A megküzdési stratégiák hónapja
Először a gyerekek hanyatfekvésben hallgatták meg az ’Ellazulni jaj de jó’ című dalt. Nagyon tetszett nekik és szívesen végezték a dalban szereplő feladatokat.
Ezután elmeséltem nekik Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét, amit szívesen meghallgattak. A három próba közben rájöttünk, hogy a tavaly előtti kirándulásunkon mi már voltunk labirintusban, így nagy örömmel idézték fel a gyerekek az akkori élményeiket. A mese végén feltett kérdésekre nagyon jó, kreatív válaszok érkeztek.
A ’Hajótörés’ című játék is nagyon élvezetes volt a gyerekek számára, bár úgy döntöttem, hogy legközelebb rövidebb dalt választoka a játékhoz, mert nagyon figyelnem kellett, hogy ne legyen semmilyen balesett sem. Egy-két gyerek nem értette meg, hogy a végén már nem szabad szinte meg sem moccanni, hogy végig a pokrócon tudjanak maradni.
Nagyon szép várakat építettek a gyerekek, melyeket önállóan elneveztek a boldogság várának.
A cápatámadás című játékkal a tornafoglalkozást tettük színesebbé, előtte Bagdi Bella: Rosszkedv elűző dalocskájával melegítettünk be. A játék annyira tetszett a gyerekeknek, hogy még nagyon sokszor kérték az ismétlését. A rosszkedv elűző dalocska pedig nekem lett az egyik kedvencem.
Megküzdési stratégiák
Februárban a megkűzdési stratégiáról beszélgettünk az óvodásainkkal. Bevezetésként elmeséltem nekik Bezzeg Andrea Aranykulcs című meséjét. Majd a gyerekek úgy döntöttek, hogy közösen megépítik a sárkány várát. Később Sziámi ikrek lettek, és közös erővel kellett megkűzdeniük az élelemért, ami egy babzsák volt. Nagyon élvezték a játékokat, és a közösen felépített várra egész nap együtt vigyáztak, nehogy valaki lerombolhassa, tönkretegye.
Az órák bevezetésében, befejezésében relaxációs gyakorlatokat végeztünk játékosan, mély átéléssel. Daloltunk, nyelvtörőket mondtunk, csukott szemmel mozogtunk. Mint egy vak kígyó barangoltunk az iskola épületében, a tükrös teremben kialakított labirintusban.
„A dimbes-dombos erdőben egy reggel olyan furcsa, nagy vihar támadt, amilyen sose volt még. A szél zúgott, süvített, mindent felkapott és a levegőbe repített. A nagy viharban a gesztenyecsalád egyik tagja elkeveredett…”
Marék Veronika Kippkopp sorozata a gyermekek kedvence. A megküzdési stratégiák feldolgozásában is a gesztenyefigurák segítettek a kis elsősöknek. A Kippkopp, hol vagy? című könyvet olvastam nekik. A nyomozásban, az eltűnt mesehős keresésében a történetet összefoglaló térkép is segített a gyerekeknek.
A mesék világában bármi megtörténhet. Megpróbáltam minden tanulónak rávilágítani a belső megküzdési eszköztárára. Igyekeztem a lehetőségeket megmutatni, bátorítani őket. A képregények rajzolása közben saját magukra illetve a környezetükben élő felnőttekre, gyerekekre ismertek.
Nagy örömmel készítettük el a sajtosdobozokból a labirintusokat. Ezekkel az eszközökkel a gyakorlatban is megküzdöttek egy-két nehézséggel. A játék használata és a meghitt beszélgetések is bebizonyították nekik, hogy mindig van megoldás a félelem, a szomorúság, a magány leküzdésére.
Februárban két héten keresztül a királylányok és királyfik világában kalandoztunk. A Boldogságórák hatodik témája megint nagy segítség volt számunkra, a „Megküzdési stratégiák” témakört remekül beillesztettem az óvodai projektembe.
A beszélgetőkörben említést tettünk híres uralkodóinkról (pl.: Mátyás király, Mária Terézia). Megbeszéltük, hogy a régi időkben milyen ruhákat viseltek, hogyan éltek, milyen etikettet követtek. Összegyűjtöttük kedvenc királylányokról és királyfikról szóló meséinket (pl.: Csipkerózsika, Világszép nádszál kisasszony), melyekből egy gyűjteményt készítettünk. Természetesen Bezzeg Andrea történetét is felolvastam a gyerekeknek. A mese után található kérdésekről sokat beszélgettünk. Imádtam az óvodásaim válaszait. Íme néhány példa:
„Ha lenne egy aranykulcsod, mit nyitnál vele? Kinek adnád oda? Hol lenne a rejtekhelye?”
„ – Az ágyam alá dugnám, aranydobozt nyitna, arany lenne benne.”
„ – Kinyitnék a kulccsal egy dobozt, amiben anya és apa kiskori fotói lennének. Ha az aranykulccsal kinyitnám a dobozt, benne lenne a szeretet és mindenkit szeretnék.”
„ – Egy szép aranykastélyt nyitna az aranykulcs, ahol én élnék és hercegnő lennék.”
„ – Tudod hová dugnám a kulcsot? Egy kincsesládába, ami nem lenne bezárva.”
„ – Én azt mondom el, hogy mit nyitna. Egy gyémántládát, ami tele van gyémánttal és csinálnék belőle kardot.”
„ – Én odaadnám a kulcsot a mamámnak.”
„Sorolj fel három nehéz feladatot, melyet meg kell oldanod!”
„ – Nehéz megoldani, hogy vegyünk egy kertes házat, lefesteni a szobámat nagylányosra.”
