A mesefotelünkben ülve elolvastuk a „Mese a törött vízhordó edényről” című mesét, melyből merítettünk egy kancsó optimizmust, reményt, türelmet és csodát. A „Kacagtató rajzok” segítségével jó kedvre derültünk és a humor lendített át bennünket, adott erőt a „Szamuráj pajzsunk” elképzeléséhez és megalkotásához, melyen központi szerepet kapott a saját erősségünk hangsúlyozása, amellyel karöltve minden nehézséggel megküzdünk.
Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban úgy döntöttünk, hogy a foglalkozások egy részét közösen tartjuk meg. Az óvoda négy csoportjának pedagógusai különféle programokat szerveztek, amelyeket összekapcsoltunk a Nemzeti Faültetés Napjával. Minden „Boldog Órás” csoport örömmel csatlakozott ehhez a kezdeményezéshez, és felvettük a kapcsolatot a szervezőkkel. Az ültetésre egy olyan fafajtát választottunk, amely még nem található meg intézményünk területén – ez pedig a galagonya, amely nemcsak gyönyörű, hanem értékes gyógynövény is. Emellett ismertünk hozzá egy szép őszi verset is. A foglalkozások során minden csoport a havi témának megfelelően foglalkozott a megküzdési stratégiákkal. A foglalkozásokon minden gyermek készített magának egy szív alakú nyakláncot, amely hátoldalán megrajzolta a „boldogság és szeretet fáját” – azt a fát, amelyet közösen ültettünk el. Célunk az volt, hogy olyan különleges és emlékezetes napot szervezzünk a gyermekek számára, amely maradandó élményt nyújt számukra. A program részeként a gyerekekkel megismerkedtünk a fák részeivel, szerepükkel a természetben, valamint azzal, hogy miért fontosak számunkra és az állatok számára egyaránt. Felfedeztük a különböző fafajtákat, tanulmányoztuk kérgüket, évgyűrűiket, majd közösen elkészítettük az óvoda fáinak térképét. Ez a térkép segít a gyermekeknek felismerni és beazonosítani az intézmény területén található fafajtákat. A térkép segítségével együtt megkerestük a fákat és beazonosítottuk őket. A nap folytatásaként a gyermekek Kalap Jakab „Ültess fát!” című zenéjére mozogtak, majd játékos formában mindannyian elültették saját kis facsemetéjüket. Vendégünk, Veleczki Gábor erdész interaktív előadást tartott az erdővédelem fontosságáról, a fák hasznosságáról és az erdészek munkájáról. Gyermekközpontú előadásával bevonta a gyerekeket is, kérdésekkel aktivizálta őket, és szemléletesen elmagyarázta a szakszerű faültetés folyamatát. Végül a gyerekekkel közösen elültette a galagonya fánkat. .Amíg az ültetés zajlott, a többi gyermek és az óvónők közösen elénekelték az „Erdő, erdő, erdő marosszéki kerek erdő…. című dalt, valamint elmondták Weöres Sándor „Galagonya” című versét. A program zárásaként a négy csoport közösen készített egy fát ábrázoló élő montázsképet az óvoda hátsó udvarán. Végül az óvodai fatérképre elhelyeztünk egy szívet, amely az elültetett fát jelképezi, és a „Boldogság fájának” neveztük el. Ennek fejlődését a jövőben figyelemmel kísérjük, gondozzuk és ápoljuk. Reméljük, hogy ezzel a kezdeményezéssel mi is hozzájárultunk környezetünk zöldebbé tételéhez.
