Történet a kèp mögött
Megküzdési stratégiák
Mesei keretbe foglaltam a megküzdés, boldogságfokozó technikának a megértését. Az egyfejű sárkány elrabolta a mesemondó lányunkat, Boldog Dórát. A gyerekeknek több próbát is ki kellett állniuk, hogy visszaszerezzék őt. Az egész foglalkozás jó hangulatban telt. Mindenki teljesítette a próbákat, a feladatokat. Közben erősítettük egymást: „Soha nem adjuk fel!”
A napot egy tortenettel inditottuk amlyben mind varazsigere hajoutazok lettunk.Eveztunk a hajoig majd felszalltunk ra es eljatszodtuk hogy a nagy nyilt tenger fele siklik a hajonk.Egyszer csak beorult az eg esos mondokakat,gyerekdalokat enekelve villamok csaptak ossze a fejunk felett, majd a hajonk egy nagy sziklanak utkozott,Ekkor leket kaptunk es gyorsan osszefogott a csapat hogy a boruket, no meg az eletuket vedjek megy.Tutajt kerestek es talaltak is.Gyorsan mindenkinek helyet talaltak a tutajon de az aradat, hullamok akkorak voltak hogy minden 1 percben egy darabot lecsiptek a tutaj szelebol.A tenger morajlasat hallgatva, hullamlovasokkent kuzdottek a Mokusok hogy mindenki epsegben keruljon partra es ne a capak marcangoljak szet.Ez sikerult is a kis csapatnak.Jo moka volt, es ugymond beivodott a csoport mindennapjaban ez a jatek, tobbszor is eljatszottak szerepjatek soran, hol csak lanyok hol csa a fiuk.Koszonjuk nektek az oteletet.Jobb veletek a vilag.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
A csoporttal a kisfilmben saját élményt dolgoztunk fel. A diákok közül többen is megosztották, hogy hogyan sikerült megküzdeniük egy olyan konfliktushelyzettel, amelynek során kisebb-nagyobb súlyú dolog miatt veszekedésbe kerültek. A legjellemzőbb az volt, hogy társas támogatást kaptak, ami érzelmileg erősítette meg őket, majd segített nekik abban, hogy átgondolják a lehetőségeket, megoldási módokat keressenek a helyzet kezelésére.
Februárban változás történt a Süni csoportban. Én lettem az új osztályfőnökük. Így a megküzdési stratégiák volt az első olyan boldogságórás téma, amit együtt dolgozzunk fel. Számomra új kihívás volt az óvodás gyerekek után autista tanulóknak boldogságórát tartani. Az órát egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd készítettünk egy plakátot a témában. Ez után megoldottuk az érzelmekkel kapcsolatos feladatlapot a munkafüzetből. Végül pedig felolvastam a hónap meséjét és meghallgattuk a hónap dalát.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
A február a megküzdés hónapja, amikor számba vettük, milyen nehézségek vesznek bennünket körbe a szűkebb és a tágabb környezetünkben. A kutatások azt bizonyítják, hogy azok tudnak a problémákon hamarabb felülemelkedni, akik a helyzet megoldása érdekében a problémaközpontú cselekvést választják, akik tervet dolgoznak ki erre. A gyerekekkel ezért megbeszéltük, milyen megoldási stratégiák lehetnek hasznosak problémáik kezelésére, kik lehetnek a segítők, és adott helyzetben mely mondatok nyújthatnak vigasztalást, jelenthetnek bátorítást.
