A februári hónap témája „Megküzdési stratégiák” az iskolai életünkben aktuális. Mindennapi helyzetek, problémák vagy valamilyen inger ér bennünket. Próbáljuk meglátni a rossz helyzetekben a jót. Megbeszéltük, hogy milyen gondjaink vannak osztály szinten. Kihez fordulhatunk ha gondunk van? Mitől nyugszunk meg, ha indulatosak vagyunk? Rajzot is készítettünk, hogy hol érezzük a feszültséget.
Megküzdési stratégiák
A hatodik lépcsőfokra is eljutottunk, a megküzdési stratégiák hónapjába érkeztünk! A kezdő relaxációnk a „domborítok mint a cica,házba bújok mint a csiga” volt.
A hónap dalára elcsendesedtünk ,hiszen az „ellazulni jaj de jó” zenére valóban jól esett megpihenni minden kis pillangósnak!
Megismerkedtünk Róza királylánnyal a hónap meséje által. Beszélgettünk a meséről a megadott szempontok alapján. A témafeldolgozás során beszélgettünk arról, hogy mi történik ha nehéz helyzetbe kerülünk.Érzelmeinket felsoroltuk, megállapításokat tettünk, s az ellentétpárok játék végén a rossz, negatív tulajdonságokat beletettük egy nagy zsákba, és kidobtuk az ablakon.
A gumiember játék nagyon-nagyon tetszett mindenkinek, a jól „felpumpált” gumiemberkéink jól eltudtak ernyedni. Örömben és vidámságban telt el ez a játék is.
Nagy örömmel vettek részt a hajótöréses-cápatámadós játékban, mely során minden kis pillangós nagy szeretettel segítette egymást, hogy mindenki rajta maradjon a hajónkon.
Meghallgattuk, és örömmel mozogtunk a Hangszersimogató-Behozzuk az egészséget c.dalát, melyben
kedvükre táncolhattak, ugrálhattak, s a végén mindenki kiűzte a betegséget és közösen behoztuk az egészséget!
A boldogságóra legvégén pedig a nagyon izgalmas bátorságpróba játékban mindenki lelkesen vett részt. Már reggel észrevettük, hogy hiányzik néhány játékunk, melyek visszaszerzésének feltételeiről Pók néni leveléből értesültünk. Többen visszaemlékeztek arra, hogy bizony Pók néni már az elmúlt tanévünkben is próbára tett minket és feladatokat meghatározva adta vissza a kedves játékainkat. A felsorolt feladatokat örömmel teljesítettük, mely nagyon jó móka volt, s a levélben lévő útmutató alapján a közeli fejlesztő szobában találtunk rá a kedves játékainkra. Róza királylány színezőjét kiszínezve fejeztük be a foglalkozásunkat.
Közeledünk!
Hónapról hónapra egyre közelebb jutunk Boldog-várhoz. Sok lépcsőt megmásztunk már, és ma megint tettünk egy lépést a célunk felé.
A szokásos kezdő relaxáció után tutajos játékot játszottunk, amikor egyre kisebb tutajra kellett mindenkinek ráférnie. Kicsit tartottam attól, hogy nem fogják érteni a szabályt, mert általában versengeni szeretnek a hasonló játékoknál. Itt pedig az volt a cél, hogy összefogjanak, kooperáljanak. Várakozáson felül élvezték a játékot, és tökéletesen megoldották a feladatot. Később a délelőtt során is visszatértek ehhez a játékhoz és önállóan játszották.
Ezután elhelyezkedtünk a meséhez, és megismerkedtek a királylány és a sárkány történetével. Nagyon lekötötte őket a történet. Mivel a szereplőket elkészítettem kartonból később ezt a mesét újra és újra eljátszották, tovább szőtték a történetet. Így az is kiderült számomra, hogy pontosan megértették a mese mondanivalóját, az ok-okozati összefüggéseket. És nemcsak a nagyok, hanem a 3 éves kicsik is. Jó volt látni, hogy nyitottak erre a témára.
Az érzelmek megjelenítéséhez kartonból készítettem fejeket ketté vágva, így különböző arcokat lehetett összeállítani. Ügyesen felismerték és megnevezték az érzelmeket, illetve fordítva is megoldották a feladatot: megnevezett érzelemhez össze tudták állítani a megfelelő arcot.
A foglalkozás lezárásaként beszélgettünk a céljaikról és arról, miket kell megtenni ahhoz, hogy azt elérjék. Itt persze már a nagyok voltak aktívak, ez a feladat a kicsik számára még nehéz volt.
Végül felragasztottuk a téma jelét a Boldog-várhoz vezető lépcsőre, és láttuk, hogy már csak pár lépcsőfok, és együtt elérjük majd a célunkat!
A téma megbeszélése, szituációs játékok és egy kis ötletbörze.
E havi témánk a megküzdési stratégiák voltak, melyekkel először foglalkoztunk az osztályommal.
Az óra eleji relaxációs gyakorlatok után, a táblára felírt idézet tartalmát ízlelgettük, próbáltuk megfejteni annak tartalmát.
A tankönyvi szövegrész átbeszélését követően már rendelkeztek a gyerekek néhány önálló gondolattal is a témában.
A tanmese közös elolvasása és megbeszélését követően a gyerekek saját életüket vizsgálhatták, kik azok akik nekik segítenek, s ők maguk kinek lehetnek segítőik. Ezután csoportos képregény tervezésbe kezdtünk, így született végül 4 szuper kis történetünk. Az összekeveredett bölcsességek című feladat egy általam kézzel készített formában valósult meg, melyet a színek miatt nagyon élveztek a gyerekek. Készítettünk egy közös plakátot is, mely a faliújságunkra került fel, ezen olvashatjuk a közösen összegyűjtött 10 motiváló gondolatunkat, melyek segíthetnek minket a nehezebb időkben.
A napköziben élvezettel foglalkoztunk a havi színezővel és különleges labirintusokkal is.
Érdekes és hasznos téma volt, vidám és motiváló foglalkozásokkal.
Ismét izgalmas időt töltöttünk el az e havi témában is. Meditáltunk, lazítottunk, erősítettünk és sokat beszélgettünk.
Párban gumiemberes játékot játszottunk, ahol a tanulók felváltva felfújták egymást. Ezután az „ellazulni jaj de jó” zenés relaxációt csináltuk végig, amiről készítettem képeket. Fotók segítségével elbeszélgettünk arról, hogy milyen módon tudunk megküzdeni a félelmeinkkel, bánatunkkal, mivel oldhatjuk a feszültséget. Végül tanítványaim rajzot készítettek, megküzdési stratégiáim címmel, hogy ők hogyan küzdenek meg a problémáikkal.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Elkészítettük az osztály védelmező plakátját, ami jelképezi, hogy a 130 éves iskolába „befészkeltük” magunkat.
Ebben a hónapban a Nevünk címmel rendelkező feladatot választottuk ki. A gyermekekkel kíváncsian keresgéltük, hogy kinek, mit jelenthet a keresztneve. A feladatot összekötöttük az asztrológiai elemekkel. Beszélgettünk az asztrológiai elemek és keresztneveink erejéről. Egy olyan rajzot készítettek, ahol ötvözték keresztneveik jelentését az asztrológiai elemeikkel.