Osztályom tanulói naponta megküzdenek a stresszel. Megfelelés, teljesítés, baráti kapcsolatok alakulása. Néhányan a szegénység, a nélkülözés miatt feszültek, dühkezelési problémáik vannak. Egy beszélgetőkör során megbeszéltük, ki hogyan nyugtatja magát, milyen módon birkózik meg a problémákkal. Meglepő volt számomra, hogy mindenki mást mondott: van aki nagy levegőket vesz, kisírja magát, megbeszéli valakivel…stb. Feladatként csodás képességekkel rendelkező alakokat rajzoltunk, akik segítenek a küzdelem során. Néhányan saját magukat rajzolták meg szuperhősnek.
Megküzdési stratégiák
A héten a farsangi készülődés, farsangolás, a beöltözés, az átváltozás került a középpontba. A jó hangulat, a derű, a vidámság végigkísérte a tevékenységeiket óvodásainknak. A boldogságóra témája is ehhez illeszkedett. Sárkányokat barkácsolhattak játékidőben, kiszínezhették, sárkányvárat építhettek. Mesehelyzetet hoztam létre: egy sárkány elrabolta a kedvenc játékainkat. Megkérdeztem, ki az a bátor, aki segít kiszabadítani őket. Persze mindenki…. Az eltűnt plüss játékokat csak 3 bátorságpróbával tudták kiszabadítani a lány és a fiú csapatok. A próbák közül az első próba a mozgáskoordinációt, ügyességet, figyelmüket fejlesztette a szőnyeg szélén való járások során, a második próba az emlékezetüket, koncentráló képességüket erősítette gyűjtőfogalom szavainak megjegyzése, folytatása révén, a harmadik próba a csapatok közös építkezésével megadott minta alapján történt. Aki teljesítette a feladatokat, lovaggá avattam, vagy hercegnővé forgott. Mindenkinek sikerült a próba. Nagyon segítőkészek voltak kisebb társaikkal a nagycsoportosok, segítették a helyes eszköz kiválasztásában, biztatták őket, ne adják fel, végigküzdötték. Az Aranykulcs c. mese nagyon tetszett mindenkinek. Bátorságot, önbizalmat adott. Még a bátortalanok is mertek mesélni bizonytalanságaikról, félelmeikről. Beszéltek arról, hogy mi nyugtatja meg őket (odabújnak anyához, énekelnek, rajzolnak, táncolnak, tornáznak, beszélgetnek, játszanak a kutyával, barátaikkal). Zárásként Bagdi Bella dalaira táncolhattak. A nagyok vonalvezetési feladattal a labirintusban elvezethették a lovagot a várban lévő hercegnőhöz és kiszínezhették a képet. Vizuális észlelésük is fejlődött a koncentrációt igénylő kihívással.
A farsangi kavalkád kellős közepén is megkérdezték a gyerekek, hogy mikor lesz a Boldogság óránk? 🙂
Bagdi Bella dalával kezdtük az órát, amely segített ellazítani magunkat. Mesét mondtam nekik a szamárról, aki kimászott a kútból és így rátértünk a megküzdési stratégiákra. Végigbeszéltük a problémaközpontú megoldási stratégiát. Kitértünk a megoldáskeresés lépéseire. Nagy hangsúlyt fektettünk annak megbeszélésére, hogy ha elakadunk egy probléma megoldásában, akkor kérhetünk segítséget és ezt kiről kérhetjük.
Az érzelemközpontú megküzdés lényegét vettük át. Külön kitértünk a gyors és apró feszültségoldó eljárásokra. Együtt sóhajtottunk, ásítottunk, énekeltünk, helyben futottunk, papírt téptünk, diót rágcsáltunk. Jó hangulatú vidám órákat töltöttünk együtt.
A gyerekek oda-oda jöttek hozzám az órát követő napokban és elmesélték a tapasztalataikat a tanultakkal kapcsolatban. Szeretnék egyet megosztani.
„Az én anyukám gyógyszerész és este nagyon idegessen jött haza a munkahelyéről, mert a sok buta vevő felbosszantotta. Tudod most van ez a Korona vírusos cucc. Képzeld, megmutattam neki, hogy mit tanultunk tegnap. Kipróbáltam vele és megnyugodott. Működik!”
Valóban működik. Én is használni szoktam. 🙂
A gyerekeknek cicát kellett hajtogatni egy könyv ábrája alapján.Egy tanuló hamar feladta, egy kislány mással csináltatta meg és egy magától rájött hogyan kell.
Megküzdés — Erősségeink
A téma bevezetésénél a gyerekek azt fogalmazták meg, hogy a mi csapatunk erős, magabiztos, ötletes, közösen mindent megold. Ezt mutatja az is, hogy a boldogság órákat szívesen tartjuk, örülünk egymás társaságának, szeretünk közösen dolgozni. A legfontosabb erősségüknek azt tartották, hogy nem hagynak senkit magára, segítenek egymásnak.
A problémával való megküzdés során elengedhetetlen, hogy a családjuk, barátaik segítsenek. Mindenki megfogalmazta, hogy egyedül nem megy. Ők nagyon szeretnek egymás társaságában lenni, játszani, alkotni.
