Beszámoló
Boldogságóra 6. : Megküzdési stratégiák
Az óra időpontja: 2025. február
Résztvevők: 4. osztály
A témát folyamatosan dolgoztuk fel a hónap során, s ha szükséges volt a nehézségek alkalmával a megküzdési módokat felidéztük és segítségül hívtuk a problémák megoldásához.
Bevezetővel indítottam a témát, ami kötetlen beszélgetésbe fordult. Saját velünk megtörtént élethelyzetekről meséltünk, hogy a megküzdés milyen módját választottuk a problémánkra. A relaxációt is többször használtuk a hónap során a hónap dalával együtt. Feldolgoztuk a Mese a törött vízhordóedényről című történetet. Rajzot is készített mindenki a saját tulajdonságai alapján. A saját önbecsülés edényből szivárgó rossz tulajdonságok csepegtetve jelölték. Tréfás feladatokat is végeztünk párban, s bizalmi alapon végig vezették egymást a tanulók az akadályokon. Figyelem, memória játékot is nagy élvezettel játszottunk. A szorgalmas hozzáállásunk, a segítőkészségünk és az akaratunk mindig segít bennünket a problémáink megoldásában. A meditáció is nagy segítségnek bizonyult az indulatok kezelésében.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Megküzdési stratégiák
Februárban a megküzdés stratégiáival foglalkoztunk. A szamuráj szerencséje című mese különleges motívumaival nagyon lekötötte a gyerekek képzelőerejét különleges. Néztünk képeket a szamurájokról, és közben beszélgettünk a meséhez csatolt kérdésekről. A „Pozitív élmények” című zenés relaxáció és az egészséges önbecsüléshez kapcsolódó vizualizációs hanganyag hallgatása közben pihentünk egy kicsit. A Macskák világnapján különféle macskanyávogásokat hallgattunk meg ( a figyelem-gyakorlattal összefűzve), s közben a cicák tulajdonságait, szokásait gyűjtöttük össze. A törött vízhordó edényről szóló mesével az egészséges önbecsülés is szóba került. Kipróbáltuk, milyen édes tud lenni a nevetés: a kis humor-bonbonokat: kacagtató rajzokat, karikatúrákat, egyszerű mémeket én gyűjtöttem a gyerekeknek, mindenki húzott egyet, és bemutatták egymásnak. A játékok végére a gyerekek maguk meséltek vicceket. Jókat nevettünk együtt. Az iskolai farsang napjára plakátot készítettünk, de nem maszkokkal, hanem a gyerekek személyiségéhez illő fejfedőkkel. Februárban is örültünk a sok feladatnak, főként a háromféle mesének.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A februári Boldogságóránkat a boldogságfitnesz után egy feszültségoldó, lazító játékkal kezdtük. GUMIEMBEREKké vált az osztály egyik fele, a másik pedig próbálta jól felpumpálni őket. Majd szerepcsere segítségével mindenki megtapasztalta a feszít-elenged, ill. a hosszú belégzés-kilégzés stresszkezelő hatását.
Beszélgettünk az érzelmeinkről, egy kisfilm (gyermekbántalmazás, iskolai agresszió) és interaktív játékok segítségével próbáltuk felismerni őket. Az Agymanók c. film szereplőit is segítségül hívtuk. A gyerekek elmesélték milyen szituációkban találkoztak már Majréval, Derűvel, Undorral, Bánattal és Haraggal. Közösen gyűjtöttünk ötleteket, hogyan küzdjünk meg a rossz érzéseinkkel, hogyan kerülhetünk újra barátságba Derűvel egy-egy rossz élmény után.
SZÓKELTETŐ játékkal gyűjtöttünk szorongásoldó technikákat a MEGKÜZDÉS szó betűivel.
ADJ EGY ÖTÖST!-feladat segítségével is pozitív érzelmeket generáltunk a gyerekekben. Körberajzolták kezüket, majd minden ujjukba írtak egy kedves üzenetet hordozó gondolatot önmagukról-önmaguknak, irányított kérdések segítségével: Mi a legkedvesebb dicséret, amit kaptál? Miben vagy igazán jó?…
A LOVAG-SÁRKÁNY-KIRÁLYLÁNY játékkal sikerült gyermekközelivé varázsolni ezt a felnőttek számára is nagy kihívást jelentő témát, igazi nevettető, mozgalmas levezetés volt.
