Két órában foglalkoztunk az adott témával: az elsőben beszélgetéssel, a másodikban pedig rajzok készítésével. A gyerekek párban dolgoztak, de láthatóan nehézséget okozott nekik a téma rajzos feldolgozása ( a beszélgetés során viszont sok jó ötlet hangzott el, közlékenyek voltak).
Megküzdési stratégiák
Veszprémi Kastélykert körzeti Óvoda
Napjainkban sajnos elég kevés időt szentelünk arra, hogy a gyermek lelkivilágával is foglalkozzunk. Sokszor még azt is elhanyagoljuk, hogy magunkat rendbe tegyük mentálisan, az esetleges problémákkal szembe nézzünk és megoldjuk.
Pedig régen milyen egyszerű volt… És valóban egyszerűbb volt, mint manapság. Kimondták az emberek, amit gondoltak, megtették, amit megszerettek volna…
Mind ezeket figyelembe véve döntöttem úgy, hogy az idén megszervezem az óvodánkban a kiszebáb égetést. Közösen elégetjük a telet és vele együtt minden rosszat, amit csak szeretnének a gyermekek.
Az egész egy egyszerűnek tűnő feladattal kezdődött. Egy kis kosárba lefordítva beletettem jó és rossz érzéseket kiváltó képeket. Ezeket kellett a gyermekeknek megnevezni, elmondani milyen érzéseket keltenek bennük és vagy abba a kupacba helyezni, amit elégetünk vagy abba, amit bent tartunk a csoportban. Különösebbnél különösebb érzelmek törtek felszínre… A boszorkányt ábrázoló kép valakiből félelmet, ijedséget váltott ki, de akadt olyan kisgyerek, aki dühöt érzett vagy haragot.
Ezt követően elkészítettük a kiszebábot közösen. A pocakját tömve mindenki beletehetett valamit a képzeletbeli batyujából, amit elszeretett volna égetni. Nagyon sok érdekes dolog látott itt is napvilágot… Volt kisgyerek, aki a verekedést „dobta” bele a bábuba, és akadt olyan is, aki a kiabálást, a szülők veszekedését, a sírást, a szomorúságot. Szerencsére szeretetet, kedvességet, barátságot senki nem akart égve látni. Végül én is belehelyeztem a hazugságot. Tekintettel arra, hogy csoportunkban elharapózott a füllentés, hazudozás én ettől szerettem volna megszabadulni. Ennek tükrében kerestem a mesét is, Az igazmondó juhászt. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy egyszerűbb az igazságot elmondani, mert ahogy a mondás is tartja, a hazug embert előbb utolérik, mint a sánta kutyát.
Ennek kapcsán mondhatták el a gyermekek is, hogy ők mit tesznek, ha szomorúak, ha csalódottak, ha fáj valamijük, vagy ha mérgesek.
A keddi napon délelőtt tüzet rakva az óvoda udvarán, hangos, zajkeltő hangszerekkel a kezünkben felvonultunk, körbevittük a kiszebábot, hogy minden rossz és negatív dolog rászálljon, természetesen a többi csoport is rátette a saját gondját és baját, amit a füsttel szerettek volna látni, majd nagy örömünkre rádobtuk a tűzre a bábut.
Mindig csodálkozva nézem a néphagyományt őrző programokat és gondolkodom el rajta, hogy a régi emberek milyen jól beépítették a mindennapokba a Boldogságórákat…
Hegedüs Beatrix
Veszprémi Kastélykert Körzeti Óvoda
Maci csoport
2020.február
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
A Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola Boldogságórán résztvevő tanulóinak rajzain látható, hogy legtöbbet foglalkoztatott, mindennapi témájuk közé a Koronavírus tartozik. Voltak gyerekek, akik a környezeti, mások az iskolában történt viselkedési problémáikat rajzolták le. A megjelenített problémákkal való lehetséges megküzdést is próbáltákák megjeleníteni munkájukban.
A Szegvári Kurca-parti Óvoda Szivárvány kiscsoportjában több napot is szántunk a hónap témájának- megküzdési stratégiák- feldolgozására.
Különböző érzelmeket szimbolizáló smile-kat készítettünk, melyek segítségével, rövid szituációkat teremtve eljátszottuk, megbeszéltük, hogy bizonyos helyzetekben hogyan érezzük magunkat, milyen érzéseink vannak, azokat hogyan tudjuk kifejezni, mások számára is érthetővé tenni. Drámajáték elemek segítettek abban, hogy némi indulatkezelést tanuljunk. / Megszorítom-elengedem, Dobbants, ugrálj, kiabálj, Üsd az élettelent. /
Különböző akadályok leküzdésével igyekeztünk kiszabadítani a mesebeli királylányt, majd egymást a vár tornyából.
Szabályjátékok gyakorlásával küzdöttünk a félelmeink / sötét, nagy zaj, vadállatok,stb/ ellen.
