A februári boldogságóra a megküzdés témában, a problémamegoldás keresésének tükrében zajlott. Nagyon büszke voltam a gyerekekre, mert a 10 perces Ellazulni jajj de jó kezdetű Bagdi Bella relaxációs zenét végig hallgatták, csinálták, énekelték, majd az Aranykulcs című mesét is türelmesen- időnként szájtátva- végighallgatták. A kezdő relaxációnak az Irka-firka összevissza relaxációs gyakorlatot valósítottam meg, melyet nagyon élveztek a gyerekek -én ezt többször szoktam alkalmazni, mert a gyerekek nagyon szeretik és az írásmozgás koordinációjukat úgy fejleszti, hogy közben egy jót szórakoznak.
Az akadályok leküzdése, az olyan gátló tényezők, melyek a személyiségünk részeként nem enged önmagunkká válni a gyerekekben esetleg szorongást, zárkózottságot okozhat. Így sokat beszélgetünk, elmondhatják, hogy mi a „fájdalmuk”, és ha sikerül találunk rá megoldást. Az egyik gyereknek a foglalkozás alatt épp az volt a problémája, hogy hiányzik neki az anyukája. Ez akadályozza abban, hogy jól érezze magát és önfeledten játsszon a többi gyerekkel. Egy öleléssel próbáltuk enyhíteni a hiányérzetét.
A hajótörés nevű játékban a gyerekeknek idő kellett mire ráéreztek, hogy mi a játék lényege. Hogy ne magadat mentsd, hanem a társaidra is figyelj és segíts neki fent maradni. De a végére sikerült és egymást ölelve, karolva fent maradtak a hajón.
Megküzdési stratégiák
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Okosnak és erősnek lenni, ez minden gyerek álma. Senki ne győzze le őket, ezért félelmetesnek és sebezhetetlennek kell látszódniuk. A szamuráj páncél megrajzolása nagyon jó gyakorlat volt ezért a gyerekeknek. Meglepő volt, ahogy a lányok is megtalálták magukat ebben a feladatban. Szarvak a sisakon, páncél a lábon, nyakat védő rész, oldalán karddal, sok tanulónál megjelent. A domináns színek fekete és piros, hogy még félelmetesebbnek tűnjenek az ellenség számára.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel megismerkedtünk a hónap témájával. Beszélgettünk róla. Meghallgattuk a hónap dalát, meséjét.
Az erdei tisztás című mesét elmeséltem, a kérdések segítségével beszélgettünk róla.
A bohóckodás jele játékot eljátszottuk, ezzel is készülve a farsangra.
Fazekas József Általános Iskola
Februári boldogságóránkat a havi téma szavainak megfejtésével kezdtük, hiszen – hiába ismerik már a gyerekek a témákat – ez a két szó minden évben újra és újra magyarázatra szorul… Megbeszéltük, hogy a „megküzdési stratégiák” kifejezés tulajdonképpen azt jelenti, hogy hogyan tudunk a nehéz élethelyzetekkel megbirkózni, mit tehetünk, hogy átlendüljünk a rossz pillanatokon és visszanyerjük a kiegyensúlyozott és boldog énünket.
Listát készítettünk azokról a nehézségekről, amikkel találkozhatunk gyermekéveink alatt, majd beszélgettünk arról, hogy egy-egy ilyen helyzetben mi segített nekünk, milyen tapasztalataink vannak, hogyan sikerült túljutnunk a nehezebb napokon, a szomorúságon, a megbántáson, a félelmeinken stb.
Egyik technika, amit mindenki alkalmazott már valamikor az élete során, az a tudatos légzéshez kapcsolódott („Ha dühös vagyok, veszek egy mély lélegzetet, mielőtt bármit mondok vagy teszek.”). Felidéztünk két olyan légzéshez kapcsolódó relaxációs gyakorlatot, amit már korábban alkalmaztunk, majd megismertünk két új gyakorlatot, amik szintén a levegővétellel segítenek az ellazulásban, a megoldásban.
Első gyakorlatunk „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom!” című relaxáció volt. A mondókára a tele tüdőt hallható fújással ürítettük ki, közben a szőnyegen jó erős nyújtózással előrekúsztunk a törzsünkkel. Ehhez kapcsolódott a „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga.” gyakorlat, ahol a mondókára a hátunkat domborítottuk, behúztuk a fejet és a nyakat, majd végül a sarkunkra kuporodtunk.
A két új gyakorlat az „Együtt az Á, O és U hangokban.” és a „Tüdőtakarítás.” relaxációk voltak. Kórust alkottunk, ahol a gyerekek a magasabb á-tól a mély ú-ig „á…ó…um”-mal zümmögtek együtt, majd a kórus végigskálázta az I, É, Á, O és U hangokat. Ez utóbbi gyakorlatban egy hang egy be- és kilégzést képviselt.
