I. BEVEZETÉS: 1. Relaxációs gyakorlat: „Égig érő fa vagyok” (5.)
2. Gyerekdal: Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! (Máskor is.)
3. Témaindító: Beszélgetés a témakörről.
– Miért kellenek a célok? A célok eléréséhez, milyen út vezet? Mit kell csinálni, mikor egy problémával találkozunk?
II. FŐRÉSZ: 1. Célkitűzés: Téma ismertetése.
2. Problémafelvetés: -Mit jelent szerinted a megküzdés, megküzdési stratégia?
3. Elméleti háttér: Tankönyvi gondolatok.
4. Téma feldolgozása: Mese feldolgozása
„A bugyelláris, a pipa meg a süveg” című mese.
„Hegyek-völgyek”-gyakorlat.
„Miért pont én?” gyakorlat.
BEFEJEZÉS: „Megerősítések nehéz időkre „ gyakorlat elindítása. Folytatása otthon, szabadon.
Meditációs gyakorlat: a megküzdésről és annak fajtáiról, fontosságáról.
Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban A megküzdés gyakorlása a téma. A tevékenységet mozgással kezdtük: „Égig érő fa vagyok, megnövök mint a nagyok”. Ezt követően meghallgattuk „Ellazulni jaj de jó!” dalt, amit mozgással kísértünk.A témát Az erdei tisztás című mesével dolgoztuk fel. A gyerekek odafigyeléssel, türelmesen hallgatták végig a mesét. Beszélgettünk, hogy hogyan tudjuk a problémákat a legkönnyebben megoldani, mi sükséges ahoz, hogy megküzdjük a problémákkal szemben. Majd megbeszéltük, hogy ha valami gond, probléma adódik, akkor együtt bármilyen nehézségeken túl tudunk jutni. Majd a meséhez kapcsolódó feladatlapot készítették el a gyerekek, segítettek megtalálni az állatok otthonát.
A Boldogságórával először az egyetem alatti gyakorlatom során találkoztam. Miután megszereztem a diplomámat, elkezdtem dolgozni Rita nénivel, aki az én óvó nénim volt gyermekként. Nemcsak általánosságban, hanem a Boldogságórára nézve is a legjobb kezek közé kerültem, hiszen Rita néni idén már 9. éve mutatja meg a gyermekeknek a boldog élethez vezető utat, ez idő alatt pedig többször nyerte el a Hónap pedagógusa elismerést.
6 hónappal a hátam mögött, úgy érzem, életem egyik legjobb döntését hoztam meg, azzal, hogy igent mondtam erre az állásra. Emlékszem, mikor először beléptem a terembe. A csoportszoba ízlésesen volt dekorálva és egy más minőségű pozitív energiát éreztem, mint eddig bárhol. A gyermekek nagyon figyelmesek, segítőkészek voltak egymással és velem is. Rita néni mesélt nekem a Boldogságóráról, mely pozitívan hat a gyermekek személyiségének fejlődésére. Ekkor döntöttem el, hogy én is szeretnék ebben részt venni.
A februári témánk: a Megküzdési stratégiák
Fontosnak tartom a témát, mivel nekem is tanulnom kell még, hogyan kezeljem a mindennapok során ért stresszt és nehézségeket a saját mentális egészségem megőrzése érdekében.
A foglalkozást a Napra forgó a napraforgó… relaxációs gyakorlattal kezdtem, aktualizálva az aznapi időjáráshoz. Ezt követően, meghallgattuk az Ellazulni jaj, de jó kezdetű dalt, ami olyan nagy hatással volt a gyermekekre, hogy kérték még hadd feküdhessenek csendben a szőnyegen. A téma feldolgozását az Aranykulcs című mesével folytattam, amit mindenki figyelmesen hallgatott. Ezt követően a könyvben található kérdésekről beszélgettünk. A legtöbben az aranykulcsukat a hozzájuk legközelebb álló személynek adnák, mint például az anyukájuknak, apukájuknak, testvérüknek vagy a nagymamájuknak. A kulcs nyitna dobozt, ládát és egy várkaput, ezekben pedig szintén családtagok, illetve háziállatok, de dínó és maci is rejtőzne.
