A februári boldogságórákon arról beszélgettünk, hogy hogyan tudunk nehéz, stresszkeltő élethelyzetekkel megbirkózni, mit tehetünk a feszültség enyhítése érdekében. Fontos, hogy mindig legyenek megküzdési módszerek a tarsolyukban, ezáltal egyre ügyesebben tudunk túljutni ezeken a nehéz időszakokon.
Megnéztük a Haj-szeretet c. animációs kisfilmet. Beszélgettünk a szereplők nehézségeiről, megoldási lehetőségekről. Elvégeztük a Mélylégzés feladatot is. A Hajvarázs c. feladatnál párokban új frizurát készítettek egymásnak. A Kecskekatonaság c. mese meghallgatását követően kecske fejdíszt készítettek maguknak, majd eljátszottuk a mesét. A Kiképzés c. feladatnál csoportokban dolgoztak, ahol 4-5 feladatból álló mozgássort állítottak össze, amivel „katonává” képezték magukat. Nagyon élvezetesek, ötletesek voltak a feladatok, derűs pillanatokat szereztek, mosolyt csaltak a gyerekek arcára.
Megküzdési stratégiák
Februári hónapunk témája a megküzdési stratégiák gyakorlása volt.
Az óvodai napi tevékenységek során, nem minden gyerek tudja könnyen kezelni indulatait. Emiatt testi vagy szóbeli megnyilvánulásai lesznek. Ennek következtében megpróbáltunk néhány módszert bemutatni a gyerekeknek, hogyan lehetne másképp is kezelni bizonyos problémaalapú helyzeteket.
A foglalkozást egy figyelemfelkeltő játékkal kezdtük, amikor a gyerekek egy babzsákot adtak kézről kézre, közben megosztottak egy-egy olyan helyzetet, amikor dühösek voltak valakire, vagy amikor rájuk voltak mérgesek, haragosak. A gyerekek között napi szinten előfordul nézeteltérés, erre egy békítő mondóka áll segítségünkre, amelyet az óvodások rendszeresen használnak. Nem könnyű bocsánatot kérni, de a megbocsájtás is pont olyan nehéz.
Arra bíztattuk a gyerekeket, hogy használják minél többször a varázsszavakat: SAJNÁLOM! BOCSÁSS MEG! KÖSZÖNÖM! Végezetül azt tanácsoltuk az óvodásoknak, hogy ha dühösek lesznek valakire, használják a SZERETLEK szót.
Kedves szavakkal, felvidíthatjuk a társainkat. A bántó szavak viszont szomorúságot és haragot okozhatnak. Sok kellemetlenséget elkerülhetünk, ha odafigyelünk a szavaink használatára.
A foglalkozást Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dal meghallgatásával és a közösen végzett mozgásos gyakorlattal zártuk.
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota
Beszámoló
Boldogságóra 6. : Megküzdési stratégiák
Az óra időpontja: 2022. február 4.-21-
Résztvevők: 1. osztály, 4. osztály
A témát folyamatosan dolgoztuk fel a hónap során, s ha szükséges volt a nehézségek alkalmával a megküzdési módokat felidéztük és segítségül hívtuk a problémák megoldásához.
Saját velünk megtörtént élethelyzetekről meséltünk , hogy a megküzdés milyen módját választottuk a problémánkra. A relaxációt is többször használtuk a hónap során a hónap dalával együtt. Az elsősöknek a feldolgozáshoz : A Bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét hívtam segítségül. A gyerekek mindig szívesen hallgatják a meséket, ez most is így volt. Szívesen végezték a munkafüzetből választott labirintusokat is , mint problémamegoldó tevékenységet. Ezt követően aprócska rajzokat készítettünk a megküzdéseinkről ( akadálypálya teljesítése, megtanultuk a betűket írni olvasni, megtanultuk a számokat…), s ezekből válogattunk a közös súlyzót formáló tablóra. Az elkészült tablókat ( fiúké kék, lányoké piros)kitettük az osztályban, ami emlékeztet bennünket a tanév folyamán a céljaink megküzdéséhez erőt adva. A szorgalmas hozzáállásunk, a segítőkészségünk és az akaratunk mindig segít bennünket a problémáink megoldásában. Testnevelés órákon gyakran építettünk akadálypályát, amit szívesen végeztek a gyerekek. A Farsang kapcsán frizura és smink készítő verseny is rendeztük a lányok számára. A meditáció is nagy segítségnek bizonyult az indulatok kezelésében.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
A februári téma nagyon aktuális volt, hiszen a vírushelyzet adott éppen elég megoldandó problémát és mint a beszélgetés során kiderült, a stratégiák közül a legtöbbet használtak a felnőttek.
Örömmel konstatálták viszont, hogy a jó jöhet csak úgy magától is és ha nyitottak és elég bátrak vagyunk, akkor a probléma baj helyett megoldandó feladattá válik.
A szivárvány a közelgő jó jele, remélve a legjobbakat mi most a szivárványos feladatnak álltunk neki nagy kedvvel.
A feladatot kiscsoportok helyett együtt ( osztályszinten ) oldottuk meg a COVID helyzet miatt. Sok tanuló hiányzott. Nem láttam értelmét a csoport munkának. A gyerekeknek nagyon tetszett a Haj- történet című kisfilm, illetve a Szivárványos feladat is. Ezt már a plakátba is beleépítették. Nem csak egy plakátnyi szót, kifejezést tudtunk a gyerekkel gyűjteni. Mindenki ötletét próbáltuk megjeleníteni.