Miután a szabad levegőn kiengedtük a levegővel együtt a nehézségeket, felfrissülve folytattuk a munkát a tanteremben.
Megismertük a szamuráj meséjét az online ötlettárból. A mese meghallgatása után beszélgettünk saját farsangi élményeinkről, köztünk is voltak szuperhősök, katonák, bátor és erős karakterek. Megbeszéltük, hogy kinek milyen eszköze volt arra, hogy megküzdjön a nehézségekkel (pl: a hercegnő a szépségével és az eszével képviseli az erejét, a ninjának kardja és fizikai ereje volt, a cowboy-nak pisztolya volt és éles esze, a katonának puskája, a favágónak fejszéje stb.). Elkészítettük saját szamuráj páncélunkat, felvérteztük magunkat pozitív tulajdonságokkal, erősségekkel, képességekkel.
Listáztuk azokat a megküzdési stratégiákat, amiket mi is használhatunk egy-egy nehéz helyzetben. Ezekről a technikákról állóképet készítettünk, majd a szavakból és képekből megalkottuk a tablónkat, hogy mindig emlékeztessen minket a teremben arra, mit tehetünk a nehéz pillanatokban, hogyan lendülhetünk át a nehézségeket, milyen megoldásokat találhatunk, hogy visszanyerjük boldog és kiegyensúlyozott énünket.
A téma feldolgozását a Hónap dalának meghallgatásával, majd a Pozitív élmények című zenés relaxációval zártuk
Ebben a hónapban a 10.A osztály egy részével a megküzdéssel, önbecsüléssel, humorral és ezek kapcsolataival foglalkoztunk. Az óra eleji beszélgetés során a tanulók elmondták, hogy a fentebb említett fogalmak szorosan összekapcsolónak, és bár a megküzdéshez 1-1 erősség is elegendő lehet, de ha több erősséget használunk, és az önbizalmunk is a helyén van, akkor sokkal könnyebb a nehézségekkel szembenézni, problémákat megoldani. A humort kiemelt, elsődleges fontosságúnak tartotta a csoport, és mindenki hozott fel saját példát, hogyan is segítette át a nehéz helyzeteken.
Beszélgettünk a lámpalázról, és annak leküzdésének nehézségeiről is. A tanulók elmondták, hogy többségük nem szeret szerepelni, még kiscsoport vagy osztály előtt sem, mert félnek,hogy valamit elrontanak, és ekkor mi lesz a többiek reakciója (kinevetik, kicsúfolják őket).
Feladatként a Tira és a musical feladatot végeztük el, ahol összeszedtük a lámpaláz fizikális és mentális jellemzőit is. A történetből kiindulva a tanulók lámpalázáról és annak leküzdéséről is szó esett, hasznos ötletbörzét tartottunk (arra nézni, akiben megbízunk, valami jóra gondolni, helyes levegővétel, stb) .
Az óra végén a tanulók kitöltötték az önmegbecsülés kérdőívét, amiben mindenki legalább 35 pontot ért el.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
A mese elolvasása után sok kérdés fogalmazódott meg bennünk. Milyen változásokon megyünk keresztül életünk folyamán? Kik nyújtanak nekünk támaszt? Milyen küzdelmeken kell túljutnunk? Megbírkózunk-e ezekkel? Felismerjük-e és elfogadjuk-e az előttünk kínálkozó lehetőségeket?
Szándékos figyelem gyakorlása légzőgyakorlatokkal.
Fejezd be a mondatot ! Megtanultam……. pl.10-ig számolni,késsel-villával enni stb.
A kismackó barátja – mese .
Mackók készítése nyírással,ragasztással,színezéssel,illesztéssel.
Február hónapban a megküzdés témakörével foglalkoztunk. Sokat beszélgettünk arról, hogy ha gond van, kikre számíthatunk. Mi az, amit magunk is meg tudunk oldani, mikor kell segítséget kérni. Megbeszéltük , hogy a problémákat megpróbáljuk mindig pozitívan megközelíteni.
Egy egyensúly játékot játszottunk, ahol egymásra nagyon kellett számítani.
A következő témakör a megküzdési stratégiák voltak. Az óra felvezetéséhez egy történetet hallhattak a diákok, melyet utána elkezdtünk elemezni. Megbeszéltük, hogy milyen módszerekkel lehet a stresszt kezelni. Erre 5 rövid stresszkezelési módszert tanultak a diákok, melyeket otthon is akármikor eltudják végezni majd. Mindenki kiválasztotta a számára legmegfelelőbbet, leghatékonyabbat és az volt a feladatuk, hogy egy héten keresztül próbálják a megtanult technikát alkalmazni a mindennapokban. Ha feszültek voltak vagy idegesek, akkor jusson eszükbe ez a gyors és egyszerű technika.