Fontos a példakép!
Megküzdési stratégiák
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
A mindennapjainkban tapasztalható akadályokról beszélgettünk, melyek gátat szabhatnak céljaink megvalósításához. Személyes élményeiket mesélték el: szinte minden kisgyerek tudott példát mondani arra, amikor bajba került, esetleg félt valamitől (pl. fogorvos), ki és hogyan tudott segíteni rajta. Legtöbb esetben anya, vagy apa volt a segítség. Majd fantáziájukra bízva rajzoltak már ismert, vagy általuk kitalált szuperhőst. A képzeletünkben bármi lehetséges. 🙂
A megküzdések hónapjának feladataként,számbavettük a legfontosabb stratégiákat,melyekkel sikeresen leküzdhetőek a stresszhatások ,problémák,nehézségek,megőrizhető a jó hangulat a pozitív életszemlélet.
Csoportos és egyéni feladatokkal, rövid történetekkel,egyéni tapasztalatokkal segítettük a sikeres alkalmazást.
A kérdőívekkel egyéni munkában átgondolták a megoldási lehetőségeket,a történetek tanúsága is érdekes válaszokat produkált.
Kellemes hangulatban válogatták a stressz kezelő technikákat,az elkerülés ,levezetés lehetőségeit.
A tanulók szívesen,örömmel vettek részt a foglalkozáson.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagintézménye
A gyerekek képregény formában megrajzolták
az általuk problémának, akadálynak ítélt eseményeket, majd a szöveg buborékba beírták, mely erősségük segít abban, hogy ezeket leküzdjék.
A februári hónap boldogságóra témája a megküzdés, a stressz kezelés és a megküzdési stratégiák. A cél megértetni a diákokkal, hogy a stressz ne betegítsen meg minket, hanem a fejlődésünket segítse elő.
Megküzdésnek minden olyan tudatos erőfeszítést nevezünk, amelynek az a célja, hogy az adott stresszhelyzetet le tudjuk küzdeni, és semlegesíteni tudjuk a negatív hatásait.
Az órát egy játékkal kezdtük, amelynek a címe „Életmentő tutaj”. A gyakorlat célja az empátia erősítése és a csoporttagok közötti esetleges feszültség oldása volt. A talajra újságpapírokat helyeztünk el, különböző méretben, de mindig kevesebbet, mint ahány csoporttag játszott. Az újságpapírok jelképezték az életmentő tutajokat. Valahányszor, ha elhangzott a „Cápa!” fölkiáltás, mindenkinek rajta kellet állni a tutajon. A játék közben fogytak a tutajok, nőtt a stressz, a játékosok rájöttek, hogy csak egymást segítve maradhatnak tovább játékban.
A csoportban megbeszéltük a megküzdés elméleti részét, és megismerkedtünk olyan módszerekkel, amelyek a stresszt csökkentik. Mindenki kidolgozta az „Én címerem” munkalapját. A címer elkészítésének a célja az önismeret fejlesztése és a reális énkép kialakítása.
I. Bevezetés
1. Utalva az előző foglalkozás anyagára bevezető beszélgetés a célokról és azok eléréséről.
Érzések, emlékképek az elért sikerekről.
Idézetek értelmezése egyénileg és közös segítséggel. Testi-lelki pofonok elemzése, életutak. Nincs olyan, hogy mindig minden jó. Minden nap van akadály.
II. A téma feldolgozása
2. Miért küzdesz?
Probléma és lelki központú helyzetek
Takarítani kell, dolgozatírás (probléma központú)
Meghal vki, megcsal vki, veszekedés, küzdelem a jó jegyekért (lelki központú)
3. A szamár története
Ki lehet mászni a kútból. Szómagyarázat, a történet tanulsága. Saját élmények elmesélése, meghallgatása.
4. Feszültségoldó technikák
Beszélek az üres fallal… leírom egy cetlire a problémám és eltépem… zenét hallgatok… cigizek….
Ásítás technika gyakorlása! Gyakorlás kérdése minden, hogy eszedbe jusson a neked megfelelő technika.
III. Levezető foglalkozás
5. Szeretet pizza sütése
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
Mint ahogy a népmesében is, a jó mindig győzedelmeskedik úgy a mi csoportunkban is minden rossz jóra fordul. Az igazság győzedelmeskedik minden felett , mondta Mátyás király is, ezért az ő bőrébe bújtunk egy napra. A könyvtáros néni róla olvasott nekünk mesét, majd a mesehallgatás után mindenki elkészítette a saját királyfiát vagy királylányát. aztán igaz – hamis játékot játszottunk.
Igyekszünk a gyerekekkel folyamatosan az erősségeikről beszélgetni. Törekszünk arra a napi munkánk során, hogy elmélyítsük bennük, hogy mit tehetünk azért, hogy a jobb világot teremtsünk magunk körül.
Megbeszéltük az elméleti hátteret, hogy mit jelentenek a megküzdési stratégiák.
Az általános feszültségmérő skála típusait felsoroltuk, a gyerekek beosztották magukat, ki melyik csoportba tartozik.
A témához illő 4 közmondást találtunk. Ezek: 1. Minden rosszban van valami…. 2. Ami nem öl meg, az… 3. Bajban ismerszik meg… 4. Nincs véletlen.
Két típusa van a megküzdésnek, egyik a problémaközpontú, a másik az érzelemközpontú. A tanulók elhelyezték magukat a megfelelő csoportban.
Helyzeteket soroltak fel, és megoldási módokat javasoltak az ott felmerülő problémák megoldására.
Sokfajta stresszkezelési módot említettek, elmondták, nekik melyik a legeredményre vezetőbb.
Élményeket soroltak, melyekben kiderült, kire számíthatnak nehéz helyzetben.
Gyors feszültségoldókat javasoltam nekik, ha hirtelen stresszhelyzet éri őket, melyik a leggyorsabb mód, önmaguk megnyugtatására: sóhajtás, ásítás, éneklés, nyugtató zene hallgatása.
Ajánlottam nekik naplóvezetést is, amibe kiírhatják magukból a bennük lévő feszültséget.
Elkészítettük a fenti tablót.