A foglalkozás indításaként elképzeltük milyen lenne, ha a kedvenc játékaink eltűnnének és értük kellene megküzdenünk. Egy akadálypályán kellett átmenniük többször is, hogy elérhessék a kedvenc játékokat. Miután teljesítették Az aranykulcs c. mese következett. A meséből kivéve körbeadtuk az aranykulcsot és mindenki elmondta mit nyitna ki vele legszívesebben. Mivel az akadálypályát mindenki ügyesen teljesítette így szinte már szuprthősökké váltak, így mindenki le is rajzoltam magát szuperhősként a foglalkozás zárásaként.
Megküzdési stratégiák
Februárunk is tele volt jeles napokkal. A hónap elején megünnepeltük iskolánk születésnapját. A vidám mesevetélkedő mellett közösen vettünk részt A kis herceg színházi előadáson. Iskolánk születésnapján farsangoltunk is. Teknős jelmezünket finom csokis-nutellás tortával jutalmazták. A nutella evést tovább folytattuk a Nutella Napon. 14 –én a szerelmesek napján, titkosan leptük meg egymást. A jegesmedve napon is szívecskés mackót is gyártottunk. Sok mindent megtudtunk a jegesmedvékről. A tanulás szeretetéről szóló mondókát erősségmondókaként leginkább ekkor éreztük. Szünetekben többször játszottuk a tanulásláncot.
Vidám pillanatokat szereztek az állatokról összegyűjtött vicces filmek. A nevetés hatotta át ezeket az órákat. Megtanultuk a rövid mondókát is, melynek igazságtartalmát mindenki igaznak érezte, miszerint másoknak is örömöt okozunk, ha mi is vidámak vagyunk. Kacagtató pillanatokat éltünk át a saját társasjátékunk készítése és meg inkább játszása közben. A társas A téli tücsök meséjéhez kapcsolódott. Kacagtunk azokon az állatokon is, melyeket hármasával rajzoltunk meg úgy, hogy nem láttuk mit rajzolt az előttünk levő. Érzelmi állapotváltozásunkra bohócokat készítettünk. Mozgatható arcán hol az öröm, hol a sírás, hol a meglepődés jelent meg. Több napig így jeleztük saját hangulatunkat.
17-én elleptek minket a macskák. A hónap végén már a tavaszt vártuk. Madáretetőket készítettünk. A kihelyezett madáretetőkbe érkező madarakat a magunk készített távcsöveken keresztül figyeltük. A távcsöveket a távolságból való figyelésre is felhasználtuk. Gyuri kakas és a gyík meséjét eljátszó osztálytársainkat ezen távcsövek segítségével figyeltük. megbeszéltük, majd lerajzoltuk hogy ki mit látott a távcsöve mögül. A rész – egész kérdéshez kapcsolódott a kirakós játékunk is.
Gyuri kakas történetén kívül megismertük a Szamuráj szerencséje mesét. Megbeszéltük a mese főbb eseményeit, mondanivalóját, majd a magunk szamurájpáncéljait is elkészítettük.
A februári Boldogságórán a megküzdési stratégiákról beszélgettünk. Mivel ezzel a fogalommal eddig még nem találkoztak az elsősök, ezért az első feladatom az volt, hogy egyszerű példák segítségével elmagyarázzam a lényegét, és a gyerekek megértsék, hogy a küzdés mindig valamilyen cél elérése érdekében történik. A cél eléréséhez vezető úton sajnos gyakran akadályba ütközhetünk, és ez stresszhelyzetet okozhat, de soha nem szabad elkeseredni. Különböző játékos feladatok segítségével megtanultuk kezelni a streszt és egymást bátorító gondolatokkal nyugtattuk meg. Ebben a hónapban is számos örömteli élményben volt része az osztályközösségnek , amely során az elsősök kifejezték egymás iránti szeretetüket, segítőkészségüket. Együtt gondoztuk a gyerekekkel az áttelelő madarakat, boldogan készültünk a Valentin napra, az iskolai jelmezbálra, valamint megemlékeztünk városunk neves személyiségének, a „nagy mesemondó“, Jókai Mórnak a 200. születésnapjáról is.
