Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy kisfiú. Mindig magányos volt, mert az óvodában nem voltak barátai. Ha valami nem úgy történet ahogy ő akarta, kiabált és verekedett. El is nevezték Irgum-Burgum Boldizsárnak.
Amikor egy napon óvodába ment elhatározta, hogy csak ő lehet a napos. De azon a napon is nagyon rendetlen volt, minden játékot szétdobált és verekedett, amikor mégsem ő segített az ebédnél hangos kiabálásba kezdett.
Oda ment hozzá egy új kisfiú és azt mondta: Ha nem lennél mindig ilyen hangos és rendetlen, mások is szívesen játszanának veled, kérlek ne kiabálj úgy, mert már fáj a fejem. Elszégyellte magát Boldizsár, csakugyan az lehet a baj, hogy mindig olyan hangos, és észrevette, hogy senkinek se ad oda egyetlen egy játékot.
Másnap próbált szépen beszélni a gyerekekkel, a mellé ülő kisfiút nem zavarta el. Végre először együtt tudott játszani valakivel. Nagyon boldog volt, hogy új barátja lett. Elhatározta sohasem fog kiabálni, verekedni, vagy hisztizni, mert sokkal jobb a többiekkel, mint egyedül játszani.
Megküzdési stratégiák
Kiscsoportosok lévén, az új környezet, az új gyerekek és felnőttek, az otthontól, édesanyától való elválás, mind a megküzdést erősítette a gyerekekben már szeptember óta. Ebben a hónapban, különösen figyeltünk a nehézségekre és azok legyőzésére. Különös erőfeszítéseket tettünk közösen a gyerekekkel legyen szó akár egy új megkóstolni való ételről, egy nehezen felhúzható zokniról, vagy épp egy leomló építményről. A farsangi időszak egy kiemelkedő esemény az óvoda életében. Minden tevékenységünket e téma köré szervezzük. Könnyű volt a népmesék kapcsán a megküzdési stratégiák téma feldolgozása, hiszen a főszereplő királyfinak végig drukkoltak a gyerekek, hogy leküzdje az elé gördülő feladatokat. A valóságban néhány gyermeknek bátorságot kellett gyűjteni. Farsangi mulatságig megbeszéljük , hogy ki milyen jelmezbe öltözzön. Ez is egyfajta megküzdés, hiszen az ötletelés, tervezés folyamata is komoly próbatétel mind a gyerekeknek, mind a szülőknek, hogy milyen jelmez legyen. Nagy próbatétel a kiscsoportosok számára a farsangi bál is, ilyenkor az egész óvoda összes gyermeke be öltözik egy számára kedves jelmezbe majd bemutatják a jelmezeket, ami szintén nagy kihívás a számukra. A kicsik többsége megijed a tömeges táncolástól, de hamar átlendülnek, hiszen az élő zene és a farsangi hangulat jó stratégia ennek leküzdésére is.
A témát a farsangi időszakban dolgoztuk fel, amikor a boszorkányok varázslók és szuperhősök egyébként is a mindennapunk részesei. Mindenki kiválasztotta kedvenc játékát a csoportban, aztán megérkezett egy furfangos boszorkány és eldugta a gyerekek játékait. Ezután a gyerekek ezeket megkeresték , kereshettek külön-külön de csapatostul is. Annyira tetszett nekik a játék, hogy szinte egész délelőtt ezt akarták játszani.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A téma feldolgozása egy egész hétre elnyúlt,minden nap visszatértünk egy-egy rövid beszélgetéssel bevezetve.A mese után hosszasan folyt a beszélgetés,a gyerekek még a szüleikről is tudtak néhány dolgot mesélni,hogy ők eddig már miért küzdöttek. A rajzolós tevékenység során a saját arckifejezésüket rajzolták le 3 érzelmi állapotot tükrözve:boldog,szomorú és mérges.Egy másik napon az egész alakos rajzukon a munkafüzet ötlete alapján színezték ki,hogy melyik érzést hol érzik a testükön.A relaxációs zenét a héten többször meghallgattuk,nagy hatással volt a csoportra.
A februári órán az „erősségeink” volt a fő témánk. Először ötleteltünk, hogy mitől félhet egy elsőosztályos kisgyermek.
Majd csoportokban megoldást kerestünk a félelmekre és végül összegyűjtöttük, hogy milyen erőségeinkkel tudjuk sikerre vinni a megoldásokat. Óra végén, pedig egy-egy szituációs játékkal reprezentáltak a gyerekek a félelmeik megoldását.