Ezen a napon testben és lélekben is többen szuperhősökké váltak a 3. osztály tanulói közül, mivel ekkor ünnepeltük a Farsangot is. A rajz segítségével elkészítették a saját képzeletbeli szuperhősüket. A rajz készítése közben azt is elmesélték a gyerekek, hogy milyen szupererőt képzelnek el maguknak.
Megküzdési stratégiák
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
Csoport munkában dolgoztunk együtt. Könnyebb elviselni a nehezebb időszakokat, ha együtt dolgozunk. A megküzdési stratégiák segítségével a problémák okait feltártuk közösen. Játékos formában konstruktívan és alkotó módon dolgoztunk együtt egy közösség tagjaként. Jó hangulatú és szeretetteljes légkör uralkodott az órákon.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
A vidámság, a kacagás nagyon fontos az életünkben. Ezek a pillanatok nagyon jó közösségépítő hatásúak. A kicsik örömmel rajzolták és valósították meg a lerajzolt mozdulatokat. Nagyon érdeklődőek voltak, sokat nevettek. Ez a játék még része lesz a mindennapjainknak.
Februárban osztályommal a megküzdési stratégiákról beszélgettünk. Mindenki elmondhatta, hogy kinek mi segít olyankor, amikor mélyponton van. Reménytelennek tűnő helyzeteket is felelevenítettek, amelyeket azonban sikerült megoldaniuk. Megbeszéltük, hogy ilyen szituációkból hogyan lehet felállni. Nagyon jó tanácsokat adtak egymásnak. Kiderült, hogy mindenkinek más-más megküzdési stratégiája van, amit egészen jól el lehet tanulni egymástól és érdemes kipróbálni.
Harag, félelem, feszültség esetén különféle testi tüneteket is érzünk. De ha ezekkel tisztában vagyunk, akkor könnyebben tudunk rajtuk felülkerekedni. Mindenki készített egy indulathőmérőt, amelybe beírta, hogy mik azok a dolgok, amelyektől megnyugszik.
A foglalkozást ezután egy kis mozgással folytattuk. Párokat alkottak és csukott szemmel egymásra hagyatkozva gimnasztikai gyakorlatokat végeztek. Ezután közöse, egymás kezét megfogva csukott szemmel, a „látó” vezető segítségével keresztül mentek a tanterem padsorai között. Folyamatosan cserélték a vezetőt.
Végül mindenki készített egy saját képregényt, amelyben a főhősnek meg kell küzdeni valamilyen problémával. A rajzolás során felhasználhattak néhány tippet, jótanácsot, amit a beszélgetések során kaptak.
A megküzdési stratégiák fontosak a gyermekek számára, hogy segítsenek kezelni a nehéz helyzeteket, kudarcokat, rossz érzéseket, stresszes pillanatokat. Megfogalmaztuk osztályunk jelmondatait, amit alkalmazunk ha osztályközösségünk bármely tagja rászorul:
Kudarc után: Ne add fel!, Beszélj valakivel!, Próbálj ki valami újat!
Ha rosszul érzed magad: Vegyél egy nagy levegőt!, Képzeld el kedvenc helyedet!, Játssz vagy mozogj!
Mi segíthet felvidulni: Hallgass zenét vagy énekelj!, Táncolj!, Ne feledd a barátaidat!
Tanulás után jöhet a buli!
A havi Boldogságóránkat a „Puha meleg, felengedek” és a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok” relaxációs gyakorlattal kezdtük.
Boldog Dóra miután köszöntötte a gyermekeket, egy rövidke történetet mesélt, ahol az érzelmeivel nem tudott megküzdeni. Segítségül hívta a gyermekeket, adjanak jó tanácsokat, mit kellett volna tennie, hogy a düh, harag ne uralkodjon el rajta. Amiatt választottam ezt a téma felvetést, mert a csoportomban néhány gyermek folyamatosan küzd az érzelmei felismerésével, azok kezelésével. A gyermekek partnerek voltak, hasznos tanácsokkal látták el Dórát.
Ezután a Fekete havas mesét mutattam be a gyermekeknek, majd megbeszéltük, hogy mivel, kivel kellett megküzdenie a legfiatalabb királyfinak, milyen érzései, érzelmei voltak a mese során (édesapjuk elvesztése, önálló döntés, sárkánnyal való viaskodás, parázs szerzése, haramiák leküzdése, stb.) A gyermekek nagyon szépen megfogalmazták, hogy a bátorság mellé tudnunk kell bízni magunkban, hinni, hogy meg tudjuk oldani a feladatokat. És sokkal könnyebb a dolgunk, ha van segítségünk, tudunk kire számítani.
