Február- Megküzdési stratégiák
A hónap nagyon sok programot, feladatot és bizony kihívást tartogatott az osztálynak és nekünk, tanítóknak is. Február elején a farsangra készültünk, közös tánccal, műsorral. A befektetett idő és energia megtérült, vidám műsorunk nagyon nagy sikert aratott. Versenyekre készültünk és vettünk részt ebben a hónapban, ami sokszor állított bennünket nehéz helyzetek, kihívások elé. Volt két matematika verseny, versmondó verseny iskolai és iskolán kívüli is. A gyerekek kitartóan készültek ezekre az alkalmakra és szép eredmények születtek. A boldogságórák keretén belül beszélgettünk arról, hogy milyen nehéz helyzetekkel, kihívásokkal találkoztak már. Mi miatt szomorkodtak, szorongtak vagy esetleg féltek. Elmesélték, hogy kinek mi segített a stresszes helyzetek megoldásában. Volt, aki szüleihez, nagyszüleihez, barátaihoz fordult segítségért, volt, akinek a zenehallgatás segített, a figyelemelterelés, más tevékenység végzése, sportolás, kisállat szeretgetése, valami vidámra gondolás és az elvonulás is szerepelt ezek között a stratégiák között. Volt, aki teljesen egyedi és megható stratégiát dolgozott ki magának, az erősségeink feladatnál fel is dolgoztuk a kislány megküzdését. Kis tanítványunk már évekkel ezelőtt elvesztette édesapját, aki egy közúti balesetben vesztette életét. A gyász feldolgozására, az édesapa hiányának pótlására azt találta ki, hogy fürdés közben a zuhanyrózsán keresztül beszélget apukájával. Bevallása szerint mostanában már ritkábban, -főként, ha szomorúság éri- akkor alkalmazza ezt a technikát. Elkészítettük a csodálatos segítők feladatot és képregényt is rajzoltak néhányan. A választható feladatok közül az Erősségeink című feladatot választottuk. Négy nehézséget fotók, egyet rajz segítségével jelenítettünk meg. A választott nehézségek az aktuális feladatainkhoz, mindennapi problémáinkhoz kapcsolódtak. A következő címeket adtuk nekik: Versenyhelyzet, Veszekedés, Félelem, Környezetvédelem, Gyász. A Versenyhelyzet a versenyekre felkészülés nehézségeit jeleníti meg. A Veszekedés a mindennapi összezördülésekhez kapcsolódik. A Félelem, abból a szituációból építkezik, hogy az egyik tanítványunk nem merte a kötelezően feladott verset a többiek előtt elmondani, de végül a társak támogatása, biztatása, beszélgetések után sikerült leküzdeni ezt a nehézséget. A Környezetvédelem témához egyik sétánk adta az ötletet, mikor a falu külterületén egy illegális szemétlerakót találtunk. A gyerekek nagyon felháborodtak és megdöbbentek a látványtól. A Gyász pedig a fent említett kislány esetét mutatja be. A képek, rajzok mellé odaírtuk a bennük személy szerint vagy a csoportban együtt meglévő erősségeket, melyek segítettek szembenézni az adott problémákkal!
Megküzdési stratégiák
Megbeszéltük s személyes nehézségeinket, ill. gyengeségeinket, melyekkel meg kell küzdenünk. Ezekből olykor még erősségek is lehetnek. Mindenki le is rajzolta, ill. festette azokat.
Az útkereső játékokkal vezettük be a küzdelem fogalmát. Körüljártuk a nehézségek okozta fájdalmak, érzések témakörét. Megbeszéltük a rejtvény, illetve emlékek, esetek felidézésével, hogy együtt könnyebb. Mindig van akire számíthatsz. Csoportosítottuk az előttük álló nehézségeket, majd képregény formájában mindenki feldolgozott egy számára fontos, emlékezetes történetet.
Csoportomban egyre gyakrabban szembesülök a problémával, hogy a gyerekek megsértődnek, dühöngenek, sírnak, vagy feladnak különböző tevékenységeket, ha nem sikerül rögtön elsőre, ha nem irányíthatják benne társaikat, vagy ha nincs benne sikerélményük. A nehézségektől sokan inkább megfutamodnak, s meg sem akarják próbálni amit úgy gondolnak, nem megy nekik. Veszekszenek, ha nem úgy történik valami, ahogyan ők szeretnék. Egy véletlenül összedőlt vár sírást, egymás hibáztatását, dühöngést vált ki. Ezért ebben a hónapban, a hónap feladata nagyon jó alkalmat nyújt ezen problémák orvoslására. Ennek érdekében most különösen nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy a türelmüket, kitartásukat, kudarctűrő képességüket fejlesszem. Nagyon sok beszélgetéssel, biztatással, dicsérettel ösztönzöm őket. Sok-sok versenyjátékot játszunk, amiben bizony vannak nyertesek és vesztesek is. A gyerekek élvezettel hallgatták az Aranykulcs című mesét. Ábrázolták saját arckifejezésüket: amikor valaminek örülnek, ha mérgesek, vagy szomorúak mert valami nem sikerül. Többször is játszottuk a Cápatámadás játékot, gyakoroltuk a minél magasabb tornyok építését, ügyességi akadálypályákon „küzdötték át magukat”, s elhelyeztük a megküzdés jelét, a Boldogságvárhoz vezető lépcső hatodik fokán.
Beszélgettünk a hétköznapi küzdelmekről, amelyek nem csak a felnőtteknek, hanem a gyerekeknek is okozhatnak szomorú pillanatokat. Bántja őket a kudarc, a sikertelenség, segít a jó szó, a bátorítás. Megrajzolták „hullámvölgyeiket” képregény formájában, majd két csoportban összegyűjtötték azokat a kifejezéseket, gondolatokat, amelyeket szívesen hallanának, amikor maguk alatt vannak. Így született meg a mi szivárványunk.
Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
A „cél” felé haladva sok kihívással kell megküzdeni, de van ami nem kellemetlen!
Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
A „cél” felé haladva sok kihívással kell megküzdeni, de van ami nem kellemetlen!
Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
A „cél” felé haladva sok kihívással kell megküzdeni, de van ami nem kellemetlen!
Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
A „cél” felé haladva sok kihívással kell megküzdeni, de van ami nem kellemetlen!
Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
A „cél” felé haladva sok kihívással kell megküzdeni, de van ami nem kellemetlen!