Februári témánk a „Megküzdési stratégiák” volt. A témát az Aranykulcs című mese feldolgozásával indítottuk. Sokat beszélgettünk a célokról és a hozzá kapcsolódó feladatokról. Kiszínezték a mese főhősét :a királylány és a sárkány képét. Sokat beszélgettünk érzelmeinkről, utunk során miket élünk át, mit érzünk közben. Játékból égig érő paszulyt építettek kockákból közösen együttműködve. Gyakorló kistanítók dolgoztak nálunk, segitettük munkájukat. Házi versmondó versenyt rendeztünk, megküzdöttünk félelmünkkel, legyőztük félelmeinket. Felléptünk a Boldogság várához vezető 6.lépcsőfokra. Sok szép pillanatot éltünk át együtt .
Megküzdési stratégiák
Tápióbicskei Gyermeklánc Óvoda
Örülj az esőnek, mert ha nem örülsz, akkor is esik… Amikor elvonulnak a felhők, akkor újra élvezhetjük a Nap melegét.
Stevan Sremac Á.I. Emlékiskola
A 4.c osztály tudja, hogy ha bármiféle nehézségbe ütköznek, mindig van segítség. A csoportos feladatmegoldás is ezt bizonyítja. És ha elfáradtunk, jól esik egy kis lazító masszázs.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Raffay Lajos Tagiskolája
A „Megküzdési stratégiák” téma izgalmas órákat hozott. Ezeken az órákon kiderült, hogy mennyire aktuális ez napjainkban is. Az első órán ötletbörzével közelítettük meg a témát. Körüljártuk a megküzdés fogalmát. Megbeszéltük, csoportosítottuk a megküzdési formákat. Problémahelyzeteket vizsgáltunk. A gyerekek összegyűjtötték az életükben tapasztalt megküzdéseket, és megkeresték az azokat segítő módszereket, helyzeteket. A következő órán 5 nehézséget vetettek papírra rajz formájában csoportmunkában. Majd minden illusztrációhoz odaírták az erősségeket is. A gyerekek örömmel dolgoztak. A folyamatos munka alatt a hónap dala szólt. Többször hallgattuk, énekeltük, mert nagyon megkedvelték a gyerekek a dalt.
A közös munka eredményeképpen elkészültek a tablók, s persze az elmaradhatatlan fotók.
Mozgalmas hónap áll mögöttük. Farsang, versenyek …
Hónap elején elindultunk, hogy rátaláljunk a boldogság kék madarára. Egy mesére épülő kérdéssor segítségével összegyűjtöttük azokat a nehézségeket, problémákat amelyek a mi közösségünket, a mi korcsoportunkat érintik, s drámajátékkal megjelenítettük ezeket a helyzeteket. Erről az óráról árulkodnak a fényképek. A boldogságkeresésünk során megkerestük azokat az erősségeinket, amelyek a problémák feloldásában segítenek nekünk, s csoportokban ezeket rajzosan megjelenítettünk. Közben adódott egy újabb akadály. Az osztály közel harmada lebetegedett, így társainknak ezzel is meg kellett küzdenie..
Megismerjük önmagunkat, az érzéseinket, megküzdünk sok akadállyal a mindennapokban. Ebből építkezve, a részekből egészet alkotva tudásunk folyamatosan gazdagodik és mi magunk is változunk.
Az élet csupa küzdelem
Nem szabad feladni, ha kudarcok jönnek. A kudarc kell, általa sok minden kiderül. Egyrészt megerősít, és arra ösztönöz, hogy még jobban nekiveselkedjen újra felálljon az ember, valamint megtanít a dolgokat átértékelni. Nekem is sokszor kellett felállnom, persze nem mondom, hogy nem lett volna jobb, ha mindig sikerek érnek.
Küzdelem mindenért, sok minden ellen. Az élet harc a nehézségekkel, a démonokkal, az ártalmas szokásokkal.
Az élet színtere olyan, mint egy sportcsarnok, ahol mindenki jobbat szeretne elérni. Sikerül? Nem sikerül? A végén kiderül. Ha elértük a célt, hurrá, örülünk, ha nem valaki feladja, valaki küzd tovább vagy új célt jelöl ki, amelyek hajtanak előre és izgalmasabbá teszi a mindennapjainkat. Egyszer mindenki eljut oda, minek a sok küzdelem úgyis hiába, na innen kell talpra állni és igenis megmutatni, hogy erős vagy.
Ha segítség kell, ne szégyelljük kérni!
Barátok, rokonok, szülők, testvérek, de lehet, hogy egy idegen biztatása adta meg az utolsó löketet. Száz „Nem megy” után érkezik el a pillanat, amikor egyszer csak „Megy”!
Sokat beszélgetek a gyerekekkel is, mi a célja, mit szeretne elérni. Sajnos több olyan tanuló is van, akik hamar feladják és nem jelölnek új célt, mivel úgy érzik úgyse sikerül. Náluk a sok küzdelem az iskolához fűződik. Küzdenek a jó jegyért az elismerésért. Sok negatív hatás után többen feladják ezt a küzdelmet. Mi ennek az oka? Nem figyelünk eléggé rájuk, otthon nincs idő a beszélgetésre, mindenki rohan, elfordulunk az elesettektől, akik már mindent feladtak. Talán még nem késő, hogy segítsünk a cél, elérésében. Nem az az erős, aki nem esik el, hanem az, aki mindig fel tud állni
Elég, ha csak meghallgatjuk őket, hogy soha ne adják fel.
Igenis tudatosítani kell bennük:
„Neked célod van. És nem örülsz, ha félúton megáll a vonat, vagy leáll az autód. Mert te nem addig akartál eljutni. Célod van. És csak akkor van értelme elindulni, ha célba is érsz.”
0
„Nem adom fel, míg egy darabban látsz
Nem adom fel, míg életben találsz
Nem adom fel, míg nem robbanok szét
Míg akad egy kerék
Mit tovább vihetnék
Mi tovább forog még”
LGT
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Aranyosapáti Tagiskola
Mindennapi életünkben sok mindennel kell megküzdenünk. A gyerekeknek legtöbbször a türelem, a kitartás, amellyel mindennap megküzdenek. Ebben a hónapban feldolgoztuk az olvasmányt, beszélgettünk, majd színeztek a tanulók ezzel is fejlesztve kitartásukat. Közben meghallgattuk a hónap dalát.