Ebben a hónapban az átlagosnál is több nehéz helyzettel kellett megküzdenünk a csoportban. Betegségek miatti drasztikus hiányzások, tervezett és váratlan személyi változások, otthoni problémák lecsapódása, egészségügyi problémák, frontérzékenység, fáradtság. A bizonytalanságból és szokatlan „helyettesítésből” adódó stresszhelyzet sajnos rányomta bélyegét kiscsoportos mindennapjainkra. Felerősödött a nyugtalanság, hangoskodás, dacosság, dühkitörés, sírás, szorongás, csípés, harapás, lökdösődés jelenléte. Beszélgetőkörökkel /”Mi segíti elűzni a rossz kedvedet?”, „Mi nyugtat meg?”, ölbéli játékokkal, bábokkal, közös firkálással, gyurmázással, tenyérfestéssel, zenehallgatással-énekléssel próbáltam lecsendesíteni az éppen rosszkedvű gyermekeket. Utánzó mozgásokkal, vicces feladatokkal, farsangi mondókákkal, énekekkel, közös tánccal tereltem figyelmüket a közös célunk /Farsang/ felé. Kedvenc plüssfiguráikért való megküzdési játékukban aktívan „tutajoztunk” a párnáinkkal. Farsangi ünnepségünkön kedvenc hősüknek öltöztek be gyermekeink szülők segítségével. Örömmel nézegették magukat és társaikat a fotós bácsi által megörökített képeken.Nagy örömömre a beszoktatós ikerpár is részt vett a közös farsangi táncban, a csoportban tudnak játékot választani, közös építéssel lenyugtathatóak.
Nehézségeink ellenére segítséggel sikerült megbirkózni a kihívásokkal. Próbáltuk a pozitív dolgokat előtérbe helyezni, kitartani, elfogadni.
„Légy olyan,mint a madár, mely alól ha kivágják a fát, nem zuhan le, hanem még magasabbra repül!”
Kinek mit jelent ez a gondolat?
1.Hol érzem a feszültséget?
Testi változások,amikor félünk, haragszunk, feszültek vagy szomorúak vagyunk (pl.izzad a tenyerünk, fájni kezd a hasunk stb.) Jelöld be a rajzon, Te mit szoktál érezni!
2.Mit jelenthet a megküzdés szó?
Szerinted mit lehet tenni, ha érzékeled az imént rajzon is jelölt testi tüneteket, hogy meg tudj küzdeni ezekkel a nehéz helyzetekkel? Ötletek gyűjtése (mély levegőket veszek, megnyugszom; szépre gondolok; mondogatom magamnak,hogy úgyis menni fog; magamhoz szorítom a plüssömet stb.)
3.Milyen vagyok? (önismereti, önbizalom -növelő játék)
A résztvevők körben ülnek, középre helyezünk egy széket. Kiválasztunk egy tanulót,aki ezt mondja:
Hogy milyen vagyok?Nem is tudom!
Mondd meg nekem, kérlek!
Addig ide lecsücsülök,és meghallgatlak Téged.
A gyerekek mondanak egy-egy jó tulajdonságot.Akiről mondták, megpróbálja elismételni a hallottakat,és kiválasztja,amelyik neki a legjobban tetszett ill.annak a társának adja át a helyét.
Amit mondtál, nagyon tetszett,
Neked adom át a helyet!
4.Félelmet leküzdő mese-Beszélgetés
5.Én vagyok a saját hősöm! Szamuráj páncél (Rajz sablon alapján)
Hogy nézne ki a Ti szamuráj Énetek?
Milyen lenne a ruhátok (páncélotok és sisakotok)?Melyik meglévő képességeiteket, erősségeiteket nagyítanátok fel,hogy még bátrabban szembe tudjatok nézni a kihívásokkal, nehézségekkel?
Az óra tanulsága:
Soha ne add fel,ha nehézségbe ütközöl! Tudj küzdeni, a kudarcok erősítsenek meg, adjanak erőt!
