Menekülsz vagy megküzdesz? Nagy dilemma. A menekülés néha hasznos, de a probléma úgyis utol ér. Rossz megküzdési stratégia a drog és az alkohol, ami csak még nagyobb problémát okoz.
Nagyon komoly beszélgetés alakult ki osztályomban a fenti témában. Ha nem tudunk változtatni egy adott problémán, akkor azt megpróbáljuk feldolgozni, túlélni. Az érzelemközpontú problémamegoldások megértése után jöttek a valódi problémaközpontú megoldási stratégiák, mígnem eljutottunk egy aktuális témához, a környezetvédelemhez. Mit tehetünk Földünkért? Kis tanítónénink segítségével, relaxációs technikával elrepültünk Ausztráliába, és a koalák szemével és szívével láttuk a bozóttűz előtti, és a bozóttűz idején élőhelyünket. Nagyon szép képek születtek ebben a témában!
Megküzdési stratégiák
Bajai Szakképzési Centrum Radnóti Miklós Kollégiuma
Nehézségek mindig vannak. A napokban éppen a szögfüggvényekkel ismerkedünk. Az élet is olyan, mint a szinuszgörbe. Egyszer lent, egyszer fent. Olyan nincs, hogy mindig fent legyünk, ez már a létezés jellegéből fakad, ezt el kell fogadnunk. De olyan sincs, hogy mindig lent legyünk. Kellő türelemmel, elszántsággal, önbizalommal, optimizmussal és a szüleink, barátaink támogatásával minden helyzetből képesek vagyunk megerősödve, győztesen kikerülni. Persze van, ami fáj és örökké fájni fog. De az életünk olyan, mint egy izgalmas film. Ahogy a tekercs forog, minden változik körülöttünk. Az újszerűség varázsa a jövőbe vetett hittel jótékony ködfátylat borít szomorúságunk forrására. De szerencsére a nehézségeink zöme olyan, hogy másnap már nevetünk rajta. Nem sikerült a témazáróm? Először bosszant vagy elkeseredek, majd veszek egy nagy levegőt és nekifutok mégegyszer az előttem tornyosuló tankönyv és feladathegyeknek. Ha egyedül nem megy, itt a kollégiumban mindig akad, aki segít. Gyakran néhány bíztató szó is elég. Ha összevesztem a barátommal, másnapra kibékülünk. Ha diákmunkát kell vállalnom, akaratlanul is kitanulok egy szakmát általa és új embereket ismerek meg. Tönkrement a kerékpárom, megpróbálom megszerelni. A most megszerzett tudás jól fog jönni a nyári kerékpártúrán. Szóval a megküzdés olyan, mikor egész napos túra és hegymászás után felérünk társainkkal a hegycsúcsra, ahol szikrázóan süt a nap, langyos szellő símogatja arcunkat, a madarak önfeledten énekelnek és ahogy letekintünk a távolba, az otthagyott nehézségek már alig láthatók.
Villámcsirkék, 2020. február
Kemecsei Református Hétszinvirág Óvoda és Tipegő Bölcsőde
Irgum-burgum Boldizsár története
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Bagdi Bella hónap dala teljesen ellazította a gyerekeket. Februári téma kapcsán megpróbáltam a saját tapaszatataimból olyan nehézségeket felhozni, melyeknek pozitív lett a kimenetelük, abból az apropóból ,hogy a gyerekek lássák,van megoldás a problémára, csak meg kell találni. Néha könnyű,de van úgy,hogy több időre van szükség a megfelelő eredmény eléréséhez.
Gyűjtöttünk olyan kifejezéseket,melyek akkor jutnak az eszünkbe,amikor valamilyen nehézség gördül elénk pl.:düh, szorongás, elkedvtelenedés,harag,negatív gondolatok,nyugtalanság. Ezt követően olyan fogalmakat kerestünk,melyek szerintünk elősegítik a nehézégek megoldását pl.: nem adom fel,pozitív dolgok keresése, a barát segít, sikerülni fog, képes vagyok rá.
Felsős tagozatú csoportomban bizony előfordultak már olyan szituációk az iskolában és az iskolán kívül,melyek kellemetlenül érintették a gyerekeket (csúfolkodás,provokálás,csúnya beszéd,stressz,konfliktus). Ezekre az esetekre próbáltunk ésszerű megoldásokat keresni.
