Ebben a hónapban a gyerekek szembenéztek a félelmeikkel a Boldogságórákon.
Az első alkalommal mindenki elmondta, hogy mi az amitől legjobban fél. A leggyakoribb félelmek közé tartozott, a pókoktól, kígyóktól, egyéb csúszómászóktól való félelem, a sötétségtől, az egyedülléttől, kiközösítéstől való félelem. Lerajzolták ezeket egy papírra és jelképesen megszabadultak tőlük. Összegyűrhették és kidobták a kukába. Jó érzéssel töltötte el őket és felszabadultnak érezték magukat ettől a tettüktől.
A következő alkalommal relaxációs zenéket hallgattunk és közben lerajzolták, hogy mit tennének, ha nem ütköznének akadályokba, nem gátolnák őket a félelmeik semmiben, bármit megtehetnének, amit csak szeretnének. Egy kislány például a magasságtól fél és ő lerajzolta, hogy szinkronúszó, aki épp több méter magasságból ugrik bele a medence vizébe. Egy másik gyerek pont a víztől fél a valóságban, ő tengerparti nyaralást rajzolt, ahol parasailingezett.
Felszabadító érzés volt számukra, hogy ugyan csak rajzok formájában, de leküzdhették félelmeiket.
A következő foglalkozás alkalmával megismerkedtünk A szomorú szamuráj japán népmesével. Elolvastam nekik, beszélgettünk róla és elkészítették a saját elképzelt hősüket, megalkották a páncéljukat. A lányok és a fiúk egyaránt élvezték ezt a feladatot és kiélhették kreativitásukat.
Megküzdési stratégiák
Február elején – olvasva a hónap témájához kapcsolóló feladatokat, gyakorlatokat -, egész máshogy képzeltem el a téma feldolgozását, mint ahogy azok aztán megvalósultak.
Nem is gondoltam arra, hogy olyan valós problémák sorozatával kerülhetünk szembe, ami a mindennapokat igazi küzdelemmé teszi. Ez a nehézség a betegségekkel, a vírusok ellen folytatott küzdelem lett, amely a hónap végére elhatalmasodott és az influenzajárványban csúcsosodott ki.
A hónap elején még felszabadultan vágtunk a témába: a testet-lelket melegítő relaxációs gyakorlat után elmeséltem a gyerekeknek „Az erdei tisztás” történetét. A mesébe már első alkalommal beleszőttem az esőről tanult verseket, dalokat, a történet szereplőihez kapcsolódó mondókákat, melyeket szívesen mondtak velem együtt, így rögtön magukénak érezve a történetet és a szereplőket. Az újra-mesélés alkalmával már az otthonról hozott plüss-szereplők segítségével keltettük életre az eseményeket. A történet egyszerűsége és érthetősége még a kisebbek számára is segítette megérteni a mondanivaló lényegét: a megoldására törekvés fontosságát, a kitartás szükségességét, az összefogásban az együttműködésben rejlő erőt, és a problémák leküzdéséhez elengedhetetlen bátorságot. Itt lettek fontos szavaink a HIT, az ÖNBIZALOM, a KITARTÁS és a BÁTORSÁG. A plüssfigurák egész héten fenntartották a gyerekek érdeklődését, és naponta újrajátszották a történetet. Közben sokat beszélgettünk az egyes állatok életéről és arról, hogy a tél folyamán milyen nehézségekkel kell megküzdeniük a természetben, hogyan készülnek fel azokra, mi segíti a túlélésüket, és mi emberek hogyan tudunk nekik ebben segíteni. A középső- és nagycsoportosok szívesen színezték a szereplőket ábrázoló feladatlapot és keresték meg számukra a hazavezető utat. A kisebbek boldogan próbálgatták az álarcokat és igyekeztek egy-egy állat bőrébe bújva tapasztalatokat szerezni.
Önbizalmunk erősítésére az „Egészséges önbecsülés” témakör feladatai közül eljátszottuk a „Ki mit tud az állatvilágban?”, „A kötéltáncos” és az „Adj egy ötöst!” játékokat.
