Mesefeldolgozással kezdtük az órát, majd mindenki mesélt arról ,hogy kire számíthat, ha bajban van. Megbeszéltük, hogy mit kell tennünk baj/probléma esetében.
Megküzdési stratégiák
Radó T.Általános Iskola és EGYMI
Az érzelmek és a gondolatok egymást meghatározzák. Ha bajban vagyunk,. nem mindegy, hogyan gondolkodunk. Ha negatív gondolatok járnak a fejünkben, akkor csupa rossz dolog fog velünk történni. Ha pedig optimistán gondolkodunk, akkor könnyebben cselekedünk és az életünk szép lesz. Ezeket ábrázoltuk egy-egy műalkotáson csoport munkában. Az önmegvalósítás és az önpusztítás fáját rajzoltuk meg , hogy magunkat is figyelmeztessük!
Rado Tibor Általános Iskola és EGYMI Győr
Minket még nagyon óvnak a szüleink, de azért gyermekkorban is történnek velünk kellemetlen események. Azokat megoldani bizony nekünk kell, és ezt itt a boldogságórákon is gyakoroljuk. Olxan tevékenységeket gyűjtöttünk, amik által megn yugszunk és tovább tudunk lépni. Sikerül jó pár tulajdonságot is összeszednünk, amik szükségesek a feladataink elvégzéséhez. Ezt a plakátot kifüggesztettük.
Radó Tibor Általános Isk. és EGYMI
Sokszor kerülünk csapdába vagy nehéz helyzetbe. Számba vettük, hogy ki milyen tevékenység közben tud lenyugodni. nagyon fontos, hogy ne az érzelmeink vezéreljenek bennünket, hanem várjunk egy kicsit a döntések előtt. Változatos a skála, erről készítettünk egy plakátot is. Mindenkinek ajánlani tudjuk a sportot, mert sportolás közben felszabadulunk!
A gyerekek is sokszor kerülnek olyan helyzetbe, ami kizökkenti őket a nyugodt pillanatokból, egy mozdulat, egy mondat, bármi, ilyenkor mindig hozzánk, a csoportban dolgozó felnőttekhez fordulnak és megosztják velünk sérelmeiket.
A gyerekekkel meghallgattuk az „Ellazulni, jaj de jó!” című dalt és közösen relaxáltunk, megpróbáltunk teljesen kikapcsolni, nem figyelni semmi másra csak magunkra és a zenére. Ezután megbeszéltük milyen érzés volt ez.
Beszélgettünk arról mennyi féle érzés létezik, melyik a jó és rossz érzés. Megnéztük a Munkafüzet 43. oldalán található feladatot, melyik arc, milyen érzést mutat, majd a 44. oldalon található feladatot készítettük el a gyerekekkel, megpróbálták lerajzolni magukat, a különböző érzéseknek megfelelően.
Eljátszottuk, hogy szomorúak vagyunk (először a csoport egyik fele, majd a másik) és a csoporttársainknak kellett megvigasztalni, felvidítani bennünket.
Megbeszéltük, kinek mitől lesz jobb kedve, ha éppen nem érzi olyan jól magát. Megtanultunk egy „Arcmasszírozó mondókát”, ami szintén segít az ellazulásban.
Szeretnék a gyerekeknek a mindennapokban, minél több olyan technikát megmutatni, megtanítani, amivel könnyebben vehetik az elébük gördülő akadályokat.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Milyen fontos, hogy együtt dolgozzunk! – mondta egy kislány.
A téma feldolgozást a kéthetes mesefeldolgozásomra építettem. Az égig érő paszuly népmese feldolgozása közben megtanulhattuk a megküzdést, a kitűzött célok elérését. Az akadályokon átjutni, a félelmekkel való szembenézés, a nem adom fel kifejezések mind jelen voltak.
Kevesen voltunk a csoportban, sajnos sokan betegek voltak, de a gyermekek a hiányzókra is gondoltak közben. Elmondták milyen jó lenne, ha a többiek itt lennének és ők is segítenének. Jó érzés volt hallani, hogy milyen szeretettel gondolnak társaikra.