„Néha annyi pont elég, hogy ott vagyunk a másikért.” – Fatima dalát tanultuk meg és énekeltük közösen.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Árral szemben. Megküzdési stratégiák
Évfolyam: 9-15.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozás időpontja: 2025. február 18., 20h
A foglalkozás célja volt boldogságfokozó stratégiák átadása, hogy kollégistáink az életük során előforduló stresszes, fájdalmas szituációkkal könnyebben tudjanak szembenézni.
A foglalkozásra való motiválódásként a Halott Pénz nevű együttes Amikor feladnád című zenéjét hallgattuk meg közösen. A fiúk feladata volt, hogy a zene mondanivalója alapján rájöjjenek az együttlétünk témájára. Kis tanári rávezetéssel eljutottunk a megküzdés kifejezéshez, ezzel a témakörre is.
Ezt követően feladatlapon dolgoztak tovább.
Meg kellett határozniuk, hogy mit jelenthet a megküzdés szó. Annak ellenére, hogy negatív érzést kelthet bennünk, miért és hogyan tehet boldogabbá minket, ha gyakoroljuk ezt a stratégiát?
Majd egy mondattal le kellett írniuk, hogy mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott az életükben. Ezt a nehézséget elemezniük is kellett a megküzdés elsődleges és másodlagos értékelésével, melyről olvashattak a feladatlapon.
Meg kellett fogalmazniuk, hogy milyen cselekvéseket, lépéseket tesznek a gond megoldása érdekében.
A foglakozás vége előtt tanári magyarázatot tartalmazó PPT-t tekintettünk, beszéltünk meg közösen, mely számba vette:
– a megküzdés szakkifejezés mire vonatkozik,
– a megküzdés boldogságfokozó stratégia, mert benne rejlik a boldogabbá válás lehetősége,
– a megküzdési módokat (probléma-, érzelemközpontú, szociális támaszkeresés).
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Kevesen voltak a boldogovisok,mert többen betegek lettek.
Relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a foglalkozást. Majd beszélgettünk hogy ki mit gondol a megküzdésről. Játszottunk càpàs,hajótöréses játékot. Tornyot építettünk.
Feladatokat oldottuk meg. Jutalom és ölelés sem maradt el.
Boldogságóra- Megküzdési stratégiák.(február)
A megküzdési stratégia a felnőttek számára is kihívás, gyakran a homokba dugjuk a fejünket, nem akarnak szembe nézni a problémáikkal. Sokat gondolkodtam azon, hogyan lehet a 4-éves korosztály számára úgy beszélgetést kezdeményezni, hogy a küzdelem megéri, és boldogság érzése kíséri. Életkori sajátosságaikból adódóan nehezen viselik a kudarcokat és elég gyakran agresszív viselkedéssel reagálnak. Kezdő relaxációként az:”A haragom kifújom, mint a cica nyújtózkodom”választottam. Nagyon élvezték a gyerekek, és láttam és tapasztaltam jótékony hatását ezután kezdtem el a beszélgetést. Arról kérdeztem őket, milyen érzés, ha ideges és feszült leszel? (sírok, néha kiabálok, szólok neked óvó néni, és ha jön, az anyukám megmondom mi történt velem.) Hogyan tudtok megnyugodni? Ehhez szükség volt rávezető kérdésekkel segíteni őket, de egy-két ötletes választ megerősítettem számukra. A beszélgetést Bagdi Bella: Ellazulni, jaj, de jó! Dalával zártam. Meghallgattuk és kértem a gyerekeket, hogy kísérjék mozdulatokkal én is bekapcsolódtam. Élmény volt nézni és látni a mosolygós arcukat. A játékon sokat gondolkodtam, hogy érezzék meg a megküzdés élményét. Kint az udvarunkon van két darab rugós alagút. Kivittük a kedvenc játékaikat és a gonosz boszorkánytól csak úgy tudták visszaszerezni, ha a rugós alagúton átjutnak. A rugós alagutat folyamatosan mozgásban tartottam. Voltak nagyon bátrak, de volt néhány kislány, akit bátorítani kellett. Ezután le kellett csúszni a csúszdán és leérkezve kiszabadíthatták a játékaikat. A játék végén együtt mutattuk a megküzdés jelét.
A mai boldogóra foglalkozáson relaxáltunk, énekeltünk, beszélgetőkör keretében pedig a megküzdéssel foglalkoztunk, kérdéseket tettem fel ebben a témában . A továbbiakban Az aranykulcs mesét dolgoztuk fel, annak erkölcsi tanítását, majd a könyv alapján egy szituációs játékot játszottunk ( hajótörés ). Végezetül pedig először lerajzolták a gyerekek, hogy nekik ki segít megoldani a problémájukat , majd a megküzdés jelét kiszínezték és feltettük a boldogságvárhoz vezető lépső hatodik fokára.
