Belélegzem-a nyugalom árad bennem,kilélegzem-jól vagyok! Ez a mondat igen sokszor elhangzott nálunk. Nem egy olyan gyerek van az osztályban,akik hirtelen dühösek lesznek.Ezért megtanultuk a helyes légzőgyakorlatot.Mindenki együtt végezte a hatás kedvéért.
Sokszor kaptak színezőlapot,ami szintén a türelmüket fejlesztette.
A fotón látható munkák aprólékos ragasztással készültek.
Megküzdési stratégiák
E téma keretein belül a megküzdéssel, kihívásokkal, problémákkal, konfliktusokkal, kudarcokkal való szembenézéssel foglalkoztunk.
Célom a foglalkozással: elmondani és megértetni a gyerekekkel a következőt: állandó kapcsolatban vagyunk a környezetünkkel, ami természetesen nemcsak örömöt, hanem sok- sok nehézséget is hoz napról napra. Ezért szükséges megtanulnunk, hogy hogyan birkózzunk meg a minket érő nehézségekkel, s hogyan lehet ezeket a megpróbáltatásokat felhasználni személyiségünk fejlesztésére.- Citromból limonádé!-
Mivel az osztály jobban preferálja a mozgásos feladatokat ezért választottam a témához kapcsolódó történet dramatikus feldolgozását. A szamár története jól példázza a cselekvésközpontú megküzdés lényeges elemeit: a problémás helyzet tisztázása, stresszes helyzetek felmérése, valamint a lehetséges megoldások megkeresése, érvek, ellenérvek felsorakoztatása, s végül a szükséges cselekvés elvégzése. Kissé nehezen indult a dramatizálás, miután átlendültek a kezdeti szégyenlősködési hullámon, felszabadultan, viccesen játszottak.
Tanítványaim körében igen kedvelt bevezető, ráhangoló beszélgetés a Mi jut eszedbe róla? Szívesen dolgoztak párban, s mondták el gondolataikat az adott témában. Mindenki a saját életéből hozott példát a Minden rosszban van valami jó! közmondás értelmezésénél. A foglalkozás végén kiváló csapatépítő mozzanat volt egyik kedves tanítványom születésnapjának megünneplése.
Az iskola bevonása: Az iskolai egészséghét programjai között is szerepelt ennek a témának a feldolgozása, a felsős osztályfőnökök tapasztalataim, ötleteim átadása után tartották meg az órákat osztályaikban. Én a második osztályban tartottam rendhagyó foglalkozást a témában, természetesen az ő szintjüknek megfelelően, segítségemre volt a 6-10 éveseknek összeállított könyv, munkafüzet.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Ebben a hónapban sokat relaxáltunk, valamint drámajátékokat játszottunk. Olyanokat, melyek párban, vagy kisebb csoportokban kellett elvégezni. A megküzdés szivárványa is elkészült, melyet, mindenki saját magának készített el. Az Ellazulni jaj, de jó! című dalt pedig nem volt nap, hogy ne énekeltük volna el.
A Nagykozári oviban a nagycsoportos gyerekekkel dolgoztuk fel a boldogság program februári témáját: Megküzdési stratégiák. Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséje nagy hatással volt a gyerekekre. A mese meghallgatása után feltett kérdések, mint a: „ Ha lenne egy aranykulcsod, mit nyitnál vele? vagy : Kinek adnád oda és Hol lenne a rejtek helye?- nagyon megmozgatták a gyerekek fantáziáját. Majd egy másik alkalommal játszottuk a „hajótörés” nevű játékot,ami nagy izgalmat váltott ki belőlük, s a pléd kisebbre hajtása után is sikeresen megoldottak vagyis senki sem esett be a „tengerbe a cápák közé” igyekeztek minél jobban összehúzódni,így vigyázva egymásra és önmagukra!
Beszédes József Általános Iskola
Az osztályomnak az egyik legnehezebb a megküzdés. Sokat szoktunk erről beszélni, mert nagyon sokszor kerülnek szembe kisebb-nagyobb problémával a gyerekek, de nem mindig tudnak megküzdeni vele, vagy nehezen megy nekik. A Boldogságóra könyv által megadott megküzdési stratégiákat átbeszélve, ezzel ötleteket adva a gyerekek számára megbeszéltük, hogy kinek milyen megküzdési stratégia válik be a legjobban, melyiket használja, ami segít. Ezután megfogalmazták őket és megjelöltük azokat, amelyek nem konstruktívak.
Február hónap a farsangi készülődés jegyében telt, fontosnak tartom azt, hogy mindenki annak öltözzön aminek szeretne, ez ebben az évben is így volt. A fiúk nagy többsége szuper hős szeretett volna lenni. Amikor már tudták ki mi lesz megkérdeztem miért azt választották: mert nagyon erős, bátor, ügyes, megvédi a gyengébbeket. Gyakorlatokat végeztek annak érdekében, hogy még erősebbek legyenek. Az aranykulcs mese nagyon tetszett nekik, utána a tornaszobában győztük le az akadályokat. A témához kapcsolódó mozgásos cápatámadásos játékot több alkalommal eljátszottuk.
Dunavarsányi Árpád Fejedelem Általános Iskola
Az osztályfalra csak motivációs idézetek kerülhettek. Ezeket otthonról, netről hozták a gyerekek. Közösen alkottuk, volt, aki nyírt, ragasztott, írt, rajzolt (másolt), díszített, tűzött…
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Ez a hónap volt az egyik kedvencünk, hiszen megnyertük a városi farsangot! Ez az esemény a közösségformálás szempontjából igazán nagyszerű volt. A csoport számára nagyon fontos a hősiesség, hiszen sok katona és rendőr szülő van közöttünk, ezért is állt nagyon közel ez a téma hozzánk, és ezért is választottuk ezt a jelmezt magunknak. Voltunk már Szuperhősök, most pedig rendőröknek öltözve arattunk nagy sikert. A farsangra készülve volt olyan gyermek, akinek nehézséget okoz ilyen nagy tömeg előtt a szereplés, de közösen segítettünk neki megküzdési stratégiák kitalálásában. Végül, azt javasolták neki a gyerekek, hogy ő legyen a rendőrfőnök, és csak álljon szigorúan a színpadon. Bevált! A legyőzött akadály, a megküzdés a boldogságot növelő állapot.
Tanórán a hónap dalával kezdtük a témát. Majd megismerkedtek „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” történetével, erről beszélgettünk.
A témát egy délutáni foglalkozás keretében is feldolgoztuk a gyerekekkel, felsős tanulókat is bevonva.
A foglalkozáson közmondásokat, idézeteket értelmeztünk.
Különböző szituációs gyakorlatokat kellett megoldaniuk a gyerekeknek. Itt nemcsak a különböző problémákat kellett megoldaniuk, hanem egymással együtt működve, egymást segítve munkálkodni.