Az izgalmas mese után jól esett Bagdi Bella „Ellazulni jaj de jó” dalára a lazulás, relaxálás.
Kooperatív munkában sárkányokat készítettek a gyermekek, melyekkel több napon keresztül játszottak. A sárkányok a negatív érzelmeiket, félelmeiket testesítették meg , melyektől a ledöntésükkel próbáltak szabadulni. Önfeledten játszották a gyermekek, még egy hajótörést is kipróbáltunk hozzá szoborjátékkal kombinálva, ahol szintén az érzelmeiket fejezték ki mimikáikkal.
A havi Boldogságóránkat a „Puha meleg, felengedek” és a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok” relaxációs gyakorlattal kezdtük.
Boldog Dóra miután köszöntötte a gyermekeket, egy rövidke történetet mesélt, ahol az érzelmeivel nem tudott megküzdeni. Segítségül hívta a gyermekeket, adjanak jó tanácsokat, mit kellett volna tennie, hogy a düh, harag ne uralkodjon el rajta. Amiatt választottam ezt a téma felvetést, mert a csoportomban néhány gyermek folyamatosan küzd az érzelmei felismerésével, azok kezelésével. A gyermekek partnerek voltak, hasznos tanácsokkal látták el Dórát.
Ezután a Fekete havas mesét mutattam be a gyermekeknek, majd megbeszéltük, hogy mivel, kivel kellett megküzdenie a legfiatalabb királyfinak, milyen érzései, érzelmei voltak a mese során (édesapjuk elvesztése, önálló döntés, sárkánnyal való viaskodás, parázs szerzése, haramiák leküzdése, stb.) A gyermekek nagyon szépen megfogalmazták, hogy a bátorság mellé tudnunk kell bízni magunkban, hinni, hogy meg tudjuk oldani a feladatokat. És sokkal könnyebb a dolgunk, ha van segítségünk, tudunk kire számítani.
Az izgalmas mese után jól esett Bagdi Bella „Ellazulni jaj de jó” dalára a lazulás, relaxálás.
Kooperatív munkában sárkányokat készítettek a gyermekek, melyekkel több napon keresztül játszottak. A sárkányok a negatív érzelmeiket, félelmeiket testesítették meg , melyektől a ledöntésükkel próbáltak szabadulni. Önfeledten játszották a gyermekek, még egy hajótörést is kipróbáltunk hozzá szoborjátékkal kombinálva, ahol szintén az érzelmeiket fejezték ki mimikáikkal.
A februári boldogságóránk során a Berettyóújfalu Arany János Kollégium Aranyoskák csapata a lámpaláz témáját dolgozta fel.
Az okostáblán feljegyeztük, hogy mi segíthet a lámpaláz leküzdésében, és mik azok a tényezők, amelyek gátolhatják a sikeres szereplést.
A diákok kis csoportokban megosztották gondolataikat, majd egy-egy csoporttag felírta az eredményeket. Meghallgattuk Tira történetét, hogy a tudás biztonsága hogyan csökkentette a lámpalázát. A csoport nem értett egyet vele, hiszen a saját tapasztalataik alapján más megoldásokat láttak.
A beszélgetés során a diákok megvizsgálták az introvertált és extrovertált személyiségtípusok közötti különbségeket, és arra is kitértek, hogy melyik típus hajlamosabb a szereplésre. A pszichológiai szempontok figyelembevételével eljutottunk arra a következtetésre, hogy az idővel és tudással kialakítható ambivertált személyiségtípus a legjobb a közönség előtt való szereplésben, mivel ő a megküzdés nagy mestere. A pedagógiai célunk az, hogy minden diákunk képes legyen leküzdeni a szerepléstől való félelmet.
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
Boldogságóra 6.
(A Boldogságóra Alapprogram)
Megküzdési stratégiák
(Önbizalom Program)
Önegyüttérzés gyakorlása
Az első osztályosoknak nagycsoportban már tartottam a Boldogságórákat azért, hogy majd első osztályban könnyebbé tudjam tenni az óvoda-iskola átmenetet Boldogságórákkal. A mesterprogramomnak a fő célja, hogy segítsem a gyermekek beilleszkedését az iskolába. A Boldogságórát az önbizalom programmal hatodik alkalommal tartottam az osztályban.
A gyerekek kevesebben voltak, mert megfázásos, influenzás időszak van. Ennek ellenére nagy szeretettel vártak. A tanító néni is szívesen részt vesz minden egyes Boldogságórán. Ezért, Zsuzsi nénivel közösen mondtuk el az Aranykulcs című mesét a gyerekeknek. Bábokat is vittem, hogy egy kicsit színesebbé tegyem az előadást. Nagy élmény volt, mert a a királylány énekét valóban énekelve szoktam elmondani és a következőnél, már a gyerekek velünk együtt énekelték. („Ha én egyszer útra kelnék, átszelném a nagy folyót…”) A mese végén nagy tapsot kaptunk, és mi is megtapsoltuk a gyerekeket.
A gyerekek örömmel mutatták, hogy milyen sok betűt megtanultak már. Minden egyes tanult betű fent van az osztály falán, tehát már sok mindent el tudnak olvasni. Mindig beszélgetünk arról, hogy nekik első osztályos gyerekeknek miben kell megküzdeniük és miért kell megküzdeniük? Többen mondták az iskolai feladatokat. Írás, olvasás, számolás megtanulása. Vannak gyerekek, akiknek könnyebben megy a tanulás, de van, akinek nehezebben megy. Ezért kell addig gyakorolni, ameddig nem sikerül. Mindig meg kell próbálni a legjobbat kihozni magunkból. Mindenki meg tudja csinálni, csak türelmesen időt kell adni magunknak. Vannak gyerekek, akik ebben, vannak gyerekek, akik abban jobbak a társaiknál. Ezért kell egymásnak segíteni, mert nem vagyunk egyformák.
A Szívmanó kártyajátékot újra elhoztam és kérték, hogy egy kicsit játszhassanak vele. Közben a színezőt is odaadtam, és a gyerekek már kezdtek is hozzá a sárkány és a királylány kiszínezéséhez. Mivel készülnek a gyerekek a farsangra, ezért különböző farsangi szemüveg és állatos álarcot is hoztam a gyerekek nagy örömére.
A tanító néni és a gyerekek megkértek, hogy az előző hónap dalát újra játsszuk el (Van nekem egy álmom). Mozogtunk is rá igaz, csak az osztályteremben körbe-körbe. Jó mulatság volt és egy kicsit megmozgattuk magunkat. A végére maradt annyi időnk, hogy a hónap dalára is relaxáltunk egy kicsit. Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! című dalával zártuk az órát. Mi felnőttek is végeztük a gyakorlatokat a gyerekekkel együtt és jólesett egy kis ellazulás. A végére hagytam a Bagdi Bella Pillanat-kapitány könyvéből a számolásos légzést, amivel teljesen ellazultunk és visszatértünk a jelenbe, az osztályterembe. Sok dolog van, amiért meg kell küzdenünk, de együtt, egymást segítve minden sikerülhet. Mindenki a saját ütemében fejlődik és fejlődhet itt az első osztályban.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
KISCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 6.
Megküzdési stratégiák
A Kiscsoportosokhoz mindig szívesen megyek Boldogságórát tartani. A február sajnos náluk is betegeskedéssel telt. A Boldogságóra idején kevesebben voltak, ezért egy pénteki napon áthívtuk a kicsiket a nagycsoportba. Először ismerkedtek a csoportszobában lévő játékokkal, ami hamar feloldotta a félénkségüket. Szívesen építettek a legóval, babáztak és velünk együtt tornásztak. A lányok közül többen próbáltak segíteni a torna során a kicsiknek. Jó volt látni, hogy milyen gondoskodóak és szeretettel fordulnak a náluk kisebbekhez. Így együtt a relaxációs gyakorlatok is jobban sikerültek. A játékot is nagyon élvezték a kiscsoportosok és a zenére mozgást is. A nagycsoportosok kérték, hogy játsszunk szoborjátékot zenére, mert azt nagyon szeretik, így kipróbáltuk. Nem gondoltam, hogy a kicsik ennyire tudják utánozni a nagyokat és figyeltek a zenére is. A torna szuper volt. A babzsákot is egyre jobban és egyre több ideig tudták a fejükön egyensúlyozni. Jól érezték magukat nálunk. Szerintem máskor is fogok ilyen közös Boldogságórát tartani.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus