A megküzdés hónapjában mi a fenntarthatóság kérdéskörében is dolgoztunk. Úgy gondoljuk, a természetvédelem , tenni környezetünkért olyan fontos dolog, mely növeli örömérzésünket, önbecsülésünket, így boldogságszintünket is. Mesét írtunk, majd egy iskolai tablón ábrázoltuk, hogyan is segítsünk Vinve vidrának és családjának. Íme a mesénk:
Vidra és az angyali leány
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy vidrakirály. A vidrák országának ura gyönyörű családban élt feleségével, tüneményes vidragyerekeivel. Sokat bukdácsoltak a csodásan tiszta hullámokban, a királyi vízparton. Egy nap arra ébredt Vince, a legkisebb vidrafiú, hogy édesanyja szomorúan ült az ágya szélén.
– Mi baj történt édesanyám? – kérdezte a fiú anyja szomorú arcát fürkészve.
– Nem játszhatunk többet a vízparton- válaszolta bánatosan a királyné.
– Miért nem?
– A Királyi Vidratudományok Akadémiájának tagjai jelentették édesapádnak, hogy veszélyessé váltak a vizek. A kétlábúak minden szemetüket beleengedik, így már nem biztonságos a számunkra. Nagy a baj, még az is lehet, hogy egész királyságunknak költöznie kell tiszta vizekhez.
– Biztosan tudunk tenni valamit! Apa a legnagyobb király, biztosan megvéd bennünket!
– Apa már nem fiatal, nem szállhat szembe a sok-sok kétlábúval.
Teltek-múltak a napok, a kis vidra szomorúan vágyakozott a vízpart után. gallykastélyukból is ki kellett költözniük. Próbált apjának könyörögni, a nevelőjét kikerülve kijutni a partra, de nem tudott túljárni a felnőttek eszén. Egy nap hívatta a király.
– Hallom fiam, próbára teszed embereim figyelmét, türelmét. Szöknél, mint aki nem érti mi is történt a folyóval. Mint aki nem tudja, hogy az életét veszélyezteti, ha fickándozni indul.
– De annyira hiányzik nekem a víz! Nem tudok így élni!
– Fiam, a kétlábúak a végsőkig romboltak le mindent. Vizeink már oly mértékben szennyezettek, hogy nem mehetünk bele. Tudósaink szerint sebes lenne a bőrünk, begyulladna a szemünk, vakság és légzésproblémák után pusztulnánk el. Nincs mit tenni. Én már idős vagyok, nem szállhatok szembe az Ország Birodalmával, a kétlábúak királyával.
– Apám, én útnak indulok. Találok segítséget, csak engedd meg, hogy világgá menjek!
A király és királyné féltették gyermeküket a nagyvilág gonoszságaitól, a kétlábúaktól, de azt is tudták, hogy nincs több idejük. Vagy kitisztulnak a vizek hamarosan, vagy mind elpusztulnak. Így tehát a királyné megsüttette a hamuba sült pogácsát, majd király és királyné könnyes szemmel búcsúzott Vincétől.
A legkisebb fiú útravalóját elcsomagolta, vidáman fütyörészve indult útra. Azt tervezte megkeresi a vizek urát, s tőle kér segítséget, mitévő legyen. Ment mendegélt, míg egy hatalmas erdő széléhez nem ért. Az erdőszélen egy gyönyörű angyal ült. Szomorúan nézett maga elé.
– Miért búslakodsz itt egymagad? – kérdezte a vidrafiú a lányt.
– Nem tudok már mit tenni. Én vagyok az erdő angyala, de hiába minden varázserőm, nem bírom már tisztán tartani az erdőt. A kétlábúak jönnek, eldobják a szemetüket, nem törődnek a növényekkel. Kijönnek bűzös négykerékenjárójukkal, befeketítik a levegőt, és zsákokban hagyják itt a szemetet. Haldoklik a gyönyörű erdőm, és nem tudom megmenteni. Hát te mi járatban erre?
– Én a tiszta vizek angyalát keresem. A családom már nem élhet tovább a szennyezett vízben. Nem tudod merre menjek?
– Azt nem tudom, de nővére a levegő angyala itt lakik a hegyen. Ő biztosan tud segíteni neked.
Ment mendegélt, míg a hegy tetejére el nem ért. Ott meg is találta a levegő angyalát búskomoran ülve.
– Te vagy a levegő angyala? – kérdezte
– Igen én. Mi járatban erre?
– Én a vidrakirály legkisebb fia vagyok. A vizek urát keresem, mert az országunk vizei olyan szennyezettek, hogy királyságunk élete van már veszélyben. Segítséget keresek.
– Nem tudom tud-e rajtad segíteni. Nézz meg engem! Minden varázserőm hiába. A kétlábúak elfelejtettek már gyalog járni, füstölő négykerekűekkel feketítik a levegőt. Szárnyas repülő tárgyaikkal, lakhelyeikből kinyúló füstölőikkel nem tudom felvenni a harcot. Hatalmas épületeiknek még nagyobb a füstölőjük. Lassan fuldoklik az erő, nem tudjuk már tisztán tartani a levegőt. Persze megpróbálhatod, megkeresheted. A húgom a hegyen túl lakik. Nagy hatalmú angyal, próbálj meg beszélni vele.
