A téma felvezetését követően azt tapasztaltam, hogy szinte minden diák átérezte aktualitását, és élt át olyan helyzeteket, melyek saját életéből vett tapasztalatokon alapultak. A beszélgetésből kiderült, hogy a hasonló helyzeteket mennyire másképpen élik meg, ugyanaz a probléma az érzékeny gyerekeknél komoly megpróbáltatásokat jelent, mások nem is értették, mi ebben a gond. A körben ülős feladatnál mindenki felírt helyzeteket a saját, iskolai életünkből. Nagyon érdekes volt, ki hogyan oldotta volna meg. Sokszor ismertük a végkifejletet, tudtuk, hogyan viszonyultak a benne, azt megélő gyerekek, és mennyivel másképpen látják most. Nem sikerült befejeznünk egy óra alatt, fogjuk folytatni.
A feladatok közül a Monológot választották.
Megküzdési stratégiák
Megküzdéseink lerajzolásáhot egy piramist készítettünk, jelképezve, hogy egyre feljebb szeretnénk jutni. Nehézségeinket, problémáinkat az alsó szintekre rajzoltuk meg, a felsőbb szintekre pedig felírtuk, hogy hogyan tudunk segíteni, megküzdeni ezekkel a problémákkal. Iskolai konfliktus, tanulási problémák, egészségügyi problémák és környezetvédelmi kérdések, illetve ezek megoldásai kerültek fel a piramis egy-egy oldalára.
Az életút feladatokat is megoldottuk. Városunk felbolydult, mert egy 19 éves fiú meggyógyítására gyűjtenek. Vele készítettünk interjút és probáltunk a mi eszközeinkkel is segíteni nekik.
Az elkészült interjú ide is feltöltöttük, mert számunkra megindító és egyben lélekemelő volt a vele való beszélgetések minden pillanata.
Egy igazi küzdő
Máté betegsége 2017. január végén derült ki. Ewing szindrómás beteg lett. Jobb lábbában találtak csont daganatot. Nemsokkal később a koponya és gerinc röntgen során újabb rákos daganatok kerültek elő. Egész évben kemoterápiát kapott. Közben őssejt-transzplantációi is történt a kezelésében. Azóta volt, amikor javult az állapota. Fél évre még Rigába is költözött volna cserediákként. De ez már nem valósulhatott meg. Újabb kemoterápiás és sugárkezelésekre kellett utaznia Budapestre, de ezek sem bizonyultak tartósnak. 2019 decemberében édesapjához utazott Erdélybe, s onnan már nem tudott a saját lábán hazajönni, mert deréktól legfelé lebénult. Mindezekről ő maga beszélt, amikor meglátogattuk.
Otthonában most már csak tolószékkel közlekedhet, de ennek ellenére zenélt nekünk, vicceket mesélt és tanító néninkről jót sztorizgatott. Minden nap tanul az érettségijére. Jogi könyveket olvas, mert nagykövet szeretne lenni. Decemberben felsőfokú nyelvvizsgát szerzett angolból. Velünk, mikor megtudta, hogy német nemzetiségi iskolába járunk, németül s beszélgetett.
Utazásairól is szívesen mesélt. Betegsége alatt kijutott New Yorkba, járt egy olaszországi híres hangszerkészítőnél. Minden nap hegedül és brácsázik.
Szomorú családját folyamatosan ő biztatja. Azt mondta, hogy a tolószékből is ki fog kerülni. Bizakodik, bizakodik s mindent megtesz, hogy meggyógyuljon. Egészségesen étkezik. Mindent úgy csinál, ahogy a doktorai kérik.
Édesanyjának sohasem panaszkodik. Minden kezelést prímán kibírt.
Orvosai lemondtak róla, de egy új molekuláris kezelést ajánlottak neki, ami nagyon sok pénzbe kerül. Az egész város összefog. Mi a neki rendezett sütivásárra fogunk süteményt sütni.
Úgy érezzük, hogy nála többet nem küzd senki a mi városunkban. Tiszteljük kitartásáért és nagyon szurkolunk neki, hogy a kezelés meggyógyítsa. Hajrá Máté!
Nagykárolyi 1-es Számú Napköziotthon
A februári hónap témája a megküzdés.
E hónap jeles napjai közé tartozik a farsangolás. Az óvodások számára a farsangi időszak egy fontos esemény. Farsang hetében tevékenységeinket e téma köré építjük fel. Komoly kihívást jelent a gyerek és a szülő számára is, hogy milyen jelmezt viseljen e jeles alkalmon. A gyerekek számára próbatételekből áll a farsangi bál , ami kezdődik a jelmezek bemutatásával, amikor minden gyerek sorba bemutatja a jelmezét a társai előtt. Próbatétel az óvodások számára a tánc is társaik előtt, de a jó zene, a jó hangulat feloldja hamar a gátlásaikat. Ezt követik a különböző ügyességi játékokon, vetélkedőkön való részvétel, mely egyfajta próbatétel a gyermek számára. Elmondhatjuk, hogy a farsang időszaka egyben a megküzdések feldolgozása is. Hősökké válva minden akadályt leküzdenek.
