A tanulóknak néha nem az anyaggal, hanem önmagukkal is meg kell küzdeni. Mi is ezt tettük, mert egy olyan óra után voltunk, amikor küzdeni kellett a tanárnak és diáknak is egyaránt. A diákok legnagyobb küzdelme a magukkal szembeni, bennük megbújó rosszcsont elleni küzdelem. Ennek a küzdelemnek adtunk hangot, pontosabban rajzot, hogy megküzdjünk magunkkal, a bennünk lévő csibészséggel és leküzdjük, elűzzük azokat. A pajzsaink ezt szimbolizálják.
Megküzdési stratégiák
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A téma feldolgozásakor tisztáztuk a megküzdés szó jelentését. Megállapítottuk a gyerekekkel, hogy ez a szó azt fejezi ki, hogy hogyan tudjuk kezelni azokat a helyzeteket, amikor valami probléma, fájdalom, kudarc ér bennünket. Ha meglátjuk a rossz dolgokban a jót, akkor ez pozitív hatással lehet a testi-lelki egészségünkre és a boldogságunkra is. A gyerekek tudtak sorolni olyan kihívásokat, amelyekkel szembe kellett nézniük és sikeresen le is küzdötték. Megoldották a feladatlapon az Egyedül nem megy… keresztrejtvényt, Indulathőmérőre olyan mondatokat írtak, amelyeket a feszült helyzetek feloldására alkalmaznak, Hogy is van ez? összekeveredett közmondások, A problémától a megoldásig hogyan lehet eljutni a labirintuson keresztül. Majd az olvasókönyvükben olyan verseket, szövegrészleteket kerestek, melyek a megküzdésről, a konfliktusok megoldásáról szóltak. Ezt követően mindenki lerajzolta, hogy milyen nehézségekkel, reménytelennek tűnő helyzettel kellett megküzdeniük, de már túl vannak rajta. Az óra zárásaként meghallgattuk, elénekeltük az Ellazulni jaj, de jó! c. dalt, melyet koreográfiával is kísértek.
A relaxáció után kellőképp ellazultunk Bagdi Bella dalára, ami a hónap dala is. Tetszik a gyerekeknek , szívesen végzik a megfelelő mozdulatokat Bella utasításának megfelelően.
Boldog Dóra vezényletével játszottunk egy jót: Ellentétpárokat. Nagyon aktívak voltak, igyekeztek megkeresni a megfelelő fogalmat.Jókedvűen zajlott a játék.
Bátorságukról is bizonyosságot szerezhettünk, közösen és egyénileg is mondhattak verseket, mondókákat, dalokat. Elsősorban a farsangiak kerültek elő, arra készülünk, azok kerülnek mostanában előtérbe. A Kincsvadászatot nagyon élvezték, lelkesen keresgéltek, és meg is találtak mindent, ami elbújt.
Bagdi Bella pozitív mondókáját is tanulgattuk, ez is nagy tetszést aratott a gyerekek körében.
Az elmúlt héten ismerkedtünk az érzelmeinkkel.
Találtam egy jó macis játékot is ehhez a témához: én mutattam egy képet, a gyerekeknek be kellett állítani a nagy macin, hogy milyen érzelem tükröződhet az arcán az adott helyzetben.
Megbeszéltük a munkafüzet képei alapján, milyen érzelmeink vannak, aztán csoportosítottuk a képeket, melyek azok, amelyek jók és melyek azok, amelyek ellen harcolnunk védekeznünk kell, és mivel tudjuk ezt megtenni.
A legjobban megfogható, a méreg, a düh volt. Beszélgettünk arról, mit tehetünk ellene: a kiabáláshoz, csapkodáshoz beszereztünk egy fém dobozt, amibe belekiabálhat, aki dühös és, ha akar, rá is csaphat egyet-kettőt, (mert jó hangja is van). A gyerekek ki is próbálták menten. Olyan helyre tettük, ahol elérhetik és használhatják, ha szükségét érzik. A csoportban sajnos többször előfordult már a csúnya beszéd, ezért mókás káromkodásokat gyűjtöttünk, amiket bátran használhat bárki, hogy kiadja a mérgét: Irgum-burgum bútorraktár! Hogy a kakas csípje meg! A macska rúgja meg! A kutya ugorja át az árkot!… Kipróbáltuk a buboréklégzést is: orron be szájon ki, mintha buborékot fújnánk.
A másik gyakran előforduló érzelem az óvodában a szomorúság. Így a „mérges doboz” mellé beszereztünk egy „bánat párnát” is. Maci csoportba macis párnát. Akinek bánata, szomorúsága van, az megölelheti és a fülébe súghatja a bánatát. Azért mi felnőttek is bekapcsolódunk a vigasztalásba, ha bármelyikük kéri, vagy látjuk, hogy valaki a párnát átölelve üldögél. A félelem a csoportban nemigen fordul elő, inkább otthon, a sötétben a szörnyektől, boszorkányoktól, illetve kutyától félnek. Aranyosak voltak, mert egymásnak adtak jó tanácsokat, nyilván, amiket a szüleik mondtak nekik. Jókat beszélgettünk.