Megkérdeztem tőlük, hogy ha lehetne 3 kívánságuk, mi lenne az. A legjobban az egyik kislány válasza érintett meg. Ő azt szerette volna, hogy a nemrég elpusztult kiskutyájuk újra velük lehessen, a családja mindig egészséges legyen és, hogy kapjon 2 lovat. Ezzel a kívánsággal magam is tudtam azonosulni, mert nekünk is elpusztult a 17 éves magyar vizsla kutyánk, akit 8 évesen kaptunk. Bodza a mamámnál lakott, aki sok erőt adott neki a nehéz helyzetekben. Ahogy a kislánynak, úgy nekünk is lett egy másik kutyánk, ő segít a történtek feldolgozásában.
A beszélgetés után megcsináltunk néhány feladatot a munkafüzetből, melyeket ki is tettem a folyosóra, végül feljebb léptünk a Boldogságvár lépcsőfokán.
A világ új kihívások elé állít minket, melyekhez ki kell gyakorolnunk olyan megküzdési stratégiákat, amelyek érdekeinket szolgálják. Figyelembe kell vennünk korunk modern jelenségeit. Érzelmileg is meg kell küzdenünk ezekkel a kihívásokkal. Az óvodás gyermekek mindennapjaiban kihívást jelent ezen problémák kezelése.
Februári foglalkozásunkat is relaxációval kezdtük. Ezután felolvastam a történetet, megbeszéltük és fel is vázolták a mese történéseit. Le is rajzoltunk a főhős útját. Majd meséket gyűjtöttünk amiben segítő társa van a főhősnek.
Ezután a nehézségekről és a kudarcokról beszélgettünk. A kudarc feldolgozására összegyűjtöttük a stratégiákat, fel is írtuk a táblára.
Megfestette mindenki a megküzdés szivárványát, és mindenki maga írta be a stratégiákat, amit úgy gondoltak, hogy a számukra segítség egy nehéz helyzet feldolgozásában. Az óra végén zenét hallgattunk, Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! c. dalát.
Februári foglalkozásunkat is relaxációval kezdtük. Ezután felolvastam a történetet, megbeszéltük és fel is vázolták a mese történéseit. Le is rajzoltunk a főhős útját. Majd meséket gyűjtöttünk amiben segítő társa van a főhősnek.
Ezután a nehézségekről és a kudarcokról beszélgettünk. A kudarc feldolgozására összegyűjtöttük a stratégiákat, fel is írtuk a táblára.
Megfestette mindenki a megküzdés szivárványát, és mindenki maga írta be a stratégiákat, amit úgy gondoltak, hogy a számukra segítség egy nehéz helyzet feldolgozásában. Az óra végén zenét hallgattunk, Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! c. dalát.
Beszámoló
Boldogságóra 6. : Megküzdési stratégiák
Az óra időpontja: 2025. február
Résztvevők: 4. osztály
A témát folyamatosan dolgoztuk fel a hónap során, s ha szükséges volt a nehézségek alkalmával a megküzdési módokat felidéztük és segítségül hívtuk a problémák megoldásához.
Bevezetővel indítottam a témát, ami kötetlen beszélgetésbe fordult. Saját velünk megtörtént élethelyzetekről meséltünk, hogy a megküzdés milyen módját választottuk a problémánkra. A relaxációt is többször használtuk a hónap során a hónap dalával együtt. Feldolgoztuk a Mese a törött vízhordóedényről című történetet. Rajzot is készített mindenki a saját tulajdonságai alapján. A saját önbecsülés edényből szivárgó rossz tulajdonságok csepegtetve jelölték. Tréfás feladatokat is végeztünk párban, s bizalmi alapon végig vezették egymást a tanulók az akadályokon. Figyelem, memória játékot is nagy élvezettel játszottunk. A szorgalmas hozzáállásunk, a segítőkészségünk és az akaratunk mindig segít bennünket a problémáink megoldásában. A meditáció is nagy segítségnek bizonyult az indulatok kezelésében.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Februárban a megküzdés stratégiáival foglalkoztunk. A szamuráj szerencséje című mese különleges motívumaival nagyon lekötötte a gyerekek képzelőerejét különleges. Néztünk képeket a szamurájokról, és közben beszélgettünk a meséhez csatolt kérdésekről. A „Pozitív élmények” című zenés relaxáció és az egészséges önbecsüléshez kapcsolódó vizualizációs hanganyag hallgatása közben pihentünk egy kicsit. A Macskák világnapján különféle macskanyávogásokat hallgattunk meg ( a figyelem-gyakorlattal összefűzve), s közben a cicák tulajdonságait, szokásait gyűjtöttük össze. A törött vízhordó edényről szóló mesével az egészséges önbecsülés is szóba került. Kipróbáltuk, milyen édes tud lenni a nevetés: a kis humor-bonbonokat: kacagtató rajzokat, karikatúrákat, egyszerű mémeket én gyűjtöttem a gyerekeknek, mindenki húzott egyet, és bemutatták egymásnak. A játékok végére a gyerekek maguk meséltek vicceket. Jókat nevettünk együtt. Az iskolai farsang napjára plakátot készítettünk, de nem maszkokkal, hanem a gyerekek személyiségéhez illő fejfedőkkel. Februárban is örültünk a sok feladatnak, főként a háromféle mesének.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A februári Boldogságóránkat a boldogságfitnesz után egy feszültségoldó, lazító játékkal kezdtük. GUMIEMBEREKké vált az osztály egyik fele, a másik pedig próbálta jól felpumpálni őket. Majd szerepcsere segítségével mindenki megtapasztalta a feszít-elenged, ill. a hosszú belégzés-kilégzés stresszkezelő hatását.
