A két újdonsült királyság ebben a hónapban bővíteni tervezte tornyai számát, így elküldte a hős lovagokat tégla darabokért portyázni. A királyok/királynők egy-egy dobokocka segítségével irányíthatják a lovagokat a térbeli táblán, hogy építőanyagot szerezhessenek. A megszerzett téglákat a gyűjtők felépítik. Az építést nehezíti, hogy a portya során elveszthetik a megszerzett téglákat a lovagok, így a tornyok mérete is csökkenhet. Az a királyság nyer, amelyik a legmagasabb tornyot tudja felépíteni a játék végén. A térbeli mátrix játék a megküzdési stratégiákat fejlesztő matematikai feladat. A gyerekek maguk között leosztják a szerepeket, majd közösen, kooperatívan irányítják egymást a táblán. Az építkezés során a közösségi nevelés valósul meg, hiszen a gyerkek együtt örülnek az építésnek, együtt szomorkodnak, ha elvész egy-egy tégla, majd közösen, új megoldásra törekedhetnek. A játék fejleszti a gyerekek kooperatív készségét, logikai képességeit, szociális kompetenciáikat. A feladat végrehajtása során játékosan fejleszti a matematikai készségeket, műveleti készségeket, a számosság ismereteit, a téri tájékozódást, a hozzáadás/elvevés készségeit és differenciáltan a bontási készégeket.
Megküzdési stratégiák
Nyírmártonfalvi Általános Művelődéi Központ
A hónap témáját egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, amelyet nagyon élveztek a gyerekek. Szívesen működtek együtt, egymást biztatták a feladatok pontos elvégzésére.
Elmeséltem nekik az Aranykulcs c. mesét. A mese végén megbeszéltük, hogy a gyermekek életében volt-e olyan dolog, amit szerettek volna elérni, de nehezen sikerült. Mindenki felsorolhatott olyan nehézségeket, melyet meg kellett oldaniuk, elmondhatták kik segítették őket ebben. A tevékenység végén mindenki lerajzolhatta azt amire régóta vágyik. Alkotás közben meghallgattuk Bagdi Bella: „Ellazulni jaj de jó!” című dalát.
A gyerekek utána néztek, mit jelent a keresztnevük. Megbeszéltük, igaz-e rájuk, az amit a nevük jelent. Beszélgettünk arról is, hogy milyen helyzetekben adhat erőt számukra nevük jelentése. A vitorláshajóra ráírták nevüket, és mindazt, amit jelent, valamint saját magukat is rárajzolták. A hajókból egy plakát készült.
Jelképesen is felfogható, hogy ahogy úszik hajójuk az élet tengerén, erős vitorlájuk segítségével magabiztosan tudnak előre haladni.
Február hónapban a megküzdés témájával foglalkoztunk. „Pók néni” idén is elvette a kedvenc játékokat, melyeket csak a feladatok teljesítése után kaphattak vissza. Elmeséltem Bezzeg Andrea: Aranykulcs meséjét, majd megbeszéltük a kérdéseket, mesét. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! c. zenéjét is. Végezetül pedig eljátszottuk a „hajótörést” is.
Megküzdési stratégiák
Februárban a boldogságórán a „Megküzdési stratégiák” témakört dolgoztuk fel. A gyerekekkel arról beszélgettünk, hogy természetes dolog, ha az ember élete során problémákkal szembesül. A feladat az, hogy a problémákat észre vegyük, és a magunk módján megpróbáljuk megoldani őket, ha pedig úgy érezzük, hogy nem tudunk előre jutni, bátran kérjünk segítséget. Egy tablót is készítettünk arról, hogy milyen problémamegoldó módszerekhez folyamodnak a tanulók, illetve milyen megküzdési stratégiákat javasolnak egymásnak.
A para-sport napjához csatlakozva a témát körbejártuk más szemszögből is. Egy kis filmet néztünk meg, mely egy fiatalember megváltozott élethelyzetéről szólt. A gyerekekben felmerülő gondolatokat, érzéseket átbeszélve megállapítottuk, hogy ha szembe nézünk a gondjainkkal, akkor rádöbbenünk arra, hogy sokkal többre vagyunk képesek, mint hinnénk, és kiderül az is, hogy a baj van, kikre számíthatunk igazán.
Foglalkozásterv 6. – Megküzdési stratégiák
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
A foglalkozás menete
Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
Ráhangolódás
Ma a megküzdéssel, a problémákkal, a kudarcokkal való szembenézéssel foglalkozunk.
Mottónk:
Soha ne add fel, ha nehézségbe ütközöl!