Február révén készültünk a farsangi mulatságra: versekkel, tréfás, vicces dalokat csúfolódókat tanulva. Közben két kisgyereket is köszöntöttük születésnapján. Nálunk gyakran mondják egymásnak születésnapi jókívánságként, hogy: „Legyél mindig egészséges!”, meg hogy „Sose kerülj kórházba!”. Ennek ellenére napról napra csak fogytunk, fogyatkoztunk, egyre többen betegedtek meg. Így fő témánk az egészségünk megőrzéséért folytatott küzdelem lett. Az alapos kézmosás szükségessége, a könyökhajlatba köhögés, a réteges öltözködés, a helyes orrfújás, a változatos táplálkozás fontosságának hangsúlyozása.
A hónap utolsó hetére – minden igyekezetünk ellenére- a csoport 80%-a lebetegedett, így még a farsangi mulatságunkat is el kellett halasztanunk húshagyó keddre.
De bízva abban, hogy otthon mindenki sikeresen megküzdött a betegséggel, legyőzte azt, a jövő hét keddjén egy fergeteges mulatsággal elfeledjük a betegségeket, kiűzzük a telet, s bizakodva várjuk a tavaszt!
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
„A legértékesebb kincseket a legszörnyűbb sárkány őrzi.
A kincsek eléréséhez el kell menned a sárkányhoz…
és meg kell ölelned őt. ”
(Bert Hellinger)
A februári Boldogságóránkat a boldogságfitnesz után egy feszültségoldó, lazító játékkal kezdtük. GUMIEMBEREKké vált az osztály egyik fele, a másik pedig próbálta jól felpumpálni őket. Majd szerepcsere segítségével mindenki megtapasztalta a feszít-elenged, ill. a hosszú belégzés-kilégzés stresszkezelő hatását. Nagyon tetszett a gyerekeknek, óra végén újra el kellett játszanunk.
Beszélgettünk az érzelmeinkről, egy kisfilm (gyermekbántalmazás, iskolai agresszió) és interaktív játékok segítségével próbáltuk felismerni őket. Az Agymanók c. film szereplőit is segítségül hívtuk. A gyerekek elmesélték milyen szituációkban találkoztak már Majréval, Derűvel, Undorral, Bánattal és Haraggal. Közösen gyűjtöttünk ötleteket, hogyan küzdjünk meg a rossz érzéseinkkel, hogyan kerülhetünk újra barátságba Derűvel egy-egy rossz élmény után.
SZÓKELTETŐ játékkal csoportokban gyűjtöttünk szorongásoldó technikákat a MEGKÜZDÉS szó betűivel. Ebből a feladatból kiindulva technika órán elkészítettük a farsangi MEGKÜZDÉS NYAKKENDŐnket, és büszkén viseltük és mutattuk meg iskolánk tanulóinak.
ADJ EGY ÖTÖST!-feladat segítségével is pozitív érzelmeket generáltunk a gyerekekben. Körberajzolták kezüket, majd minden ujjukba írtak egy kedves üzenetet hordozó gondolatot önmagukról-önmaguknak, irányított kérdések segítségével: Mi a legkedvesebb dicséret, amit kaptál? Miben vagy igazán jó?…
A LOVAG-SÁRKÁNY-KIRÁLYLÁNY játékkal sikerült gyermekközelivé varázsolni ezt a felnőttek számára is nagy kihívást jelentő témát, igazi nevettető, mozgalmas levezetés volt.
„Néha annyi pont elég, hogy ott vagyunk a másikért.” – Fatima dalát tanultuk meg és énekeltük közösen ebben a hónapban.
Boldogságóra megtartása a csoportban.Februári téma a Megküzdési stratégiák
A gyerekek meghallgatták az aranykulcs című mesét és beszélgetünk arról mi a történet mondanivalója. Feladat a következő óvodai napra elhozni a kedvenc plüss állatot.
