A hónap témáját különleges módon ,,dolgoztuk” fel. Kevesebb lett a csoportlétszám, ezért úgy gondoltuk a kolléganőmmel, aki egyben a vezetőm, hogy a kisebb gyerekek is betekintést nyerhessenek a Boldogságórába.
Bagdi Bella: Ellazulni jajj de jó relaxációs dal nagyon tetszett a gyerekeknek. Bevallom őszintén, hogy a dal hosszúsága miatt voltak aggodalmaim, de azt tapasztaltam, hogy végig fenntartható volt érdeklődésük, derűs légkör volt a foglalkozáson. Az volt az észrevételem, hogy azoknál a gyerekeknél, akik kicsit örökmozgóbbak, türelmetlenebbek csoporttársaiknál azokra kifejezetten jó hatással volt a relaxáció.
A ráhangoló gyakorlattal, masszírozó játékkal, amelyet a továbbképzésen sajátítottam el, felhasználtam a foglalkozáson. Ezzel az volt a célom, hogy jó kedvvel a testrészek nevének gyakorlása, elsajátítása és örömszerzés.
Az akadályversennyel mozgáskoordinációjuk, kitartásuk és türelmük fejlesztése játékos gyakorlatok keretében tűztem ki célnak.
A hajótöréses játék, nagyon tetszett nekik és a játék hatására kudarctűrésük fejlődött a játékos gyakorlat során.
Az első alkalmat, a Győzelem tündére vagyok című dallal zártuk. Tükörjáték formájában játszottuk, mindig egy- egy gyerek volt középen és az ő táncmozdulatait utánozták le. Egy kicsit bizonytalanok voltak, de azzal motiváltam őket, hogy a következő alkalommal biztosan magabiztosabbak és több egyéni ötleteik lesznek.
A második alkalommal a toronyépítő játék során azt tapasztaltam, hogy nehézséget okozott nekik a játékszabály megértése, gyakorlatban alkalmazása. Fejleszteni szükséges a gyerekeknél a kooperációt.
Kihasználtuk a havazás adta örömöt, ezért téli képet készítettek, vegyes technikával (festés, ragasztás, rajzolás kiegészítés, ujjal festés). A gyerekek szívesen, érdeklődve, elmélyülten és jó kedvvel készítették produktumaikat.
A foglalkozás vége előtt felragasztották az általuk kiszínezett megküzdés jelét a Boldogságvár 6.lépcsőfokára.
A foglalkozást a Győzelem tündére vagyok című dallal zártuk. Bátrabbak, kreatív ötletekkel színesítették a táncot.
Megküzdési stratégiák
Mórahalom Város Önkormányzata Napköziotthonos Óvoda
Elérkeztünk a 6. Boldogságóra program „Megküzdési stratégiák” elnevezésű témaköréhez. Sokat gondolkodtunk, hogyan lehetne a gyermekek számára is érthetővé, megélhetővé, hasznosíthatóvá tenni ezt a komoly hangvételű fejezetet.
Vajon mi az, amivel mindannyian szembesültünk már, és a csoport nagyobb hányadának rossz érzése, netán félelme támad a „dolog” láttán, vagy hallatán. Amivel a tudatosságra kiépített stratégiát alkalmazva közösen megküzdhetünk.
Végül megszületett a program feldolgozandó témája; a pókiszony oldása.
…hiszen a társadalom nagy részét viszolygás tölti el a pókoktól, és a pók elkerülhetetlen, még az otthonunkban is farkasszemet nézhetünk vele.
A gyerekek nagyon élvezték a téma feldolgozását. Sokat beszélgettünk általánosságban is a félelmeink feloldásának lehetőségéről. Végül célzottan reflektáltunk rá a kis „háziállatunkra”.
Dokumentum kisfilmek, beszélgetőkör segítségével kezdtük feloldani félelmünket. Igyekeztünk minél elfogadhatóbb, szerethetőbb oldaláról megismerni 8 lábú állatkáinkat. Szerencsére lehetőségünk is adódott rövid időre „befogni” pár pókot, így szemléletesebb, érzelmekben nyomatékosabban vált feldolgozhatóvá az anyag. A gyermekek kézbe vehették őket egy átlátszó tároló doboznak köszönhetően. Kezdetben félve nyúltak feléjük, mégis hajtotta őket a kíváncsiság. A pókokról hallott pozitív információk, gondolatok szemmel láthatóan oldották a gátlásokat.
A közös alkotás (színezés, pókháló berendezése) érezhetően harmonizáltabbá tette a gyermekek pókhoz fűződő viszonyát.
Zárásként szeretnénk megjegyezni, fontosnak tartottuk ismertetni a pókok okozta veszélyeket is. Semmiképp ne piszkálják őket, hiszen a gyermekek még nem ismerik fel egyszerűen melyik fajjal állnak szemben.
