, hogy sokszor fordul elő, hogy valaki rosszkedvű, szomorú, vagy bármilyen gondja akadhat. Ilyenkor jó, ha van valamilyen tőle kívülálló dolog, mellyel a fennálló negatív helyzetet ki tudja billenteni. Amitől újra elégedettnek érezheti magát az ember. Az órára olyan újságokból kivágott képekkel érkeztem, melyekről tudom, hogy általában kedvelik: biciklizés, pihenés, finom étel, szép ruha, barátok, rokonok, csoki stb.
Majd mindenki egyenként kiválaszthatta: mi az, ami a számára igazán boldogságfokozó lehet. A kiválasztott képet aztán egyenként felragasztották a közös kartonpapírra. Ezt a kész montázst kitettük a faliújságra.
Az órát a hónap dalával zártuk, ahol mindenki kellőképpen ellazult, pihent, végül elégedetten és boldogan távoztak. 🙂
Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban a megküzdéssel, a kihívásokkal, problémákkal, konfliktusokkal, kudarcokkal való szembenézéssel foglalkoztunk. A gyerekekkel sokat beszélgettünk arról, hogy nehézség, fájdalom, kudarc nélkül nem élhetünk. Minden problémát meglehet oldani. A foglalkozást relaxációval kezdtünk el. Megtanultuk a megküzdés hónap dalát /Bagdi Bella: Ellazulni jaj , de jó…/. Többször játszottunk ebben a hónapban „bátorságpróbát” ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Megismerkedtek a megküzdés jelével, amit ki is színeztek. A gyerekek nagyon jól érezték magukat ezeken a tevékenységeken.
Ezzel a foglalkozással ismét közelebb kerültünk a tananyagunkhoz, hiszen játékos megerősítést kaptunk a korábban megbeszélt, feldogozott mesékhez, fogalmakhoz. Az együtt gondolkodás, tevékenykedés nagyon szépen mutatta az eredményességet.Mese, próbatétel, kicsi labda terelgetése egymásra figyelve, együttműködve, mind az „Együtt” témakörhöz kapcsolódott. A rejtvény, a szivárvány színezése ráadás volt, melyet zenehallgatás közben örömmel alkottak. Az óra végeztével spontán, rengeteg példát hoztak egymás segítésére, a közösség erejére, problémamegoldására.
Vörösmarty Mihály Általános Iskola
A hónap témáját feldolgozó etikaóránkon a 3.a osztály tanulói nagyon aktívak voltak. Sok ötletet gyűjtöttek, amiket lerajzolhattunk a korosztályt érintő problémák közül, ezért szavazást indítottunk. A többséget szorongató nehézségek között szerepelnek a betegségek, a szülők válása, a közeli szerettek elvesztése, a család elszegényedése, értékes tárgy elvesztése. Páros rajzolás és közös ötletgyűjtés indult, mi mindennel lehetünk felvértezve, hogy sikeresen feldolgozzuk, esetleg megelőzzük ezeket a fenyegető helyzeteket.
Februárban a megküzdéssel, a kihívásokkal, problémákkal, konfliktusokkal, kudarcokkal való szembenézéssel foglalkozunk. A téma feldolgozásának fontos eleme volt a stressz, a feszültség, indulat tudatosítása és lehetséges kezelése. Minden boldog órát relaxációval kezdtünk, majd elénekeltük az Ellazulni jaj de jó! című dalt többször is. Elolvastam a gyerekeknek az Aranykulcs című mesét. Majd hajótöréses játékot játszottunk, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Építőkockával jó magas várakat építettünk, majd játszottunk Cápatámadásos játékot is. Záró énekként a Repülj velem című dalt énekeltük el.
A Farsangi időszak kapcsán több feladatot is célul tűztünk ki a csoportunkkal. Az egyik az volt, hogy az ügyesebbek, gyorsabb gyerekek sosem nevessék ki társukat. Odafigyeléssel, differenciált feladatadással értük el, hogy sikerélményhez jusson minden gyermek így lehetősége se legyen egyik gyermeknek a másikat kinevetni vagy megszégyeníteni. A Farsang napi játékok jó lehetőséget adtak erre. Ugyanakkor a csúfolódást is törekszünk kiiktatni a mindennapokból. Sajnos az eltérő szociokulturális adottságok miatt korábban előfordult, de önbizalom növeléssel, pozitívumok kiemelésével ezt is legyőztük.
1. „A haragom kifújom,mint a cica nyújtózom.”
2. „Domborítok, mint a cica,házba bújok,mint a csiga.”
3. Világomban minden rendben van CD-ről:”Ellazulni jaj de jó.”
4. Mindent a plüssökért!
Az élet viszontagságaival változatos megküzdési módok segítségével vehetjük fel a harcot. Kreativitás, stabil önértékelés és az ismeretlentő való félelem leküzdése jelenti számunkra azt a túlélő készletet, ami átsegít bennünket életünk krízishelyzetein.Az első lépés az ehhez vezető úton, ha megértjük és rendszerezzük érzelmeinket.A hangulati és indulati élet szabályozásában óriási szerepet játszik az a képesség, hogy differenciálni tudjuk saját érzelmeinket. Fontos a gyerekek életében hogy milyen mintát kapnak a felnőttektől a negatív érzelmek feldolgozásában,hogy szülei miként birkóznak meg saját érzelmi-indulati életükkel. Egyre kevesebb kiegyensúlyozott családi élettel találkozunk így a látott minta sem mindig követendő. A gyerekkel sokféle feladatot végeztünk. Készítettünk indulathőmérőt ,melyen azt jelölték meg ,hogy milyen módszereket használnak arra,hogy egyre nyugodtabbak legyenek. Elkészült a megküzdés szivárványa,melyen a szivárvány színei a különböző megküzdési stratégiákat jelentik. A hónap feladata az erősségeink,melyet rajz formában valósítottunk meg. Rajzoltak öt olyan nehézséget,kihívást amivel találkoznak. Minden probléma mellé írtak olyan bennük lévő erősségeket mellyel letudják küzdeni a nehézségeket.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekek néhány nehézségüket és azok megoldásához vezető utat rajzolták le.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekek néhány nehézségüket és azok megoldásához vezető utat rajzolták le.