A feladatot kiscsoportok helyett együtt ( osztályszinten ) oldottuk meg a COVID helyzet miatt. Sok tanuló hiányzott. Nem láttam értelmét a csoport munkának. A gyerekeknek nagyon tetszett a Haj- történet című kisfilm, illetve a Szivárványos feladat is. Ezt már a plakátba is beleépítették. Nem csak egy plakátnyi szót, kifejezést tudtunk a gyerekkel gyűjteni. Mindenki ötletét próbáltuk megjeleníteni.
A feladatot kiscsoportok helyett együtt ( osztályszinten ) oldottuk meg a COVID helyzet miatt. Sok tanuló hiányzott. Nem láttam értelmét a csoport munkának. A gyerekeknek nagyon tetszett a Haj- történet című kisfilm, illetve a Szivárványos feladat is. Ezt már a plakátba is beleépítették. Nem csak egy plakátnyi szót, kifejezést tudtunk a gyerekkel gyűjteni. Mindenki ötletét próbáltuk megjeleníteni.
Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsöde
A két kecskéről szóló animációs filmet megtekintettük a gyerekekkel. Ezt egy közös beszélgetés követett, melynek során a gyerekek elmondták a nehézségeiket, problémáikat, melyekkel szembesültek az óvodába lépésüktől. Pl: szobatisztaság, helyes kézmosás, helyes fogmosás technikája, rajzolás, számolás, téri tájékozódás, figyelem, finommotorika fejlődése, hallás, ritmusérzék. A képességeink sok-sok gyakorlással fejlődnek, melyhez kitartásra, türelemre van szükség. Ezekkel küzdünk meg naponta. A beszélgetés után a Kecske ment a kis kertbe című dalosjátékot játszottuk, mely nagy örömöt okozott a gyerekeknek. Majd kézlenyomattal kecskét nyomdáztunk és festéssel kiegészítették, természetben levő képpé, a gyerekek. Az elkészült alkotásokat kihelyeztük a faliújságra. Mindannyiunk számára öröm volt ez a nap.
Boldogságóránk e havi témája: a „Megküzdési stratégiák” volt. Sajnos, nemcsak a felnőtteknél, hanem a gyerekeknél bekövetkező változások is kihatnak testi-lelki egészségükre. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy legyenek úgynevezett megküzdési módszereik, mellyel helyesen tudják kezelni az egyes élethelyzetekben felmerülő problémákat, kudarcokat.
A foglalkozás kezdéseként relaxációs gyakorlatot végeztünk: Medve vagyok, cammogok című feladattal. Meghallgattuk több alkalommal Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dalt, melyre utánzó mozgásokat végeztünk. Elmeséltem a gyerekeknek a Félős nyuszi című mesét, mely remekül szemléltette, hogy a dolgok nem mindig olyan félelmetesek, mint amilyennek hisszük őket (helyes valóságészlelés), valamint megtanítja azt, hogy fontos különbséget tenni a valóban veszélyes és az élénk fantázia szülte veszély között (diszkriminációs képesség), továbbá azt, hogy mikor indokolt a menekülés, és mikor érdemes nyugalomra inteni magunkat. Játszottunk Medvevadászat címmel mozgásos játékot, ahol megküzdöttünk a medvével. Nagyon élvezték a különböző medvenapi akadálypályás játékokat, ahol szintén gyakorolhatták a különböző megküzdési módszereket. Építettek óriás tornyot, amelynek célja volt, hogy minél magasabbra tudják megépíteni anélkül, hogy eldőljön.
A játékos gyakorlatok során, úgy érzem, sikerült segíteni a gyermekeknek abban, hogy a megküzdési módszerek alkalmazásával minél kevesebb feszültséget, megpróbáltatást éljenek át az egyes élethelyzetekben.
Boldogságóránk e havi témája: a „Megküzdési stratégiák” volt. Sajnos, nemcsak a felnőtteknél, hanem a gyerekeknél bekövetkező változások is kihatnak testi-lelki egészségükre. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy legyenek úgynevezett megküzdési módszereik, mellyel helyesen tudják kezelni az egyes élethelyzetekben felmerülő problémákat, kudarcokat.
A foglalkozás kezdéseként relaxációs gyakorlatot végeztünk: Medve vagyok, cammogok című feladattal. Meghallgattuk több alkalommal Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dalt, melyre utánzó mozgásokat végeztünk. Elmeséltem a gyerekeknek a Félős nyuszi című mesét, mely remekül szemléltette, hogy a dolgok nem mindig olyan félelmetesek, mint amilyennek hisszük őket (helyes valóságészlelés), valamint megtanítja azt, hogy fontos különbséget tenni a valóban veszélyes és az élénk fantázia szülte veszély között (diszkriminációs képesség), továbbá azt, hogy mikor indokolt a menekülés, és mikor érdemes nyugalomra inteni magunkat. Játszottunk Medvevadászat címmel mozgásos játékot, ahol megküzdöttünk a medvével. Nagyon élvezték a különböző medvenapi akadálypályás játékokat, ahol szintén gyakorolhatták a különböző megküzdési módszereket. Építettek óriás tornyot, amelynek célja volt, hogy minél magasabbra tudják megépíteni anélkül, hogy eldőljön.
A játékos gyakorlatok során, úgy érzem, sikerült segíteni a gyermekeknek abban, hogy a megküzdési módszerek alkalmazásával minél kevesebb feszültséget, megpróbáltatást éljenek át az egyes élethelyzetekben.