A feladat kiválasztását a gyerekek érdeklődési köréhez igazítottuk, mivel az állatok érzelmileg igen közel állnak hozzájuk. A Fel a fejjel! című kisfilm megtekintése örömmel töltötte el a gyerekeket, nagyon mulatságosnak tartották. Fokozta kíváncsiságukat a kiskecske csetlése-botlása. A történet utáni megbeszélés és a kecske készítés tenyérlenyomattal lehetőséget adott a közösen átélt élmény feldolgozására. A gyerekek élvezték a tevékenységet, az alkotás örömét. A csoportok által elkészített „műveket” pedig kihelyeztük a Boldogság falra, hogy mindenki megcsodálhassa.
Megküzdési stratégiák
Témahét
2022.02.14.-02.18.-ig
Félelmeink kulcsa a megküzdés, légy bátor!
Középső Pillangó csoport 4-5 évesek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Komplexen
Hétfő
Mindennapos testnevelés, nagymozgással kísért szövegmondás, éneklés. Boldogságóra relaxációs gyakorlatok: 23, 21, 22. (Tankönyv 39.o.) Beszélgetőkör: Mitől lehet félni? Ti mitől szoktatok megijedni? pl.: rossz álom, sötétség, gonoszságtól, félelmetes állatoktól. Farsangi álarcokon bemutatása, érzéseink megbeszélése. Arcok mimikai memória játék.
zh.: Gryllus Vilmos Tigris + mesekönyvben való megtekintése. Félelmetes állat a tigris, tulajdonságai megbeszélése.
ÉNO305. Brum, brum, Brúnó.. kf.: páralkotás, tánc
ÉNO203. Mackó, mackó ugorjál..
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
Kedd
Mindennapos testnevelés, testrészekkel kapcsolatos mondókák
Szemléltető: állatok az oviban. Számlálás 10-ig. Pótlással való számlálás. Számláló mondóka elmondása: Egy megérett a meggy… Villám játék.
Ovi állatainak megismerése, külső és belső tulajdonságaik. (tigris, víziló, majom, kígyó..) Melyiktől félünk? Miért? Feladatlap a kígyókkal.
Göncző Ferencné Beszédfejlesztés és anyanyelvi nevelés 28.o. „c” és „sz” hang. Mondóka megtanulása: Levendula ágastul.. keresztcsatornák működtetésével. Vár építése nagy méretű kockából.
Mese: Bezzeg Andrea Aranykulcs. Szemléltetőn sárkány, királyfi és királylány. Mese szerialitása. Ismerünk mi sárkányt? Süsü-zöld.
Játék: keressünk a saját ruháinkon zöldet, világos-sötét, több-kevesebb. Aranykulcs sárkány színezése színesceruzával zöld színek árnyalataival.
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(Matematikai tapasztalatszerzéssel)
Komplexen
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Szerda
Mindennapos testnevelés
Hétfői nap ismétlése, emlékezet, figyelem fejlesztése. Érzelmek az arcunkon, tükör játék. (Boldogságóra munkafüzet 43.o.) Melyik arckifejezés tölt el bennünket jó érzéssel? Mosolygós, vidám, boldog. Aranykulcs című mesében szereplő sárkány bemutatása, mit érzel? Mi is a félelem? Küzdjünk ellene! Ő egy jó sárkány. (Boldogságóra mf. 42.o.)
– Dirmeg dörmög a medve.. , Levendula ágastul..
– ÉNO305. Brum, brum, Brúnó.. kf.: páralkotás, tánc
– ÉNO203. Mackó, mackó ugorjál.
– Mh.: Gryllus Vilmos Maszkabál
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Vers-mese, anyanyelvi nevelés
(komplexen)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Csütörtök Mindennapos testnevelés
Mondóka: Levendula ágastul..
Beszédfejlesztés és anyanyelvi nevelés: „c” és „sz” hang. Hívóképekkel való hangkeresés. Hol ülnek a hangok a vonatban?
Kedves játékok kiszabadítása! Bátorságpróba. (Bold.óra tk. 136.o.)
Pók néni levelének felolvasása, térkép alapján játékok keresése a megadott útvonalat követve. Feltételek elfogadása, betartása. Mh.: Pók c. verset. Szemléletem hogy nézhet ki egy pók, tulajdonságairól való ismeret szerzés. Nem kell félni tőle.
– Rajzoljanak pókot pókhálóban
– Színezzék ki színesceruzával a díszes sárkányt.
Mozgás, mozgásos játékok
Rajzolás, festés, mintázás és kézimunka
komplexen
Péntek
Karikagurítás padok között, ugróiskola.
Vár építése nagykockából.