Mit tehetünk akkor, ha szeretnénk valamit megcsinálni, de akadályba ütközünk?
Hogy tudjuk megoldani ezt a helyzetet?
1. Megerősítem magam: Képes vagyok rá, hogy megoldjam a problémát.
2. Nem állok neki kapkodni.
3. Ha nem sikerül elsőre, majd holnap újra megpróbálom.
4. Apránként haladok a problémám megoldásához vezető úton.
5. Ha szükséges, segítséget kérek.
6. Mielőtt teljesen elkeseredek, jól kisírom magam.
7. Koncentrálok, újra tervezek, ha szükséges.
8. Nem adom fel!
Relaxáció
„Napra forog a napraforgó”
„Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar”
Meghallgatjuk Bagdi Bella: „Ellazulni jaj, de jó” című dalát.
Jelentésteremtés
Érzelempárosító
Érzelmeket ábrázoló fényképek és rajzok párosítása.
Mikor érzed? játék
Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét. „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: Az elveszett mogyoró című meséjét.
A mese végén megbeszéljük, hogy:
– milyen problémával találkozott a mókus?
– mit érzett, amikor észrevette, hogy eltűnk az elesége?
– volt, aki segített neki a problémája megoldásában?
– hogy küzdött meg ezzel a problémával?
Reflektálás
Rosszból jó legyen!
Beszélgetünk a gyerekekkel valamelyik rossz élményükről. Miután elmesélték, hogy mi történt, megbeszéljük, hogy szerintük hogyan lehetne ezt megoldani, mit kellene tenni, kitől tudnának segítséget kérni.
Az otthon elkészített egyéni pajzsokból elkészítjük majd a csoport erőt adó védőpajzsát, amiben mindenki ereje benne van.
Téma továbbadása:
– Készítsétek el saját pajzsotok szüleitek segítségével, ami megvéd benneteket a gondoktól, a bánattól!
– Vezessétek el a tűzoltóautót az oltás helyszínére, illetve a királylányt a palotájába.
„Az élet azért nyújt számunkra kihívásokat,
hogy fejlődhessünk.
Bármi, ami az utunkba kerül,
okkal érkezett az életünkbe.”
(Rachel Brathen)
A hónap témája a nehézségeink, az ezekkel való megküzdés volt. Kigyűjtöttük a csoportban a tanulók keresztneveit, annak jelentéseit.
Beszélgetőkör során arról beszélgettünk, hogy a gyerekek nevei milyen erőforrást jelent számukra?
Ezután kitaláltuk, hogy a nehézségeinket egy sárkány fogja szimbolizálni, és a sárkány által kiprüsszkölt „pöfögőkbe” írjuk bele a nevünket, és a jelentéseket.
A foglalkozás relaxációval kezdődött, egy kis elcsendesülés, pihenés után meghallgatták a témához kapcsolódó mesét.
Ezt követően kerültek fel a táblára a „pöfögők”, majd következett a játék.
A szivárványos lepedő mindig jó hangulatot eredményez, labdával majd lufikkal játszottunk.
Fazekas József Általános Iskola
Ebben a hónapban az online feladattárból válogattam játékokat, és most is több részletben dolgoztuk fel a témát.
Bevezetésképpen beszélgettünk a „megküzdés” jelentéséről, megmagyaráztuk az ide tartozó idézetet, majd felelevenítettük az előző év februárjának boldogságóráit. Tavaly ezzel a témával, a megküzdési stratégiák hónapjában sikerült elnyernünk „A hónap csoportja” címet, így különös lelkesedéssel, boldog emlékekkel álltunk neki a feladatoknak.
Relaxációs gyakorlatunk a Gumiember volt. Ez a feladat egyszerre feszítő-lazító gyakorlat és légzőgyakorlat is. Párokban végeztük a feladatot, a gumiember és a felpumpáló-leeresztő ember szerepeket felcserélve is eljátszottuk, így mindenki átmozgathatta az izmait és a légzéstechnikának köszönhetően relaxált is. A feladat nagyon mókás, így megalapozta az óra hangulatát is.
Óránkat a MEGKÜZDÉS szó elemzésével folytattuk. felidéztünk nehéz helyzeteket, konfliktusokat az osztályban, megbeszéltük az érzelmi reakciókat, majd megoldásokat kerestünk arra, hogy mi segíthet egy-egy feszült helyzetben megnyugodni, jó kedvre derülni. Ezeket a módszereket hozzákapcsoltuk a „megküzdés” szó betűihez, színes táblaképünket kivetítve memorizáltuk a lehetséges megoldási módszereket, hogy egy nehéz helyzetben könnyen „elővegyük” azokat.