Beszélgettünk az érzelmeinkről, egy kisfilm (gyermekbántalmazás, iskolai agresszió) és interaktív játékok segítségével próbáltuk felismerni őket. Az Agymanók c. film szereplőit is segítségül hívtuk. A gyerekek elmesélték milyen szituációkban találkoztak már Majréval, Derűvel, Undorral, Bánattal és Haraggal. Közösen gyűjtöttünk ötleteket, hogyan küzdjünk meg a rossz érzéseinkkel, hogyan kerülhetünk újra barátságba Derűvel egy-egy rossz élmény után.
SZÓKELTETŐ játékkal gyűjtöttünk szorongásoldó technikákat a MEGKÜZDÉS szó betűivel.
ADJ EGY ÖTÖST!-feladat segítségével is pozitív érzelmeket generáltunk a gyerekekben. Körberajzolták kezüket, majd minden ujjukba írtak egy kedves üzenetet hordozó gondolatot önmagukról-önmaguknak, irányított kérdések segítségével: Mi a legkedvesebb dicséret, amit kaptál? Miben vagy igazán jó?…
A LOVAG-SÁRKÁNY-KIRÁLYLÁNY játékkal sikerült gyermekközelivé varázsolni ezt a felnőttek számára is nagy kihívást jelentő témát, igazi nevettető, mozgalmas levezetés volt.
„Néha annyi pont elég, hogy ott vagyunk a másikért.” – Fatima dalát tanultuk meg és énekeltük közösen.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Árral szemben. Megküzdési stratégiák
Évfolyam: 9-15.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozás időpontja: 2025. február 18., 20h
A foglalkozás célja volt boldogságfokozó stratégiák átadása, hogy kollégistáink az életük során előforduló stresszes, fájdalmas szituációkkal könnyebben tudjanak szembenézni.
A foglalkozásra való motiválódásként a Halott Pénz nevű együttes Amikor feladnád című zenéjét hallgattuk meg közösen. A fiúk feladata volt, hogy a zene mondanivalója alapján rájöjjenek az együttlétünk témájára. Kis tanári rávezetéssel eljutottunk a megküzdés kifejezéshez, ezzel a témakörre is.
Ezt követően feladatlapon dolgoztak tovább.
Meg kellett határozniuk, hogy mit jelenthet a megküzdés szó. Annak ellenére, hogy negatív érzést kelthet bennünk, miért és hogyan tehet boldogabbá minket, ha gyakoroljuk ezt a stratégiát?
Majd egy mondattal le kellett írniuk, hogy mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott az életükben. Ezt a nehézséget elemezniük is kellett a megküzdés elsődleges és másodlagos értékelésével, melyről olvashattak a feladatlapon.
Meg kellett fogalmazniuk, hogy milyen cselekvéseket, lépéseket tesznek a gond megoldása érdekében.
A foglakozás vége előtt tanári magyarázatot tartalmazó PPT-t tekintettünk, beszéltünk meg közösen, mely számba vette:
– a megküzdés szakkifejezés mire vonatkozik,
– a megküzdés boldogságfokozó stratégia, mert benne rejlik a boldogabbá válás lehetősége,
– a megküzdési módokat (probléma-, érzelemközpontú, szociális támaszkeresés).
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár