A tanulásban akadályozott végzős lakástextil-készítő lányoknak az utóbbi időszak legnehezebb feladata, a vizsgára történő felkészülésben, a projektfeladat elkészítése volt.
Több héten keresztül gyakoroltuk, el tudták mondani ennek folyamatát, így sikerült megfogalmazniuk a nehézségeket is. A tanulás és gyakorlás után a zökkenők megoldásokká változtak.
Mindezek után közösen készítették el a nehézségek megoldásának folyamatábráját: a képregényt. Mindenkinek másoltam belőle, így a következő időszak tanulási akadályait a képregénnyel sikerül majd legyőzniük.
Számukra a hónap tapasztalata: nincs megoldhatatlan feladat.
Megküzdési stratégiák
A februári Boldogságóránk témája: A megküzdési stratégiák. Mottó: A határ a csillagos ég.
Az 1. Boldogságórát egy aranyos mesével kezdtem. Az én kis elsőseim nagyon szeretik a mesét, és mindig várják az újabb történeteket. Egy kis pingvinről meséltem. Topi egy távoli vidéken élt, a földgolyó legalján, a hideg Déli-sarkvidéken. Mindig vígan hancúrozik a fagyos hóban. A jég hátán is megél. Jól úszik, mélyre tud merülni, és szeret halászni. Jöhet sarkvidéki szél, a veszélyt jelentő leopárdfókák, cápák, a jégkotró csapdája, ő mindig felülemelkedik a nehézségeken, és nem ismer lehetetlent. Útja során találkozik segítő társakkal, akik sokat tesznek érte, és ez mindig boldogsággal tölti el a kis pingvint. Ő maga örök nyerő, akinek a mosoly mindig az arcán ragyog. Ha szomorú, felveszi a fekete-fehér frakkot, és táncol. A sarki sötétben gyúló fénysugár megmelegíti Topi szívét, és mindig új reményt ad neki. Ettől olyan vidám a mi kis barátunk.
Eljátszottuk a mesét. Meghallgattuk a Táncoló talpak animációs mesefilm betétdalát. Jót táncoltunk a zenére, és megnéztük videón is. Megbeszéltük, ha nehezen tudunk megoldani egy helyzetet, és szomorúak vagyunk miatta, akkor a tükör elé állunk. Megrázzuk magunkat háromszor, és elmondjuk: „Riszálom úgyis, úgyis.” Ezt a gyakorlatban is kipróbáltuk. Párba álltunk. Az egyik gyerek volt a tükör, a másik a tükörkép. Jártuk a táncot elölről, hátulról, jobbról, balról is. Ez a gyerekeket jókedvre derítette. Ezután mindenki elkészítette a kis pingvint, és az óra végén meghallgattuk a hónap dalát „Ellazulni, jaj de jó”, és elvégeztük a zene közben elhangzó feladatokat.
A 2. Boldogságórát vidám mondókával indítottuk. Megyek itt, megyek ott, egyszer bal, egyszer jobb. Fenn az ég, lenn az út, hideg szél, gyalogút. De nem félek, nem félek! Bátran előre nézek! Rövid történetet mondtam, miközben a gyerekek behunyták a szemüket.
– Képzeljetek el egy erdőt teli állatokkal, akik gyűlésre igyekeztek a nagy tisztásra, s útjuk során egy barlang előtt mentek el, amelynek legmélyén a visszhang lakott. A barlang bejáratánál minden állat a saját hangján üdvözölte a visszhangot: a kígyó sziszegett, a medve morgott, a mérges macska fújt, az oroszlán üvöltött, a papagáj rikácsolt. A visszhang egyik állattól sem félt, udvariasságból mindenkit ugyanúgy köszöntött. Tovább folytattam a történetet.
-Azért kelünk útra, hogy az elvarázsolt erdő állatait életre keltsük, mivel a gyűlésen Hókuszpók rájuk rontott, és kővé varázsolta valamennyit. Ehhez nem kell mást tenni, mint az erdőben ránk váró feladatokat megoldani. Állj fel, és kövesd Hókuszpók utasításait (de csak akkor csináld, ha Hókuszpók mondja)!
• Szökdelj négyszer!
• Hókuszpók mondja, fuss körbe!
• Hókuszpók mondja, guggolj le négy ütemre!
• Lépj hátra kettőt!
• Hókuszpók mondja, szökdelj háromszor, negyedikre guggolj le!
• Hókuszpók mondja, válassz párt!
• Hókuszpók mondja, 10 guggolás!
• Táncolj!
• Hókuszpók mondja, ugrálj jobb lábon!
Ezután következett a Medvevadászat játék. Menjünk medvét vadászni!-kiabáltuk hangosan. Átmentünk egy magas hídon, és nem féltünk. Átkeltünk a mocsáron, és nem süppedtünk el. Megmásztuk a magas hegyet, és felértünk a tetejébe. Bementünk a sötét barlangba, megtapogattuk, ami ott volt. Megtaláltuk a medvét. ISZKIRI! Gyorsan lemásztunk a hegyen, átkeltünk a mocsáron, átmentünk a hídon és MEGMENEKÜLTÜNK!