A héten még alvás előtt elmeséltük : az Aranykulcs című mesét, nagyon tetszett a gyerekeknek, többször is kérték. Megnéztük a különböző érzelmekhez tartozó arckifejezéseket is és el is játszottuk, a gyerekek próbálták kitalálni társaik érzelmi állapotát. Majd nagy mágnestáblán jó mókának bizonyult az üres arcok berajzolása, színes filctollal. Megbeszéltük és lerajzolták a gyerekek, hogy ki az , aki segít nekik, ha rossz kedvük van . Általában: anya, apa, testvér, de volt aki a barátját mondta. Az a hely ahol nem félnek: otthon, óvoda, strand, állatkert, Balaton.
Az óra elején megbeszéltük, kihez fordulhatunk, ha problémánk van. Ki hallgat meg minket, ki szokott vigaszt nyújtani. Ezután összegyűjtöttük mit mondanánk annak az osztálytársunknak, aki szomorú, akit bánt valami. Játszottunk egy páros játékot, ahol az egyik társunkat „felpumpáltuk”, majd leeresztettük. Az óra végén a hónap dalára lazítottunk.
Az óra elején megbeszéltük, kihez fordulhatunk, ha problémánk van. Ki hallgat meg minket, ki szokott vigaszt nyújtani. Ezután összegyűjtöttük mit mondanánk annak az osztálytársunknak, aki szomorú, akit bánt valami. Játszottunk egy páros játékot, ahol az egyik társunkat „felpumpáltuk”, majd leeresztettük. Az óra végén a hónap dalára lazítottunk.
Az óra elején megbeszéltük, kihez fordulhatunk, ha problémánk van. Ki hallgat meg minket, ki szokott vigaszt nyújtani. Ezután összegyűjtöttük mit mondanánk annak az osztálytársunknak, aki szomorú, akit bánt valami. Játszottunk egy páros játékot, ahol az egyik társunkat „felpumpáltuk”, majd leeresztettük. Az óra végén a hónap dalára lazítottunk.
Relaxációs gyakorlat: „Dagasztás”
Célkitűzés, a téma bevezetése: Ne keseregj! és a Nem gondoltam volna! feladatok megoldásával.
A téma feldolgozása: A bugyelláris, a pipa meg a süveg című mese megismerése, irányított beszélgetés.
Mit tehetünk még? – megküzdési stratégiák gyűjtése, újak megismerése.
Néhány olyan megküzdési stratégia lerajzolása, ami segíteni szokott nehézség esetén.
Az óra lezárása: Jó okom van rá…
Megerősítések
A két újdonsült királyság ebben a hónapban bővíteni tervezte tornyai számát, így elküldte a hős lovagokat tégla darabokért portyázni. A királyok/királynők egy-egy dobokocka segítségével irányíthatják a lovagokat a térbeli táblán, hogy építőanyagot szerezhessenek. A megszerzett téglákat a gyűjtők felépítik. Az építést nehezíti, hogy a portya során elveszthetik a megszerzett téglákat a lovagok, így a tornyok mérete is csökkenhet. Az a királyság nyer, amelyik a legmagasabb tornyot tudja felépíteni a játék végén. A térbeli mátrix játék a megküzdési stratégiákat fejlesztő matematikai feladat. A gyerekek maguk között leosztják a szerepeket, majd közösen, kooperatívan irányítják egymást a táblán. Az építkezés során a közösségi nevelés valósul meg, hiszen a gyerkek együtt örülnek az építésnek, együtt szomorkodnak, ha elvész egy-egy tégla, majd közösen, új megoldásra törekedhetnek. A játék fejleszti a gyerekek kooperatív készségét, logikai képességeit, szociális kompetenciáikat. A feladat végrehajtása során játékosan fejleszti a matematikai készségeket, műveleti készségeket, a számosság ismereteit, a téri tájékozódást, a hozzáadás/elvevés készségeit és differenciáltan a bontási készégeket.
Nyírmártonfalvi Általános Művelődéi Központ
A hónap témáját egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, amelyet nagyon élveztek a gyerekek. Szívesen működtek együtt, egymást biztatták a feladatok pontos elvégzésére.
Elmeséltem nekik az Aranykulcs c. mesét. A mese végén megbeszéltük, hogy a gyermekek életében volt-e olyan dolog, amit szerettek volna elérni, de nehezen sikerült. Mindenki felsorolhatott olyan nehézségeket, melyet meg kellett oldaniuk, elmondhatták kik segítették őket ebben. A tevékenység végén mindenki lerajzolhatta azt amire régóta vágyik. Alkotás közben meghallgattuk Bagdi Bella: „Ellazulni jaj de jó!” című dalát.
A gyerekek utána néztek, mit jelent a keresztnevük. Megbeszéltük, igaz-e rájuk, az amit a nevük jelent. Beszélgettünk arról is, hogy milyen helyzetekben adhat erőt számukra nevük jelentése. A vitorláshajóra ráírták nevüket, és mindazt, amit jelent, valamint saját magukat is rárajzolták. A hajókból egy plakát készült.
Jelképesen is felfogható, hogy ahogy úszik hajójuk az élet tengerén, erős vitorlájuk segítségével magabiztosan tudnak előre haladni.