Ment-mendegélt Vince, addig ment, míg egy tó partjára nem ért. Ennek a tónak a partján ült egy szomorú angyal. A vizek angyala. Hosszú, szőke haja kócos volt a sok beleragadt uszadéktól. Bánatosan nézett maga elé.
– Te vagy a vizek angyala? Kérdezte a vidrafiú.
– Igen én, hát te ki vagy?
– Én a vidrakirály legkisebb fia vagyok, és azért jöttem, hogy segíts nekem. A kétlábúak annyira összekoszolták vizeinket, hogy már nincs hol élnünk, lassan életben sem maradunk. Segíts!
– Nagyon szeretnék tenni értetek valamit, de nézz körül. Hiába minden varázserőm, nem bírom már. A kétlábúak utaznak vizeim tetején, beleengedik folyóimba, tengereimbe a szennyet, de nem csak ez a baj. Nem vigyáznak a tiszta folyóvizekre sem. Építményeikben folyik a víz, nem zárják el, gondatlanok. Lassan visszafordíthatatlan lesz a baj. Nem tudok segíteni.
Vince elkeseredetten indult haza . Nem tudta hogy is mondja meg otthon , hogy mindennek vége. Lógó orral bandukolt hazafelé, amikor egyszer vidám, csilingelő hangon ráköszönt egy angyal arcú kislány, egy kedves kétlábú.
– Miért vagy ilyen bánatos? –kérdezte Vincét.
– Én a vidrakirály legkisebb fia vagyok, és azért jöttem, hogy segítséget találjak. Ti kétlábúak annyira összekoszoltátok vizeinket, hogy már nincs hol élnünk, lassan életben sem maradunk. Elindultam segítségért. Megkerestem az erdő, a levegő, végül a vizek angyalát, de varázserejük nem segít. Túl nagy a baj. Szennyezitek négykerekűitekkel, repülő és úszó járműveitekkel a világunkat. Nincs mit tenni, meg fogunk halni.
– Ó, nem úgy van az- káltott fel a kislány- hiszen én tudok neked segíteni. Visszamegyek a kétlábúak közé, elmondom nekik mi a baj, s biztos vagyok benne, hogy tudunk segíteni. Lehet, hogy az idősek már nem változnak, de miénk, gyerekeké a jövő, rajtunk múlik a világunk egészsége. Bízz bennünk!
Így is lett. Az angyalarcú kislány hazament, elmesélte társainak beszélgetését a vidrafiúval, s nekiálltak helyrehozni, ami addig tönkrement. Sok a tennivalójuk.Te is segíthetsz nekik!
Itt a vége, fuss el véle!
Megküzdési stratégiák
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Erősségeink
Az órán a serdülőkorban leggyakrabban előforduló jelenlegi és jövőben előforduló, nehézségekről, problémákról beszéltünk. A csoport tagjai pályaválasztás előtt állnak, de nem átgondolt a pályaválasztásuk. A megvalósításhoz szükséges kiválasztani a saját érdeklődését, célját. A legtöbb tizenéves kipróbálja, sokuk belekóstol a mesterséges serkentőszerekbe, az alkoholba és a kábítószerekbe. Megbeszéltük hogyan győzhetik le a szerek iránti kíváncsiságot. A túl sok NET használat ellen tartsanak minden héten egy „netmentes” napot. Ebben a korban gyengül a tanulás iránti érdeklődés, romlik tanulmányi eredményük. A javítás érdekében felsoroltak milyen erősségeket vonhatnak be.
(Spongyabob csoport)
Amikor elkezdtük ennek a témának a feldolgozását, sok kisgyerek még nem tudta, hogy mi is ez a téma. Később a sok beszélgetésnek köszönhetően egyre bátrabbak lettek és felismerték, hogy bizony nekik is vannak „félelmeik”, nehézségeik. A kis rajzaikon ügyesen kifejezték színekkel, vonásokkal, hogy mi a nehézségük illetve a leküzdés utáni állapotot. A megküzdési stratégiákat gyakran a mindennapi életünkben pl. egy-egy órán is alkalmazzuk, emlékeztetve magunkat, hogy mi lenne a legjobb stratégia. Személyes tapasztalatom , hogy kevesebben élik meg kudarcként, ha egy-egy feladattal nem boldogulnak elsőre és nem adják fel.
Megküzdési stratégiák
A hónapban nagy feladatunk volt a farsang megszervezése. Hagyományosan a falu Kultúrházában tartjuk, belépő jegyet szedünk, farsangi fánkot árulunk (amit egy nagymama segítségével anyukák sütnek az óvodában), tombolát sorsolunk, és az óvodások műsort adnak. Mindezt a szülők segítségével. A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy legyőzzük a félelmünket, a bátortalanságunkat (én is),verseket, dalokat tanulunk, és kiállunk az emberek elé verselni, énekelni, a jelmezünket bemutatni. Jól sikerült – ezzel megküzdöttünk!