Elmeséltem a Kecskekatonaság című magyar népmesét, és megnéztük videón is. Katonás formagyakorlatokat végeztünk (vigyázz, pihenj, jobbra át, balra át, menetelés, tisztelgés). Az óra végén a Radetzky indulóra jót masíroztunk. Rajzórán megfestettük a kecskekatonákat.
Etika órán megnéztük a Haj-szeretet animációs filmet. A gyerekek a filmben egy szerető, összetartó családot láttak, akik felülkerekedtek a nehézségeken. A betegség legyőzését vagy életet követelő makacsságát már többen megtapasztalták a saját kis életükben. Személyes, átélt történeteket mondtak el. Az egyik kislány nagypapája tavaly kórházba került. Ő karácsonyfát hajtogatott, fényképet küldött a papának, amit a nővérkék az éjjeliszekrényre tettek. Kicsi szíve minden szeretetét küldte el abban az ajándékban. A kislány erősen hiszi, hogy ezekkel is segítette a papája gyógyulását. Ezen a télen az idős nagypapa tanította meg a kisunokát korcsolyázni, aki Salgótarján elismert és megbecsült edzője. Jó volt őket együtt látni a jégen. Egy kislány az osztályunkból kórházba került, mert nagyon beteg volt. A kórházban kis hősként viselkedett. A doktor bácsik bátorság oklevelet adtak neki, amin ez volt: Bátrabb vagy, mint hiszed, erősebb, mint sejted, és okosabb, mint véled. (Micimackó)
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Ilyen volt, ilyen lett. Igazán jó móka volt a hajvarázs feladat végrehajtása! Rengeteget nevettünk. Öröm volt így elkezdeni a reggelt, hiszen az ifjúság ezután vidáman folytatta a napot. Elengedték a fantáziájukat és csatok, hajgumik és fésűk segítségével készítettek új frizurát egymásnak. Elég különleges, szokatlan hajköltemények születtek. A fodrászkodásból a fiúk sem maradtak ki.
Februári beszámoló
A havi témához kapcsolódóan meglátogatott minket Mariska, a jó boszi, aki elpakolta a gyerekek plüsseit, mert hangosak és rendetlenek voltak. Elmondta, hogy meg kell küzdeniük értük, mindenféle próbát kell kiállniuk ahhoz, hogy visszakaphassák a játékokat. Először páni rémület lett úrrá a gyereken, majd néhányan kitalálták, hogy ez az óvónéni!
– relaxáltunk:
A foglalkozást Boldog Dóra vezette fel a már ismert mondókával, majd a „dagasztás” és „meglengetem a karom, pedig alig akarom” relaxációs gyakorlatokkal készültünk fel a mesére.
– mesét hallgattunk, majd verset tanultunk:
Boldog Dóra elmesélte a Kicsi dió meséjét, majd eljátszottuk a búzaszem útját a cipó szeleteléséig. A gyerekek nagyon élvezték a mozgásos versikét.
– dramatizáltunk:
Együtt megnéztük a „Fel a fejjel” c. mesét, majd el is játszottuk, megbeszéltük a mese tanulságát.
– daloltunk, dalosjátékot játszottunk:
Megtanultuk a Kecske, becske dalt és a népi játékot hozzá, majd el is játszottuk dalosjátékot, ügyelve rá, hogy mindenkire sor kerüljön. Nagyon lelkesen választottak gazdát, kecskét a gyerekek, nagyon tetszett ez a játék.
– mindenfélét kóstoltunk:
Amíg a gyerekek a különböző ízeket kóstolták, addig megépült az akadálypálya, közben Bagdi Bella dalát hallgattuk, énekeltük.
– akadálypálya:
A csoportban felállított akadályokat sikerült mindenkinek legyőznie, hiszen az volt a cél, hogy sikerélménnyel záruljon a foglalkozás, és minden kisgyermek visszakaphassa a méltó küzdelemben elnyert plüsst.
Természetesen mindenki számára volt kihívás ezen a napon, volt, aki nem szeret szerepelni, kissé ügyetlenebb, vagy éppen nehezebben tanulja a verset, vagy kevésbé gyorsan reagál, van aki nem szereti az új ízeket. Mindenki derekasan helyt állt, és élvezte a nehéz küzdelemben elnyert díját – a plüssét.
Végül kiszíneztük a hónap jelét és felragasztottuk a következő lépcsőfokra.
