A februári boldogságóránkat a Pozitív élmények újraélése című zenés relaxációval kezdtük, mert az éneklés az egyik leghatékonyabb feszültségoldó technika. Olyan szólásokat, közmondásokat gyűjtöttünk, értelmeztünk, melyek segítenek nekünk mindennapi nehézségeink leküzdésében.
A gyerekek A szamár történetén keresztül megértették, hogy milyen fontos az ember életében a megküzdés, mert a boldogság fenntartása attól függ, hogyan küzdünk meg fájdalmas élményeinkkel. Megismerték a problémaközpontú és az érzelemközpontú megküzdés lényegét. A szamár történetét dramatizáltuk többféle stílusban.
Az órát meditációval zártuk, házi feladatként kértem, hogy gyűjtsék össze azokat a helyzeteket, melyeknél sikerült egy stresszhelyzetben megoldást találni, és a feszültséget levezetni.
Megküzdési stratégiák
Megbeszéltük, mi okozott legtöbb nehézséget, ki és mi segített azok leküzdésében, a sikerek elérésében. Megfigyeltük, hogyan reagálunk különböző helyzetekre, mit érzünk olyankor. Gyakoroltuk a különböző megküzdési technikákat. Legtöbben a zenehallgatást, az olvasást, filmnézést, a játékot választották, de többen alkalmazták már a visszaszámlálást, a relaxálást is.
Beszédes József Általános Iskola
Az osztályom számára ez az egyik legnehezebb témakör alsó tagozat óta. Pontosabban a megvalósítása nehéz, hogy meg tudjanak küzdeni a veszteséggel, tévesztéssel, a rosszul sikerült dolgokkal. Azt a feladatot választottam, hogy a megküzdés szó betűivel szavakat mondtunk, amelyek segíthetnek minket abban, hogy sikeresen megküzdjünk a dolgokkal. Egy-egy betűhöz több szót is mondtak, viszont a legtöbb szó rokonértelmű volt, így kiválasztottunk egyet a felsoroltak közül. A rejtvény helyett arról beszéltünk, hogyan segítenek a kezdőbetűkhöz írt fogalmak, cselekvések.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A gyerekek kisebb csoportokban készítettek osztályt védő pajzsokat. Olyan tulajdonságokat igyekeztünk megjeleníteni rajtuk, amelyek nagy szerepet játszanak abban, hogy tudatos, felelősségteljes, boldog felnőttekké váljanak.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Ennek a hónapnak a témáját egy relaxációval kezdjük: „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj”, majd az Ellazulni jaj de jó! című dal hallgatása, éneklése. A „Kedvenc játékunk kiszabadítása-bátorságpróba!” játék nagyon elbűvölte a gyerekeket. Térképet is készítettünk 10 állomással, aminek az össze feladatát nagy izgalommal hajtották végre, és a kitartó munkának meg is lett az eredménye. Az Aranykulcs című mesét is meghallgatták. Hajótörés játékot nagyon sokszor eljátszottuk, az első pár zenénél nem figyeltek annyira egymásra, de később kialakult a csapatszellem és összedolgoztak, taktikáztak, hogy-hogyan kellene megoldani, hogy senki ne essen le a plédről. Fontos, hogy kialakítsuk bennük azt, hogy úgy induljanak neki egy problémának, hogy azt érezzék, hogy megtudják oldani. Nekünk most nagy kihívás volt, hogy a farsangot megvalósítsuk, annak ellenére, hogy folyamatosan felmerültek, apró problémák. De mindet megoldottuk közösen. A megküzdés jelét felhelyeztük a hatodik lépcsőfokra. A jelüket a gyerekek úgy rakták fel, hogy elmesélhették, hogy melyik volt az a nehéz helyzet, amit megoldottak.
A gyerekek megküzdési stratégiái között van a csoportunkba a nyugalom megteremtése, lenyugvás, meditáció.
Ebben a hónapban a boldogórát a gyerekek egyik kedvenc eszközével, a babzsákkal indítottuk.
Volt fejegyensúly járás közben, lassú guggolás-felállás a fejen a babzsákkal, négykézláb mászás hátukon a babzsákkal, babzsák feldobás-elkapás. Ezeket a játékos feladatokat már többször gyakorolgattuk a gyerekekkel, sokat ügyesedtek, fejlődtek az utóbbi hetekben.
Miután jól elfáradtunk, letelepedtünk a szőnyegre, beszélgettünk arról ki milyen ügyes volt, kinek esett le keveset a babzsák.
A jó kis beszélgetés után mesére került sor: Fésűs Éva: A sete-suta őzike
A mese bevezetéseként beszélgettünk arról, hogy mit jelent a mese címe, tudja-e valaki. A mesét türelmesen, érdeklődéssel hallgatták végig a gyerekek. A mese befejeztével hosszasan beszélgettünk a mese tartalmáról. A szereplőkről, azok jelleméről. A gyerekek hosszasan fejtegették gondolataikat. A kis őzike a gyerekek gondolat és érzelemvilágában igazi hőssé vált.
Kérdésekkel próbáltam segíteni a gyermekeknek felidézni a mese tartalmi elemeit:
– Kik voltak az erdő lakói? Miért csúfolták ki az őzikét? Ki volt vele kedves?
– Hogyan ügyesedett meg az őzike? Bátor lett-e a kis őz?
– Hogyan sikerült túljárnia a farkas eszén?
– Megszerették az állatok az őzikét, tisztelték, hős lett belőle?
A sok beszélgetés után mi is kijelöltük a patak helyét, a babzsákok lettek a kövek. Terveztük egyenesre, kanyargósra a patakot, a „köveket” a patak irányához mérten helyeztük el.
A gyerekek örömmel gyakorolták a „ köveken való lépkedést”, igyekeztek, hogy minél kevesebbszer lépjenek le a babzsákról.
Emlékezetes volt a boldogóra, a mese pedig a gyerekek egyik kedvencévé vált.
Igyekszünk megerősíteni őket abban, hogy a problémákat, konfliktushelyzeteket békés, pozitív, konstruktív módon megoldani a lehető legjobb megoldás.
Az óra egy relaxációs zenével kezdtük, Bagdy Bella: Pozitív élmények újraélése.
Ezután idézeteket olvastunk a témával kapcsolatban és arról beszélgettünk. Értelmeztük a megküzdés szó fogalmát és őszintén arra is kitértünk, kinek milyen érzelem- illetve problémaközpontú megküzdése volt már és azt hogyan kezelte. Felfedeztük kinek milyen stresszkezelési módszere van.
A végén virtuálisan kaptak egy szívecskét pozitív gondolattal, amit majd az osztályban helyeztünk el.