Ebben a hónapban 2 nap is tartottunk Boldogság-órát, különböző helyszínnel. A csoportszobában a szőnyegre elhelyeztük a „Nyugalompaplant” amit, a gyermekekkel közösen készítettünk , a sáljaikból fontam össze. Erre többször is lepihentek felváltva a gyermekek a nap folyamán.
Bagdi Bellával, a Hónap dalára mozogtunk, énekeltünk, kellően ellazultunk. A gyermekek megjegyzése a dal végén: „Ez nagyon jó volt!”
Megnéztük közösen a „Fel a fejjel” című animációt, ami motiválta őket a beszélgetésünkhöz. A témánk, a hónap témája a megküzdés. Nagyon jól megértették a kisfilmet, a nagyobbak okosan megfogalmazták mondanivalójukat a látottak alapján. Arról is beszélgettünk, hogy nekik mi mindennel kell megküzdeniük.
A Kicsi dió című mesét meséltem nekik, megbeszéltük, hogyan készül a kenyér, illetve a cipó. Sok ismeretet szereztek a gyerekek, nagyon figyeltek, érdeklődőek voltak. Másnap is mesélgették, felidézték.
A mozgásos dalos játékot a tornaszobában játszottuk el. Ügyesen megtanulták a szöveget, megértették a szabályt. Biztos, kedvelt, dalos játékukká válik a „Kecske-becske mit csinálsz?” című játék. Ezt összekötöttük az „A part alatt” című dal éneklésével, és a dal szövegének megfelelően mozogtunk, eljátszottuk a dalt. Előtte felelevenítettük a „Kicsi dió” című mesét. Megbeszéltük,hogy a cipó ugyanúgy készül, mint a kenyér. Gyurmából készítettünk is kiscipót, amit a későbbiekben a gyermekek a babakonyhában felhasználtak szerepjátékaik során.
Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban 2 nap is tartottunk Boldogság-órát, különböző helyszínnel. A csoportszobában a szőnyegre elhelyeztük a „Nyugalompaplant” amit, a gyermekekkel közösen készítettünk , a sáljaikból fontam össze. Erre többször is lepihentek felváltva a gyermekek a nap folyamán.
Bagdi Bellával, a Hónap dalára mozogtunk, énekeltünk, kellően ellazultunk. A gyermekek megjegyzése a dal végén: „Ez nagyon jó volt!”
Megnéztük közösen a „Fel a fejjel” című animációt, ami motiválta őket a beszélgetésünkhöz. A témánk, a hónap témája a megküzdés. Nagyon jól megértették a kisfilmet, a nagyobbak okosan megfogalmazták mondanivalójukat a látottak alapján. Arról is beszélgettünk, hogy nekik mi mindennel kell megküzdeniük.
A Kicsi dió című mesét meséltem nekik, megbeszéltük, hogyan készül a kenyér, illetve a cipó. Sok ismeretet szereztek a gyerekek, nagyon figyeltek, érdeklődőek voltak. Másnap is mesélgették, felidézték.
A mozgásos dalos játékot a tornaszobában játszottuk el. Ügyesen megtanulták a szöveget, megértették a szabályt. Biztos, kedvelt, dalos játékukká válik a „Kecske-becske mit csinálsz?” című játék. Ezt összekötöttük az „A part alatt” című dal éneklésével, és a dal szövegének megfelelően mozogtunk, eljátszottuk a dalt. Előtte felelevenítettük a „Kicsi dió” című mesét. Megbeszéltük,hogy a cipó ugyanúgy készül, mint a kenyér. Gyurmából készítettünk is kiscipót, amit a későbbiekben a gyermekek a babakonyhában felhasználtak szerepjátékaik során.
Fazekas József Általános Iskola
A megküzdési stratégiák hónapjában egy tavaly februárban, az online feladattárból megismert játékkal kezdtük a téma feldolgozását. A „királylány-királyfi-sárkány” játékot farsangi délutánunkon játszottuk el, küzdöttünk a különböző szerepekben, majd beszélgettünk a megküzdés témájáról, felelevenítettük az előző évi feladatainkat. (Gumiember; Nevünk – szupererőnk)
Idei feladatainkat is az online ötlettárból válogattam össze. A témát bevezető idézetet felolvastuk, megbeszéltük, tanulságot fogalmaztunk meg: „Nem baj, ha hibázol, nem baj, ha tévedsz; küzdeni, tenni kell. Akkor is, ha nehéz, akkor is, ha félsz, meg kell próbálni!”
Ezután különböző helyzetekről beszélgettünk, amikor nehéz feladat előtt állunk, majd összegyűjtöttük „megküzdési szókészletünket”, ahol számba vettük a félelmet elűző, megnyugtató, pihentető, az izgalmakat oldó, az aggodalmakat tompító tevékenységeket, szavakat.
