A februári boldogság óránkon a megküzdési stratégiák témát kihasználtam arra, hogy konfliktuskezelési technikákat próbáljunk ki a gyerekekkel. Negyedikesek vagyunk, és a kiskamaszkor jellemzői egyre jobban felerősödtek osztályunkban. Persze a járványhelyzetből adódó feszültségek, szorongások is segítik ezek megjelenését. Sajnos az agresszió nemcsak a társak, de önmaguk bántásában (testileg és emocionálisan) is megnyilvánul. A kirekesztés az egyik legnehezebben feldolgozható trauma ebben a korban. Szituációs gyakorlatokban próbáltuk ki ezeket a megküzdési formákat: kompromisszum, alkalmazkodás, együttműködés, elkerülés, versengés, támaszkeresés.
A gyerekek gondoltak egy olyan problémára, ami miatt feszültnek, csalódottnak érzik most magukat, ami most aggodalommal tölti el. Majd a Pozitivity társasjáték mi a megoldás kártyacsomagjából húztak és elmondták miként segíthet nekik a kihúzott közmondás a bennük lévő feszültség levezetésében. Akik nem boldogultak egyedül, azoknak közösen próbáltunk segíteni, nagyon jó megoldások születtek. Egy kisfiúnak két nappal az óra előtt mondtam, hogy nagyot csalódtam benne, mert ő egy nagyon jó gyerek, és azt gondoltam, nem képes bántani az osztálytársát. Anyukája is hívott este, hogy nagyon bántotta a kisfiút, hogy ezt mondtam neki. Ő erre a szituációra gondolt, és őszintén beszélt róla, még el is sírta magát. A közmondás, amit húzott: Aki keres, talál. Mondtam neki keresse meg a neki mondott szavaimban azokat, amiből kiderül, hogy mennyire szeretem. MEGTALÁLTA!
Megnéztük közösen a Hair love c. kisfilmet, beszélgettünk a szereplők problémáiról, és azok megoldásáról. Csoportokban összeállítottunk egy-egy megküzdés szókészletet, majd ezekből együtt készítettük el az osztályét. A játék és a közös éneklés sem maradt el: székes stratégiai játékot játszottunk, ahol együttműködésre volt szükség a kitűzött cél teljesítéséhez. Mr. Busta Semmi baj című dala nagyon tetszett a gyerekeknek. Pénteken a farsangon igazi hajköltemények születtek, ebből én sem maradtam ki. Színes hajsprayk, színes tincsek, csillogó strasszok kerültek a hajakba.
Megküzdési stratégiák
Foglalkozásainkon az érzelemközpontú megküzdésre helyeztük a hangsúlyt, a stresszhelyzet okozta negatív érzelmekkel való megbirkózás konstruktív lehetőségeit kutattuk.
Az 1. foglalkozás:
I. Előkészítés: A megküzdés mint boldogságfokozó stratégia „elméletének” áttekintése
II. Beszélgetőkör: a gyerekek személyes tapasztalatainak, élményeinek megbeszélésére egy teljes órát fordítottunk:
1. Mindenki megoszthatta a múltbéli és jelen életének olyan tapasztalatait, amikor egy negatív esemény vagy helyzet fájdalmat, feszültséget, szenvedést okozott/okoz számára (szülő, nagyszülő elvesztése, válás, betegség, pandémia-karantén…)
2. A sikeres megküzdés lehetőségei: Hogyan sikerült/sikerülhet megbirkózni a nehéz helyzettel? Mit tanácsolhatunk egymásnak, hogy a megpróbáltatásokat könnyebben viseljük?
III. Boldogságbeszéd: Kk. 177. oldal
2. foglalkozás:
I. Motiváció – előkészítés: Emoto professzor vízkristályainak segítségével tudatosítottuk, hogy milyen hatással vannak ránk a pozitív és a negatív érzelmek, indulatok, hogy gondolataink, szavaink, viselkedésünk nagy hatással bír lelki jóllétünkre.
