Belélegzem – a nyugalom árad belőlem, kilélegzem – jól vagyok, jól vagyok.
Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban próbáltunk ábrázolni fényképeken olyan problémákat, feszültségeket vívódásokat (illetve azok egy-két jelenetét), amelyeket a mai gyerekek nagy valószínűséggel átélnek, életkortól függetlenül. Szívesen jelenítették meg élőképekben ezeket a boldogságórások. A kis csapatom tagjai rendkívül sokat beszéltek a helyzetek lehetséges megoldásáról, ezeket az ötleteket összegyűjtöttük, és a képekhez írtuk. A zenés relaxáció többeknél mély érzelmeket, kötődéseket juttatott a felszínre. Ezeket a hatásokat, élményeket megbeszéltük.
Február hónapban arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mindenki életében adódnak olyan helyzetek, amelyek nem éppen kellemesek, amelyeken túl kell tenni magukat. De hogyan? Különbözőek vagyunk, de egyben azonosak. Az ember társas lény, a közösségnek, a barátoknak, a szerető családi háttérnek varázsereje van.A nehézségeket sokféleképpen dolgozzuk fel.Szerették ezt a témakört a gyerekek, mert mindenki elmesélhette vagy kiírhatta magából a vele megtörtént rossz dolgot. Tanácsot adtak egymásnak, nekik mi az, ami segített abban, hogy minél hamarabb túl tudjanak lépni a nehézségeiken.
Közösen címszavakat gyűjtöttünk az átélt élmények alapján (pl. szeretet, támogatás, barátság, figyelem elterelése, hála, segítség..stb.) és ezek segítségével rövid fogalmazásokat írtak.
Nagykállói Brunszvik Teréz Óvoda
Mi a Kibújás vagy bebújás projektünkhöz kapcsoltuk a mindent a plüssökért megküzdési stratégiánkat. A gyerekek boldogan kapcsolódtak be a gyűjtő munkákba és a hozzá kapcsolódó játékos feladatokba, mellyel a kedvenc plüss maciikat kellett kiszabadítani.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Az 1. c osztály erőssége a kreativitás! Mivel a közösségünk még most van kialakulóban, mindenki szeretne először megküzdeni az egyéni kihívásaival! Ők még saját magukra figyelnek a legjobban. Minden problémára, nehézségre egyedi ötletek születtek. A feladat megvalósítása közben öröm volt őket figyelni, mert óriási lelkesedés lett rajtuk úrrá!
Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsöde
A gyerekekkel eljátszottuk a hajótörés játékot, zenére mozogtunk a pokrócon, ami egyre kisebb lett. A végére már nagyon össze kellett a gyerekeknek kapaszkodnia, mert különben leesnek a tutajról a tengerbe. A gyerekek nagyon élvezték a játékot. Szuperhősöket rajzoltak a nagyobb gyerekek, mindenki az elképzelésének megfelelően. A lényeg, hogy közös lapon együtt, egymáshoz alkalmazkodva, filctollal rajzoltak.
Ez a témakör igen nehéznek bizonyult az óvodásoknak, mert általános beszélgetéssel kezdtem a foglalkozást, de a gyerekek eleinte nem igazán értették mi ez a fogalom.A mese meghallgatása után,kezdett csak körvonalazódni, hogy mit is jelent valójában.Kitaláltam egy játékot, a félelmeik legyőzésére: párban játszottuk, az egyiküknek bekötöttük a szemét és a másiknak egy akadálypályán keresztül kellett átvinni.Nagyon élvezték a játékot!
A megküzdési stratégiák.
Boldogságóránkat relaxációval kezdtük.
A közös zenehallgatás mindenki számára élmény volt. Meghallgattuk, Az ellazulni jaj, de jó c.
dalt Bagdi Bella előadásában.
Az Aranykulcs c. mesét a kicsik is figyelmesen hallgatták. Beszélgettünk a meséről, a
főszereplőkről, megbeszéltük a királylány tulajdonságát.
Közösen elkészítettük a mi aranykulcsunkat, melyre mindenki kiszínezte és felragasztotta a
jelét.
Megbeszéltük, hogy milyen három kívánságuk lenne.
Kirándulni menjünk.