Végül megegyeztünk abban,hogy „Minden rosszban van valami jó!”,csak meg kell találni.
Elkészítettük a versenyfeladatunkat, megküzdöttünk a nehézségekkel.
Állatbarátok csoportja
A megküzdés témája szorosan kapcsolódott az előző havi célok témához. Már akkor is beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy a célig vezető út nem mindig egyszerű, sokszor nehézségekkel és küzdelmekkel teli. Ezért már kíváncsian várták, hogy hogyan lehet ezekkel a nehézségekkel könnyebben megbirkózni.
Természetesen a téma bevezetését a mozgásalapú relaxációs gyakorlatokkal (arcizomlazítás, villámlazítás) kezdtük, illetve sok-sok játékkal.
Pl.egymás mozdulatait, pozitív szavait a sajátunkkal kiegészítve kellett a másiknak átadni.
Játszottunk „rendhagyó” kő-papír-olló játékot, amikor a gyerekek a teremben szabadon mozoghattak és a szembe jövővel kellett egy játékot lejátszani, majd a vesztes mindig beállt a nyertes mögé és hangos szurkolással buzdította őt.
Nagy sikert aratott a „Cirkusz” játék,amikor is az előzőleg kiküldött tanulók egyesével visszatérve, olyan feladat elé lettek állítva, hogy a cirkuszi társulatba csak akkor lesznek felvéve, ha mi megtapsoljuk őket. Minden mozdulatukat utánoztuk, így rá kellett jönniük, hogy csak akkor tapsolunk, ha ők is tapsolnak!Ez volt, akinek sikerült is! 🙂
A játékos feladatok után, beszélgettünk arról,hogy egy-egy nehézségre hogyan reagál a szervezetünk és milyen tüneteket produkál.Ezt rajzban meg is jelenítettük.
Ezután leltárt készítettünk arról, hogy ki, milyen módon szokta magát megnyugtatni. A hónap dala egy új technikával is gazdagította a tanulók „eszköztárát”!
A bugyelláris, a pipa és a süveg mesével azt szerettem volna nekik érzékeltetni, hogy mindenki életében vannak nehézségek, hullámhegyek és hullámvölgyek járják át az életünket. Fontosnak tartottam kiemelni, hogy soha nincsenek egyedül a problémáikkal, mindig van segítő!
Egyszerű, könnyen érthető módon próbáltam tanulóimnak az érzelemközpontú és a megoldásközpontú megküzdés fogalmát elmagyarázni. A továbbiakban az osztályban elhelyezett szivárvány fogja őket ebben segíteni!
A téma befejezéseképpen egy nagy sziklát képzeltünk magunk elé, benne az előttünk álló feladatokkal, kihívásokkal.A gyerekek magukat sziklamászóknak képzelték el, a kinyomtatott sziluettek közül válogattak. Majd közösen megfogalmaztunk mindenkiről 3 erősséget, amelyet magával tud vinni „mászásra”.
Magyarmecskei Általános Iskola
Boldogságóra (6.) Megküzdési stratégiák (4.o.)
Téma bevezetése
Meditáció: „Hunyd be a szemed, kövesd a légzésed ritmusát, és engedd, hogy figyelmed megérkezzen belső világodba. Fogalmazd meg velem együtt, mikor kell a megküzdés valamelyik módjára rátalálnod!”
„Tudom, hogy minden akadály kihívást jelent nekem,
Tudom, hogy a megküzdést ilyenkor már el nem kerülhetem,
Elfutnék, de nem tehetem, szembe sem fordulhatok.
Haragommal is bánnom kell, senkit meg nem bánthatok,
Marad tehát a megküzdés, amit megtanulhatok.”
Gondold mélyen át ezt az üzenetet, engedd begyökerezni az érzésvilágodba. Aztán indulj el visszafelé, nyisd ki a szemed, hozd magaddal a megküzdés bátorságát, hozz magaddal jó érzéseket, hozz egy mosolyt, és ha jólesik, sóhajts egy jó mélyet! Egészségedre!
Téma körüljárása: Beszélgetőkör- Nagy Gondolat: Ha nehéz helyzetben vagyok….
