A világ új kihívások elé állít minket, melyekhez ki kell gyakorolnunk olyan megküzdési stratégiákat, amelyek érdekeinket szolgálják. Figyelembe kell vennünk korunk modern jelenségeit. Érzelmileg is meg kell küzdenünk ezekkel a kihívásokkal. Az óvodás gyermekek mindennapjaiban kihívást jelent ezen problémák kezelése.
Megküzdési stratégiák
Februári foglalkozásunkat is relaxációval kezdtük. Ezután felolvastam a történetet, megbeszéltük és fel is vázolták a mese történéseit. Le is rajzoltunk a főhős útját. Majd meséket gyűjtöttünk amiben segítő társa van a főhősnek.
Ezután a nehézségekről és a kudarcokról beszélgettünk. A kudarc feldolgozására összegyűjtöttük a stratégiákat, fel is írtuk a táblára.
Megfestette mindenki a megküzdés szivárványát, és mindenki maga írta be a stratégiákat, amit úgy gondoltak, hogy a számukra segítség egy nehéz helyzet feldolgozásában. Az óra végén zenét hallgattunk, Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! c. dalát.
Februári foglalkozásunkat is relaxációval kezdtük. Ezután felolvastam a történetet, megbeszéltük és fel is vázolták a mese történéseit. Le is rajzoltunk a főhős útját. Majd meséket gyűjtöttünk amiben segítő társa van a főhősnek.
Ezután a nehézségekről és a kudarcokról beszélgettünk. A kudarc feldolgozására összegyűjtöttük a stratégiákat, fel is írtuk a táblára.
Megfestette mindenki a megküzdés szivárványát, és mindenki maga írta be a stratégiákat, amit úgy gondoltak, hogy a számukra segítség egy nehéz helyzet feldolgozásában. Az óra végén zenét hallgattunk, Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! c. dalát.
Beszámoló
Boldogságóra 6. : Megküzdési stratégiák
Az óra időpontja: 2025. február
Résztvevők: 4. osztály
A témát folyamatosan dolgoztuk fel a hónap során, s ha szükséges volt a nehézségek alkalmával a megküzdési módokat felidéztük és segítségül hívtuk a problémák megoldásához.
Bevezetővel indítottam a témát, ami kötetlen beszélgetésbe fordult. Saját velünk megtörtént élethelyzetekről meséltünk, hogy a megküzdés milyen módját választottuk a problémánkra. A relaxációt is többször használtuk a hónap során a hónap dalával együtt. Feldolgoztuk a Mese a törött vízhordóedényről című történetet. Rajzot is készített mindenki a saját tulajdonságai alapján. A saját önbecsülés edényből szivárgó rossz tulajdonságok csepegtetve jelölték. Tréfás feladatokat is végeztünk párban, s bizalmi alapon végig vezették egymást a tanulók az akadályokon. Figyelem, memória játékot is nagy élvezettel játszottunk. A szorgalmas hozzáállásunk, a segítőkészségünk és az akaratunk mindig segít bennünket a problémáink megoldásában. A meditáció is nagy segítségnek bizonyult az indulatok kezelésében.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Februárban a megküzdés stratégiáival foglalkoztunk. A szamuráj szerencséje című mese különleges motívumaival nagyon lekötötte a gyerekek képzelőerejét különleges. Néztünk képeket a szamurájokról, és közben beszélgettünk a meséhez csatolt kérdésekről. A „Pozitív élmények” című zenés relaxáció és az egészséges önbecsüléshez kapcsolódó vizualizációs hanganyag hallgatása közben pihentünk egy kicsit. A Macskák világnapján különféle macskanyávogásokat hallgattunk meg ( a figyelem-gyakorlattal összefűzve), s közben a cicák tulajdonságait, szokásait gyűjtöttük össze. A törött vízhordó edényről szóló mesével az egészséges önbecsülés is szóba került. Kipróbáltuk, milyen édes tud lenni a nevetés: a kis humor-bonbonokat: kacagtató rajzokat, karikatúrákat, egyszerű mémeket én gyűjtöttem a gyerekeknek, mindenki húzott egyet, és bemutatták egymásnak. A játékok végére a gyerekek maguk meséltek vicceket. Jókat nevettünk együtt. Az iskolai farsang napjára plakátot készítettünk, de nem maszkokkal, hanem a gyerekek személyiségéhez illő fejfedőkkel. Februárban is örültünk a sok feladatnak, főként a háromféle mesének.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A februári Boldogságóránkat a boldogságfitnesz után egy feszültségoldó, lazító játékkal kezdtük. GUMIEMBEREKké vált az osztály egyik fele, a másik pedig próbálta jól felpumpálni őket. Majd szerepcsere segítségével mindenki megtapasztalta a feszít-elenged, ill. a hosszú belégzés-kilégzés stresszkezelő hatását.
Beszélgettünk az érzelmeinkről, egy kisfilm (gyermekbántalmazás, iskolai agresszió) és interaktív játékok segítségével próbáltuk felismerni őket. Az Agymanók c. film szereplőit is segítségül hívtuk. A gyerekek elmesélték milyen szituációkban találkoztak már Majréval, Derűvel, Undorral, Bánattal és Haraggal. Közösen gyűjtöttünk ötleteket, hogyan küzdjünk meg a rossz érzéseinkkel, hogyan kerülhetünk újra barátságba Derűvel egy-egy rossz élmény után.
SZÓKELTETŐ játékkal gyűjtöttünk szorongásoldó technikákat a MEGKÜZDÉS szó betűivel.