Várkastély rajzolása négyzet és téglalap formákkal zsírkréta használatával.
Megküzdés jelének kiszínezése, ragasztása a Boldogság várunk 6. lépcsőfokára.
Játék: Colorama társasjáték, Macicsalád puzzle kirakása, Várkastély, palotaépítése kockából, Villám játék, Lego,
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákkal ismerkedtünk, amely kapcsán, a fonás technikáját használtuk küzdelmünk alapjaként.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákkal ismerkedtünk, amely kapcsán, a fonás technikáját használtuk küzdelmünk alapjaként.
A megküzdési stratégiák hónapjában is kiálltuk a próbát. A megküzdés jelvényeket is megszerezték a gyerekek. A foglalkozást babzsákkal kezdtük: a téma, amit megjelöltünk a farsang volt. Miközben adogattuk a babzsákot, farsanggal kapcsolatos kifejezéseket gyűjtöttünk. Jelmezekről, tánclépésekről, mozdulatokról, zenéről, finomságokról kerültek szavak a képzeletbeli kosarunkba. Ezután kövezett a „Futár” nevű játék. Előzőleg elkészítettük a házikókat és a pizzákat színes kartonból. A játék lényege, hogy az osztályban elhelyezett házakhoz kell kiszállítania a futárnak a pizzákat minél hamarabb. Nehezítettük a feladatot azzal, hogy volt olyan ház, amit csak úgy tudott megközelíteni, hogy fel kellett állnia valamire, vagy el kellett mozdítania valamit. A játék a problémamegoldó gondolkodást remekül fejleszti. Versenyeztünk is, ki szállítja ki a legrövidebb idő alatt. Nagy sikere volt a játéknak, azóta is szállítunk minden nap.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Megküzdési szókészletünk
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Megküzdési szókészletünk
A tehetséggondozás célja iskolánkban a gyerekek munkába állásának megkönnyítése. Olyan, már meglévő képességek fejlesztése, melyek segítik az adott szakma elsajátítását. Mindemellett nagyon fontos a gyerekek mentális jólléte. A hozzánk érkező tanulók nagy többsége már eltöltött néhány évet más intézményben, ahol nem tudott megfelelni a vele szemben támasztott követelményeknek. A folyamatos kudarc leépíti önértékelésüket, kóros változásokat idézve elő a személyiségükben. A személyiség „visszaépítése”, fejlesztése nagyon fontos feladatunk. Ennek egyik legjobb eszköze a Boldogságóra, ahol játékos formában ismerkednek meg egy olyan eszköztárral, ami nagy segítség problémás helyzetek megoldásához. Éppen ezért gondoltam, hogy a tehetséggondozás tananyagát erre építem. Ebben a tanévben első és második osztályban tartok tehetséggondozó foglalkozásokat.
A megküzdés hónapjában elkészítettük a szófelhőt is. Eljátszottuk a történetet, lejegyzeteltük mit tanácsoltak a gyerekek. A program segítségével elkészítettük a szófelhőt. Nagyon élvezték az alkotást, így több is készült. Elküldtük az osztályfőnököknek, hogy vetítsék ki interaktív táblára, mert úgy olvashatóbb, s beszélgessenek róla.
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy intézményünk gyakorló iskolaként is működik, így rendszeresen vállalhatom leendő gyógypedagógus hallgatók mentorálását. A szakmai ismeretek közé mindig „becsempészem” a boldogságórát, az erősségközpontú oktatási programot is. Mivel beépítettem a tananyagba, már a hospitálások során is találkoznak vele. Ha úgy látom, érdekli a hallgatókat, részletesen is bemutatom nekik.
Ezen a héten új hallgató érkezett: Bogi. Mikor meséltem neki a programról az első kérdése az volt: Nekünk ezt miért nem tanítják? Elgondolkodtató kérdés.
Aki hozzánk kerül, biztosan találkozik vele. Lelkesen ismerkedett a bemutatott eszközökkel, játékokkal. A gyakorló tanítás során fel is használta új ismereteit. Magyar nyelv és irodalom órán a szógyűjtéshez használta a Szupererő kártyacsomagot.
Nagyon szeretek velük dolgozni, inspiráló és megnyugtató a lelkesedésük. Látom, mivé lehetnek még. Ha velük vagyok, megérint a jövő.
Mivel olvasás órán a történelmi olvasmányoknál nagyon sokszor felmerült, hogy a honfoglalás környékén mennyi nehézséggel kellett megküzdeni a magyaroknak, így párhuzamot vontunk a régi nehézségek és a maiak között. Időutazást tettünk és átbeszéltük, összehasonlítottuk a honfoglalás kori nehézségeket és a mai aktualitásokat.