Mit jelent a megküzdés?
A fájdalom megtapasztalása, hogyan kezeljük?
Mikor érzünk, miért feszültséget?
Miért szükség szembenézni a kudarccal?
Miért szükség kezelni az indulatainkat?
Ki tud felidézni olyan helyzetet, amikor észrevette a rossz dolgokban a jót? Bölcsességek megfejtése
Téma feldolgozása
Csoportfeladatok kiosztása, feladatok megoldása, csoportok beszámolója, tanulói véleménynyilvánítás
1.Csoportfeladat:Szeretném, ha megfogalmaznátok egy levelet, amelyben barátotoknak adtok tanácsot azzal kapcsolatban, hogy nehéz időkben mibe kapaszkodhat.Jó munkát kívánok!
2. Csoportfeladat: Arra kérlek,hogy keressetek, kutassatok olyan versek után, amelyben találkoztok a megküzdés módszereivel! Eredményes kutakodást kívánok!
Téma lezárása
Pozitív tanítói visszajelzés
Kapcsolódás az előbbi témakörökhöz
Bagdy Bella dal: „Ellazulni, jaj de jó!”
A ” Megküzdési stratégiák” téma is nagyon tetszett tanítványaimnak. Számtalan személyes élményt meséltek el, hogyan küzdötték le a különböző akadályokat, melyek céljaik elérésében gátolták őket. Ketten, volt válogatott sportoló édesanyjuk megpróbáltatásait is megosztották az osztállyal. Emma le is írta az „Életút” című munkájában anyukája sikertörténetét. Közösen szedtük csokorba, hogy milyen őket érintő nehézségekkel néznek szembe, s együtt gyűjtöttük össze erősségeinket is, melyek a problémák leküzdésében segítenek.
A képregények is nagyon jól sikerültek. A feladatok megoldása során fejlődött diákjaim személyisége, egymáshoz és az őket körülvevő világhoz való viszonyuk.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
A gyermekek a mókusok ki a házból játéknál amikor a házak fogytak igyekeztek megoldani hogy senki ne maradjon ház nélkül.Próbálták hogy minél többen elférjenek egymásba kapaszkodni, lábujj hegyen állni.
Kiszinezték azokat a képeket amitől jó kedve lesz.Közben megbeszéltük hogy ha valami nehézsegük van milyen módon lehet azt megoldani.Volt aki társának adott tanácsot, az adódó nehézség megoldására.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
E havi téma mondhatni az egész tanévet végigkíséri,hiszen az egyedül,egymás mellett játszó gyerekekből lesz egy együttműködő,befogadó közösség. Rendszeresen szoktunk hasonló játékokat játszani,így nagy örömmel fogadták ezt is. Öröm volt hallani ahogy egymást hívogatják illetve vigyáznak társaikra.
Februárban, a megküzdés témakörében, nagy erőfeszítésről tettek tanúbizonyságot a Tündérkert bátor lakói.
A tornaszoba mesebeli tájjá változott. Varázslatos várkastély nőtt ki a földből, ahol a gyönyörű királykisasszony raboskodott, mert elrabolta a gonosz sárkány. A várat veszedelmes kígyók őrizték, akikkel hősiesen megküzdöttek a bátor ifjak. A szegényes házikóból indulva minden erejüket összeszedték, hogy eljussanak a kastélyhoz. Égig érő hegyet másztak, félelmetes szakadék fölött lépegettek, átgázoltak a végeláthatatlan Óperenciás tengeren, és bemerészkedtek a sötét labirintusba. Volt aki kerekesszékkel indult útra, őt egy kerekesszékes Barbi baba kísérte. Volt aki nevelőjével közösen küzdött, mást az édesanyja segítette a kocsiban, és volt, akit az őrangyala vezetett. Minden kis hősünket támogatta Rini, aki a világ legkedvesebb, és legerősebb terápiás berni pásztor kutyusa. A várat őrző óriáskígyó szemére varázskendőt terítettek, így eljuthattak a bánatos királykisasszonyhoz, akire rátekeredett egy ijesztő mérgeskígyó. Utolsó erőpróbaként kiszabadították a halálos ölelésből Ili királykisasszonyt, és megérdemelt jutalmukat elnyerve boldogan ünnepeltek valamennyien.