A feladat célja a csoport tagjainak életében előforduló stressz-források feloldása, illetve kellő önkritika gyakorlása maguk felé, humorral átszőve. Bele kellett helyezkedniük képzeletben olyan helyzetekbe, amelyekben dühösek, stresszesek lettek. Ezt követően el kellett képzelniük magukat, hogy az adott szituációban hogyan láthatják őket mások, milyen eltorzult, emberi mivoltukat elveszítő alakokká válnak. Nem csak magukat kellett rajzban megoldaniuk, de azokat a helyzeteket is, amelyek szélsőséges reakciót váltanak ki belőlük. Változatos megoldások születtek, a helyzetek viszont többnyire hasonlók. Rajzaikban megjelennek közös ellenségek, mint a nehezebb tantárgyak, szigorúbb tanárok, szülők, testvérek, kudarcélmények. Az órát folytattuk osztályfőnöki óra keretén belül, hogy a problémáik szóban is felszínre törjenek.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A havi téma, megküzdési stratégiák számomra egy kicsit nehezebb feladat volt. Hogyan is fogalmazzam meg a gyerekek számára, hogy megértsék a lényegét. Legjobban a mindennapjaikon keresztül lehetett érzékeltetni. Testnevelés foglalkozáson sokszor előfordul, hogy egy-egy feladattól megijednek a gyerekek, és bíztatni, buzdítani kell őket a végrehajtás teljesítésére. Ilyenkor minden eszközt bevetünk, hogy a gyerekek önbizalomra kapjanak, merjenek beleállni a feladatba, még akkor is, ha azt gondolják magukról, hogy az nekik nem fog sikerülni. Nemegyszer olyan boldogság ült ki a gyerekek arcára, amikor mégiscsak sikeresen tudták teljesíteni az adott feladatot. Ezen keresztül tudtam nekik megfogalmazni azt, hogy sokszor a nehézségek ellenére is meg tudunk küzdeni egy-egy feladattal, ha hiszünk magunkban, próbálkozunk, gyakorlunk. Azt gondolom kaptak egy képet arról, hogy nagyon sokszor a hozzáállásunktól függ az, hogy valamit meg tudunk csinálni, vagy nem. Csoportunkban van egy Down szindrómás kisfiú. Az ő feladatokhoz való hozzáállása példaértékű. Soha egyetlen feladatot sem ad fel. Még akkor sem, ha mi könnyebb feladatot javaslunk neki. Ő mindig azt csinálja, amit a többiek. Küzd, gyakorol, hihetetlen kitartás van benne. Sokat dicsérjük, aminek nagyon örül, és mosollyal válaszol. A gyerekeink talán érzik, talán nem a másságát. A csoport előtt is többször megdicsérjük, ilyenkor látjuk rajta a büszkeségég jeleit. Önbizalma nagyon sokat erősödött óvodába kerülése óta.
Hogy a megküzdési stratégiát még jobban megértessem velük, elmeséltem nekik az Erdei tisztás című mesét is. A mesén keresztül jobban meg tudtam velük értetni, hogy együtt sokkal könnyebben meg lehet oldani a nehézségeket. Arra is kíváncsi voltam a mese kapcsán, hogy ők hogyan jutnának át egy nagyobb víz egyik oldaláról a másikra. Nagyon jó ötletekkel álltak elő. Egyre többször bukkan fel a kreativitás egyes gyerekeknél. Szembe tűnően van a csoportban egy olyan kisgyerek, aki mindig más, egyedi megoldást keres. Törekvéseiben támogatjuk.
A témához kapcsolódóan beszélgettünk arról is, hogy ki mi szeretne lenni felnőtt korában. Megbeszéltük, hogy ahhoz mennyit kell majd tanulni. Ellátogattunk a mentőállomásra, itt megismerkedhettek a mentősök munkájával, és kipróbálhatták a babán az újraélesztés nehéz feladatát. A megküzdést a saját bőrükön tapasztalhatták, hiszen érzékelhették ennek a feladatnak a nehézségét. Nagyon nagy élmény volt csoportunknak, még napokkal utána is emlegették a látogatást. Játékukban is megjelent, újraélték a tanultakat.
