Február hónapban a gyerekekkel arról beszélgettünk,hogy milyen problémákkal kell szembenézniük a mindennapokban. Megpróbáltunk ezekre a problémákra közösen megoldásokat találni illetve megfejteni azt,hogy mi vagy esetleg ki okozza ezeket a helyzeteket. Különböző módszereket gyűjtöttünk,melyek ilyen helyzetekben sikeresen alkalmazhatók.
Megküzdési stratégiák
A téma feldolgozását a „Megküzdünk a sárkánnyal” meseszerű programmal oldottuk meg, amelyet egész héten át folytattunk. Először „ A sárkány és a mókus” című segítőmesét báboztam el,amelynek célja, hogy a számukra esetleg félelmetesnek tűnő sárkánytól ne féljenek, kerüljenek közelebb hozzá érzelmileg. A mese által életkori sajátosságaiknak megfelelő szinten megérezték azt, hogy ha valami negatív hatás éri őket (pl. stressz, félelem), akkor a rossz érzés enyhítésére kitalálhatnak olyan helyzeteket, amelynek segítségével megszabadulhatnak tőlük. Ezekről az érzelmekről, valamint arról, hogy „Mitől lesz jobb kedvük?” Ki segít nekik, ha rossz kedvük van? „resztoratív- kör” módszerével beszélgettünk is. Nagyon ügyesen, bátran mondták el érzéseiket, átélt élményeiket, ( pedig még csak kiscsoportosok). A héten mindenki megküzdött a sárkánnyal, teljesítette a bátorságpróbát, kiszabadították kedvenc játékaikat a sárkány várából, amelyeket az elrabolt. Örömmel győzték le az akadályokat, bátran küzdöttek, nagyon boldogok voltak, amikor visszaszerezték a játékaikat. Készítettünk még színezéssel, festéssel sárkány bábot, játszottunk mozgásos játékokat: „Szélvihar a tengeren”, énekeltük: a „Paff a bűvös sárkányt”.
Nagyon tartalmas, élményekben gazdag hetünk volt, nagyon jól érezte magát mindenki, és közben megtapasztalták, hogy a rossz érzésekkel szembe kell nézni, és lehet sikeresen küzdeni ellene. A megküzdési stratégiák fejlesztése már ebben az életkorban is nagyon fontos, hiszen ezzel is fejleszthető az érzelmi intelligencia.
A feladat készítése közben ismét kiderült, hogy remekül dolgoznak együtt csapatban. Tetszett a téma is nekik.
A gyerekek öt olyan esetet beszéltek meg, amitől tartanak, és ezzel ellentétben, mi az ,ami mégis erősíti őket. Mi az, ami miatt minden rosszban meglátják a szépet. Ezt be is mutatták az iskolatársaik előtt, kiragadva a 3 legfontosabbat a számukra.
Ebben a témakörben is megismerkedtünk a gyerekekkel a számukra elsőnek idegenül hangozható fogalmakkal, viszont miután megértették, egyre többen tudtak példát hozni saját kis életükből, miként érezték magukat egy-egy kihívással való megküzdés közben. Volt, aki fizikai megküzdést hozott példának, más pedig lelki jellegűt. Ezen a foglalkozáson is jól érezték magukat a gyerekek.
A mi mindennapi életünk kisebb-nagyobb nehézségei, zökkenői… és a megküzdési stratégiáink, a lehetséges megoldásaink az erősségeink segítségével…:)
A hónap témája a megküzdési stratégiák. A gyerekekkel részt veszünk az Adj Egy Ötöst programban. Ennek kapcsán sok olyan dolgokról beszélgettünk, mit jelent másnak lenni., Fogyatékosnak, szomorúnak, vidámnak. Milyen az, ha sorra nem értem a matematikát, vagy, hogy mindig izgulok, stresszelek. Ez a program arra is megtanított bennünket, hogy soha nem vagyunk egyedül. Higgyünk a céljainkban, s bár néha nagyon nehéz az élet, de a kitartó munka meghozza a gyümölcsét, minden sikerül.A boldogságóra pedig újra megerősített bennünket a hitünkben, hogy a szeretet, remény, boldogság áll a szívünkben az első helyen!
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ez az egyik legnehezebb téma a gyerekeknek. Olvasás óráinkon a történelmi olvasmányaink kapcsán őseink életéről, nehézségeiről, megküzdéseiről rendszeresen beszélgettünk, ez készítette elő a téma feldolgozását. Az órát a szokásos relaxációval, zenehallgatással indítottuk. Mandalát színeztünk, útvesztőkön bolyongtunk. Összegyűjtöttük, hogy milyen nehézségekkel, problémákkal találkoznak , majd kiválasztottuk az 5 témát, amivel foglalkozni szeretnénk:a barátokért-barátságért, a befogadásért, a jó jegyekért, az egészségünkért és a környezetünk megóvásáért küzdenek a 3.a tanulói. Csapatokban foglalkoztak egy-egy témával, megjelenítettük a dráma eszköztárával is. Talán a legkedvesebb pillanata volt a foglakozásnak, a bekötött szemmel megoldott útvesztő, ahol a társuk segített.
Érdekes beszélgetésnek voltam részese a boldogságórán, amikor a megküzdésről, a példaképekről és személyes hőseinkről esett szó. Volt aki, az anyukájára és volt aki az apukájára néz fel, mint hősre, mert az életben sok mindent átélve és nehézségek között mindent megtesz gyermekéért. Szóba került Muhammad Ali, aki mély szegénységből küzdötte fel magát és sikereket ért el. A mai fiataloknak a rapperek is sokszor példaképek lehetnek, mert szintén nehéz sorsú gyermekből lettek sikeresek. Számomra a legaranyosabb példakép lett spongyabob, akinek a filozófiáját az osztályom lányai tekintik követendőnek.