Mozgalmas, de örömteli hónapot tudhatunk magunk mögött.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Ügyelünk lelki immunrendszerünk erősítésére. Összegyűjtöttük néhány megküzdési stratégiát.
Februárban van a Parasport Világnapja. Mivel az osztályunkban van egy igazolt parasportoló, így egy hetet szántunk arra, hogy azokra az emberekre gondoljunk, akik az életük során leggyakrabban találkoznak a megküzdés fogalmával. Minden nap foglalkoztunk ezzel a témával. Kisfilmet néztünk róluk, testnevelés órákon érzékenyítő játékokat játszottunk, illetve kipróbáltuk a szájjal és lábbal rajzolást. Minden tiszteletünk az övéké, minden tiszteletünk Csongoré, a kis osztálytársunké, aki minden nap példát mutat nekünk megküzdésből.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6. osztály, Picikék
Meghallgattuk, hogy a japán mesében a szamuráj, hogyan küzdött meg a nehézségeivel. Bízott legyőzte a kihívásokat. Megállapítottuk, hogy nekünk is bízni és küzdeni kell, hogy legyőzzük az elénk sodródó akadályokat és elérjük a célunkat. Mese, színező, labirintus, zene.
,,Boldognak nevezzük azokat az embereket, akik az életük során megtanulták elviselni az élettel járó nehézségeket, így ezek nem tudják őket maguk alá gyűrni.” Gondolatébresztőként a gyerekekkel közösen megvitattuk az idézet mondanivalóját majd arról beszélgettünk, hogy ki hogyan küzd meg a stresszes, fájdalmas élményekkel. Ötleteket adtunk egymásnak stresszkezelési technikákban, ki-ki a saját bevált módszereiről mesélt. Összegyűjtöttünk néhány pozitív és negatív megerősítést is, amelyek segíthetnek illetve gátolhatnak céljaink elérésében.
Februárban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk.
Ez a hónap is nagyon változatosan telt számunkra. Az órát mindig lazítással kezdtük.
Ezután megkerestük, hogy hol érzik a gyerekek a feszültséget, majd az indulathőmérőt is kiszínezték és mellé írták a számukra kivitelezhető lázítási technikákat. Kipróbáltuk a nehezített gimnasztikát is és a vak kígyót is. A labirintus gyakorlat is jól sikerült.(kötélen kellettt végigsétálni csukott szemmel, egy nyitottszemű társa segítségével) A gyerekek nagyon élvezték.
Valamint a tavalyi mellékletből foglalkoztuk a mesével is, melynek címe: Ki tudja, ez jószerencse vagy balszerencse? Állati állapotok. A Szorult helyzetben című gyakorlat közben igazán értékes mondatok hangzottak el.
Az ötödikeseimmel az önbizalom programból a 6. fejezetet dolgoztuk fel ( önmagunkkal való együttérzés). Pillangóőleléssel kezdtük. Nagyon bevállt. És a Minden jót kívánok neked gyakorlattal folytattuk.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
7. osztály, Vagányok
A szamuráj szerencséje című mese feldolgozása során megértettük, hogy erőfeszítéseket kell tennünk annak érdekében, hogy le tudjuk győzni a kihívásokat. A kitartás pedig nagyon fontos tulajdonság a cél elérése érdekében. Mese, játék, zenehallgatás, beszélgetés, jó kedv!
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
A foglalkozás felépítése úgy valósult meg,hogy meghallgattuk Bagi Bella:Ellazulni jó dalát,melyet mozgással kisértek.Bezzeg Andrea:Aranykulcs című meséje felkeltette a figyelmüket,a meséhez tartozó kérdéseket megbeszéltük.Lezárásként a munkafüzetből kiszínezték a sàrkányt.Majd játékba hívtam a gyerekeket,hogy ki vállalkozik arra ,hogy meg küzdjön társával egy bohócos foci játékban .Szórakoztak,izgultak, jó kedvük volt.