Megküzdés, egészséges önbecsülés, humor, Pillanatkapitány
A február eseménydús, színes, sokrétű hónap volt. Saját csoportomban kiemelten az egészséges önbecsülés és mindfulness témaköreiből, gyakorlataiból állítottam össze a foglalkozások anyagát.
Elhangzott a „Mese a törött vízhordó edényről” című mese és a beszélgetések után elkészítettük az „Önbecsülés edényét”. Több kisgyerek a félelmeitől, tériszonytól, lámpaláztól szeretne megválni.
Elkészültek a „Kacagtató rajzok” és eljátszottuk az „Egyszerűen csak nevetni” játékot.
Megismerkedtünk a hat alapérzelemmel, elkészítettük az érzelemhőmérőt és sok légző gyakorlatot végeztünk.
Egyéni projektmunkákat készítettek a gyerekek a Macskák Világnapjára.
A Boldogság klubban tovább folytattuk Pillanatkapitány kalandjait. Már a 6. foglalkozásnál tartunk. Legutóbb a „Nyugalom szigetét” barangoltuk be.
A három 6. osztályban megtartott órámat szeretném az alábbiakban megosztani!
A foglalkozásra történő ráhangolódást a hangtál megszólaltatásával, hangjának megfigyelésével kezdtük. A folytatásban az Önbizalom megerősítések kártyából húzott mindenki egyet.
A téma feldolgozását fogalmak tisztázásával indítottam. Önbizalom, önbecsülés, önegyüttérzés, majd kitöltötték az Önbecsülés tesztet. Számomra nagyon meglepő volt, hogy mennyire kevesen gondolnak magukra pozitívan.
A folytatásban a stresszről, lámpalázról beszélgettünk. Előkerült a hat alapérzelem és az érzelemhőmérő. Legtöbben a szürke zónában érezték magukat.
Következett egy igazi megküzdési játék a Négyzetkirakó. Ötfős csoportban dolgoztak együtt. A játék célja: az egyenlőtlen erőelosztásból adódó érzelmek felderítése, az együttműködés fontosságának tudatosítása, a megoldás közben jelentkező érzelmek beazonosítása. (Rudas János: Delfi örökösei Gondolat Budapest 1990.312. oldal)
A foglalkozást összegzéssel zártam. Te mit mesélnél el másoknak erről az óráról?
Ebben a hónapban a megküzdés gyakorlására fektettünk nagy hangsúlyt a gyerekekkel.
A Maci csoportban elmeséltük „Az erdei tisztás” című mesét, majd a szereplők megismerése után megbeszéltük a benne történteket. A mese kiváló példa volt arra, hogyan oldjuk meg a problémákat, a nehézségeket. Ezek után a gyerekek megismerték a meséhez kapcsolódó mondókát. Kiszínezték Nyuszi Pannát, Róka Rudit, Mókus Marcit, sün Somát és segítettek mindenkinek megtalálni az otthonát.
A Katica csoportban és a Napraforgó csoportban a nagy kirakó játékokkal küzdöttek meg a gyerekek. Észrevették, hogy nagyobb volt a siker és boldogabbak voltak, amikor kép nélkül sikerült kirakniuk az összeillesztős játékukat. A kicsikkel, több alkalommal is meghallgattuk az „Ellazulni, jaj de jó” című zenés relaxációt, melyben örömmel vettek részt.
A Napsugár csoportos gyerekekkel a „kötéltáncos” játékot játszottuk el először nyitott, majd csukott szemmel is, mely nagyon tetszett a gyerekeknek.
A Süni csoportban a Boldogságóra témánknak a humort választottuk. Igyekeztünk mindenbe humort vinni, és a hónap végére egy-egy nehéz helyzettel is humorral megküzdeni. Sokat mondogattuk a „Humor”, játékosság, erősség mondókát és az ajánlott játékok közül a „Bohóckodás jele” és a „Ne nevess, ha tudsz” játékok szórakoztattak bennünket. Ezzel a témával a Farsangi készülődést is vidámabbá varázsoltuk.
A gyerekek nagyon fogékonyak voltak A szamuráj szerencséje történetre.
Rájöttek, hogy a szerencse nem véletlenül történik, hanem a szamuráj megváltozásának a jó eredménye.