Ebben a hónapban lehetőségünk adódott elmenni az egyik helyi iskolába , ahol megmutathattuk ,hogy milyen ügyesen is rúgjuk a labdát !
Gyermekek szívvel , lélekkel küzdöttek az aranykupáért és az aranyérmekért.
Kitartásukkal , remek eredményt értünk el , melyet szívesen osztottak meg gyermektársaikkal.
Majd a farsangon megküzdöttünk a kiszebáb elégetésével , a tél elűzésével … másnap hóesésre ébredtünk 🙂 !!
Megküzdési stratégiák
Kispaládi Napközi Otthonos Óvoda és Konyha
Relaxációs énekkel hangolódtunk rá a Boldogságórára. Ellazulni jaj de jó… Bagdy Bella A világomban minden rendben van CD-ről.
Csengettyűvel és Boldog Dóra báb résztvevőivel a gyerekek Bezzeg Andrea Aranykulcs című meséjét hallgatták végig. A mesetörténet saját készítésű bábokkal és kellékekkel személyesítettünk meg. Nem Bábparaván mögött játszottuk el a mesecselekményt, inkább belevittük a saját mozgásunkat is a történetbe. Így tudták meg óvodásaink , hogy a királylány miként változott meg a sárkánnyal töltött idő alatt. Majd arról beszélgettünk hogyan küzdött a királylány a feladatok elvégzéséért. Milyen feladatokat kellett megoldani a végső célért, hogy ismét az apja házában jó királylányként élhessen tovább. Arról is beszélgettünk, hogy TE
– Kinek adnád oda az aranykulcsot?
– Soroljatok fel 4 nehéz feladatot, melyet meg kellett
oldanod?
– Mit kellett tenned , hogy a feladatot megtud oldani?
– Szoktál e álmodozni?
– Ki nyugtat meg,Hol nyugszol meg?
Következő feladatként színezték a gyermekek, ha nem érzem jól magam a következő dolgoktól jobb lesz a kedvem- pl sétálni megyek, énekelek, rajzolok, beszélgetek a barátommal…
A foglalkozás lezárásaként a megküzdés jelét színezték ki a gyerekek. Utána felhelyezték Boldogságvár hatodik lépcsőfokára- közben halk zene szólt.
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
A gyerekek sikeresen leküzdötték a cápatámadást , a veszélyhelyzetet nagyon ügyesen kezelték .
A bátor helytállásukkal , megküzdésükkel , pozitív hozzáállásukkal , kiválóan oldották meg a felmerült megpróbáltatást.
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
A gyerekek sikeresen leküzdötték a cápatámadást , a veszélyhelyzetet nagyon ügyesen kezelték .
A bátor helytállásukkal , megküzdésükkel , pozitív hozzáállásukkal , kiválóan oldották meg a felmerült megpróbáltatást.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Megküzdési stratégiák
A 6. boldogságóránkon a megküzdéssel, a kihívásokkal való szembenézéssel foglalkoztunk. Megbeszéltük, hogy milyen lehetőségeink vannak szembenézni a problémákkal. A relaxációs gyakorlatok után az Aranykulcs meséjét báboztam el. Majd több játékkal is feldolgoztuk a témakört.
• Cápatámadás c. játékban egymást kellett megmenteni és védelmezni a „cápa” elől.
• Sorversenyben feladatokat teljesítve megküzdhetett a két csapat egymással.
• Közös tablót készítettünk, ahová mindenki lerajzolta ki az a személy, akihez szívesen fordul és segítséget kér ,ha szomorúság éri.
Az elkészített alkotást kihelyeztük a falra.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Megküzdeni valamiért, nem is olyan egyszerű, mondták az óvodások. Viszont kitartónak kell lenni, hogy megküzdjünk valamiért amit nagyon szeretnénk elérni! Sokat játszottunk, hallgattuk a hónap dalát, énekeltünk és a játékokkal sikerült megértetni a gyerekekkel, mennyit kell dolgozni azért hogy, valamit elérjünk az életben, legyen az egy játék megszerzése, megvétele, vagy akaratunk érvényesítése és még sorolhatnánk! A mese nagyon tetszett nekik, örömmel hallgatták végig a szívtelen királylány történetét, akit elrabolt a sárkány és hogy jutott el addig hogy jó legyen! Ezt követően ők is játszottak hasonló történeteket, báboztak, meséltek. Megrajzoltunk farsang hetünk alkalmával a szuperhős plakátunkat! Igyekezett mindenki hozzátenni a közös képhez, színezéssel, ötletadással, rajzolással. Gazdag tevékenységekkel teli órákat tudhatunk magunk mögött!
Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskola
Megbeszéltük, hogy életünk során számos olyan negatív élményt, eseményt élünk át, amely szorongást, fájdalmat, szenvedést, feszültséget kelt bennünk.
Lelki jóllétünket jelentősen befolyásolja, miként küzdünk meg ezekkel a stresszes helyzetekkel.
