Plakát: Példaértékű életút
Megküzdési stratégiák
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
1. Véletlenszerűen kiosztott betűkből a „megküzdés” szó kitalálása, kirakása.
2. Indító beszélgetés. Élet- és stresszhelyzetek, amelyet sikeres megbirkózás követett.
3. A problémaközpontú és érzelemközpontú megküzdés jellemzőinek szétválogatása csoportmunkában. Megbeszélés.
4. Projektmunka: „Megküzdés” tabló készítése csoportmunkában, a kulcskifejezések megbeszélése, hívóképek felragasztása a kifejezések mellé. Megbeszélés.
5. Játék: A diákok körben állnak, stresszhelyzeteket húznak, ráállnak a padlón elhelyezett (tablón szereplő) kulcskifejezésekre. Megbeszélés.
6. Zárókör
7. Megküzdési Mód Preferencia kérdőív. Egyéni megbeszélés.
Relaxáció, közös éneklés: Bagdi Bella: Pozitív élmények újraélése
Feszültségfelmérő skála: éneklés előtt – és után
Mit jelentenek a következő idézetek:
,,Minden rosszban van valami jó!”
,,Bajban ismerszik meg az igaz barát!”
,,Ami nem öl meg, az megerősít!”
,,Nincsenek véletlenek!”
Történet a megküzdésről: A szamár története
Szituációs játék: a történet drammatizálása
A megküzdés hegye
Montázs készítése : megküzdési stratégiák
Technikák rossz érzések kezeléséhez
Ötletbörze problémás helyzetek megoldásához
Meditáció
Ebben a hónapban nagyon megváltozott a gyerekek élete. Új tanuló, aki durva magatartásával feldúlta a gyerekek életét. Régi tanárok helyébe új tanárok érkeztek. A válás, változás nem volt könnyű senkinek sem. Tehát volt mivel megküzdeni. Nagyon fontossá volt a relaxáció órák elején, egyre gyakrabban kellett lazítani, kiadni a feszültséget. Ez most szükségessé vált. Érzéseiket nagyon nehezen tudták megfogalmazni, nehezen tudnak kinyitni, érzelmet kifejezni az új osztálytársuk előtt.
Ebben a hónapban nagyon megváltozott a gyerekek élete. Új tanuló, aki durva magatartásával feldúlta a gyerekek életét. Régi tanárok helyébe új tanárok érkeztek. A válás, változás nem volt könnyű senkinek sem. Tehát volt mivel megküzdeni. Nagyon fontossá volt a relaxáció órák elején, egyre gyakrabban kellett lazítani, kiadni a feszültséget. Ez most szükségessé vált. Érzéseiket nagyon nehezen tudták megfogalmazni, nehezen tudnak kinyitni, érzelmet kifejezni az új osztálytársuk előtt.
Budapest XVI. Kerületi Általános Iskola
Megtekintettük az Idegpálya című filmet. Ezzel kapcsolatosan beszélgettünk a megküzdési stratégiákról: hogyan tudunk ellenállni, küzdeni a minket érő negatív hatásoknak? Mi mögé bújunk: álarc, jelmez? Ehhez segítséget nyújtott az iskolai farsang, amire többen is beöltöztek az osztályból.
A világháló veszélyei is szóba kerültek.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Megtartottuk a megküzdési stratégiáról szóló Boldogságórát.A gyerekek nagyon aktívak voltak, s egy monológot írtak Harry Potter küzdelmeiről.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
Február 17-én a “Bogyó és Babóca” kiscsoportosai közösen farsangoztak a “Noé bárkája” nagycsoportosaival. A gyermekek különböző jelmezeket öltöttek magukra. Voltak katicabogarak, hercegkisasszonyok, pillangó, méhecske, hóember, kiskacsa, tigris, cica, minione és kisautó. Másnap a gyermekeknek ki kellett színezniük az általuk megformált kis hősöket, mely képek felkerültek egy közös tablóra, a jelmezes fotókkal együtt.
Domoszlói III. András Általános Iskola
Nem is gondoltam, hogy mennyi minden foglalkoztatja az én kicsikéimet, mennyi megoldandó probléma van az életükben. Dőlt belőlük a sok aggodalom, hogy mitől félnek, mi okoz nekik gondot. Bizony sok olyan dolgot említettek, amin ők nem is nagyon tudnak változtatni pl. levegőszennyezés. De sok olyan problémát tártunk föl, melynek javítása, megoldása az ő kezükben van. Ilyenek voltak: a sok tévézés, a rengeteg internetezés, melyet némelyek válogatás nélkül használnak. A drogokkal való találkozás, a szemetelés, a betegségek. Igyekeztünk minden felmerült témát megbeszélni, megnyugtató megoldásokat keresni.
A hónap témáját, a megküzdést még magamban is át kellett gondolnom. Először az én helyzetemet, történéseimet vetítettem a gyerekek elé játékosan, majd megpróbáltam pozitívan lereagálni, megoldani, átlátni, hogy a gyerekek a következő napi beszélgetésünk alatt már érezzék, miért is ez a témánk, mit is fogalmazunk meg igazán. Hogy, ami rosszul érint aznap, vagy, az, ha valami probléma merül is fel aznap vele, a pozitív előrelátás legyen az első, ami eszébe jut. Az, hogy mi vagyunk olyan erősek, hogy boldoggá tehetjük bármilyen rosszban is magunkat és azt is, aki azt teszi velünk.
Nagyon sok arcjátékot játszottunk, bábokat tartottunk magunk elé a felismeréshez, majd egy másikat, a megoldáshoz.
Farsangunk is erősítette a feladatunk megoldását, hogy azok lehettek, akik erősítik csoportunkat, akik segítik egymást bármi is legyen. A szuperhősök megvédték a hercegnőket, az állatjelmezesek felvidították a megszeppent első kiscsoportos farsangolóinkat.
A feladat nehézsége a hónap végére könnyedséggé vált. A közös erősítés, a közös nevetés, a közös rossz átbeszélése erősítette csoportunkat, megtanultuk, hogy minden rosszban van valami jó.