Élethelyzetek- megküzdési stratégiák…
Megküzdési stratégiák
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A gyerekeknek kicsit nehezebb volt ez a téma, de sokat beszélgettünk, játszottunk. A rajzok elkészítésében, az ötletelésben segíthettek egymásnak.
Kedves Kollégák!
Ebben a hónapban a sok-sok beszélgetés után az „Életút” témát választottuk. Minden tanuló elmondhatta (nem volt kötelező), hogy az életében milyen nehézségek voltak, vannak és hogy hogyan tudja legyőzni azokat. Nagyon komoly témák, nehézségek is előkerültek, mint például milyen az, ha az ember szülei elválnak vagy betegség, halál következik be a családban. A mi történetünk egy- az osztályunkba járó – kisfiúval és családjával történt meg. A történetünk arról szól, hogy hogyan tudja támogatni egy közösség a bajba jutott tagját. Fogadjátok szeretettel!
„ Nem tudtam, hogy lehetetlen, ezért megcsináltam.”
Ebben a hónapban megküzdési stratégiákat „tanultunk”. A problémahelyzeteket, miként, hogyan tudjuk megoldani.
Egy színjátszós délután kis barátaink kerültek különböző problémahelyzetekbe, amit a gyerekek segítettek megoldani nekik. A legkreatívabb, legcukibb módszerekkel. cselekvési tervet is készítettünk. Megbeszéltük számukra kik a csodálatos segítők, akikre minden helyzetben, felmerülő problémák esetén is számíthatnak.
Megtanultuk a nyelvtörőt melyet a hónap folyamán egyre ügyesebben mondtak a gyerekek.
A pingvinek a jég hátán játékot imádták a tanulók. Megbeszéltük a pingvinek azok az állatok, akik a jéghátán is megélnek, (szólás magyarázat) azonban az osztály jégtáblája olvad. Nagyon jó volt látni hogyan oldják meg a gyerekek a problémahelyzetet, és hogyan küzdenek egymásért nemcsak magukért. Segítettek egymásnak a játék során.
Dicséretkört is nagyon szerették, hiszen pozitív érzelmeket megmozgató jóleső játék.
A hónap során többször „lazultunk” el, Bagdi Bella dalára.
A megküzdés szó szoros értelmével is találkoztunk a hónap során. Hiszen pici „lánykáink” tovább jutottak az országos grundbirkózó diákolimpiára. A döntőben bizonyítottak mire képesek. A versenyt lelkes felkészülés előzte meg, de a versenyen is jelesre vizsgáztak tanulóink kitartásból, lelkesedésből, megküzdésből.
„ Itt a farsang, áll a bál” megküzdés, feszültségoldás jelmezben. A játék során a gyerekek mindig felette állnak életkoruknak. Nagyon fontos, hogy azonosulnak a vágyott karakterrel. A jelmez viselése rengeteg lehetőséget jelent. Az osztályban bemutatkoztak, s elmondták miért erre a „szerepre” esett a választás, s milyen varázslatos tulajdonságuk van.
Ebben a hónapban is megküzdöttünk az előttünk álló feladatokkal, s azt is megtanultuk „ a legerősebb emberek nem mindig azok, akik nyernek, hanem azok az emberek akik soha nem adják fel!”
„ Nem tudtam, hogy lehetetlen, ezért megcsináltam.”
Ebben a hónapban megküzdési stratégiákat „tanultunk”. A problémahelyzeteket, miként, hogyan tudjuk megoldani.
Egy színjátszós délután kis barátaink kerültek különböző problémahelyzetekbe, amit a gyerekek segítettek megoldani nekik. A legkreatívabb, legcukibb módszerekkel. cselekvési tervet is készítettünk. Megbeszéltük számukra kik a csodálatos segítők, akikre minden helyzetben, felmerülő problémák esetén is számíthatnak.