II. Megerősítő mondatok: Az általam gyűjtött (kivetített) kb. harminc erőt adó idézetből minden gyerek választott egyet, olyat, ami számára a legnagyobb erőt adja.
III. Mandalás megerősítő kártya készítése: Mindenki választott egy kártyát, erre ráírta mondatát, a hátoldalán lévő mandalát pedig kedvére kiszínezte.
A kártyákat lamináltuk, és bekerültek a tolltartóba, táskába, íróasztalra…, hisz tudjuk, hogy a pozitív üzenetek, szép képek harmonizálják a bennünk lévő vízkristályok szerkezetét.
IV. „Melegzuhany”-játék: Egy percig minden csoporttag élvezhette, amint „rázúdítottuk” jó tulajdonságait.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Februárban a hónap témája a megküzdési stratégiák. Mi az ötlet-szófelhő játékot választottuk. A feladat az volt, hogy a tanulók az egyik osztálytársukat buzdítsák, segítsék át egy feladaton. A szófelhő készítése során a gyerekek egymás jó tulajdonságait sorakoztatták fel, és ezzel lelkesítették a bajba jutott társukat. Közben meghallgattuk a hónap dalát is, és kellemesen ellazultunk.
Foglalkozásunk rövid vázlata:
I. Előkészítés: A megküzdés mint boldogságfokozó stratégia „elméletének” áttekintése
II. Stresszkezelési módszerek: A Kézikönyv 22 pontos felmérőjének segítségével feltérképeztük, hogy a gyerekek milyen módon igyekeznek megbirkózni a stresszhelyzet okozta negatív érzelmeikkel.
A páros számú tevékenységek pozitív hatását hangsúlyoztuk, a páratlan számú praktikák lecserélésére biztattam a gyerekeket.
III. 10 tippünk a stresszoldásra: A megbeszélés alapján elkészítettük a hatásos stresszoldás lehetőségeinek listáját (kulcsszavak a táblára)
– család
– barátok
– mozgás, sport
– hobbi, kikapcsolódás
– zene, tánc
– vicc, humor
– egészséges ételek
– pihenés, relaxáció
– ima, meditáció
– boldogságbeszéd
IV. „Hogy jobban bírjuk…” c. tabló elkészítése csoportmunkában: egy-egy megküzdési stratégiához régi újságokban kerestek képeket a gyerekek, amiket kivágtak, és elhelyeztek a tablón.
A közös alkotás emlékeztetőül felkerült osztálytermük falára. (Ld. fotók)
V. „Boldogságbeszéd”: a Kézikönyv 177. oldalán található megerősítő mondatok beleélő felolvasásával, ismétlésével zártuk a foglalkozást. (A kostruktív megküzdési stratégiák közül ezt alkalmazzák legritkábban a gyerekek.)
A Maroslelei Zengő Óvoda és Mini Bölcsőde boldogságóráinak beszámolója a Megküzdési stratégiák téma körében.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A megküzdési stratégiák hónapja az évek múltával egyre több tartalommal tölthető meg. A negyedikes gyerekek már képesek arra, hogy a korábban kitűzött célokhoz megküzdési technikákat válasszanak. Nagyon jól megfigyelhető a fejlődés, a strukturált gondolkodás. A hónap első felében a boldogságórán egy épített akadálypályán haladtak át a gyerekek. Ezzel készítettem elő, hogy a megküzdési módok többfélék lehetnek az életünkben, több területen is alkalmazzuk azokat. Mindig az adott célhoz, feladathoz, szituációhoz kell rendelnünk a sratégiánkat. A második óránkon Kati és a 13-as ház boszorkánya című mesével a kisiskolások mindennapi helyzetébe képzelhették magukat a tanulók, így a véleményeiket nagyon könnyen meg tudták fogalmazni. A mások életéből vett példa után eljutottunk a saját életünkben előforduló nehézségekhez. A gyerekeknek le kellett írniuk, hogy milyen kihívásokkal találták szembe magukat, és azokat kiknek a segítségével oldották meg. Az utolsó foglalkozáson elkészítettük a megküzdés fáját. A gyökereik a problémáinkat szimbolizálták, melyek ugyan gondot okoznak a mindennapokban, de nem megkötnek, hanem a megküzdésre sarkallnak bennünket. A fa törzse a megküzdés, az ágai voltak azok az utak, stratégiák, amiket a megvalósításig teszünk, előrébb visznek a céljaink eléréséig. Nagyon érdekes, tartalmas hónapot hagytunk magunk mögött.
A februári hónap témáját relaxációs gyakorlatokkal kezdtük meg. A megküzdési stratégiát a „Hajótörés” játékával vezettük be, majd ezt követte a „Cápatámadás”. Ezután újra relaxációs gyakorlatokkal, valamint az „Erdő, erdő, meseerdő” című mondókával készültünk az „Aranykulcs” című mesének a meghallgatására. A mesét követően a beszélgetés alatt a gyerekek elmondhatták, ha lenne három kívánságuk mi lenne az, valamint ha lenne egy aranykulcsuk, mit nyitnának vele, esetleg kinek adnák oda?
A tevékenység megvalósítása során megtanultuk és eljátszottuk a „Kecske, becske mit csinálsz? ” játékot, amelyben nagyon sok kisgyermek részt vett. A vizuális tevékenységünk előtt egy újabb játékkal ismerkedtünk meg. Sorban
megneveztünk testrészeket, amire mindkét kézzel rá kellett mutatniuk. Közben egyszer-egyszer
elhangzott a „babzsák” szó, akkor felkaphatták a babzsákot. Aki gyorsabb volt azé a babzsák. A gyermekek számára kihívás volt, hogy ki tudja előbb elkapni a babzsákot adott jelre, csengőre. Voltak olyanok akik könnyebben vették tudomásul ha nem sikerült, azonban volt aki nehezen fogadta el ha nem ő volt a gyorsabb.
A tevékenységeket a nyugalompaplan elkészítésével zártuk. A paplan elkészítéséhez használt technika a festés volt. A gyermekek nyomdázással, szabadon, valamint formák segítségével festhettek a paplanra. A megszáradást követően aki szomorú volt már a nyugalompaplan köré is gyűlt. Volt olyan is aki azért ment oda, hogy a szomorú kisgyermeket felvidítsa.
Február hónap témakörének feldolgozását beszélgető körrel kezdtük. A megküzdési stratégiák megértése kicsit hosszabb folyamatnak bizonyult, de rávezetés után sok jó ötlettel álltak elő a gyerekek, hogyan is tudjuk segíteni egymást a mindennapokban, hogyan valósíthatjuk meg mindennapi teendőinket, ha pozitívan állunk a kihívások elé. Konkrét példát is fel tudtunk hozni csoportunkban, mivel nemrég kezdték a gyerekek az úszás tanulását. Két gyermek is fel akarta adni, azt mondták, hogy nem szeretnének tovább úszni járni, de a szülőkkel összefogva, közösen motiválva a gyermekeket sikerült rávenni őket, hogy mégis részt vegyenek az úszás oktatáson, végül óriási sikerélménnyel és örömmel tértek vissza és belátták, hogy kár lett volna feladni, jobb volt, hogy erőt vettek magukon és mégis részt vettek az órán.
A választható feladatok közül a „Fel a fejjel!”-című feladatot választottam. Megnéztük az animációs kisfilmet, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Szívesen formálták meg gyurmából a főszereplőket, és játszották el a mesét.
Megnéztük és elénekeltük A part alatt című népdalt. A gyerekek mozgással is eljátszották a dalt.
Többször is meghallgattuk a hónap dalát, jóleső érzés volt végig csinálni a lazító gyakorlatokat, feltöltődve folytattuk tovább napi tevékenységeinket.
Pozitív megerősítések, melyek segítenek megküzdeni a nehézségeinkkel.
A megküzdési stratégiák között fontos a mozgás szerepe.
A gyerekek ötleteket írtak egy adott problémájuk megoldásához,