A relaxációs, erő gyűjtő gyakorlat után aranytojás keresésre indultunk együtt. Ehhez a hideg-meleg játékot hívtuk segítségül.
Amikor megtaláltuk mindenki elmondhatta mit kívánna a tojástól. Később varázsbabot ültettünk azzal a céllal, hogy mindig ott legyen velünk. Rajzok születtek, beszélgetések indultak el jó hangulatban.
Érzem az együtt töltött pillanatok gazdagságát. Örömmel tölt el, s biztos vagyok abban, hogy a témák feldolgozása még inkább beépül a csoport mindennapi életébe.
Szigetszentmiklósi Konduktív Óvoda és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Megküzdési stratégiák
A pszichológiában megküzdési stratégiáknak nevezzük azokat a megoldásmódokat, amelyeket az emberek akkor alkalmaznak, mikor egy problémával, stresszhelyzettel találkoznak. A gyermekeknek általában szükségük van segítségre, hogy ezeket a stratégiákat kialakítsák, magukévá tegyék. Legtöbbször nem fizikai, hanem az érzelmi, mentális területeken van szüksége a gyermekeknek ezen stratégiák kialakítására. A sérüléssel/fogyatékkal élő gyermekek azonban sokszor egy-egy fizikai feladat megoldásához is más-más úton jutnak el. Ebben a pedagógusok is segítségükre vannak, hiszen az a cél, hogy a feladatmegoldások differenciálásával minden gyermek sikerélményhez jusson.
Óvodánkban február 28-án rendeztük a farsangi mulatságot, melyen a gyerekek vidám vetélkedőkön kaptak játékos feladatokat. Célunk az volt, hogy az adott feladatot minden gyermek képességeihez mérten, egyéni feladatmegoldással, de mindenképpen sikeresen hajtsa végre. A feltöltött fotókollázsok tanúskodnak arról, hogy némelyek önállóan, mások a megoldásmódon változtatva, esetleg nevelői segítség mellett oldották meg az egyes feladatokat.
Prótárné Kontha Andrea
Előző hónapban elkészített időkapszula felnyitása után megbeszéltük ki , mit tudott megvalósítani januári céljaiból. Megünnepeltük azokat, akiknek sikerült, bíztattuk akiknek nem . Megvitattuk, ki, hogyan érhette volna el céljait, tovább bátorítottuk júniusi céljainak megvalósulásában.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégia a téma. Szituációs játékot játszottunk, reménytelen helyzetben hogyan tudnának megbirkózni a feladattal a gyermekek. Nagyon élvezték a játékot. Közösen megállapodtunk abban , hogy osztályunknak a Farsangi tánc jelenti most a problémát. Ez a problémánk amit meg kell oldanunk, 13 fiú és 6 lány hogyan tud színvonalas, fiuknak, lányoknak egyaránt tetsző produkciót előadni. Hogyan jutunk el a célig, hogyan küzdünk meg vele, egy bohócfejbe foglaltuk össze teendőinket, a műsor elkészítésének hozzávalóit- úgy gondoljuk ezek segítségével minden problémával meg tudunk birkózni.
A megküzdési stratégiánk bevált: „A vagány , sportos fiúk megmutatták, hogyan edzik magukat egy-egy labdarugó mérkőzésre. A bájos, szelíd pompomlányok kecses táncukkal ámulatba ejtik és megszelídítik őket. A fiúk jókedvűen csatlakoznak a lányok táncához. Együtt igazi csapatot alkotva a közönség szórakoztatására mozognak.” A siker nem maradt el!
Helyzetgyakorlatok-olyan „problémákat” kaptak a gyerekek, amikkel ők is szembetalálkozhatnak életük során. A feladat az volt, hogy helyezkedjenek bele az adott szituációba, és lépésenként írjanak le egy olyan stratégiát, mely nagy valószínűséggel a sikerhez, azaz a boldogság érzéséhez vezet. Szeretek nekik olyan típusú feladatokat adni, melyben gyakorlatban megtapasztalhatják a pozitív pszichológia hatását és amelyek során tudatos „felhasználóivá” válnak egy- egy boldogságteremtő technikának.