A tanórán a felvételi előtt álló nyolcadikosokkal beszélgettünk az őket érintő nehézségekről, javaslatokat tettünk a mindennapok megkönnyítésre, alternatívákat mutattam nekik a napi rutinhoz. Ezt követően kis csoportokban plakátot készítettek a megbeszéltekkel kapcsolatban.
Megküzdési stratégiák
Zsuzsa Ábrahám - Furus Jánosné
A gyerekek 5 témakörben összegyűjtötték azokat a jó tulajdonságokat, cselekedeteket, amelyek segítségével könnyebben tudjuk leküzdeni a nehézségeket.
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI
Soltvadkert
Az óra eleji relaxációt követően, „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” című mese alapján beszélgettünk a nehézségekről az életükben, hogyan tudtak ezeken túl jutni. Majd csoportokban dolgozva a „Hegyek-völgyek feladatot oldották meg. Végül összegyűjtötték ők kihez fordulhatnak segítségért vagy ők kinek tudnak segíteni a nehézségek idején.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A farsangi mulatság nagyon jó alkalom az egymás és a nehézségek elleni küzdelmek átélésére, az egészséges versenyszellem kialakítására, és a kudarctűrő képesség fejlesztésére. A kicsik sok érdekes feladat elvégzése során élhettek át sikerélményeket. Voltak olyan játékok is, ahol egymással együttműködve kellett a nehézségeket leküzdeni. A vidám hangulat segítette, hogy a gyerekek könnyebben átéljék, ha egy játék során nem ők győznek. Persze ehhez az is hozzájárult, hogy a győztesek kiemelése és megtapsolása mellett, minden játékban részvevő gyerek is, jutalom cukorkában részesült. Nagyon tetszett, hogy tudtak örülni egymás sikereinek, dicsérgették, ölelgették a győzteseket.
Az órát relaxációval kezdtük, majd kíváncsian várták a hónap dalát. Erre mindig felszabadultan táncolnak. Megbeszéltük mit jelent az, hogy megküzdeni valamiért. Ezt követően a hangsúlyt saját tapasztalataikra helyeztem. Küzdöttek-e már valamiért? Elérték- e céljukat? Milyen érzést váltott ki belőlük a siker és milyet a kudarc?
Feldolgoztuk A bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét. Nem szégyen segítséget kérni és öröm másokon segíteni.
Megbeszéltük és lerajzolták, hogy a gyerekek kinek a segítségére számíthatnak.
Az óra szokás szerint vidám hangulatban telt el.
Újpesti Bajza József Általános Iskola
A gyerekek egy-egy velük történt esetet és annak a megoldását írták vagy rajzolták le, mad felrakták a saját szivárványos színükre.
Óvodapedagógusként gyakran találkozhatunk könnyes szemecskékkel,elkeseredett tekintetekkel. Simogatásra simogatással, jó kedvre jó kedvvel, tevékenységre tevékenységgel felelnek. Minden tevékenység, mely számukra új, teljesítése megküzdés számukra.
Mindennapjainkban próbálok csoportomon belül olyan játékos tevékenységekkel hozzájárulni a gyermekek jókedvéhez, boldogságához, személyiségük fejlesztéséhez, ami során nemcsak megvédem öket az élet nehézségeitől, de alkalmassá próbálom öket tenni azok leküzdésére.
Számtalan szituációban teremtek szándékosan problémahelyzeteket, eközben problémamegoldási stratégiákat is építek ki, melyek hozzájárulnak a gyermeki önállóság, aktivitás és önbizalom fejlesztéséhez. A Napsugár csoportban rendszerességgel, szervezett formában valósítunk meg sporversenyeket, melyek akadályok leküzdéséből álló sporttevékenységek láncolata. Fejlesztve így a tapasztalatszerzést, próbálkozási törekvést, ismétlést, feladatmegoldást, kitartást, együttműködést, kudarctűrést, gyakorlást és az ezt követő sikerek átélését. Természetesen az ösztönzés, dicséret, pozitív értékelés sosem maradhat el , mely jó hatással van a gyermekek önbecsülésére. A hónap folyamán a napi kihívásokat követően a zárókörben meghallgatjuk a hónap dalát, melyet a gyermekek nagyon megkedveltek, szivesen énekelnek, mialatt kellemesen megpihennek.
Kecskeméti Belvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola Béke Általános Iskolája
Csodaautó megalkotása, mellyel az osztályban felmerülő számunkra fontos problémákra megoldási stratégiákat ad.