Érzékenyítő nap az iskolánkban. Van elég kitartásom, türelmem végig csinálni akár csak egy feladatot is?
Megküzdési stratégiák
A béke egy mosollyal kezdődik.” (Teréz anya)
Szerencsére erről a témáról több alkalommal volt lehetőségünk beszélgetni, körbejárni, játszani, megoldásokat találni.
Nagyon fontos téma, hisz már alsó tagozatban is sok gyermeknél jelentkezik a szorongás, a feszültség, az önbecsülés hiánya. Hamar lesznek dühösek, egymással elutasítók. Néha meg se tudják fogalmazni, hogy miért is. Manapság sok a bizonytalanság. Járunk iskolába, aztán hirtelen nem , lenne közös programunk, ami elmarad, majd otthoni karantén lesz, majd újból suli. Ez kicsit más félelem, mintha nem tanulnának egy dolgozatra. A beszélgetéseink során több ilyen jellegű stressz helyzetet is összegyűjtöttünk. Ezek voltak a “viharfelhők”, amik ott csücsülnek a fejünk fölött.
– Relaxáltunk megpihenve, elfújtuk a viharfelhőket.
– Érdekes volt hallgatni a gyerekeket, hisz előkerültek nem várt gondolatok is. Például: – Hogyan lehet különbséget tenni a hírek, szóbeszédek és a valós információk között? Amik ismételten szorongást kelthetnek . Így a témához kapcsolódva, de egy kicsit kitekintve, elidőztünk a biztonságos internet használatáról is.
Szerencsére ehhez a témához is sok , hasznos kisfilm található már.
Hasznos linkgyűjtemény : https://digitalisgyermekvedelem.hu/linkgyujtemenyek
https://www.saferinternet.hu/Tippek-segedanyagok-videok/Gyerekeknek/Gyerekeknek-es-Fiataloknak
– Dramatizáltunk szituációs helyzeteket, hogy mitől lehet feszült, szorongó valaki. A suliban, a családban, barátok között. Hogy lehet ezeket feloldani .
– Dolgoztunk a munkafüzet feladataival, közben meghallgattuk a hónap dalát, alkotások alatt Vivaldi “Négy évszak” szerzeményét.
– A februári Bálint és Valentin naphoz kapcsolódva az alsó tagozatos diákok kis szívekre kedves üzeneteket írtak , vagy azt fogalmazták meg rajzban , írásban , hogy mit jelent számukra a boldogság. Ezek a szeretetteljes üzenetek iskolánk ablakaira kerültek.
– Megszületett a sokféle megoldású osztályszivárványunk. Színes lapocskákra ráírták az ötleteket, stratégiákat, hogy mitől érezhetik jól magukat.
Előtte páros csoport munkában dolgoztak az ötleteken.
Sokszínű hónap van mögöttünk, csuda jó beszélgetésekkel !
Mosollyal, önbizalommal várjuk a tavaszt és a következő témát, hogy megéljük az apró örömöket! : )
A hónap témája a „Megküzdési stratégiák”. A foglalkozást Bagdi Bella- Ellazulni jaj de jó c. relaxációs zenéjével kezdtem a gyerekekkel. Ez a zene megnyugtatta őket és sokkal jobban figyeltek a Bezzeg Andrea: Aranykulcs c. meséjére. Megbeszéltük ki mitől fél. A gyerekek leginkább a sötétségtől félnek, de megbeszéltük, hogy nem kell attól félniük. A mese nagyon tetszett nekik, átbeszéltük mi történt a királylánnyal, és hogy hogyan küzdötte le a félelmét. Majd játékkal folytattuk tovább a délelőttünket. Eljátszottuk, hogy a hajójuk megsérült és más hajóra kell szállni. A játékban a karikák szimbolizálták a hajókat, melyek a játék folyamán fokozatosan fogyatkoztak. Az lett a legügyesebb, aki küzdött a végsők, s mindig eltudott foglalni egy karikát. Eljátszottuk még a „Testrészeink” játékot. Több alkalommal is kérték, hogy újra eljátszuk ezt a játékot a délelőttök folyamán. Lezárásként kiszínezhették a munkafüzetben lévő sárkányos képet.
A hatodik téma a megküzdési stratégiák volt a boldogságóra keretében. Cél, feladatrendszer: A gyermekek nézzenek szembe- felnőtt segítségével – a nehézségekkel, kudarcokkal, konfliktusokkal, problémákkal. Hatékony módszerek tanítása a stressz, és indulat kezelésre! Kiemelt fejlesztési terület: : stressz, konfliktus- indulat kezelés, kudarctűrő képesség fejlesztése, együttműködési, alkalmazkodó képesség fejlesztése.
Ebben a hónapban Febr.2.: A medve kibújt a barlangjából: „ Kibújás vagy bebújás…”.
