A február számtalan lehetőséget biztosított számunkra, hogy a megküzdési stratégiákkal foglalkozzunk.
Február 22-én, a Magyar Parasport Napján osztályunk meghívást kapott a városi sportcsarnokba, ahol egy izgalmas, sportos délelőttöt tölthettünk el. Itt a gyerekeknek különböző helyzetekben lehetett megtapasztalniuk a más fogyatékossággal élők sportolását. Dobtak kossárra kerekesszékből, bocsáztak, vezették egymást vakon egy akadálypályán, csörgőlabdáztak, megismerkedtek a karok és a lábak akadályozottságával vagy hiányával küzdő sorstársaik sportolási lehetőségeivel, pl. az ülő zsinórlabdával,..stb.
Ha február, akkor farsang, de a pandémiás helyzet miatt most minden más! Nem tudtunk a nagy nyilvánosság előtt fellépni szokásos mókás műsorunkkal, de így szervezhettünk egy fergeteges osztálybulit! Tulajdonképpen ez egy vicces vetélkedő volt a javából, ahol a megküzdési stratégiákra igencsak szükségük volt a gyerekeknek. Büszkeséggel töltött el, hogy tanítványaim a versengés ellenére nem veszekedtek egymással, tényleg az együtt eltöltött időre és a játékra tudtak koncentrálni!Továbbá nagy örömöm volt, hogy az egyik kislány az előző hónapban kitűzött célját elérte és teljesítette.Életében először, önálló felkészülés után, egyedül mutatott be egy farsangi nyitótánc produkciót!
A választható feladatok közül a “Nomen est omen “lett a havi teljesítésünk, mely igen izgalmasnak mutatkozott.
(A “Segítünk” számunkra egyértelmű a mindennapjaink során, hiszen van látássérült osztálytárs, akinek kipakolnak a táskájából, ha arra van szüksége vagy autista társukat segítik).
A nevek jelentésének megfelelően képeket választottam ki, amelyeket a gyerekek elé kiterítve arra kértem őket, hogy próbálják kitalálni saját nevükhöz legjobban illő képet. Ezután mindenki megismerhette nevének jelentését. Volt ám meglepetés bőven! 🙂 Beszélgettünk arról is, hogy milyen mértében illik az illetőre, s legtöbben a nevükkel ellentétes fogalmakkal szemben érezték a legtöbb erőt.
Az osztály egy védelmező hálót tervezett, mely erős és áthatolhatatlan. Magukból “védelmi gyűrűt” képeztek, s mint a “Bosszúállók” szuperhős csapata különleges képességeikkel védelmezik azt, a betolakodó, negatív gondolatokkal, fogalmakkal szemben.
Megküzdési stratégiák
A téma feldolgozását úgy kezdtük, hogy a megküzdés szó minden betűjével kellett a gyerekeknek egy olyan fogalmat mondani, amivel a mindennapjainkban küzdenünk kell. Ilyenek voltak pl.: erőszak, gazdasági válság, káros szenvedélyek, zaklatás, éhezés stb. Nagyon ügyesen szedték össze ezeket a szavakat, és meg is magyaráztuk mindegyiknek a jelentését. Ezt követően közösen készítettük el a pajzsot, a diákok egymás között megegyeztek, ki miről szeretne rajzolni. Minden olyan dolgot összegyűjtöttek, melyektől szeretnék magukat távol tartani.
Bátorságpróba
Az egyik reggel különös dolog történt a Babóca csoportban, minden Baba eltűnt. Keresgélés közben egy borítékot találtunk. Kibontva, a levelet elolvastam. A Babócás babákat csak úgy tudjuk kiszabadítani, ha kiálljuk a bátorságpróbát. A mi próbatételünk közös éneklésből, versmondásból, színezésből, kincskeresésből és akadálypályán való végig haladásból állt.
Szerencsére sikerült minden akadályon keresztül verekedni magunkat, így visszakerültek a helyükre a kiszabadult babák.
Az Aranykulcs mese feldolgozása segítette a feszültségek, indulatok, konfliktusok tudatosítását, azok megoldását.
Örömmel készült el a Közös erőt adó pajzsunk.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A boldogságóra program 6. hónapja a megküzdési stratégiák. Fontosnak tartjuk, hogy ba gyermekek érezzék meg hogyan lehet leküzdeni az eléjük gördülő akadályokat. A mindennapi helyzetekben létrehozunk olyan szituációkat, amelyben a gyermekek megtanulhatják a konfrontációkat, az eltávolodást, a társas támogatást és a probléma megoldást. Az iskolára való felkészítésben nagy szerepe van a szituációknak, hiszen a gyermekek az eléjük gördülő akadályokat önállóan kell megoldaniuk. Ehhez pedig kapniuk kell praktikus megoldásilehetőségeket. A mese, a különböző játékok segtik a megküzdési stratégiák begyakorlását. A sokszori gyakorlás megerősíti a gyerekek akarat erejét, megérzik, hogy megfelelő stratégiák választásával képesek legyőzni az előttük álló akadályokat. A hónap során építettünk változatos akadálypályákat, ahol a végén meglepetés várta a gyermekeket. A végig haladás után lerajzoltuk, hogy mit éreztünk amikor a végére értünk. Építettünk közösen hatalmas tornyokat, kártya várat. Végül az ajtónkra pajzsot készítettünk ami megvéd bennünket a bútól, a bánattól.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A gyerekek nagy figyelemmel rajzolták meg az osztály pajzsát.
Megjegyzés: Ttelefonváltás miatt késedelmes a feltöltés
Mi most három alkalommal dolgoztuk fel a témát, az egyes utónevek sajátossága folytàn.
Először megbeszéltük az egyes utónevek eredetét, jelentését.
Második alkalommal ezt megismételtük, érthetőbbé tettük.
A harmadik alkalommal rajzoltunk.