A februári téma annyira lebilincselő és gondolatébresztő volt nekem és a gyerekeknek, hogy két órát töltöttünk vele.
A februári boldogságóránkat az „Arcizomlazítás játékosan” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal indítottuk a negyedikesekkel, majd meghallgattuk a hónap dalát „Ellazulni, jaj de jó…”
A testünk ellazítása után, a téma bevezetéséhez mutattam egy rajzot a gyerekeknek, mely egy diákot ábrázol, aki el van keseredve és sír. Összegyűjtöttük azokat a kihívásokat, problémákat, konfliktushelyzeteket, kudarcokat, amivel a gyerekeknek már szembe kellett nézniük. Ezeket a „viharfelhőket” rajzba, mondatokba foglalták. Záporoztak a sérelmek és a gyermeki gondolatok. A munkafüzet feladatát felhasználva folytattuk az órát. Megkerestük és színeztük a szorult helyzetünkben jelentkező érzések testi pontjait, majd megfejtettük az élet nehézségeivel foglalkozó bölcsességeket.
A téma feldolgozásához a technika és tervezés óráinkról megmaradt anyagok újrahasznosításával elkészítettük a saját megküzdési szivárványunkat. A szivárvány alatt nyíló margarétákra minden gyerek feljegyezte a nehézségek leküzdésére javasolt saját kis stratégiáját.
A Valentin-naphoz kapcsolódva, lovaggal és királykisasszonnyal kiegészítve, bekötött szemmel eljátszottuk a labirintusos játékot. Közben beszélgettünk az együttműködés nehézségéről, a feladat tanulságáról.
Az órát egy Valentin-napi kártya elkészítésével zártuk. Összegeztük az óra adta élményeinket. A gyerekekkel úgy döntöttünk, hogy az elkészített kártyáikkal a nehézségek leküzdésében sokat segítő személyt fognak megajándékozni.
A téma továbbgondolására a megküzdésről, konfliktusok megoldásáról szóló versek „Lapozgató „ feladatát választottam. Szorgalmi feladatnak tűztem ki, ami a következő óráinkat is színesíteni fogja.
Megküzdési stratégiák
A kezdő relaxációs gyakorlatunk után, beszélgetést kezdeményeztem a témával kapcsolatban.Ezután alakítottunk egy szép kört-„Ölelőkört”.
Megbeszéltük,hogy az ölelés körbeadásával még mit adhatunk tovább a társunknak: biztatást, odafigyelést, kedvességet,türelmet. Ezzel is segítve a másik gyereket, hogyha nehézsége akad.
Meséltem egy kisfiúról,akinek a kedvenc állata a pingvin és nagyon szeretett volna eljutni oda, ahol a pingvinek élnek. Útra kelt egy hajóval és hosszú útja során különböző akadályokat kellett leküzdenie. A siker nem maradt el, végül elérte a Déli-sarkot és közelről is láthatta kedvenceit.
A mese során használt világító földgömb pedig még izgalmasabbá tette a gyermekek számára a történetet.
Megbeszéltük a hallottakat és mindenki elkészíthette a saját kis jégtáblán utazó pingvinjét.
A februári Boldogságóránkon a megküzdési stratégiákkal és az önbecsüléssel foglalkoztunk. Nagyon fontos téma ez hetedik osztályban is, hiszen új tantárgyakkal ismerkedtek meg a tanulók a tanévben, amelyek okoznak nehézségeket; valamint a pályaválasztásról, továbbtanulásról is felelősségteljesen kell már gondolkodniuk. A mindennapi élethelyzetekben is gyakran merül fel önismerettel, társismerettel kapcsolatos kérdés, bizonytalanság ebben az életkorban. Ezen a foglalkozáson arra kerestünk megoldásokat a gyerekekkel, hogyan kezeljék a kihívásokat és a nehéz helyzeteket, valamint azt tudatosítottuk, hogy milyen fontos az önmagukba vetett hit.
Beszélgetés során közösen összegyűjtöttük azokat a helyzeteket, amelyekkel a gyerekeknek meg kell küzdeniük a mindennapokban. Sok dolog szóba került, olyanok is, ami többeknek problémát okoz. A nehéz helyzetekre együtt kerestük a megoldásokat (mozgás, zenehallgatás, egy őszinte beszélgetés). A szamár történetével folytattuk, ami elgondolkodtatta a gyerekeket, így elhúzódott a beszélgetés. Záró feladatként egy pajzsot rajzoltak, amelyre felírták azokat a dolgokat, amelyek erőt adnak nekik nehéz helyzetekben a következő kategóriák szerint: erősségeik, megküzdési stratégiák, a személyek, akik támogatják őket, motiváló mondatok, amelyek segítenek a nehéz helyzetekben.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A februári boldogságórákon A megküzdési stratégiákról beszélgettünk a gyerekekkel. Tisztáztuk a szó jelentését, majd soroltak olyan élethelyzeteket, melyekkel meg kellett birkózniuk, és olyan módszereket, melyek átsegítették őket a nehéz időszakokon. Olyan mondatokat is gyűjtöttünk, melyek vigaszt nyújtanak akkor, amikor nehézségekkel találják szembe magukat. Arról is szót ejtettünk, hogy kire számíthatnak, ha mélyponton vannak és ők hogyan nyújtanak támogatást, hiszen így könnyebb átlendülni, elviselni a rossz időszakot. Ebben a hónapban az iskolai farsangi rendezvényünkre is fel kellett készülnie az osztálynak. M&M’s csokigolyóknak öltöztünk be. Farsangi álarcokat is készítettek a gyerekek és finom fánkot is kóstolhattak. Majd mindenki megtervezte a saját Szamuráj énjét is. A szamuráj szerencséje c. mese felolvasását követően megbeszéltük, hogy a főszereplőnek milyen nehézségekkel kellett megküzdenie és hogy ki segítette őt az útja során és miért alakult szerencsésen a kalandja. Kiknek nyújtott támaszt és mi lett a küzdelmének a jutalma, mi volt mese tanulsága.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
A gyerekekkel Az erdei tisztás című mesét dolgoztuk fel! Melynek során rávezettük a gyerekeket arra, hogy ha közösen dolgoznak, együtt próbálják megoldani a problémákat, akkor nagyobb sikert érnek el, mint egyedül. Ez a problémaközpontú megküzdés fontos momentuma!