Következő alkalommal a megküzdés egy játékos formáját játszottuk el a „Királylány, sárkány, királyfi” stratégiai feladattal. Épp farsangi délutánt tartottunk, a jelmezek még inkább elősegítették, hogy a mesei helyzetbe képzeljünk magunkat. Felidéztünk olyan történeteket, amelyek szereplői megegyeznek játékunk szereplőivel, küzdelmeket kerestünk a mesékben az adott szereplőkhöz kapcsolva. A szabályok megbeszélése után jópár alkalommal eljátszottuk a feladatot. Nagy népszerűségnek örvend az osztályban a kő-papír-olló játék, és mivel ennek a feladatnak a felépítése is hasonló, így ezt is örömmel játszották a gyerekek.
Harmadik alkalommal a „Nevünk” című feladatot oldottuk meg. Ehhez előzetesen házi feladatot kaptak a gyerekek, hogy mindenki nézzen utána, kinek mit jelent a neve. Az órán kis kártyákat kaptak a gyerekek, amin szerepelt a nevük. Első feladatuk a nevek díszítése volt saját hangulatuk, jellemzőik, érdeklődési körük szerint. Ezután ráírták a lapra, hogy mit jelentenek a nevek, majd közös ötleteléssel kitaláltuk a jelentés alapján, hogy a név mivel szemben jelenthet erőt, védelmet, kinek mi lehet a „szupererője”. A névkártyákból plakátot készítettünk, mely osztálytermünket díszíti, és egyben segítséget is adhat, ha valaki elbizonytalanodik, elszomorodik, rossz napja van, hiszen odalépve a plakáthoz a neve mellett biztosan szerepel valami pozitív megerősítés, ami segít megküzdenie az aznapi nehézséggel.
Ebben a hónapban is nagyon tartalmas és izgalmas, örömteli perceket tölthettünk a Boldogságóráinkon.
A Füzes Utcai Általános Iskola 2. osztályos tanulóival beszélgettünk az aktuális témáról, nevünk jelentéséről, kinek mit jelent a neve, és milyen erővel ruházza fel őket. A közösségben az együttműködés, a szeretet ereje visz minket előre. A gyerekeknek nagyon tetszett a neveiknek a jelentése. Egy szívet vágtak ki kartonból, majd azt körbetekerték fonallal és egy papírcsíkra írták rá a nevüket és a jelentésé, valamint a becenevüket. Minden gyermeknek különleges neve van az osztályban, csodálatos jelentésekkel: Isten ajándéka, a nép ragyogása, védelmező, sötét hajú, rubin drágakő, megbabonázó, uralkodó, Krisztust hordozó, Tibur városából származó. A gyerekek nagy örömmel írták le nevüket és jelentésüket, megbeszéltük, hogy mit jelent. A legfontosabb, hogy tanulóink segítsék egymást. A szeretet összetartó ereje védelmező erővel bír mindannyiuk számára. A konfliktusok megbeszélése, a helytelen cselekedet esetén pedig a jóvátétel, a megértő szavak, az elfogadás, ami tiszta szívűvé és helyes értékrendű gyerekekké varázsolja hátrányos helyzetű diákjainkat.
A Füzes Utcai Általános Iskola 2. osztályos tanulóival beszélgettünk az aktuális témáról, nevünk jelentéséről, kinek mit jelent a neve, és milyen erővel ruházza fel őket. A közösségben az együttműködés, a szeretet ereje visz minket előre. A gyerekeknek nagyon tetszett a neveiknek a jelentése. Egy szívet vágtak ki kartonból, majd azt körbetekerték fonallal és egy papírcsíkra írták rá a nevüket és a jelentésé, valamint a becenevüket. Minden gyermeknek különleges neve van az osztályban, csodálatos jelentésekkel: Isten ajándéka, a nép ragyogása, védelmező, sötét hajú, rubin drágakő, megbabonázó, uralkodó, Krisztust hordozó, Tibur városából származó. A gyerekek nagy örömmel írták le nevüket és jelentésüket, megbeszéltük, hogy mit jelent. A legfontosabb, hogy tanulóink segítsék egymást. A szeretet összetartó ereje védelmező erővel bír mindannyiuk számára. A konfliktusok megbeszélése, a helytelen cselekedet esetén pedig a jóvátétel, a megértő szavak, az elfogadás, ami tiszta szívűvé és helyes értékrendű gyerekekké varázsolja hátrányos helyzetű diákjainkat.