Megtanultuk a nyelvtörőt melyet a hónap folyamán egyre ügyesebben mondtak a gyerekek.
A pingvinek a jég hátán játékot imádták a tanulók. Megbeszéltük a pingvinek azok az állatok, akik a jéghátán is megélnek, (szólás magyarázat) azonban az osztály jégtáblája olvad. Nagyon jó volt látni hogyan oldják meg a gyerekek a problémahelyzetet, és hogyan küzdenek egymásért nemcsak magukért. Segítettek egymásnak a játék során.
Dicséretkört is nagyon szerették, hiszen pozitív érzelmeket megmozgató jóleső játék.
A hónap során többször „lazultunk” el, Bagdi Bella dalára.
A megküzdés szó szoros értelmével is találkoztunk a hónap során. Hiszen pici „lánykáink” tovább jutottak az országos grundbirkózó diákolimpiára. A döntőben bizonyítottak mire képesek. A versenyt lelkes felkészülés előzte meg, de a versenyen is jelesre vizsgáztak tanulóink kitartásból, lelkesedésből, megküzdésből.
„ Itt a farsang, áll a bál” megküzdés, feszültségoldás jelmezben. A játék során a gyerekek mindig felette állnak életkoruknak. Nagyon fontos, hogy azonosulnak a vágyott karakterrel. A jelmez viselése rengeteg lehetőséget jelent. Az osztályban bemutatkoztak, s elmondták miért erre a „szerepre” esett a választás, s milyen varázslatos tulajdonságuk van.
Ebben a hónapban is megküzdöttünk az előttünk álló feladatokkal, s azt is megtanultuk „ a legerősebb emberek nem mindig azok, akik nyernek, hanem azok az emberek akik soha nem adják fel!”
Medgyesegyházi Varázserdő Óvoda
A Varázserdő Óvodában február 26, 27.-én volt a Farsang, melynek második napján hagyományszerűen hangoskodással, csörgők, kürtök használatával, hangos verseléssel elűztük a telet. Kisze bábot is égettünk, melyre rákötöttük a félelmeinket, hogy az is tűnjön el.
Farsang alkalmával a Boldogság Tündér egy levelet hozott a Manó csoportnak, melyben az állt, hogy meg kell küzdeni a Manó csoportnak azért, hogy megtaláljuk az ajándékcsomagot, amit nekünk szánt. Két csoportra osztottam a gyerekeket, két csapatkapitány vezényelte a versenyt. Volt pimpong labdafújó verseny, pohártorony építő verseny, Zizi evő verseny. Kukoricapehely átrakó verseny csipesszel, tyúkkereső verseny. Az ajándékcsomagban gumicukor volt, melyet arányosan elosztottunk a gyermekek között. A gyorsabb csapat tagjai kaptak többet a gumicukorból.
Kőbányai Széchenyi István Magyar Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A februári hónap témájának feldolgozása több órán keresztül történt, izgalmas beszélgetéseken, szituációs játékokon és egy igazán érdekes előadáson keresztül. A téma bevezetése a „küzdelem” szó értelmezésével történt különböző idézetek segítségével. A tanulók a saját életükből is tudtak példát mondani, hogy az ő korosztályuknak megfelelő gyerekeknek milyen küzdelmei lehetnek. Ezt követte a megküzdési stratégiák átbeszélése, különböző szituációs játékokon keresztül, és megvitattuk, hogy mikor melyiket érdemes használni és miért?
Kíváncsi voltam arra, hogy a tanulóknak külön-külön milyen küzdelmeik vannak, amik esetleg nehéz súlyként nyomják a vállukat. A feladatuk az volt, hogy egy papírból kivágott súlyzóra rajzolják, írják le az aktuális nehézségeiket. Számomra döbbenetes dolgok születtek, szeretnék felsorolni egy párat: van, aki szülei válásával birkózik, apa új barátnőjének elfogadásával, barátságok megtartásával, félelemmel, sporttal, édesanya telefonfüggőségével és nem utolsó sorban tanulási és magatartási nehézségekkel. A gyerekek nem zárkóztak el attól, hogy közösen beszéljük meg az esetleges megoldásokat. Sok problémát átbeszéltünk de egészen biztosan ezekre a fontos küzdelmekre fogok még időt szakítani.