Tartalmas napot zárhattunk, a gyerekek nagyon élvezték, tetszett a sok játék, dal, mozgás, és még a boszi is visszahozta a játékokat. Megértették a mesék lényegét, bátran megfogalmazták a mondanivalójukat, saját példákat is tudtak mondani.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk arról, hogy kinek mi okoz feszültséget, s ezt hogyan lehet oldani. Tanultunk feszültségoldó technikákat, melyeket az osztályban előforduló konfliktus során ügyesen alkalmaztak is a gyerekek. Néztünk filmet a düh kezeléséről, a félreértésekről, s az elfogadásról is. A foglalkozás végén Bagdi Bella dalával „lazultak” diákjaim. Ki
a szőnyegen, ki a pad tetején érezte jól magát a relaxáció közben.A választható feladatok közül kettőt is megcsináltunk. Felolvastam a Kecskekatonaság című magyar népmesét. Készítettünk technika órán kecskeálarcot, s el is játszottuk a mesét. Nagyon kreatívak voltak a „katonai kiképzés ” során. A szókészlet gyűjtését 3 csoportban végezték. Egészséges verseny alakult ki a csapatok között. A szavak megbeszélésekor néhámy gyermekről olyan információt tudtam meg, amit eddig nem is gondoltam volna. Új oldaláról ismerhettem meg néhányukat, s ez jó érzés volt számomra.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk arról, hogy kinek mi okoz feszültséget, s ezt hogyan lehet oldani. Tanultunk feszültségoldó technikákat, melyeket az osztályban előforduló konfliktus során ügyesen alkalmaztak is a gyerekek. Néztünk filmet a düh kezeléséről, a félreértésekről, s az elfogadásról is. A foglalkozás végén Bagdi Bella dalával „lazultak” diákjaim. Ki
a szőnyegen, ki a pad tetején érezte jól magát a relaxáció közben.A választható feladatok közül kettőt is megcsináltunk. Felolvastam a Kecskekatonaság című magyar népmesét. Készítettünk technika órán kecskeálarcot, s el is játszottuk a mesét. Nagyon kreatívak voltak a „katonai kiképzés ” során. A szókészlet gyűjtését 3 csoportban végezték. Egészséges verseny alakult ki a csapatok között. A szavak megbeszélésekor néhámy gyermekről olyan információt tudtam meg, amit eddig nem is gondoltam volna. Új oldaláról ismerhettem meg néhányukat, s ez jó érzés volt számomra.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk arról, hogy kinek mi okoz feszültséget, s ezt hogyan lehet oldani. Tanultunk feszültségoldó technikákat, melyeket az osztályban előforduló konfliktus során ügyesen alkalmaztak is a gyerekek. Néztünk filmet a düh kezeléséről, a félreértésekről, s az elfogadásról is. A foglalkozás végén Bagdi Bella dalával „lazultak” diákjaim. Ki
a szőnyegen, ki a pad tetején érezte jól magát a relaxáció közben.A választható feladatok közül kettőt is megcsináltunk. Felolvastam a Kecskekatonaság című magyar népmesét. Készítettünk technika órán kecskeálarcot, s el is játszottuk a mesét. Nagyon kreatívak voltak a „katonai kiképzés ” során. A szókészlet gyűjtését 3 csoportban végezték. Egészséges verseny alakult ki a csapatok között. A szavak megbeszélésekor néhámy gyermekről olyan információt tudtam meg, amit eddig nem is gondoltam volna. Új oldaláról ismerhettem meg néhányukat, s ez jó érzés volt számomra.
A februári hónap boldogságóra témája a megküzdés, a stressz kezelés és a megküzdési stratégiák. A cél – megértetni a diákokkal, hogy a stressz ne betegítsen meg minket, hanem a fejlődésünket segítse elő. Megküzdésnek minden olyan tudatos erőfeszítést nevezünk, amelynek az a célja, hogy az adott stresszhelyzetet le tudjuk küzdeni, és semlegesíteni tudjuk a negatív hatásait. Nagyon jó hangulatban telt az óra, miközben készültek a pozitív üzenetek. Köszönet az üzenetért mindenkinek!
Az órákon leginkább stresszkezeléssel foglalkoztunk, mivel úgy látom, ez sok gyereknek okoz nehézséget.
Elsőként a táblán, egy pókábrán jelenítettük meg, mit jelent a gyerkeknek a stressz, milyen hatással van rájuk, hogyan viselkednek stresszes helyzetben, hogyan szokták a feszültséget levezetni.
Utána a témához kapcsolódó szólásokat és közmondásokat elemeztünk, magyaráztunk meg. pl.: Minden rosszban van valami jó., Ami nem öl meg, az megerősít!
A következő feladattal az volt a célom, hogy több stresszkezelési technikát javasoljak a gyerkekenek. Felsoroltam 30 megküzdési módot, nekik pedig azokat kellett kiválasztani, amit magukénak éreznek. Pl.: Sétálok egyet a kutyámmal., Lezuhanyozom., Kimegyek friss levegőt szívni.
Szorgalmi feladatnak adtam a nyugi-pörgettyű készítését. (Én-térképem c. könyv 44.o.)
A második óránk a stresszoldó étkezésről szólt.
Különböző honlapokról kigyűjtöttük azokat az alapanyagokat, amik stresszoldó élelmiszerként szerepelnek.
Majd ezekből az alapanyagokból készítettek egy egész napos menüt a gyerekek. (reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna, vacsora)
Ötletelés közben Vivaldit hallgattunk.
Szorgalmi feladatként el lehetett készíteni az egyik ételt a kitalált étlapról. Ezekből csatolok néhány fotót.