” Játsszunk, hozzátok le az öltözőből a csoportba”
Csakhogy a gyerekek nem tudják, hogy a mesebeli boszorkány elvette tőlük! Vissza kell szerezni, de hogyan?
A boszi egy levélben írja le az állomásokat, amit mindenkinek végig kell járni!
Téma: „A kedvenc plüssöm megmentése!”
A gyerekek behozhatják kedvenc plüss állatukat, de a boszorkány egy óvatlan pillanatban elrabolja és bezárja őket. Hogy hová? Az a játék végén fog kiderülni.
Feladat: Az állatok megmentése akadályokon keresztül
Mozgás:4-5 akadályt kell leküzdeniük a gyerekeknek ami a tornateremben van felállítva.
Gondolkodás: válaszoljatok a feltett kérdésekre!
Kutatás: Találjátok meg az elrejtett aranykulcsot!
Válaszoljatok az utolsó kérdésre!
Ha jól válaszoltok megtalálja mindenki az elveszett kedvenc játékát.
Cél: A kihívások teljesítése, az akadályok legyőzése. Életünkben a nehézség, akadály jelen van. Mindezzel szembe kell nézni és sikeresen megküzdeni. Akik sikeresen teljesítik a feladatokat megkapják a plüss állataikat.
Fejlesztendő feladatok: figyelem, gondolkodás, fegyelem megtartása, koncentrációs képességek fejlesztése.Közösségi érzés fejlesztése, egymásra figyelés.
Módszerek: magyarázat, feladatvégzés, buzdítás, dicséret, ellenőrzés, egyéni értékelés.
Életünkben a nehézség, akadály jelen van. Mindezzel szembe kell nézni és sikeresen megküzdeni.
Megvalósítottuk az eltervezett játékot. A gyerekek nagyon komolyan vették azt, hogy nincs meg a játékuk. A kisebbek sírva is fakadtak, de megnyugtattuk őket, hogy meglesz csak figyeljenek nagyon. Érdekes mozgásos és gondolkodást fejlesztő játékokkal a játék végén meg lesz mindenkinek a játéka. Ez így is volt. Mozogtunk, kérdésekre válaszolhattak, lufit pukkaszthattak, kulcsokat keresgélhettek. Jó móka volt! Megküzdöttünk!
A délután folyamán is a gyerekek a délelőtti élményről beszéltek.
Téma: A megküzdés gyakorlása
Február havi Boldogságórás foglalkozásaink alkalmával: megbeszéltük a hónap nevezetes napjait.
Valentin napi ajándékot készítettünk: piros karton szívet vágtunk ki, melyet hímzőfonállal varrtunk körbe. Beszélgettünk a Macskák világnapjáról, ki miért szereti a macskákat, sok tanulónak van otthon házikedvencként macskája. Vicces történeteket osztottunk meg egymással.
Beszélgettünk farsangi szokásokról, megvolt az iskolai farsangunk: közösen öltöztünk be Karib-tenger kalózainak és előadtunk egy táncot is a filmzenére. Jól telt a közös készülődés és az eredmény is nagyon pozitív volt, hiszen nyertünk egy tortátamit közösen elfogyasztottunk.
Elolvastam a gyerekeknek a szamuráj szerencséje c. japán népmesét, mely nagyon tetszett nekik. Közösen átbeszéltük a tanulságokat. Az 1.4. sz. melléklet felhasználásával közösen felelevenítettük a mesét.
Elolvastam a mese a törött vízhordó edényről c. történetet is, közösen megbeszéltük a legfontosabb mondanivalókat. Mindenki lerajzolta a törött edényt és beleírta az erősségeit, melyeket szeretne megtartani és a gyengeségeit melyektől meg szeretne szabadulni.
Meghallgattuk a hónap dalát is
Tanulóimtól minden foglalkozás alkalmával nagyon pozitív visszajelzéseket kaptamfebruárban is.