A megkűzdési stratégiák sok nehézséget hozott felszínre a gyerekekből, ami a különböző problémák megoldását illeti.Ami talán jellemző volt, az az önbizalom hiánya arra vonatkozólag, hogy meg tudnak oldani különböző problémáka. Hétköznapi helyzetekben felmerülő problémákat kerestünk, melyek nehézséget okozhatnak (pl. tanulási nehézségek, mint pl. az írás – olvasás elsajátításának képessége, szereplési lámpaláz, bizonyos helyzetekben felmerülő szomorúság stb.).Többnyire a bátorság, erő, remény, hit, kitartás, pozitív gondolkodás, mint tulajdonság került előtérbe, amely legtöbb élethelyzetben alapját képezi a hatékony problémamegoldásnak.
A téma feldolgozásához képeket használtunk, melyek között konkrét élethelyzeteket nézhettek meg a gyerekek.A képek alá közösen határoztuk meg és írtuk be az adott probléma / érzés megoldásához szükséges erősséget.Közben Bagdi Bella dalait hallgattuk.
Speciális Általános Iskola, Sepsiszentgyörgy
A megkűzdési stratégiák több agresszív megoldási módot hozott felszínre a gyerekekből, ami a különböző problémák megoldását illeti.Hétköznapi helyzetekben felmerülő problémákat kerestünk, melyek nehézséget okozhatnak (pl. verekedés, tanulási nehézségek, lámpaláz, bizonyos helyzetekben felmerülő szomorúság stb.).Nehéz volt átkeretezni a már meglévő megoldási módokat konstruktívabb jellegű megoldásokká.Többnyire a bátorság, mint tulajdonság került előtérbe, amely legtöbb élethelyzetben alapját képezi a hatékony problémamegoldásnak.
Az órát relaxációval zártuk, azonban az előző évekhez viszonyítva ugyancsak nehéz volt ennek a témának a feldolgozása.
Az órakezdő relaxációt a „rongybabagyakorlat” segítségével oldottuk meg. Majd mindenki levette a falról a rövidtávú célját. / Az előző hónapban mindenki egy rövid-, egy közép- és egy hosszútávú célt határozott meg, melyet a falon elhelyeztünk, hogy mindig szem előtt legyen. /
Átgondolták, hogy sikerült-e megvalósítaniuk vagy sem, és mi lehetett ezeknek az oka. Aki szerette volna, megosztotta a többiekkel, hogy mire jutott. Többségében megvalósultak a célok, akinél nem, megbeszéltük, hogy továbbra is kitart-e mellette, vagy sem. Kin múlott, ha nem teljesült. Majd arról beszélgettünk, hogy milyen erőfeszítéseket kell tenni azért, hogy egy célunk teljesüljön. Hogyan lehet az akadályokat leküzdeni? Ezekről a kérdésekről szívesen beszéltek a gyerekek, aki eleinte nem volt aktív, a többiek beszámolója után felbátorodott.
Majd arról beszélgettünk, milyen akadályok kerülhetnek az utunkba a mindennapi életben? Milyen érzéseket okoznak? Hogyan küzdhetünk ellenük? A gyerekek által összegyűjtött megküzdési stratégiákat összegyűjtöttük, mindenki lejegyezhette azt, amelyik tettszett neki, már használta, vagy kipróbálná /ezeket a szivárvány színeiből kivágott kis szívecskékre írták, ezekből készül majd a megküzdés szivárványa/ .
Ekkor került elő az indulathőmérő. Mindenki kapott egy előre elkészített sablont, melybe a higany helyére színes papírokat csúsztattak, a hangulatuknak, indulati állapotuknak megfelelően. / Piros- mérges, indulatos
narancs- kissé feszült
zöld – kellemes, indulatoktól mentes állapot. /
Ezután hallgattuk meg Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! dalát, feszítettük, nyújtottuk izmainkat, a refrént vele énekeltük.
Végül elmondtuk, hogy kinek mit adott ez az alkalom, majd az indulathőmérőket újra beüzemeltük, ekkor már senki nem állította pirosra!
A megküzdés szivárványát a délutáni napközis foglalkozás alkalmával készítették el.
Az elkövetkező napokban /esős idő lévén nem nagyon tudtak kimenni az óraközi szünetekben/ gyakran megálltak a szivárvány előtt, olvasgatták a felkerült megküzdési stratégiákat.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Vajon tudja-e minden szülő, pedagógus, mennyi fájdalom rejtőzik egy 8-9 éves kisgyermek lelkében?
Ezeken a foglalkozásainkon, mely a nehézségekkel történő megküzdés témáját dolgozta fel sok kis lélek kapuja nyílt meg, s könnycseppekkel, hüppögéssel és zokogással áradt szét a lelkeket nyomasztó fájdalom; Mennyire kevés minőségi időt töltenek a szülők gyermekeikkel; mennyire nincsenek gondozva, kigombolyítva a családban elvesztett személy hiányából fakadó görcsgombolyagok. Képeink közül néhányat választottam a fenti gondolataim, tapasztalataim alátámasztásaként.