Az idegességtől, szorongástól megmutattam, hogyan tudnak megszabadulni a csuklójuk masszírozásával. megbeszéltük, hogy a rossz érzések ellen jót tesz a színezés, éneklés, táncolás. Hát színeztünk a munkafüzetből sárkányos képet, macis mandalát, táncoltunk Bagdi Bella zenéire, aztán kimentünk az udvarra szaladgálni, játszani. Nem tudom, volt-e rossz érzésük reggel, de a nap végére mindegyikük azt mondta nagyon jó volt ez a nap és minden tetszett benne!
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiák témát dolgoztuk fel, különböző módszerek alkalmazásával, figyelembe véve a gyermekek életkorát. Az egyik nagycsoportban a mókus csoportban a munkafüzetből választottak feladatot, a gyerekek különböző érzelmeket kellett, hogy lerajzoljanak. A másik nagycsoport a pillangó csoport ők az „Arankulcs” című mesét dolgozták fel, megfogalmaztak különböző megküzdéseket mint például: „Az életemet jól éljem”, „Boldogabbak legyenek az emberek” stb. A katica és a süni csoportban a gyerekek közösen festettek egy nagy szívárványt , majd óvó néni segítségével megfogalmazták a saját megküzdéseiket, mint például: „Megölelek valakit”, „Nem adom fel”, „Kérlek segíts”, „Képes vagyok rá” stb. A maci csoport a munkafüzetből választott feladatot, a gyerekeknek le kellett rajzolniuk, hogy amikor boldogtalanok ki az aki segít nekik abban, hogy jobb kedvük legyen. Mind az öt csoportban a gyerekek megismerkedtek az „Aranykulcs” című mesével, majd meghallgatták Badi Bella: Relaxálós zenéjét.
Nomen est omen
Kinek mit jelent a keresztneve?
A nevem, mint erőforrás.
A nevem, mint védelmező rajz…
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Ezen az órán nem készítettünk „produktumot”, de nagyon értékes, tartalmas beszélgetés zajlott. Az óra elején a téma ismertetése, bevezetése után a gyerekek egyénileg megfogalmazták a nehézségeiket. A papírjukra nem kellet nevet ráírni. Nyolcadikosok és nyolcévfolyamos gimnázium lévén hangsúlyos volt a tanulás illetve a menjek-maradjak, merre tovább kérdésköre. Kértem, hogy papírjuk másik felére próbálják megfogalmazni, mi segítene. A papírokat beszedve beszélgettünk az őket érintő kérdésekről és próbáltunk kapaszkodókat adni azoknak a gyerekeknek, akik nem tudták megfogalmazni, hogy mi lehetne a segítség számukra.
MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
Mivel állandóan jelen van életünkben a küzdelem, ezért a gyerekeknek sem volt nehéz példákat találni sajátjukból. Beszélgettünk arról ki hogyan oldja meg problémáit és esetleg mit profitál belőlük. Előzetes feladatként adtam meg, hogy kérdezősködjenek családtagjaiktól, kérjék őket, hogy meséljék el, hogyan sikerült a felmerülő akadályokat leküzdeniük.
Testnevelés órán jó alkalmak kínálkoztak. Éltem is velük. Például szekrényugrásnál komoly akadály volt a magasság megemelése. Figyeltem, hogyan alkalmazza az osztály az előző hónapban ajtónkra kiragasztott pozitív mondatokat, melyek a célok elérését segítik. Ezzel biztatták egymást, komoly hangerővel alátámasztva. Volt olyan gyerek, aki viszont arról számolt be társainak, hogyan küzdötte le negatív érzéseit, hogy nem sikerült átugrania a magasabb szintet. ( Az előző hónapban ajtónkra kiragasztott gondolatok más osztályok figyelmét is felkeltették. Ők is olvasgatták. Ezt a kis Vidorok vették észre.)
Iskolánkban hagyomány a kiszebáb égetés, mellyel űztük a telet és a betegséget. Ezt fejlesztettük tovább. A kisze szoknyája hosszú csomagolópapír csíkokból állt, melyre mindenki ráírta azokat az akadályokat, melyek céljuk elérését hátráltatják. Nagy lelkesedéssel végezték a feladatot, mivel tudták ,hogy a gondolatban való elengedésnek nagy ereje van. Ezekkel a gondolatokkal égettük el, semmisítettük meg az akadályainkat. Mentovics Éva kiszés dalát kicsit átírtuk és ezt énekeltük az égetés alatt.
Ahogyan a kisze ég, úgy tűnjön el minden jég.
Dőljenek le akadályok, így könnyen célba találok!
Amikor a kisze lángol, fusson a fagy hét határról!
Segítsenek jóbarátok, amikor a bajban járok!
Lila sáfrány, csillagvirág, hirdesse, hogy szép a világ!
Lángolj kisze! Vidd a rosszat! Bimbózz tavasz! Hozd a jobbat!
Kisze, kisze szalmabáb, égj el minél hamarább!…
Iskolánk 3.a osztályban a gyerekek Héninger Ildikó osztályfőnök vezetésével feldolgozták a március havi témakört, a megküzdési stratégiákat. Egyénenként összegyűjtötték azokat a félelmeket, amelyek időnként megkeserítik a mindennapokat. Megbeszélték, kitől kaphatnak segítséget ezek leküzdéséhez. Megfogalmazták azokat az üzeneteket is, hogy mi szerez örömet nekik a megküzdés során és annak eredményeként. Gondolataikat felírták egy-egy papírra, és elkészítették a megküzdési stratégiáik faliújságját. A megbeszéléssel közelebb kerültek saját korlátaik leküzdéséhez, egymás segítéséhez.