Farsangi produkció
Februárban iskolánk minden tanulója farsangi lázban ég. Kisebbek és nagyobbak hetekkel előtte tervezgetik, milyen jelmezbe bújnak. Nálunk hagyomány, hogy a tanulók valamilyen zenés, táncos produkcióval is fellépnek. Az erre történő felkészülés sok örömmel, kacagással jár, de előfordul sértődöttség veszekedés, izgalom, konfliktus is. A boldogságóránkat a Tíra és a musical című történet megismerésével kezdtük. S a közben feltett kérdésekre válaszoltak a gyerekek. jónéhányan tudtak azonosulni a szereplővel, hiszen már ők is átéltek hasonló szituációt. Egymást látták el tanácsokkal, hogy az osztály táncos produkciója jól sikerüljön.
A gyerekek elhozták kedvenc plüssfiguráikat, amiket egy gonosz boszorkány csellel elrabolt. Célunk az volt, hogy visszaszerezzük ezeket a plüssöket. Akadálypályát készítettünk a gonosz boszorka házáig, amin a gyerekek nagyon lelkesen, célratörően és sikeresen végig mentek. Átkeltek barlangokon, folyón, vízesésen, s végül eljutottak a plüssfigurákig.
Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük: „Égig érő fa vagyok” majd meghallgattuk
Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! c. dalát.
Témaindító beszélgetéssel folytattuk, visszautaltunk az előző hónap témájára:
– Miért kellenek a célok?
– Milyen út vezet a célok eléréséhez?
– Sikerült-e valakinek az elmúlt hónapban kitűzött célját elérni?
– Mit szoktatok csinálni, amikor egy problémával találkoztok?
-Mit jelent szerintetek a megküzdés, megküzdési stratégia?
-Ki vagy mi szokott segíteni, ha valami nem sikerül?
Ezután Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjének feldolgozása következett.
A mese meghallgatása után a gyerekek válaszoltak a meséhez tartozó kérdésekre. A téma lezárásaként a munkafüzet feladataiból dolgoztunk.
Óra végén újra elénekeltük az „Ellazulni jaj de jó! c. dalt.
Az aktuális témából mi is elkészítettük a saját bejáratú szamurájainkat
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Az óra elején egy tanulságos történettel vezettük be a témát. A szamár meséje szolgált kiindulópontként, amelynek felolvasását követően közösen elemeztük a történetet. Megbeszéltük, mit jelent megküzdeni, és milyen tanulságokat vonhatunk le a meséből. A történet kapcsán mindenki megoszthatta a gondolatait, és közösen kerestük azokat az üzeneteket, amelyek a saját életünkben is hasznosak lehetnek.
A beszélgetés során kitértünk arra, hogy a megküzdés nem csupán fizikai akadályok leküzdését jelenti, hanem a mindennapok során felmerülő nehézségekkel való megbirkózást is. Számos személyes példát hoztunk fel, amelyek során mindannyian szembesültünk már kihívásokkal, félelmekkel vagy bizonytalanságokkal.
Sokan elmondták, hogy a közelgő március 15-i műsor miatt izgulnak és lámpalázasak. Ezzel kapcsolatban közösen gondolkodtunk, milyen tényezők akadályozhatnak bennünket abban, hogy magabiztosak legyünk, és milyen dolgok segíthetnek leküzdeni a szorongást. Összegyűjtöttük és felírtuk a táblára a bennünket gátló és segítő tényezőket, majd megoldásokat kerestünk arra, hogy miként lehet csökkenteni az izgulást és növelni az önbizalmat.
Az óra végére mindenki kapott néhány hasznos stratégiát, amelyeket alkalmazhat a saját életében. Megbeszéltük, hogy a tudatos felkészülés, a pozitív gondolkodás, a légzőgyakorlatok és a támogató közösség mind segíthetnek abban, hogy jobban kezeljük a stresszt és a kihívásokat. Az óra során sokat tanultunk egymástól, és egy támogató légkör alakult ki, amelyben mindenki szabadon megoszthatta a gondolatait és érzéseit.