Végül felszabadultan táncoltunk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó dalára.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A megküzdési stratégiák feldolgozása 4 tanórát ölelt fel. Az első tanórán a megbeszéltük a témakör lényegét, a segítő foglalkozási ötleteket alapul véve. A második tanórán a tanulók ötleteit szedtük össze, kinek mi okoz nehézséget, milyen problémákba ütközhetnek az életük során és a tanultak alapján, hogyan dolgoznák fel.
Az utolsó két órán pedig a plakátot készítettük el. Ezen megjelenítettünk 5 olyat problémát, amivel a mindennapjaik során találkoznak. Mindegyik képhez írtak a gyerekek gondolatokat, érzéseket, majd megoldási tervet is. A hónap dala meghallgatása pedig nagy örömöt szerzett számukra.
Ez a témakör nagyon hasznos volt a tanulóink számára, hiszen a problémamegoldás és az indulatkezelés nehézséget okoz számukra.
Február, a megküzdési stratégiák hónapja
A csoportomba 10-14 éves diákok járnak, ezért számomra picit nagyobb tervezőmunkát jelentett a hónap boldogságóráinak feladatait összeállítani, ugyanis egészen más problémával küzd egy 10 és egy 14 éves diák.
Ugyanakkor ami nehézséget okozott volna, az színesítette az órákat.
Először tisztáztunk és minden óra elején megbeszéltünk egy nagyon fontos tényt. Nem mindenkinek volt egyértelmű, hogy nem az a boldog ember, akinek nincs problémája, hanem az, aki le tudja küzdeni, felül tud emelkedni a problémákon. Ezután sorra vettük, hogy az egyes korosztályoknak milyen problémáik lehetnek. Ezután megbeszéltük azt is, hogy senkinek nem szabad legyinteni a másik problémájára.
Az egyik foglalkozáson azokat a jeleket gyűjtöttük össze, amelyeket megfigyeltek a gyerekek magukon, amikor idegesek. Jó példákat is mondtak a gyerekek, hiszen volt olyan, akinek nem tudatosan , de ösztönösen volt már stresszkezelési technikája ( ha felidegesítenek, akkor sétálok a várkertben). A könyv segítségével a hónap alatt sorra vettük a stresszkezelési technikákat. Ezeket a napközis falra is kitűztük és többször gyakoroltuk is. Nagyon tetszett a gyerekeknek.
A bevezető beszélgetések alkalmával megfigyeltem, hogy kevés boldog pillanatot soroltak fel a gyerekek, ami az iskolához kötődik és sok-sok negatívat. Ezért elővettem a tavaly már használt boldogság szelencémet, amibe a gyerekek cetliket dobtak maguknak és leírták, ha valami jó történt velük aznap. Persze példákkal segítettem őket és egyúttal már alátámasztottam a március hónap témáját, az apró örömök témakörében. A számításom bejött, mert nem én, hanem a diákok mondták ki hó végén, a cetlik visszaosztásakor, hogy nem is gondolták, hogy mennyi jó dolog történt velük. Ezt a szelencét márciusban természetesen újra elkezdjük megtölteni.
Ugyanakkor azt figyeltem meg, hogy túlságosan természetesnek veszik azt, hogy egészségesek, illetve érkezett a csoportunkba egy testi fogyatékos lány. Ezért egy olyan kis színdarabot vetítettem le nekik (Pille és Pötyi), melyben épek és sérültek együtt játszottak és boldogok voltak. Aztán megbeszéltük, hogy nekik mi mindennel kell megküzdeniük minden nap és mégis boldogok. Ez elgondolkoztatta a napközis diákjaimat. Bízom benne, hogy jobban értékelik majd a mindennapjaikat.
Összességében végül örültem, hogy diákjaim nagyon aktívan dolgoztak, megosztották egymással a gondolataikat és sokkal színesebbek lettek az órák azáltal, hogy a 10 évesek gondjait és a 14 évesek problémáit is folyamatosan vizsgáltuk és kerestük a megoldásokat.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A boldogságóra program 6.hónapja a megküzdési stratégiák. A gyermekeink már ugy indulnak neki egy problémának, hogy „úgyis” megtudom oldani. A legyőzött akadály, a megküzdés a boldogságot növelő állapot. A farsangra készülve volt olyan gyermek, akinek nehézséget okoz a szereplés sok ember előtti verselés. Kis követ szorongat a kezében, ami szerinte segít leküzdeni a szerepléstől való félelmét. Megnéztük olyan szuperhősöket, akik minden akadályt letudtak győzni. Olyan meséket meséltünk ahol akadályokat legyőzve, sárkánnyal megküzdve jut el a főhős a céljához. A tornateremben akadálypályát építettünk, melyen végig haladva mindenki kapott egy csipeszfigurát. Álarcot készítettünk, hogy ki hogyan érzi magát egy próbatétel előtt és után. Nagyon vicces álarcok készültek. Meg is beszéltük, hogy melyik álarc milyen érzelmet tükröz. A hónap végére sok stratégiával felvértezve tudtuk legyőzni az elénk kerülő akadályokat.