„ – Nehéz felemelni egy íróasztalt, egy házat, egy szekrényt.”
„ – Nehéz megcsinálni, hogy szaltózzak.”
Nagyon sok időt töltöttünk vizuális tevékenységekkel. Elképzeltük és megalkottuk Róza királylány palotáját. A csoportszobánk és a homok-víz asztalunk gyönyörű dekorációt kapott. A gyerekek közösen egy hatalmas lepedőre palotát festettek, a terepasztalt pedig egy újrahasznosított anyagokból (wc papír guriga, dobozok) készült vár díszítette. Természet adta anyagokat (kavicsok, botok, faágak) is felhasználtuk a királyi várudvar összeállításánál. Öröm volt nézni a gyerekek kitartó munkáját. Papírból királylányos/királyfis ujjbábot és mozgatható síkbábot is készítettünk, melyeket mindenki a maga ízlése szerint színezett. Ezeket az alkotásokat a gyerekek a homok-víz asztalban („a királyi udvarban”) szívesen használták. A lányok fejére korona, a fiúk kezébe kard került. Csoportszobánk ablakai is szép, üde díszben tündököltek. A gyerekek festéket és ecsetet kaptak a kezükbe és fantáziájukat felhasználva elkészítették Róza királylány kertjét, csodás tavaszi virágokat festettek az ablakokra.
Királylányos/királyfis verseket tanultunk, Bagdi Bella dalait is sokszor hallgattuk.
A testnevelés foglalkozást relaxációval és bemelegítéssel kezdtük, majd egy akadálypályát teljesítettek a gyerekek, ahol ki kellett menteni a királykisasszonyt a sárkány fogságából. Természetesen játékos formában állítottam össze a feladatokat (pl.: a bordásfalnál sárkányok támadása elől kellett menekülni, a trambulinon egyre magasabbra kellett feljutni egy képzeletbeli varázshegyre). Öröm volt látni, hogy a gyerekek mindent megtettek azért, hogy végigmenjenek a pályán. Felszabadultan kúsztak, másztak, kitartóan függeszkedtek az előttük lévő akadályokon.
Úgy gondolom, ez a projekt az óvodásaim kedvenc témakörei közé tartozott. A gyermekek aktívan és érdeklődően vettek részt a foglalkozásokon.
Köszönjük ismét a tanulságos Boldogságórákat!
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A megküzdés olyan alapvető boldogságfokozó stratégia amelyben benne rejlik a boldogabbá válás lehetősége. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy hogyan tudják a fájdalmat, kudarcot, és a minden napi nehézséget átélni, hogy van lehetőség mindezekkel szembenézni és sikeresen megküzdeni.
Gumiember játékkal relaxáltunk, majd az Aranykulcs c. mesével folytattuk, melyet érdeklődve figyeltek. Ezután átbeszéltük, hogy miről szól valójában a mese. Játszottuk a Hajótörés és a Cápatámadás nevű játékokat. A téma lezárásaként elkészítettük a Mókus csoport védelmező pajzsát.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Boldogságóra programunk havi témája a Megküzdési Stratégiák volt. A foglalkozás előtti napokban megismerkedtünk Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjével, ezáltal is ráhangolva a gyerekeket a foglalkozás témájára. Ezután megbeszéltük a mese mondanivalóját, ls a beszélgetés során kitértünk arra is, hogy mit jelent a gyerekek számára a Megküzdés fogalma. Kiderült, hogy ez a fogalom nehezebben megfogható számukra, ezért rávezető kérdésekkel igyekeztünk közelebb vinni a megküzdés fogalmát.
A havi témát összekötöttük az ebben a hónapban esedékes Farsangunkkal is, ahol különböző versenyfeladatok segítségével igyekeztünk közelebb vinni őket a megküzdés fogalmához. Most is nagyon élvezték a gyerekek a Hajótörés játékot, ahol egymásért kellett dolgozniuk, és segíteni mindenkit a cápák előli menekülés során.
Lezárásként megbeszéltük, hogy ki hogyan érezte magát, majd a végén megérdemelten buliztunk egy nagyot.
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
Ügyesség és bátorság próbatétele.
Székesfehérvári Németh László Általános Iskola
Minden gyerek titokban kiválasztott magának egy olyan embert, akinek valami jó tanácsot, biztatást akart írni. A javaslatokat név nélkül olvastuk fel, majd ki kellett találni, hogy kinek szól az üzenet, illetve ki írhatta. hihetetlenül élvezték a gyerekek a játékot, a fotók magukért beszélnek.
Az online foglalkozáson elsősorban a megküzdés szó jelentését kellett tisztázni. Beszélgettünk arról, hogy a gyerekeknek vannak-e félelmeik, szoktak-e szorongani. Leginkább iskolai életből hoztak példát a tanulók. Például felelés, dolgozatírás, elmulasztott készülés. Megbeszéltük, hogy mit tehetünk a kellemetlen érzés elkerülése végett, és miért fontos ellene tenni. Szavakat, szókapcsolatokat gyűjtöttünk, amik a megküzdéshez kapcsolódtak. Ezekkel a kifejezésekkel közösen írtunk egy versikét Békesség dala címmel. Sok segítséget igényeltek a diákok. A ritmusa sajnos nem lett tökéletes, mert eldalolni nem sikerült. Bár nyilván a körülmények is befolyásolták a feladat végrehajtását (online foglalkozás). A zárófeladat is nehéznek tűnt. Csak egymást segítve, nehézkesen sikerült a megküzdés szó betűivel mondani egy olyan módszert, ami segít egy-egy feszült helyzetben megnyugodni, jó kedvre derülni.