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A megküzdés az egyik kedvenc boldogságfokozó stratégiám és úgy gondolom, hogy a gyerekek életében is nagyon aktuális téma. Az osztályomban a kamasz korosztállyal dolgozom és nagyon szeretem velük megélni a mindennapokat. Örömmel tapasztalom, ahogy nap mint nap bevonnak minket a mindennapi problémáikba. Szükségük van az útmutatásra, mert sokszor nem tudják hogyan oldják meg a személyes problémáikat. Mikor hónap elején felvetettem nekik a témát, csak úgy záporoztak az ötletek és nagyon sok példát tudtak említeni a saját életükből. Az órákat próbáltam úgy felépíteni, hogy számukra tetsző feladatok és játékok segítségével egyre jobban kibonthassuk a témát. Az órák nagyon jó hangulatban teltek, sokat nevettünk együtt. A gyerekek meglepő őszinteséggel beszéltek arról, hogy miként is kezelik a konfliktusaikat. Sokkal inkább az érzelem központú megküzdést alkalmazzák a probléma központú megküzdés helyett. A tanórákon szituációs feladatokat is játszottunk, ami kimondottan elnyerte a tetszésüket. A hónap során arra próbáltam ösztönözni őket, hogy a negatív eseményeket, problémáikat, és stresszes szituációkat próbálják meg higgadtan kezelni és ha van rá lehetőség felnőttől segítséget kérni. Úgy érzem sokat tanultunk ebben a hónapban is. Hasznos volt ez a téma számukra. A havi feladatban a plakát elkészítéséhez az alábbi témaköröket választottuk ki: családon belüli konfliktus, szerelmi kapcsolatokban megjelenő konfliktus, klímaváltozás-környezetszennyezés, iskolai kihívások, baráti kapcsolatokban jelentkező konfliktusok.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A megküzdési stratégiák téma feldolgozását a gyerekekhez közel álló különféle mozgásos tevékenységek, akadálypályák segítették. Törekedtek bátran, ügyesen, minél pontosabban végezni a feladatokat. Önmaguk és társaik erőviszonyát próbára tehették. Emellett figyeltek a gyorsaságra, hogy mégiscsak győztesként fejezzenek be egy-egy mozdulat sort. A boldogságóránk jó hangulatban telt el, élmény volt a gyerekeknek.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
Óvodánkban mind a három csoport csinálja a programot. A nehézségek, félelmek különbözőek a három korcsoportban. Igyekeztünk ezeket a felszínre hozni, és segíteni a gyermeknek leküzdeni, minél több feladattal és játékkal. Készítettünk tablót a szuperhősökről, akikkel azonosulni tudnak, akikké válni szeretnének. Megmentettük a kis kedvenceinket a boszorkánytól, és megmenekültünk közösen egy törött tutajon amikor hajótörést szenvedtünk. Ezek a játékok a gyermekeknek segített abban, hogy hogy kezeljék a problémáikat. Ha nem is tudják a megoldást, merjenek segítséget kérni és beszélni róla, ami majd a felnőtt életükben nagyon fontos lesz. Akaraterejük, közösségi érzésük, együttműködési képességük mind fejlődött a játékok alatt.
Erősségeink…Saját bejegyzést kell, hogy kapjon: Dió kutya, iskolánk terápiás kutyája, a „Boldogságforrás”. A terápiás foglalkozások heti két alkalommal, több csoportban folynak, alkalmanként iskolai programokon, más intézményekben is. S nem csak a foglalkozásokon, de a szünetekben is, a puszta jelenléte is megváltoztat érzéseket, elmulaszt reggeli rossz kedvet, mosolyt csal az arcokra, segít felfedezni a jelen pillanat örömét. Tulajdonképpen az iskola lelke lett.
A Foglalkozások vezetője: Koller Rita gyógypedagógus. Aki a szakmai tapasztalatát, az állatok iránti tiszteletét, kreativitását, kitartását, elhivatottságát ötvözve teremtette meg önzetlen módon az élmény lehetőségét. Hálás Köszönet érte!
Dió jelenléte minden témakör feldolgozásában, különböző képességek fejlesztésében, tanulási stratégiák elsajátításában, konfliktus kezelésben, félelmek leküzdésében, egymás elfogadásában, kommunikáció erősítésében, beszéd fejlesztésében, indításában… segít. Az oktatási, nevelési folyamat szerves része. Minden intézményben bevezetném!