Amikor példát kellet mondani a megküzdésre az osztály a saját életéből merített. Nemrég érkezett egy új osztálytársuk. Az ő oldaláról és az osztály oldaláról is megfogalmazták a nehézségeket és a beilleszkedést segítő együttműködést, támogatást. Az új kislányt várakozással telve fogadták, felosztották egymás közt ki miben segít neki. Ez segítette a beilleszkedést, barátságok kialakulását. A gyerekekben nem volt előítélet, csak pozitívan álltak az új helyzet elé. Az egyik csoportunk ezt rajzolta meg.
A boldogság órákkal való megküzdés: A gyerekek és én is átéljük a flow élményt, teljesen elmerülünk abban amit csinálunk, nem érezzük feladatnak. Az órák végére feltöltődünk. Ehhez sokat segít az, hogy mindent pozitívan fogalmazunk meg. A gyerekek szerint olyan, minta egy pillanat alatt eltelne az idő. Amikor nézem az alkotás, közös munka során a csoportot olyan, mintha mindent kizárnának maguk körül. A gyerekek az egyik óra végén azt mondták, hogy nekik a boldogságóra a szenvedélyük, nagyon várják a következőt.
Mindenki sikeres tud lenni, az erősségeit (azt amiben jó) teszi hozzá a közös munkához, miközben a többiektől tanulva fejleszti a gyengeségeit. Ez alól én sem vagyok kivétel.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A gyerekek aktívan dolgoztak. Sokféle dolgot említettek, amivel meg kell küzdeniük, de találtak megoldást is.
A hónap témáját a „Megküzdési stratégiákat” több foglalkozáson keresztül mutattam be a gyerekeknek, illetve több alkalommal is foglalkoztunk a témával. A tevékenységek kezdetét mindig egy Bagdi Bella dallal kezdem, általában a témához ajánlott éneket szoktuk meghallgatni a gyermekekkel, így már tudják milyen foglalkozás fog következni. Az első alkalommal megismerkedtünk a témával. Elmagyaráztam nekik, hogy mindig lesznek dolgok, események, amelyeket majd nem fognak szeretni, komoly problémákkal kell majd küzdeniük az életben, esetleg félni fognak valamitől. Azt is elmondtam, hogy sokszor bántanak meg bennünket a környezetünkben lévő emberek, vagyis rosszul fognak esni dolgok. Ezekre a pillanatokra, élethelyzetekre tervet lehet készíteni, fel lehet készülni rájuk vagyis stratégiát kell készíteni. Meg kell küzdeni a problémákkal, félelmekkel, aggodalmakkal, hogy boldogak és elégedettek lehessünk az életben. A foglalkozás keretén belül elmesélték a aggodalmaikat, problémáikat (ezekre a dolgokra azonban máskor is hagyok időt, úgy érzem a gyerekek bizalommal fordulnak hozzám). Közösen próbáltunk tervet készíteni a problémák megoldására. Voltak akik az iskolától féltek, egy kisfiú a csúfolódástól. Az összeveszett barátnőknek is sikerül kibékülniük. A Boldogságóra program témai lehetőséget nyújtanak arra is, hogy a gyerekek nyíltabbá váljanak velem és társaikkal szemben is. A Boldogságórák témáját igyekszem beilleszteni az éppen aktuális projektünkbe. Ezúttal az óvodánkban rendezett farsangi mulatság illett a hónap feladatához, mivel a gyerekek többsége szuperhősnek öltözött. A torna foglalkozás záró játékaként a boldogságóra könyvben ajánlott hajótörés játékot játszottuk, közben Bagdi Bella „Világomban minden rendben van” című CD-t hallgattuk. Nagyon élvezték a játékot, pokróc helyett karikákat használtam. Feladatként adtam fel, hogy az egész csoport meneküljön meg a tutajok körül úszkáló cápáktól. Az elején párosával álltak a karikákban, majd minden alkalommal amikor újra bekapcsoltam a zenét elvettem egy karikát. Míg a zene hallatszott szabadon szaladgálhattak, illetve „úszhattak” a tengerben, ha a zene elhallgatott be kellett futniuk a karikákba. Mivel aznap kevesen voltunk, utoljára a legnagyobb karikát hagytam, amelyben a végén mindannyian elfértek. Egy páran már a karika szélén álltak, de átkarolták egymást és nem engedtek senkit a tengerbe esni. Öröm volt Őket nézni. A gyerekeknek A hónap utolsó foglalkozásán, amikor megkértem Őket, hogy rajzolják le kedvenc szuperhősüket meg is beszéltük, ki miért öltözött épp annak a szuperhősnek és melyek azok a tulajdonságok, amiért épp azt a szuperhőst választották. A tevékenységet közös fényképezéssel zártuk, vidáman helyezkedtek el a képek kedvéért, annak külön örültek, hogy a csoportszobában helyeztem el a plakátokat a szuperhőseikről.
Csoportunk megjelenítette az emberek lehetséges problémáit. Mellé erősségeket írtak amelyet használhatnak a nehéz pillanatokban.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
A hónap témáját a játékos bevezető feladatok után öt csoportban dolgoztuk fel. Ezek a mi erősségeink! 🙂