ADJ EGY ÖTÖST!-feladat segítségével is pozitív érzelmeket generáltunk a gyerekekben. Körberajzolták kezüket, majd minden ujjukba írtak egy kedves üzenetet hordozó gondolatot önmagukról-önmaguknak, irányított kérdések segítségével: Mi a legkedvesebb dicséret, amit kaptál? Miben vagy igazán jó?…
A LOVAG-SÁRKÁNY-KIRÁLYLÁNY játékkal sikerült gyermekközelivé varázsolni ezt a felnőttek számára is nagy kihívást jelentő témát, igazi nevettető, mozgalmas levezetés volt.
„Néha annyi pont elég, hogy ott vagyunk a másikért.” – Fatima dalát tanultuk meg és énekeltük közösen.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Árral szemben. Megküzdési stratégiák
Évfolyam: 9-15.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozás időpontja: 2025. február 18., 20h
A foglalkozás célja volt boldogságfokozó stratégiák átadása, hogy kollégistáink az életük során előforduló stresszes, fájdalmas szituációkkal könnyebben tudjanak szembenézni.
A foglalkozásra való motiválódásként a Halott Pénz nevű együttes Amikor feladnád című zenéjét hallgattuk meg közösen. A fiúk feladata volt, hogy a zene mondanivalója alapján rájöjjenek az együttlétünk témájára. Kis tanári rávezetéssel eljutottunk a megküzdés kifejezéshez, ezzel a témakörre is.
Ezt követően feladatlapon dolgoztak tovább.
Meg kellett határozniuk, hogy mit jelenthet a megküzdés szó. Annak ellenére, hogy negatív érzést kelthet bennünk, miért és hogyan tehet boldogabbá minket, ha gyakoroljuk ezt a stratégiát?
Majd egy mondattal le kellett írniuk, hogy mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott az életükben. Ezt a nehézséget elemezniük is kellett a megküzdés elsődleges és másodlagos értékelésével, melyről olvashattak a feladatlapon.
Meg kellett fogalmazniuk, hogy milyen cselekvéseket, lépéseket tesznek a gond megoldása érdekében.
A foglakozás vége előtt tanári magyarázatot tartalmazó PPT-t tekintettünk, beszéltünk meg közösen, mely számba vette:
– a megküzdés szakkifejezés mire vonatkozik,
– a megküzdés boldogságfokozó stratégia, mert benne rejlik a boldogabbá válás lehetősége,
– a megküzdési módokat (probléma-, érzelemközpontú, szociális támaszkeresés).
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Kevesen voltak a boldogovisok,mert többen betegek lettek.
Relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a foglalkozást. Majd beszélgettünk hogy ki mit gondol a megküzdésről. Játszottunk càpàs,hajótöréses játékot. Tornyot építettünk.
Feladatokat oldottuk meg. Jutalom és ölelés sem maradt el.
Boldogságóra- Megküzdési stratégiák.(február)
A megküzdési stratégia a felnőttek számára is kihívás, gyakran a homokba dugjuk a fejünket, nem akarnak szembe nézni a problémáikkal. Sokat gondolkodtam azon, hogyan lehet a 4-éves korosztály számára úgy beszélgetést kezdeményezni, hogy a küzdelem megéri, és boldogság érzése kíséri. Életkori sajátosságaikból adódóan nehezen viselik a kudarcokat és elég gyakran agresszív viselkedéssel reagálnak. Kezdő relaxációként az:”A haragom kifújom, mint a cica nyújtózkodom”választottam. Nagyon élvezték a gyerekek, és láttam és tapasztaltam jótékony hatását ezután kezdtem el a beszélgetést. Arról kérdeztem őket, milyen érzés, ha ideges és feszült leszel? (sírok, néha kiabálok, szólok neked óvó néni, és ha jön, az anyukám megmondom mi történt velem.) Hogyan tudtok megnyugodni? Ehhez szükség volt rávezető kérdésekkel segíteni őket, de egy-két ötletes választ megerősítettem számukra. A beszélgetést Bagdi Bella: Ellazulni, jaj, de jó! Dalával zártam. Meghallgattuk és kértem a gyerekeket, hogy kísérjék mozdulatokkal én is bekapcsolódtam. Élmény volt nézni és látni a mosolygós arcukat. A játékon sokat gondolkodtam, hogy érezzék meg a megküzdés élményét. Kint az udvarunkon van két darab rugós alagút. Kivittük a kedvenc játékaikat és a gonosz boszorkánytól csak úgy tudták visszaszerezni, ha a rugós alagúton átjutnak. A rugós alagutat folyamatosan mozgásban tartottam. Voltak nagyon bátrak, de volt néhány kislány, akit bátorítani kellett. Ezután le kellett csúszni a csúszdán és leérkezve kiszabadíthatták a játékaikat. A játék végén együtt mutattuk a megküzdés jelét.
A mai boldogóra foglalkozáson relaxáltunk, énekeltünk, beszélgetőkör keretében pedig a megküzdéssel foglalkoztunk, kérdéseket tettem fel ebben a témában . A továbbiakban Az aranykulcs mesét dolgoztuk fel, annak erkölcsi tanítását, majd a könyv alapján egy szituációs játékot játszottunk ( hajótörés ). Végezetül pedig először lerajzolták a gyerekek, hogy nekik ki segít megoldani a problémájukat , majd a megküzdés jelét kiszínezték és feltettük a boldogságvárhoz vezető lépső hatodik fokára.