Boldogok legyünk.
Ne legyünk betegek.
A sárkány színezését a nagyobbak választották.
A különböző arckifejezések közük kiválasztották, hogy milyennek látják magukat.
Megbeszéltük, hogy ki az, aki megvigasztalja őket, ha szomorúak vagy segít, ha valamit nem
sikerül egyedül megoldani.
A mi aranykulcsunkat, azért készítettük el, hogy közösen egymást segítve lehetünk boldogok
és tudjuk a céljainkat elérni. Közösen küzdjünk a célok eléréséért.
Iskolánk első osztályos tanulóival beszélgettünk az iskola és az élet nehézségeiről, de főleg az iskolára vonatkoztatva, mivel ez nekik egy teljesen új helyzet az életükben. Összegyűjtöttük, melyek azok a kihívások, amelyekkel szembe kell nézniük, és ehhez mérten felsoroltuk mellé az erősségeiket. Azokban a helyzetekben, amikor megmérettetve érzik magukat, például tanórán, szívesen osztották meg tapasztalataikat azzal kapcsolatban, hogy ilyenkor milyen testi tüneteik vannak (izzad a tenyerük, fáj a hasuk, fáj a fejük, sírnak), mindezt egy rajzon ábrázolták. A témához kapcsolódó mese: „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” segített a téma feldolgozásában. Megbeszéltük a mesét, és mindenki rajzolt a meséből, ami őt megragadta. A plakátkészítésben szívesen vettek részt most is, mert nagyon szeretnek kézműveskedni, vágni, színezni, rajzolni, a plakát díszítése is nagy élmény volt számukra. Megküzdési stratégiát felhőkben és esőcseppekben szimbolizáltuk, amelyek többnyire az iskolai élettel kapcsolatosak, és a szívek, amelyeket tartanak a kezükben, pedig az erősségeik találhatók: az összetartozás, a fegyelem, a tisztelet, a kitartás, a szorgalom, a kreativitás, az önállóság…
A reggeli játékidőben szuperhősös kifestőket készítettem ki az asztalra, és azokat színezték a gyerekek. Beszélgettünk arról, hogy ezzel még dolgozni fogunk, kinek mi a kedvenc szuperhőse és miért, kivé válnának szívesen. Boldogságóránkat egy „Tüdőtakarító” relaxálással kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella – Ellazulni jaj, de jó c. dalát és eljátszottuk a kézikönyvben található Cápatámadás c. játékot, mely annyira tetszett a gyerekeknek, hogy kérték, máskor is játsszuk majd el. 🙂 Ezután az Aranykulcs c. mesét meséltem el a gyereknek, amit szájtátva hallgattak a gyerekek. A mese után beszélgetést kezdeményeztem a gyerekekkel:
– Ha lenne egy aranykulcsuk, mit nyitnának vele? („Kincsesládát.”; „Egy új házat.”; „Egy új autót.”)
– Kivel osztanák meg? („Anyával”; „Barátaimmal.”; „Mindenkivel.”)
– Ha lenne 3 kívánságuk, mit kívánnának? („Anya gyógyuljon meg.”; „Legyen egy Ford Galaxym.”; „Kapjak egy kutyát.”; „Legyen pénzünk megcsinálni az udvart.”)
– Mit szoktatok csinálni, ha feszültek, szomorúak, dühösek vagytok, hogy megnyugodjatok? („Játszani megyek a játékaimmal.”; „Sírok.”, „Videókat nézek.”, „Sétálok egyet.”; „Megkergetem a kutyámat a puskámmal.”)
Majd előre felrajzoltam a táblánkra egy ember alakot és a gyerekek bejelölhették, kiszínezhették, mely érzéseket hol érzik. Érdekes volt látni és hallgatni gondolataikat ezzel kapcsolatban. Beszélgettünk arról, hogy mi is lehetünk szuperhősök, mi is lehetünk bátrak és leküzdhetjük az előttünk álló akadályokat. Ezután felajánlottam, hogy aki szeretné felragaszthatja a szuperhősös kifestőjét a tablóra vagy aki szeretné színezheti tovább az embert. Mindkét felajánlott tevékenységben aktívan részt vettek a gyerekek.