Idei fő témánk a megküzdés hónapjában a „ Kecskekatonaság” volt. Elolvastuk a népmesét, kérdések segítségével megbeszéltük a tartalmát. A gyerekek fellelkesültek a mese hallatán, azonnal menetelni, tisztelegni kezdtek. Testnevelés órán kipróbálhatták magukat kecskekatonaként: részt vettek egy 5 állomásból álló kiképzőtáborban. Célbadobás, bukfenc, lábemelés, kakasviadal és területszerzés volt a feladat. Forgószínpad szerűen mindenki végigjárta az állomásokat, mindenki teljesítette a próbákat, így megalakult a kecskehadseregünk. A Radetzky indulóra megtanultunk menetelni, majd a mesében megismert vezényszavakat használva a „Vigyázz!” és „Pihenj!” állást, fordulásokat, a tisztelgést gyakoroltuk. A nagy kiképzés után Bagdi Bella dalával pihentünk meg, az Ellazulni jaj de jó meditációval levezettük a testi erőnket próbáló gyakorlatokat.
Visszaterve a tanterembe újra elolvastuk az idézetünket, majd a Mélylégzés című feladattal kifújtuk magunkból a még bennünk mélyen elrejtve maradt minden apró félelmet, aggodalmat, nehézséget. Ezt a technikát alkalmaztuk még a nap folyamán a nyelvtan témazáró előtt, majd az osztály orvosi vizsgálatát megelőzően is; valamint „eltettük” a többi, már jól bevált és rendszeresen használt feszültségoldó technikánk közé.
Csurgói Eötvös József Általános Iskola Arany János Általános Iskolája
Egészséges élelmiszerek, ételek után kutakodtunk ebben a hónapban. A gyűjtés eredményét tabló formájában örökítettük meg.
A fogalmakat beszéltük át először.
Ezután a megküzdés két fajtájáról beszéltünk. Gyorsan kiderült, hogy mindenki érzelemközpontú a problémák megküzdésénél.
Szituációs gyakorlatokat játszottunk, majd saját élményeiket is elmondták.
A rajzot ezután elkészítették.
A fogalmakat beszéltük át először.
Ezután a megküzdés két fajtájáról beszéltünk. Gyorsan kiderült, hogy mindenki érzelemközpontú a problémák megküzdésénél.
Szituációs gyakorlatokat játszottunk, majd saját élményeiket is elmondták.
A rajzot ezután elkészítették.
A mese meghallgatása után kecske fejdíszeket készítettünk és a gyerekek legnagyobb örömére eljátszottuk többször is a mesét. Ezután a hónap dalára relaxáltunk.Nagyon tetszett nekik, még délután is ezt játszották sokan a napköziben.
Osztályfőnöki óra gyakori témája, hogy milyen pályát szeretnének magunknak a gyerekek.. Mi az a szakma, amit szívesen választanának, akár egész életünkre is. Látják-e vajon, hogy miben tehetségesek, ami segít nekik a pályaválasztásban?
Osztályfőnökként azt gondoltam, hogy ez lesz a témaválasztásuk alapja. Meglepetésemre azonban szinte mindenki a kedvenc sportját rajzolta le. Ebben látja magát kitűnőnek, amit minden nap megtapasztalhatott játék közben is.
Februárban a megküzdés témájával foglalkoztunk a 9. B-vel. Az óra elején megbeszéltük, hogy kinek, mit jelent a megküzdés kifejezés, mit gondolnak a stresszről, és hogyan tudják ezeket a nehéz helyzeteket kezelni. Elmondható, hogy leginkább a jelen és múlt eseményei kerültek előtérbe, és kevésbé gondoltak a tanulók a jövőre, valamint tetteik jövőbeni következményeire.
Elsőként a kamasz harcok feladatot végeztük el. Csoportokat alakítva megbeszéltük a főbb konfliktus zónákat, majd összeírták, hogy ezekben a helyzetekben mik a főbb konfliktusaik, mire lenne ezekben a helyzetekben szükségük, és ők mit tudnának tenni, hogy ezek a helyzetek megszűnjenek és egy kiegyensúlyozottabb kapcsolat jöjjön létre. Nagyon szép gondolatok kerültek felszínre. A legnehezebb része az volt számukra, amikor a saját részüket (ők mit tehetnének egy kiegyensúlyozottabb kapcsolatért) kellett összeírni.
Megnéztük „A szó ereje” című filmet, majd megbeszéltük a mondanivalóját. A tanulók rájöttek, hogy milyen sokat segített az édesanya azzal, hogy pozitívan erősítette meg gyermekét, és ezzel erőt adott neki, hogy nehézségeivel megküzdjön.
Konyári Óvoda Maci csoport
A megküzdés minden ember életében jelen van, ami feszültséggel, szenvedéssel jár. A negatív események, kihívások megküzdése erőfeszítést igényel. Nem mindegy hogyan állunk hozzá az elérhetetlennek látszó elvárások teljesítésére. Sokszor igen-igen nagy erőfeszítést igényel a feladatok megoldása de a hozzáállás is döntő dolog pozitívan, erős akarattal megküzdünk melynek boldogság fokozó ereje van vagy negatívan túl nagynak és elérhetetlennek látva feladjuk és sikertelenné válik a megoldás. Már kicsi korban az óvodáskorú gyerekek is szembesülnek ezzel a megküzdéssel a feladatok, tevékenységek megoldásával számukra is döntést jelent, hogy hogyan tudják megoldani a kihívásokat. Az óvodában ebben segítünk és bátorítjuk a gyerekeket, hogy megoldják a számukra lehetetlennek látszó feladatokat és kitartóvá váljanak a megoldásig és átéljék a sikereket amely boldogságot ad az elért eredmények láttán.