A boldogságóra erősség program havi témája a tanulás szeretetének érzékeltetése szinte minden nap előbukkan valahol. Mivel gyermekeink 4 évesek így még mi óvodapedagógusok emlékeztetjük őket arra, hogy mi mindent tanulnak nap, mint nap. A fejlődésüket pozitív értékeléssel, dicsérettel ismerjük el, aminek mindig nagyon örülnek. A humor erősségét a farsang kapcsán érzékeltettük. Kíváncsiak voltunk, hogy szerintük melyik a legviccesebb jelmez. Beszélgettünk róla, és arról is, hogy szerintük ki a legviccesebb, leghumorosabb a csoportban. Itt szintén még nekünk felnőtteknek kellett segíteni a döntésben. Azt viszont, ha mi felnőttek viccesek vagyunk, már több kisgyerek is érzékeli, és mondja is.
Próbálkoztunk a Boldogságóra Mindfulness program Tudatos légzés: hullámlégzés feladatával is. A feladatot nagyon ügyesen, figyelmesen csinálták. Folyamatosan kérték a visszajelzést. Itt is bátorítottam, buzdítottam őket. A gyakorlat után sokkal nyugodtabbak lettek. Ez a játékukon volt érzékelhető.
A szamuráj páncél tervezése és kivitelezése során a megküzdési stratégiát erősítő minták, színek, kiegészítők részletgazdag megjelenítése.
I. A hónap első boldogságóráját február 14-én, Valentin-napon tartottuk. Egy videó segítségével megismerkedtek a gyerekek a nap történetével, amely arra is ráirányította a figyelmet, hogy ilyenkor fokozottabban kifejezhetjük szeretetünket azoknak, akik fontosak számunkra. Ez a kisfilm szorosan kapcsolódik a hónap témájához is: egy-egy nehéz helyzettel mennyivel könnyebb megküzdeni, ha szerető-támogató emberek vesznek körül bennünket!
Valentin-nap gyerekeknek:
https://www.youtube.com/watch?v=2kIg8brtp8&ab_channel=TalentedChildren
II. A megküzdési stratégiák feltérképezése: Miután összegyűjtöttük, hogy milyen lehetőségeink vannak arra, hogy megbirkózzunk a bennünket ért nehézségekkel, a negatív életesemények okozta feszültéggel, fájdalommal, mindenki kiválasztotta ezek közül a saját megküzdési technikáit. Majd a nevével annyi levelet helyezett el a „megküzdésfán”, amennyi lehetőséget használ.
A feladat segítségével a gyerekek átgondolták erőforrásaikat, és a feldíszített fa megmutatta, mi a csoport tagjainak legfőbb megküzdési „fegyvere”. A család, a barátok, a zene-tánc, a humor, a házikedvencek „ágára” került a legtöbb falevél, de többen elmesélték, hogy nekik a hit vagy pl. a boldogságbeszéd ad erőt.
KÉPEK
III. Végül a humor mint megküzdési stratégia (csoportunk egyik erőssége) került előtérbe: viccmesélés, vicces történetek felidézése, farsangi próba (Március 3-án pingvineknek öltözünk, és pingvintáncot járunk.)
KÉP
„Amikor a hernyó úgy gondolta, számára vége a világnak, pillangóvá változott.” (Ismeretlen szerző)
A szamuráj páncélok tervezése és kivitelezése során a megküzdési stratégiát erősítő minták, színek, kiegészítők részletgazdag megjelenítése.
Február hónapban több alkalommal küzdöttünk meg mindennapi dolgainkkal a hatodik osztályosok társaságában.
Igyekeztünk az ő életükben előforduló helyzetekben kipróbálni az ajánlott módszereket: a légzéstechnikát, a mozgásos feszültséglevezetést. Elmondásuk alapján ezeket a mindennapokban is alkalmazták, ami szerintem a legfontosabb a foglalkozások célkitűzéseinek tekintetében.
A legnagyobb lelkesedést a „Labirintusjáték” adta, amikor bekötött szemmel a társaikat csak szóban irányítva jutottak ki a labirintusból. Szuper volt az Activity is, melyben leginkább az érzelmekre és a nehezebb szituációkra tettük a hangsúlyt. Elmaradhatatlan a meditáció, amelyben egyre ügyesebbek, egyre jobban élvezik a pihenést.
Sikeresnek és érdekesnek találták e havi témánkat is, és mindannyian szívesen tevékenykedtek.