– „Medvenapot” tartottunk a csoportban. A foglalkozást kezdő relaxáció volt: „Medve vagyok, és cammogok.”(B.E- relaxációs gyakorlata) Ezután a gyermekek kedvenc plüss mackóját a medve egy csellel megszerezte, és egy sötét barlangba vitte. Asztalokból építettünk medve barlangot, melyet barna plédekkel letakartunk. Ezután kezdődött a kedvencek vissza szerzése. Besötétítettünk a sötétítő függönyökkel, lekapcsoltuk az összes villanyt, majd kezdődött a megkeresésük zseblámpával, kezdődött a kaland. Különböző akadályokat is le kellett küzdeniük. A keresést medve lábnyomok is segítették. A gyerekek imádták! Igazi kaland volt a fény és árnyék játéka, sokat visongtak, „féltek”, kacagtak. Az akadályokat legyőzve végül mindenki magához ölelhette kedvenc maciját, és következett a megküzdés hónap dala: B.B. Ellazulni jaj de jó! Következő héten elkezdtük a farsangra való készülődést. Készítettünk egy olyan bohóc arcot, melynek közepe üreges volt. A gyermekek bele dughatták az arcukat, ahol különböző érzelmeket kellett megjeleníteniük, majd a többi gyermeknek kitalálni, megnevezni. Eleinte ez egy kicsit nehezen ment, zavarban voltak, mi felnőttek mutattunk mintát nekik, majd ezen felbátorodva egyre többen jelentkeztek erre a jó kis játékra. Beszélgettünk arról, hogy ki mit szokott csinálni, ha rossz kedve van, mitől lesz újra vidám. Természetesen a legtöbben életkoruk miatt is a szüleit említette, a szüleivel közös élményeit, majd utána az ovis barátaival való közös játékot. Farsangon sokan szuper hősnek öltöztek, még lányok is! (Batman, Batman nő (macska nő), Vasember, Pókember stb. Nagy kedvenc volt ebben a hónapban B.A.: Aranykulcs című meséje. Eleinte egy kicsit féltem tőle, hogy hogyan fogadják a 3-4 évesek, mennyire tudják magukévá tenni. Először volt aki félt a sárkánytól, majd a mese többszöri feldolgozása során már ő kérte minden nap a déli pihenő elején, hogy ezt a mesét meséljük. Volt, akit egyből magával ragadott a történet. Sokat segített a mese feldolgozásában a bábozás. Eleinte mi felnőttek, majd ők báboztak. Teljesen megértették a mondanivalóját. A báb mindig rendelkezésükre áll, sokat játszanak vele, eljátszák a történetet, mondanivalójának tanulságát alkalmazzák a mindennapokban. Sok nehezített mozgásos feladat volt ebben a hónapban! Sokat biztattuk, bátorítottuk őket, majd egymást is erősítették! Több B.B. személyiségfejlesztő gyermekzenét is hallgattunk a gyerekek kívánsága szerint.
Elméleti háttér
Könnyen elvégezhető érzelemközpontú stratégiák:
Stresszkezelési módszerek
Előnyök keresése-Jó tulajdonságok listája
Negyedórás tippek stressz kezelésére
Gyors és apró feszültségoldók
Technikák rossz érzések kezeléséhez,elkerüléséhez
Napló vezetése(javaslat)
21 tevékenység leírása, amelytől boldognak érzed magad
Ötletbörze(problémamegoldó tesztlap)
Nagyon élveztük a témakör és a mese feldolgozását. Relaxáltunk, kecskemaszkot készítettünk, aztán a jó időben belebújtunk a kecskék bőrébe és masíroztunk, szalutáltunk az iskola udvarán. Jó móka volt!
Foglalkozásunk előkészítéseként azt figyeltük meg több napon keresztül, ki mitől fél, mikor izgul, miért haragos, dühös- és akkor mit csinál. Többféle tevékenységen keresztül, játékosan tapasztalhatták meg, hogyan tudnak önmaguknak és másoknak segíteni a nehéz helyzetekben. Legjobban a mese és a hozzá kapcsolódó játék tetszett; az egymásra utaltság során figyeltek a másikra, segítették egymást. A feszültség oldására már ismerős a légzőgyakorlat. Nagyon szeretjük Bagdy Bella: Ellazulni….dalát is.
Relaxálással kezdtük a boldogságóránkat. Közösen meghallgattuk (Bagdi Bella:Ellazulni jaj, de jó! a Világomban minden rendben van c.CD-ről) Beszélgettünk arról, hogy milyen kis feladatokkal kell a gyerekeknek megküzdeni. Megtanultuk a Kecske becske mit csinálsz? c. népi játék szövegét. Készítettünk kis kecskéket. Egyet fejdíszre tettük. Választottunk egy gazdát és kalapot tettünk a fejére. A többiek körben állva kaput tartottak. Segítettek a kecskének a kapu zárásával, hogy megakadályozzák a gazdát abban, hogy el ne kapja a kecskét. Nagyon élvezték a játékot.
Relaxálással kezdtük a boldogságóránkat. Közösen meghallgattuk (Bagdi Bella:Ellazulni jaj, de jó! a Világomban minden rendben van c.CD-ről) Beszélgettünk arról, hogy milyen kis feladatokkal kell a gyerekeknek megküzdeni. Megtanultuk a Kecske becske mit csinálsz? c. népi játék szövegét. Készítettünk kis kecskéket. Egyet fejdíszre tettük. Választottunk egy gazdát és kalapot tettünk a fejére. A többiek körben állva kaput tartottak. Segítettek a kecskének a kapu zárásával, hogy megakadályozzák a gazdát abban, hogy el ne kapja a kecskét. Nagyon élvezték a játékot.