A téma feldolgozása során meghívtunk egy igazán különleges személyt, Németh Ivánt, aki előadást tartott életének fontosabb történéseiről, küzdelmeiről. Az előadó egy kőbányai világbajnoki aranyérmes a kötöttfogású birkózok 96 kilogrammos mezőnyében. A tanulók kérdésekkel készültek a vendég fogadására:
Hány éves korától sportol?
Volt-e komolyabb sérülése?
Ki ellen volt a legnehezebb küzdelme?
Egy vesztett meccs után hogyan próbál újra talpra állni?
Meséljen a sport küzdelmeiről és hogyan próbálja őket megoldani?
Németh Iván barátságosan és türelmesen válaszolta meg az érdeklődő gyerekek záporozó kérdéseit. A tanulók pedig érdeklődve hallgatták az izgalmas előadást a testvérosztályunk kis elsőseivel együtt.
Számomra és bátran kijelenthetem, hogy a diákok számára is hasznos és tanulságos volt minden perc, amit a téma feldolgozásával töltöttünk.
„A problémák az élet becsomagolt ajándékai- az ajándék a fejlődésben rejlik, amelyen átmegyünk, ha „kicsomagoljuk” a problémát.” ( Kurt Tepperwein )
Somogyi Rezső Általános Iskola
Életút
Egyik nap Juli bement az iskolába és észrevette, hogy a barátai már nem állnak szóba vele. Kiderült, hogy egyik osztálytársa, Jancsi hangolta ellene barátait, mert Juli jobb jegyeket kapott az órákon, mint ő. Julit ez nagyon bántotta és úgy gondolta, odamegy Jancsihoz megbeszélni ezt az egészet. De Jancsi nem állt vele szóba, mert haragudott rá. Ezért Juli a barátaival próbált beszélni, de csak egyetlen egy, Anna hitt neki. A lány úgy döntött, hogyha azok az emberek, akik a barátainak vallották magukat, nem hisznek neki, akkor nincs értelme küzdenie értük. Rájött arra is, gazdagabb így, hogy bár csak egy barátja van, de rá bármikor számíthat.
Egy igazi jó barátság mindennél többet ér!
NEHÉZSÉGEINK – ami a legtöbbünknek nehézséget jelent:
– ha bántanak, csúfolnak, mérgesek ránk, elveszik vagy elrontják a dolgainkat…
– az evés, mert nem mindent szeretünk, amit meg kell enni, vagy nem ehetünk sokat abból, amit nagyon szeretünk (édességeket), vagy keveset eszünk, ezért anya szomorú, vagy túl sokat, és elhízunk…
– a betegségek, vírusok, balesetek, mert ha fáj valami, az rossz…
– ha valakit, akit szeretünk, valamiért elveszítjük (elmegy messze dolgozni, vagy elválnak, vagy meghal…)
– a sötétség is van akinek nehézséget jelent, mert olyan félelmetes dolgokat képzelünk bele…
ERŐSSÉGEINK – amik segítenek szembenézni a nehézségekkel:
– tornázás, labdázás, futás, biciklizés, sportolás, játszás, mert erősebbek, ügyesebbek leszünk tőle,
– tisztálkodás, egészséges táplálkozás, mert akkor nem betegszünk meg olyan könnyen,
– tanulás, mert okosodunk, és könnyebben megoldjuk a problémákat,
– rajzolás, táncolás, éneklés, mert olyankor jól érezzük magunkat,
– együtt lenni, segíteni egymást, mert úgy könnyebb,
– jónak lenni, Istennel maradni, az sokat segít.