A hónap során mindkét boldogságcsoportban azt gyakoroltuk, hogyan akadályozhatjuk meg a stressz okozta negatív érzéseink elhatalmasodását:
1. A 7.-esek például az általuk összegyűjtött negatív élethelyzetekre kerestek megküzdési módokat. (ld. csoportmunkák fotói)
2. A közösen megtekintettük és megbeszéltük a „Saját szavak” című filmet, amiből megtanultuk, hogy a legreménytelenebb helyzetből is van kiút, igazán nehéz problémákkal is meg lehet küzdeni, ha van, aki bízik bennünk, támogat, és megtanít hinni önmagunkban.
(https://videa.hu/videok/film-animacio/sajat-szavak-teljes-film-amerikai-filmdrama-igaz-tortenet-Ujjvwj5GSEu4tTlT)
3. Ahhoz, hogy jobban bírjuk a hétköznapok megpróbáltatásait, fel kell töltenünk „érzelmi tankunkat”.
Ezt szolgálta iskolánk két boldogságcsoportjának közös budapesti kirándulása, amelynek keretében ellátogattunk a Hadtörténeti Múzeumba, és csodálatos expedícióban volt részünk a Tutanhamon kiállítás megtekintése révén. (ld. fotók)
A rengeteg ismeret mellett szép élményekkel gazdagodtunk.
(RM)
Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
E hónap témája a megküzdési stratégiák. Sokat gondolkoztam azon, hogyan tegyem érthetővé ezt a témát a fiatalok számára, hiszen ők nem tudják olyan könnyen megfogalmazni gondolataikat, érzéseiket, vágyaikat. Nagy segítségemre voltak az interneten és a kézikönyvekben található ötletek.
Az első foglalkozás elején kört alkottunk székeinkből és végig így is maradtunk. Ráhangolódásként meghallgattuk az „Ellazulni jaj de jó” zenés relaxációs dalt, elvégezve a gyakorlatokat. Közben személyes bemutatással és csendes mozdulat-irányítással segítettünk asszisztensemmel a fiataloknak ellazulni, a szöveget értelmezni. Két tanulónak nem sikerült ellazulnia, így a relaxáció végén újra megcsináltunk néhány gyakorlatot. A végén megbeszéltük, ki mit érzett a relaxáció közben és mit érez most, a gyakorlatokat elvégezve. Mindenki lecsendesedett, úgy éreztem, jobban tudnak figyelni rám.
Bevezettem a témát, pár szóban bemutattam nekik, miről lesz ma szó, mit jelent a küzdés, megküzdés fogalma. Ezután megkérdeztem, kit ért már veszteség, szomorú dolog. Személyes példát is mondtam, hogy jobban megértsék a feladatot.
Minden, általuk felhozott témánál megbeszéltük, hogyan lehet megoldani, kitől kérhet segítséget, ha ez neki egyedül nem sikerül. Fontos náluk kihangsúlyozni a segítségkérést, hiszen ők problémáikat, az eléjük gördülő akadályokat nehezen, vagy csak segítséggel tudják megoldani. Meg kell tanulniuk megfogalmazni, ha valami bántja őket, vagy küzdenek valamivel. Egy baráttal való szakítástól kezdve a kommunikációs nehézségeken keresztül a nagyszülő elvesztéséig több témát kellett megbeszélnünk. Azt is konkretizáltuk, hogy sokszor ezek a helyzetek feszültséget okoznak az emberben. Mindenki megmutatta, hol érzi ezt a feszültséget, két tanuló pedig ki is színezte a feladatlap ábráján. A beszélgetés összegzését követően közösen kitöltöttük a munkafüzetben található rejtvényt, a megfejtést többször elismételve: sikerül! Itt visszautaltunk előző témánkra, a „Célok kitűzése és elérésére”: a célomat megtalálom, a célomért küzdök, el akarom érni, ami ha sikerül, örülünk és felmutathatjuk a győzelem jelét.
A következő foglalkozásnál akadálypályát készítettünk padokból és székekből, és a fiataloknak egy-egy kedvenc tárgyát tettük a pálya végére. Ezt el kellett érniük az akadályokon keresztül. Nagyon élvezték a feladatot. Volt, aki az előtte lévő példáját követte az akadályokon való átjutás módszerénél, volt, aki újfajta utat keresett. Olyan is volt, aki megtorpant, segítséget kellett neki nyújtani. Egyik tanuló átmászott az akadályokon, más kikerülte azt. Többféle megoldás született, de a feladatot követő beszélgetésben (gondolataikat kérdéseimmel segítettem megfogalmazni) mindenki azt mondta, hogy rossz érzés volt, amikor az akadályok végén látta a kedvenc tárgyát, nehéz volt eljutni oda (nehéz küzdeni), de a végén, amikor elérték a céljukat, örültek, győzelmet éreztek. Egy rövid összegzést követően értelmi képességeikre adaptálva elismételtük azokat a mondatokat, amik problémaközpontú megküzdés esetén cselekvésre ösztönöznek (Sonja Lyubomirsky alapján).