A gyerekek saját pajzsaikon jelenítették meg, a megküzdést segítő gndolataikat.
Megküzdési stratégiák
Beszámoló
Mesevár Óvoda – Bölcsőde Mende
Törpike csoport
Boldogságóra – Megküzdési stratégiák témában.
A farsangi időszak a jelenlegi vírushelyzetben másképpen alakult óvodánkban, mint azt eddig megszokhattuk.
Sajnos, közös nagy ünneplésre, vidám mulatságra nem volt lehetőségünk, minden csoport csak a maga csoportjában tarthatta meg a farsangolást.
A helyzet ellenére, törekedtünk arra, hogy minél színesebb, vidámabb farsangi vígassággal kedveskedjünk a gyermekeknek.
Közösen készítettük a jelmezeket, az álarcokat, fánkot sütöttünk, western táncot táncoltunk, készültek a vidám kézműves bohócok, kalapok.
Énekeltünk, verseltünk. Nagyon jól érezték magukat a gyermekek. Vidám, tartalmas hetet zárhattunk.
Arra gondoltunk, hogy tovább folytathatnánk ezt a vidám játékos tevékenykedést, és „Királyi hét” címmel dolgoztunk tovább.
Megismerkedtünk a hét folyamán a lovagokkal, a lovagi tornával, a lovaggá ütéssel azzal, hogy kiből lehetett igazán jó lovag.
Adta magát a lehetőség, hogy szőjük bele a témába a Boldogságórás megküzdési stratégiákat is. Hiszen a lovagoknak is meg kellett küzdeniük a címükért. Nekik is voltak gondjaik, nem minden csatában győzhettek, mégsem adták fel, hanem megoldásokat kerestek.
Készültek hát a kardok, sisakok, festettünk lovagi várat vászonra, elkészíthette mindenki a saját pajzsát, amely megvédte a bánattól, és az ellenségtől, köpönyegeket szabtunk, varrtunk.
Csatázott a győzelemért a két ellenséges csapat. Megküzdöttek a vár elfoglalásáért, és boldogan vették birtokukba azt.
A csatában az ágyúgolyók, papírból, ill. zokni gombócból készültek, de a fakockából épült várat így is sikerült bevenni, megküzdöttek a lovagok a győzelemért.
A tornateremben „a kincstár egerei” nevű játékot játszottuk el, amelynek nagy sikere volt, nagyon elszaporodtak az egerek a királyi udvarban, és a szakács feladata volt, megőrizni az ennivalót /babzsákokat/, az egerek az egérlyukakban /karikák/ figyelték, mikor szundikál el, és már osontak is megszerezni, elcsenni az eleséget. Akit sikerült nyakon csípnie, az is szakács lett. Az egereknek meg kellett küzdeniük az ennivalójukért.
A témához tartozó dalokat örömmel énekelték a csoport tagjai és a mindennapi tevékenységek során többször felcsendültek az egyes dalrészletek.
Becsempésztük a relaxációs feladatokat is a játékokba, így ébredtek a lovagok reggel a várban.
Majd zenét hallgattunk, Mit érzek most! c. dalt, és közben mindenki választhatott egy kinyomtatott smilet képet magának, amelyen különböző érzelmek voltak, és a választás után mindenki elmesélhette, miért ezt az érzelmet kifejező smilet választotta.
Nagyon jó indoklásokat hallgathattunk meg, jól meg tudták fogalmazni a gyermekek mondanivalójukat.
Nagy örömmel vesznek részt a csoport tagjai a Boldogságórákon, igényükké vált ezeknek a megtartása.
A jó hangulat megteremtése után, elhelyezkedtünk a mesesarokban és meghallgattuk ismét Aranykulcs meséjét, amely most is nagyon tetszett a gyerekeknek.
Az én mesélésem után, a csoport tagjai bábokkal játszották el ismételten a mesét.
Ezután, mindenki elkészíthette a hallott mese alapján a saját mesekönyvét a meséről.
Nagyon ötletes, szép munkák születtek. Az összefűzött papírlapokon többen is nagyon felismerhetően, a mese történetének megfelelően rajzolták meg a mesét.
Mesélés után Gumiemberékké váltunk, és egy kis lazítással elernyedtünk, elterültünk a földön.
Egy kis pihenés után két nagy szemetes zsákot összeragasztottunk, és rárajzoltuk, hogy milyen vagyok boldogan, szomorúan vagy mitől félek. Közben hallgattuk a Behozzuk az egészséget c. dalt. Beszélgettünk arról is, hogy mindenki életében lehetnek problémák, de ezek az élethez tartozó dolgok, nem szabad elkeseredni, küzdeni kell, és megtalálni a megoldásokat.
Mint mindig most is figyelemmel voltam a csoport tagjainak egyéni képességeire, teherbírására, együttműködési képességére.
Erre alapoztam az eszközök megválasztását és a segítségnyújtás módját is.
A motiválás során olyan együttes élményre kívántam alapozni, amely lehetőséget nyújt a gyermekek képzeletének a mozgósítására is.
A visszavezetést a játékba a Boszis játékkal valósítottuk meg. Az akadályok leküzdése mindenki számára nagyon izgalmas volt, nagyon élvezték a gyerekek.
A tevékenységet zenehallgatással fejeztük be, a már ismert dalra, örömmel táncoltak, mozogtak a gyerekek.
A közös éneklés csoportunk jó közösségét csak tovább erősítette.
A sok közös játékkal a csoport összetartozását, a meglévő barátságok erősítését szerettem volna tovább mélyíteni.
A mesével a konfliktusok megoldására való törekvés, a velük való szembenézés, és megoldások keresése volt a célom.
Relaxációs gyakorlat: „Rágógumi gyakorlat” (28.)
Beszélgetés a témakörről.
Ráhangoló gyakorlat: „Ne keseregj!”
Ötletbörze arról, hogy kinek mi segít, ha nehézségei vannak. Kész munkák felolvasása, táblára helyezése.
Téma feldolgozása:
„Hol érzem a feszültséget”-gyakorlat. „A csodálatos segítők” gyakorlat.
„A megküzdés szivárványa „ gyakorlat elindítása. Folytatása, más alkalmakkal, szabadon.
Szivárvány elkészítése, elhelyezése a falon.
Meditációs gyakorlat: a megküzdésről és annak fajtáiról, fontosságáról.
Gyerekdal: Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! (Máskor is.)
Közösen utánanéztünk kinek mit jelent a keresztneve. Ennek segìtségével elkészìtettük az osztály védelmező plakátját. A gyerekek nagyon élvezték az órát, szívesen készítették el közös plakátunkat.
A bevezető játékok után csoportokban készítették el a gyerekek az osztály védelmező plakátját.
A bevezető játékok után csoportokban készítették el a gyerekek az osztály védelmező plakátját.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiák témán belül a nagycsoportosok védőpajzsot építettek. Ebben a hónapban is az egészségmegőrzésre tettük a hangsúlyt. Pozitívan gondolkodunk , hogy bevonzzuk az egészséget. Sokat hallgatjuk a bevonjuk az egészséget című dalt. Pillangó csoport farsangi álarcot készített ami megvéd minket a félelemtől, betegségtől, haragtól.
Közösen készítettük el megküzdési szivárványunkat, amit a teremben el is helyeztünk. A szivárvány színei különböző motiváló idézeteket, gondolatok, rajzokat tartalmaz.