Beszélgetés a témáról. Hogyan küzdjünk meg egy-egy problémával? Miként javíthatunk a helyzeten? Képregény formájában szemléltették a gyerekek, hogyan orvosolhatják gondjaikat, kudarcaikat.
Reggeli játék folyamán nagy épitőkockákból felépítettük a boldogság várát, melyet el is foglaltunk. Beszélgetést folytattunk a “ megküzdés“ szó jelentéséről. Elmondtuk, hogy vannak helyzetek, mikor szükséges bizonyos stratégiák kidolgozása , hogy letudjuk küzdeni félelmeinket, melyek elősegítik a kialakult helyzetek megoldását. Minden gyermeknek lehetősége volt az önkifejezésre.
A foglalkozáson megismerkedtünk az „ Aranykulcs“ c. mesével, melynek tartalmát közösen elismételtük. Minden gyermeknek lehetősége volt elmondani, ha lenne egy ilyen aranykulcsa kinek is ajándékozna.
A foglalkozás következő szakaszában elkészítettük az aranykulcsot és eljátszottuk kedvenc játékunk kiszabaditását, melyet a gonosz boszorkány elrabolt. A gyermekeknek akadálypályan kellett végigmenni s így kiszabadítani kedvenc játékukat.
A foglalkozást énekléssel fejeztük be“ Ha jó a kedved…“
A foglalkozást az Ellazulni jaj de jó című Bagdi Bella dallal kezdeményeztem. Máris odajöttek a szőnyegre a gyerekek. Amikor meghallgattuk, eljátszottuk a „repül a madár, szárnyalva száll…” című relaxációs játékot, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Majd mondtam nekik, hogy Boldog Dórát elrabolta Pók néni, mert hangosan játszottak, és sok játékot nem tettek a helyére. A gyerekeknek még a levelet is megmutattam, amit Pók néni írt. Többen aggódtak Boldog Dóráért. Mondták is, hogy tegyük meg, amit Pók néni kér, és hátha visszakapjuk őt. A feladatok a következők voltak: teljes rendrakás a csoportszobában, minden játék kerüljön a helyére. Egy dalosjáték eljátszása, és az utolsó pedig, hogy egy akadálypályán kellett végigmenni. Ezeket a feladatokat, amikor elvégeztük, mindig tettünk egy piros pipát a listára. Majd elmeséltem nekik a Bezzeg Andrea Aranykulcs című mesét. A gyerekek figyelmesen hallgatták a mesét. Majd beszélgettünk róla, a beszélgetésben is aktívan részt vettek. Ezt követően elmondhatták, hogy bizonyos érzéseket melyik testrészükkel érzik. Ez a játék nagyon tetszett nekik, majd utánoztuk is ezeket az érzelmeket (öröm, harag, szomorúság, félelem, izgatottság). Majd a Cápatámadás játékot is eljátszottuk. A foglalkozás végén, mivel minden feladatot jól teljesítettek a gyerekek, Pók néni visszahozta Boldog Dórát, a gyerekek sorban megölelték őt. Nagyon örültek, hogy visszajött hozzánk. A foglalkozás zárásaként felragasztották a lépcsőre a téma jelét.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Megküzdési módok lámpaláz esetén
A Februári hónapunk a megküzdési stratégiák megbeszélésével telt a 12. osztályban. Átbeszéltük, hogy kinek mit jelent, mi jut róla eszébe. Majd ráhangolódásként elolvastam nekik A szamuráj szerencséje című mesét. Amit megbeszéltünk a kérdések alapján, és megoldottuk a melléklet feladatait is. Nagyon szép ruhát készítettek közösen a szamurájnak a gyerekek megküzdve korlátaikkal és a labirintusban is sikerült a célba juttatni a szamurájt nagy örömükre. A hónapban ünnepeltük közösen a Valentin napot is, amit összekötöttünk a Nutella napjával. Mivel a gyerekek szeretnek sütni főzni ,,küzdeni a konyhában” így most egy kis egyszerű szívalakú linzert készítettünk amit egymásnak adtak és nutellával megkenve fogyasztottuk el BOLDOGAN, közben pedig a Nutella dal szólt.