Nagyobb kézfej méretű megküzdés jelet rajzoltam, a gyerekek színezték és kivágták.
Különböző érzelmeket figyeltünk meg az arcunkon, majd megrajzoltuk. Lemásoltam a gyerekeknek és megmutattam a melléklet arcvonásait, és beszélgettünk arról, hogy az arcunk mennyi mindent megmutat.
Használtuk a munkafüzet színezős feladatait a 42., 44., 45. oldalakról.
Többször kérték, hogy meséljem el az Aranykulcs című mesét.
A foglalkozást a Világomban minden rendben van kezdetű dallal kezdtük. Relaxációs gyakorlat a medve utánzása volt: Medve vagyok cammogok. Sötét lett a csoportszobában, és előkerültek a zseblámpák. Medve mamának eltűntek a bocsai, ezeket keresték a gyerekek ( 20 kis műanyag barna medve), zseblámpával bevilágítva a sötét zugokba. Beszélgettünk arról, hogy milyen nehéz feladatokat kellett már megoldaniuk a gyerekeknek. Beszélgettünk a világosról, sötétről. Diavetítő segítségével árnyékképeket hoztunk létre. Majd táncoltunk, mert megküzdöttünk a sötétséggel.
2020-02-28.
Odafigyelés, segítségnyújtás, önzetlenség, tisztelet, összetartás a mi erősségünk. Az osztály átbeszélte, mit jelent fogyatékossággal, mozgássérültként élni. Vagy éppen, nem sok mindent tud enni valamelyikőnk, mert nincs rá pénze a családnak sajnos.Vagy,ha ruhafélére sincs pénzünk, de ,ha van olyan társunk, akinek a családja jobb módban él, a régi, de jó állapotban lévő ruhákat odaadhatja. De az sem mindegy, hogy összetartunk -e. Például a szünetben mi mindannyian együtt játszunk, mert tudjuk milyen rossz érzés lenne annak, akit kitagadunk, nem engedünk magunk közé!
A tanulók egy helyi , roma származású személyről írták a fogalmazásukat. Már a címében is benne van: Kövesd a példám!
A nincstelen, hamar szülő nélkül maradt nő története. Középiskolát is félbe kellett hagynia, mert egy gyermeket hozott a világra. De a nővére, aki anyjaként nevelte őt, arra ösztönözte, tanuljon. Mára két diplomával rendelkezik, ismert énekesnő, a gyerekek példaképe!
A csoport tagjai több alkalommal beszéltek arról, melyek azok a dolgok, amelyek őket foglalkoztatják. Úgy gondolom, hogy ezzel az alkalommal is sikerült őket még jobban megismernem. Szinte valamennyi gyerek megnyílt azzal, hogy meséltek a problémáikról. Ezt követően egymásnak adtak megoldási javaslatokat.Ez nagy örömmel töltött el, hiszen így ők is közelebb kerültek egymáshoz. A problémáikról és a megoldási ötleteikről plakátot is készítettünk.
Irodalom órán Tolsztoj Ivan Iljics halála című művét dolgoztuk fel. Motivációként építettem bele a megküzdési stratégiák témakörét az óra menetébe. A tanulóknak először amellett kellett érvelniük, hogy életben adódó nehézségek nem véletlenül következnek be az emberi élet során.
Ezt követően 2 csoportra bontva a születéstől a halálig terjedő periódust vizsgálták meg a tanulók abból a szempontból, hogy melyek azok a nehézségek, események, megpróbáltatások, amivel a legtöbb embernek meg kell küzdenie élete során. A kulcsfogalmakat papíron rögzítették, majd arra kértem a diákokat, hogy próbálják meg ezeket valamilyen szempont köré elrendezni. Szemléltető eszközként az aula egyik lépcsősorát használhatták.Mindkét csoport az alsó lépcsőfokot jelölte meg kiindulópontként, amelyhez a születés nehézségeit kapcsolták. Választásaikat megindokolták, majd a csapatok különböző megoldási javaslatokat tettek arra vonatkozólag, hogy az egyes nehézségeket, milyen módon lehet feldolgozni, hogyan lehet továbblépni az életben, ill.a probléma súlyosságától függően milyen külső segítséget vehetnek igénybe. Nagyon örültem néhány filozofikus megközelítésnek a halál értelmezése során,hiszen volt olyan diák,aki a halálhoz való eljutást földi küzdelemként, utazásként és egy magasabb szintre lépésként értelmezte. (Ezt az eszmefuttatást a következő órán jól tudom majd kapcsolni a „zsákmetaforához”.
Február hónapban a gyerekekkel arról beszélgettünk,hogy milyen problémákkal kell szembenézniük a mindennapokban. Megpróbáltunk ezekre a problémákra közösen megoldásokat találni illetve megfejteni azt,hogy mi vagy esetleg ki okozza ezeket a helyzeteket. Különböző módszereket gyűjtöttünk,melyek ilyen helyzetekben sikeresen alkalmazhatók.